Reklama w Messengerze – co musisz o niej wiedzieć?

Reklama w Messengerze – co musisz o niej wiedzieć?


Jak pokazują statystyki, miesięcznie z Facebooka korzysta średnio ponad 20 milionów Polaków. W tym zdecydowana większość z nich komunikuje się za pośrednictwem Messengera. Oznacza to, że reklama w Messengerze może okazać się bardzo skutecznym sposobem na dotarcie do nowych klientów i zachęcenie ich do skorzystania z oferty firmy. Co powinieneś wiedzieć o tej formie reklamy? Jakie formy osiągną najwięcej korzyści z reklam w Messengerze?

Reklama w Messengerze – czym jest?

Mimo że Facebook praktycznie od samego początku swojego istnienia oferował użytkownikom bardzo ciekawe możliwości reklamowania swojego biznesu, reklama w Messenger okazała się prawdziwą rewolucją. Taka forma promocji została ogłoszona już w listopadzie 2016 roku i dała użytkownikom nowe możliwości targetowania reklamy i osiągania jeszcze lepszych zasięgów. Początkowo niekonwencjonalność nowej formy reklam sprawia, że niewielu przedsiębiorców decydowało się na jej wykorzystanie. Reklama w Messenger zaczęła więc nabierać popularność stosunkowo niedawno.

Reklamy w Messengerze różnią się od „standardowych” Facebook Ads, ponieważ są raczej końcowym elementem łańcuchu reklamowego, a nie pierwszym, jak ma to miejsce np. w przypadku reklam w postaci bannerów. Reklamy w Messengerze mogą być więc „stacją końcową” przed nawiązaniem kontaktu po pierwszym kontakcie z firmą lub narzędziem, które pozwala na szybkie rozpoczęcie konwersacji z potencjalnym lub stałym klientem. W pewnym stopniu jest to znacznie wygodniejsza alternatywa dla formularzy na stronie internetowej.

Jeśli uda Ci się wyświetlić reklamę w Facebook Messenger odpowiedniej grupie odbiorczej, możesz się spodziewać, że wielu użytkowników zdecyduje się na rozpoczęcie rozmowy z Twoją firmą. Interaktywne reklamy mobilne sprawiają więc, że wielu użytkowników samodzielnie przejawia inicjatywę, aby zapoznać się z ofertą firmy. Trzeba jednak przyznać, że pod względem niektórych aspektów reklamy w komunikatorze działają jak inne reklamy na platformie Facebook: Facebook będzie automatycznie wyświetlał Twoje reklamy w miejscach docelowych, które z największym prawdopodobieństwem uzyskają najwyższy poziom konwersji.

Wiadomości sponsorowane i reklamy na Messengerze – typy dostępnych reklam

Reklamy na Facebooku charakteryzują się bardzo dużą ilością możliwości i szerokim wyborem celów. To samo można powiedzieć o reklamie w Messengerze. Do trzech podstawowych typów reklam dostępnych w komunikatorze zalicza się: umiejscowienie reklamy, wiadomości sponsorowane i rozpoczęcie konwersacji. Pierwszy rodzaj reklamy, czyli umiejscowienie reklamy najbardziej przypomina rodzaje reklam dostępne w „feedzie” Facebooka. Polega ona na umiejscowieniu banera między konwersacjami w Messengerze. Wiadomości sponsorowane to z kolei bardzo bezpośrednia forma reklamy, ponieważ polega na wysłaniu wiadomości reklamowej do użytkownika komunikatora. Bardzo ważnym szczegółem przy planowaniu kampanii reklamowej opartej na tej strategii jest to, że wiadomości reklamowe można wysłać jedynie tym użytkownikom, którzy już mieli kontakt z Twoją stroną lub marką na Facebooku.

Przejdźmy teraz do najpopularniejszego i zdecydowanie najbardziej lubianego (zarówno przez reklamodawców, jak i użytkowników) typu reklam w Messengerze, czyli tzw. destination ads lub inaczej reklamy dla rozpoczęcia konwersacji. Taka reklama bardzo przypomina standardową reklamę w feedzie użytkownika, jednak znajduje się w niej call-to-action, które przekierowuje internautów do czasu, a nie na fanpage, tak jak ma to miejsce w przypadku innych reklam. Dodatkowo, po kliknięciu w reklamę, użytkownik jest zachęcany do napisania wiadomości do firmy. Aby zmaksymalizować skuteczność reklam w Messengerze, warto wykorzystać wszystkie z dostępnych możliwości, jednak wykorzystanie tylko jednej lub dwóch z nich również będzie bardzo skuteczne.

Jakie są korzyści z wykorzystywania reklam na Messengerze?

Reklama w Messenger to stosunkowo nowy i jednocześnie bardzo skuteczny sposób na reklamę firmy w internecie. Największą zaletą reklamy w komunikatorze Facebooka jest bezpośredniość kontaktu z klientem. Dodatkowo podobnie jak inne rodzaje reklam na Facebooku, reklamy w Messengerze można wykorzystać w bardzo przystępnych cenach.

Ta forma reklamy to obok e-mail marketingu najłatwiejszy sposób na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem. Taka forma komunikacji jest znacznie lepiej odbierana przez klientów, ponieważ reklama w komunikatorze zawsze wydaje się bardziej spersonalizowaną niż reklama w news feedzie. Na podstawie odpowiedzi lub reakcji użytkowników Messengera możesz przeanalizować dane na temat odbiorców – ich płeć, wiek, zainteresowania oraz miejsce pracy. W ten sposób możesz poprawić targetowanie reklam.

Reklamy na Messengerze to bardzo dobry przykład marketingu w czasie rzeczywistym, który pozwala na zwiększenie zaangażowania potencjalnego klienta i zachęcenie go do działania już przy pierwszym kontakcie z ofertą firmy. Rozmowa z potencjalnym klientem na Messengerze to też świetny sposób, aby przeprowadzić go przez lejek sprzedaży. Musisz tylko szybko reagować na jego pytania i umiejętnie zachęcać do skorzystania z oferty lub przejścia do innej interakcji z marką, np. poprzez zapisanie się na webinar. Głównym celem wykorzystania możliwości reklamowych Messengera to jednak bardzo wysoki open rate wiadomości oraz zadowalający poziom konwersji.

Reklama w messengerze – Dlaczego i kiedy warto z niej korzystać?

Czy reklama w Messengerze to najlepszy sposób na zdobycie całkowicie nowych klientów, którzy nigdy nie słyszeli o Twojej marce? Prawdopodobnie nie. Jeśli jednak wielu Twoich potencjalnych klientów wchodzi w jakąś interakcję z Twoją firmą, to reklama w Messenger może być właśnie tym elementem, który zachęci ich do skorzystania z oferty. Reklamy w komunikatorze pomagają pozyskać więcej klientów lub obserwujących. W tym samym czasie reklama zachęca do przeglądnięcia Twoich produktów i usług oraz dokonania transakcji bezpośrednio w czasie trwania rozmowy. Pozytywne doświadczenie użytkowników w Messengerze to również sposób na budowanie świadomości o jakości Twojej marki wśród potencjalnych klientów. Wielu użytkowników traktuje również taką formę reklamy bardzo bezpośrednio – w końcu niecodziennie pisze do nich firma na Facebooku, dlatego odpowiednio przygotowane wiadomości mogą ich zachęcić do skorzystania z oferty.

Z racji tego, że kampanie reklamowe w Messengerze wymagają wcześniejszego zaangażowania użytkowników (np. obejrzeniu filmu), najlepiej wykorzystywać je jako element środkowego etapu lejka sprzedażowego, jako jedno z narzędzi zachęcających do skorzystania z oferty. Poza tym z tej formy promocji warto również korzystać w przypadku gorących leadów i potencjalnych klientów, którzy są praktycznie gotowi do zakupów.

Jak stworzyć kampanię reklamową w aplikacji Messenger?

Jedną z największych zalet Facebooka jest możliwość planowania i przeprowadzania bardzo intuicyjnych kampanii reklamowych. To samo dotyczy reklam w Messengerze, ponieważ prawidłowe ustawienie kampanii reklamowej nie wymaga zbyt wiele wysiłku. Na początek musisz uruchomić Menedżera reklam i kliknąć w „Utwórz reklamę”. Następnie wybrać pole „reklama w witrynie internetowej lub Messengerze”. Później możesz wybrać jeden z dwóch typów reklamy: kliknięcie do Messengera lub sponsorowana wiadomość.

W trakcie tworzenia reklamy na Messenger możesz dokładnie zaplanować wygląd reklamy oraz jej treść. Poza tym możesz również przekierować użytkowników na Twoją stronę internetową lub podłączyć bota do reklamy, który będzie udzielać odpowiedzi na najczęstsze pytania. Bardzo ciekawą opcją jest stworzenie reklamy, która prowadzi ze strony na Facebookie do Messengera. Na pierwszy rzut oka przypomina ona post sponsorowany (np. w formie pojedynczego obrazu/filmu lub pokazu slajdów) z call-to-action prowadzącym do konwersacji w Messengerze. Najciekawszą opcją jest jednak możliwość skonfigurowania wiadomości, którą zobaczy użytkownik po przejściu do komunikatora.

Sponsorowane wiadomości w aplikacji Messenger – podsumowanie

Wykorzystanie najprostszym sposobem, aby zainteresować Twoją marką potencjalnego klienta. Kampanię w Messengerze można wykorzystać jako reklamę kierującą na sklep internetowy lub na landing page, a także jako narzędzie do szybkiego odpowiadania na najczęściej zadawane pytania. Wystarczy, że w menadżerze reklam ustawisz odpowiedni cel reklamowy, typ reklamy, grupę docelową, i content (w przypadku tego typu reklam możesz wykorzystać wiele różnych treści reklamowych). Co ważne, konfiguracja Messengera nie jest trudna, dlatego nie czekaj i przetestuj ten sposób promocji firmy już dziś!