Skuteczna reklama w internecie – jaka forma reklamy jest najlepsza?

Jesteś właścicielem firmy i słyszałeś już o reklamach w internecie? Jednak nie zrobiłeś jeszcze żadnego kroku, by Twoje przedsiębiorstwo mogło zaistnieć w sieci? Nie martw się. Dzięki poniższemu poradnikowi zrozumiesz, jak dużo możesz zyskać, wykorzystując cały zakres reklam internetowych. Będziesz wiedział też, czego oczekiwać od potencjalnej kampanii marketingowej, jaką mogą Ci zaoferować różne agencje reklamowe. Sprawdź, jak wygląda skuteczna reklama i gdzie można ją zastosować.

Czym jest reklama w internecie?

Czym jednak jest reklama internetowa? To wszelkie działania podejmowane w sieci, które służą do zwiększania rozpoznawalności produktu, usługi lub samej firmy. Główną zaletą reklam cyfrowych jest niski budżet przeznaczany na kampanię reklamową, przy jednoczesnym ukierunkowaniu przekazu do użytkowników należących do grupy docelowej.

Każdy rodzaj reklamy posiada pewne zalety oraz wady, jednak umiejętne łączenie kilku typów reklam internetowych pozwala na skuteczne promowanie sprzedawanych produktów. Czym powinna się charakteryzować dobra reklama?

Skuteczna reklama internetowa

Skuteczność reklamy internetowej nie tylko może, ale powinna być regularnie mierzona poprzez statystyki i wskaźniki. W ten sposób można cały czas poprawiać oraz optymalizować przekaz marketingowy, a w razie nieosiągania założonych celów – zmienić rodzaj reklamy na inną. Istnieje bowiem wiele typów reklam od content marketingu po przekazy audiowizualne. Jednak praktycznie każda forma reklamy powinna spełniać podstawowe warunki, by skutecznie promować Twój produkt.

Najważniejsze cele reklamy

Każda reklama firmy ma jakiś cel. Już na początku należy dokładnie określić cele strategii reklamowej. Tylko w ten sposób będzie możliwy pomiar skuteczności prowadzonych działań. Jakie jednak mogą być cele reklamy w internecie?

  • Zwiększenie sprzedaży. Podstawowym celem praktycznie każdej reklamy jest sprzedaż produktów lub usług, a tym samym zwiększenie zysków, jakie osiąga firma.
  • Pozyskiwanie nowych klientów. Promowanie własnej strony internetowej oraz marki powinno prowadzić do zwiększenia ilości klientów odwiedzających sklep. Co więcej, dobra kampania reklamowa stara się przede wszystkim pozyskiwać stałych klientów, którzy będą chcieli w przyszłości wracać i dokonywać kolejnych zakupów.
  • Dobra reklama online poprawia wizerunek firmy. Choć część osób powołuje się na zasadę „nieważne co mówią – ważne by mówili”, w długoterminowych działaniach marketingowych chodzi głównie o budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
  • Przypominanie o sobie. W celu utrzymania wysokiego poziomu sprzedaży warto przypominać swoim klientom o sobie. Dlatego firmy starają się kontaktować z osobami, które w przeszłości dokonały zakupu ich produktów.

Prawidłowe określenie celów strategii marketingowej umożliwia pomiar jej skuteczności oraz wpływanie na jej przebieg, jeśli cele te nie są spełniane.

Zrozumiałość treści

Prostota i zrozumiałość treści to podstawowa zasada dobrej reklamy online. Nadmiar informacji w sieci powoduje, że użytkownicy bardzo szybko tracą uwagę i skupiają się na innych treściach. Dlatego najlepsze reklamy są niezwykle treściwe.

Idealnym przykładem może być reklama pewnego producenta piwa, która skróciła swój przekaz do zaledwie jedne litery „Ż”. Dzięki temu wystarczy ułamek sekundy, by użytkownik wiedział, o jaki napój chodzi. W ten sposób udaje się uzyskać maksymalny efekt w krótkim czasie.

Zainteresowanie u widza

Reklama powinna zaskakiwać widza, wzbudzać w nim zainteresowanie i tym samym utrzymywać skupienie na sobie przez dłuższą chwilę. W świecie przeładowanym informacjami nie jest to proste. Aby nie zostać całkowicie zignorowanym przez podświadomość internauty, konieczny jest mocny akcent, który będzie zupełnie nieprzewidywalny.

Do stworzenia reklamy przykuwającej uwagę, potrzebna jest ogromna kreatywność i pomysłowość. Czasem cały marketing internetowy opiera się na jednym, ciekawym połączeniu graficznym lub słownym, które jest w stanie zaskoczyć, przykuć uwagę użytkownika i skojarzyć mu się z oferowanym produktem.

Dobrym rozwiązaniem jest też stawianie ciekawych pytań, które zainteresują potencjalnego klienta sklepu. Jednak nie odpowiadaj od razu. Umysł nie lubi braku informacji i użytkownik może zrobić naprawdę wiele, by poznać odpowiedź na nurtujące go teraz pytanie. Jest to doskonała okazja, by przekierować go na stronę firmy lub na social media.

Rzeczowość przekazu

90% tego, co rejestrują nasze zmysły, nigdy nie trafia do umysłu i nie jest przez niego analizowane. W toku ewolucji nauczyliśmy się skupiać na najważniejszych wydarzeniach z naszego otoczenia.

Dlatego też reklama powinna być niezwykle rzeczowa tak, by w umyśle użytkownika cała historia nabrała namacalnych kształtów. W ten sposób nie będzie on musiał sobie wyobrażać trudnych i skomplikowanych pojęć. Warto posługiwać się też konkretnymi liczbami, przemawiającymi dużo dosadniej, niż ogólnikowe pojęcia.

Wiarygodność reklamodawcy

Wiarygodny przekaz to postawa każdej skutecznej reklamy. Podawane liczby i statystyki powinny pochodzić z ogólnie uznanych instytucji, natomiast zalety sprzedawanego produktu muszą korespondować z jego faktycznymi możliwościami. Zbytnia przesada spowoduje raczej zmniejszenie zaufania użytkowników do wiarygodności przekazu, przez co nie będą oni skłonni wysoko ocenić firmy.

Jeszcze lepiej jest się odnieść do doświadczeń potencjalnych klientów Twojej firmy. Jeśli przekaz reklamy online będzie odpowiadał prywatnym przekonaniom widza, dużo szybciej trafi do jego przekonania.

Wzbudzić emocje

Sprzedaż produktu zawsze opiera się na emocjach. Większość decyzji nie jest podejmowana na podstawie racjonalnych argumentów, ale właśnie poprzez silne emocje, które powstają w nas w czasie wyboru. Jeśli kampania reklamowa będzie wzbudzać emocje w użytkowniku, ułatwi mu to podjęcie odpowiedniej decyzji zakupowej.

Klient musi czuć, że potrzebuje usługi oferowanej przez Twoją firmę. Najlepsi specjaliści w agencjach marketingowych zastanawiają się, jak reklama w internecie ma wzbudzić określone emocje u widza, aby ten wykonał pożądaną czynność. Jest to niezwykle trudne, jednak odniesienie sukcesu w tym zakresie oznacza pozyskanie wielu nowych klientów, którzy często zostają z Twoją marką na dłużej.

Stwórz historię

Czymś, co szybko wpada w pamięć, a jednocześnie jest łatwo przyswajalne przez ludzki mózg, są różnego rodzaju historie. Zamiast więc starać się tworzyć długi, skomplikowany wywód oparty na wielu liczbach i statystykach, lepiej opowiedzieć krótką, wzruszającą historię i zyskać tym samym uwagę tysięcy internautów.

Storytelling nie jest nowym zjawiskiem w reklamach internetowych. Wykorzystuje go między innymi Allegro i wiele innych firm. Dobrze opowiedziana historia łączy w sobie także poprzednie cechy reklamy sukcesu: jest zwięzła, wzbudza mocne emocje oraz operuje na konkretnych wydarzeniach.

Jaka forma reklamy w internecie jest skuteczna?

Istnieje wiele form reklamy w internecie. Każda z nich z pewnością zasługuje na uwagę i otwiera pewne możliwości przed Twoją firmą. Jednak nie warto inwestować w każdy typ reklamy. Przynajmniej nie od razu.

Sprawdź, jak poszczególne sposoby reklamowania się w sieci wpływają na wizerunek firmy. W ten sposób będzie łatwiej wybrać optymalne metody budowania pozytywnego wizerunku oraz rozpoznawalności marki.

Różne formy rozliczania

Wykupując reklamę, można liczyć na różne efekty. Natomiast zapłatę uzależnić od tego, czy dobrze spełnia swoje zadanie. W jaki sposób można się rozliczać za wyświetlane reklamy w internecie?

  • CPM lub CPT, czyli Cost Per Mille lub Thousand. Oznacza to koszt reklamy za tysiąc wyświetleń. Jednak do tej puli nie zalicza się przeładowanie strony internetowej ani wewnętrzne działania internauty. Jest to dość prosty model płatności.
  • CPV, Cost Per Visitor, w którym reklamodawca płaci za przeniesienie użytkownika z grupy docelowej na stronę internetową firmy.
  • CPV, Cost Per View. Podobnym skrótem charakteryzuje się model płacenia za każde obejrzenie reklamy lub strony internetowej. Dotyczy to głównie reklam pop-up oraz pop-unders.
  • CPA. Cost Per Action. Powszechne stosowany sposób rozliczaniu w modelu partnerskim, bazujący na konkretnych efektach. Do puli zliczają się tu czynności użytkownika dokonane na stronie firmy. Przykładem mogą to być zakupy produktu, zarejestrowanie się czy wypełnienie ankiety.
  • CPC. Cost Per Convertion, czyli liczenie kosztów za konwersję leadu, sprzedaży lub zakupu.

Różne sposoby rozliczania pozwalają na lepsze dopasowanie reklam do strategii marketingowej. Jeśli zależy Ci na ogólnej budowie rozpoznawalności, warto inwestować w reklamy CPV, natomiast CPC będą najlepsze do pozyskiwania nowych klientów.

Google Ads to jedno z najbardziej popularnych narzędzi marketingowych. Linki sponsorowane pozwalają każdej firmie znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania, niezależnie od posiadanego contentu. SEO nadal jest ważne w ogólnych, długoterminowych działaniach firmy, jednak w krótkim terminie korzystanie z Google Ads ułatwia zdobycie nowych klientów, zwiększenie popularności witryny oraz lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce (więcej osób może wejść na Twoją stronę, co także ma znaczenie dla robotów Google).

Google Ads to także liczne, ciekawe narzędzia, pozwalające na skuteczniejsze prowadzenie kampanii reklamowej. Dzięki temu marketing staje się łatwiejszy, a założone cele udaje się spełnić znacznie szybciej. Istotny jest także dostęp do doskonałych narzędzi analitycznych.

Facebook

Facebook gromadzi miliardy użytkowników z całego świata, którzy każdego dnia otwierają swój profil, by zobaczyć, co napisali ich znajomi. Co więcej, uzupełnienie profilu na Facebooku przez jego użytkowników umożliwia jeszcze lepsze dopasowanie reklam do poszczególnych grup użytkowników. Dzięki temu reklama Twojej firmy trafia dokładnie do tych osób, które mogą zostać w przyszłości klientami.

YouTube

YouTube gromadzi przed monitorami 15,4 miliona Polaków miesięcznie. Oznacza to, że niemal trzech na czterech internautów w naszym kraju korzysta z tej platformy. Jest to doskonała baza klientów dla Twojej strategii reklamowej.

Pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie strony, czyli content marketing, to nie bezpośrednia reklama w sieci. Polega ona nie na promowaniu jakiegoś produktu, ale na zdobyciu wysokiej oceny w wyszukiwarce Google, dzięki czemu link do Twojej strony będzie znajdował się na pierwszych miejscach na liście wyszukiwarki internetowej.

Jak duże ma to znaczenie? Z wyszukiwarki Google korzysta aż 88% użytkowników w Polsce. Natomiast pierwszy wynik uzyskuje 33% kliknięć, a 75% użytkowników nigdy nie przechodzi na drugą stronę wyników. Oznacza to, że sklep internetowy z najlepszym SEO zbiera aż 1/3 klientów szukających danego produktu w sieci. Z kolei znalezienie się poza pierwszą dziesiątką praktycznie uniemożliwia znalezienie Twojej marki przez internautów.

Pozycjonowanie witryny odbywa się względem poszczególnych fraz, wpisywanych w wyszukiwarkę Google – inna lista wyników pokaże się po wpisaniu „fryzjer Kraków”, a inna dla zapytania „fryzjer Warszawa”. Dlatego dobra strategia marketingowa ukierunkowana jest na poszukiwanie najbardziej skutecznych dla danej firmy fraz.

Blog firmowy

Tanią reklamą w internecie, a jednocześnie niezwykle skuteczną formą marketingu, jest prowadzenie firmowego bloga. Używane w ten sposób słowa kluczowe dodatkowo wpływają na pozycjonowanie portalu. Jednocześnie budują one obraz Twojej firmy jako specjalistów w swojej dziedzinie. Prowadzenie bloga zwiększa także pozycję Twojej marki na rynku, poprzez zwiększenie jej rozpoznawalności. Użytkownicy, wchodząc na blog w poszukiwaniu informacji, będą kojarzyć jej szatę graficzną, więc w razie potrzeby zakupu jakiegoś produktu, udadzą się w znane im miejsce.

Socjal Media

Reklama w mediach społecznościowych staje się dziś już podstawą marketingu w sieci. Ilość osób przebywających na takich portalach każdego dnia rośnie – w Polsce szacuje się liczbę użytkowników social media na 18 milionów. To niemal połowa ludności Polski.

Co ważniejsze, posiadanie profilu na portalach społecznościowych pozwala tworzyć trwałe więzi między Twoją firmą a klientami. Dzięki możliwości obserwowania i przesyłania postów do znajomych reklama na Facebooku może szybko trafić do setek tysięcy powiązanych ze sobą użytkowników, którzy będą polecać ten produkt swoim znajomym.

Reklama u influencerów

Coraz częściej firmy korzystają z możliwości promowania się poprzez influencerów. Współpraca z twórcami na YouTube lub TikToku może przynieść wymierne korzyści w postaci dużej rozpoznawalności marki w określonej grupie odbiorców.

Mapy Google

Jedna z niedocenianych form reklamy internetowej polega na tworzeniu swojej wizytówki w mapach Google. Sporo osób wyszukuje firmy w internecie za pomocą mapy, by znaleźć danego usługodawcę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Stworzenie wizytówki pozwala mu bliżej poznać Twoją ofertę, a uzupełnienie wszystkich pól ułatwi mu kontakt z pracownikami obsługi klienta. Jest to niezwykle wygodne, ponieważ wystarczy kilka kliknięć, by znaleźć w pobliżu pożądaną usługę i od razu zadzwonić z zapytaniem o możliwy termin przyjęcia.

Marketing wirusowy

Dobrym sposobem promowania firmy w internecie jest marketing wirusowy. Jednak nie chodzi tu o tworzenia własnego wirusa i zainfekowanie komputerów internatów. Nazwa pochodzi od sposobu przemieszczania się Twojej reklamy wśród użytkowników internetu. Wystarczy stworzyć ciekawą historię lub informację, którą użytkownicy różnych portali będą chcieli sobie przekazywać. W ten sposób reklama promująca Twoją markę szybko rozejdzie się wśród użytkowników internetu – niczym wirus komputerowy.

Marketing mejlowy

Podstawowym sposobem porozumiewania się z klientami nadal pozostaje e-mail, marketing nie może więc pomijać tego sposobu reklamowania usług firmy. Kampanie mejlingowe to jeden z często wykorzystywanych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Jednak największa skuteczność tego kanału komunikacji ukazuje się wobec osób, które założyły konto w Twoim sklepie internetowym lub kupiły w przeszłości jakiś produkt albo usługi.

Przypominanie się za pomocą wiadomości e-mail może spowodować, że znaczna część klientów wróci na Twoją stronę, by dokonać kolejnego zakupu. Dlatego wiele firm wysyła życzenia przy okazji świąt lub informacje o promocjach. Jednak należy uważać, by nie przesadzić z ilością takich wiadomości. Zbyt częste wysyłanie mejli może spowodować skutek dokładnie odwrotny do zamierzonego – adres Twojej spółki trafi na czarną listę spamu i stracisz bezpowrotnie możliwość kontaktu z klientem.

Ile kosztuje reklama w internecie?

Reklamy Google czy YouTube są płatne, co może mocno nadszarpnąć budżet Twojej firmy. Możesz oczywiście zmniejszać koszt reklamy w internecie, wykorzystując inne, tańsze sposoby promocji swoich produktów. Jednak o wiele lepiej wykorzystać różne metody reklamy płatnej, w tym także możliwości reklamy graficznej, wideo i tekstowej. Warto zainwestować w każdą z nich nawet nieco większe środki, ale zadbać jednocześnie, by były wyjątkowe i działały.

Niektóre firmy tanim kosztem tworzą długie i nudne reklamy na YouTube, które są natychmiast pomijane przez użytkowników. Kilka minut wyjaśniania monotonnym, ale rzeczowym tonem zalet Twojej marki nikogo nie zachęci do ich zakupu. O wiele lepiej sprawdzi się krótki, kilkunastosekundowy filmik naładowany emocjami i prostym przekazem. Koszt takiej reklamy będzie znacznie wyższy, niż dłuższego klipu, jednak efekty uzyskane krótszym materiałem pozwolą zwiększyć sprzedaż, natomiast najbardziej logiczne, ale nudne wywody nikogo nie zachęcą do skorzystania z Twojej oferty.

Dlatego też nie warto kierować się jedynie ceną reklamy. Na pierwszym miejscu należy stawiać na skuteczne metody reklam.

Strategia i kampania reklamowa firmy w internecie

Nawet najlepsza reklama nie będzie w stanie zbudować bazy stałych klientów Twojej firmy. Aby zwiększyć sprzedaż i uzyskać wysoką pozycję na rynku, konieczne jest długoterminowe działanie. Reklamy Google Ads, portale społecznościowe, pozycjonowanie firmowego portalu oraz wiele innych, równoległych działań.

Aby osiągnąć pełny sukces, konieczne jest stworzenie strategii marketingowej i trzymać się jej założeń. W jej ramach można następnie prowadzić kolejne kampanie reklamowe, tworzące w ten sposób pewną, uzupełniającą się całość.

Dobra reklama może wypromować Twoją markę na chwilę. Udana kampania umożliwi zdobycie nowych klientów. Jednak tylko prowadzenie konsekwentnej strategii reklamowej pozwoli zamienić przypadkowych użytkowników Twojego sklepu w stałych klientów, którzy będą często wracać i korzystać z Twojej oferty.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.