Nowa usługa GA4 – dlaczego warto wdrożyć Google Analytics 4? Poznaj zalety usługi Google Analytics 4!

Google Analytics to narzędzie, które pozwala zmierzyć efektywność działań na stronie internetowej. Premiera najnowszej wersji tego narzędzia analitycznego nadchodzi wielkimi krokami. Usługa ta miała się ukazać dopiero 1 lipca 2023 r., ale jest już dostępna! Dzięki niej mierzenie efektywności działań staje się możliwe nie tylko na stronie internetowej, ale i z poziomu aplikacji mobilnej. To jednak dopiero początek tego, co przygotował dla swoich użytkowników Google. Zapoznaj się z naszym poradnikiem i dowiedz się więcej!

Czym jest Google Analytics ?

Google Analytics 4 to najnowsza usługa oferowana przez Google, która pozwala na mierzenie oraz analizę danych, które narzędzie to zbiera z podpiętych stron www i aplikacji mobilnych. Zebrane dane są następnie analizowane, a stworzony na ich podstawie raport widoczny w jednym panelu. Dzięki temu możliwe staje się zmierzenie zaangażowania użytkowników oraz późniejsza optymalizacja strony internetowej. Co więcej, zdaniem wielu analityków metoda ta jest znacznie lepsza od dotychczasowego modelu śledzenia za pomocą narzędzi takich jak (Universal Analytics). Niektórzy nawet określają to narzędzie jako rewolucyjne. Dlaczego? Powód jest prosty. Powiedzmy, że wdrożysz Google Analytics 4 w swoim biznesie, a zyskasz przewagę nad swoją konkurencją. A ta, jak powszechnie wiadomo, w internecie jest ogromna.

Najnowsze GA4 a dotychczasowy Universal Analytics

Nowe Google Analytics 4 stanowi bardzo ciekawą alternatywę dla usługi w wersji Universal Analytics. Co więcej, zdaniem wielu specjalistów GA4 pod wieloma aspektami przewyższa możliwości oferowane przez Analytics Universal. Po pierwsze, Google Analytics 4 oferuje o wiele więcej możliwości, np. podczas i analizy danych oraz w tworzeniu raportów. Do analizy danych w GA4 stosuje się dane, które bezpośrednio odnoszą się do działań użytkownika oraz konkretnych eventów. Ponadto to narzędzie analityczne może zostać zastosowane na stronie bez żadnej dodatkowej modyfikacji tagów – pod warunkiem że korzysta się już z Google Tag Manager. To jednak dopiero początek różnic pomiędzy Universal Analytics i GA4.

Inny sposób zbierania danych w Google Analytics 4 oraz pozostałe różnice pomiędzy GA4 a Universal Analytics

Choć na pozór podobne, obie te usługi się jednak od siebie różnią pod kilkoma aspektami. Do najistotniejszych różnic pomiędzy nimi należy m.in.:

  • Inny sposób zbierania danych – GA4 zbiera i przechowuje dane w nieco inny sposób. Co więcej, w nieco inny sposób dokonuje on raportowania danych. W porównaniu do GA4, Google Analytics zapewnia jedynie dostępu do standardowych narzędzi.
  • Inny model mierzenia aktywności – w Google Analytics wykorzystuje się sesje. Natomiast w GA4 punktem odniesienia stają się eventy, czyli wydarzenia o parametrach, które można zmierzyć. Tym samym na kolejnych etapach łatwiejsze staje się ich dokładne przeanalizowanie.
  • Brak limitów liczby zebranych hitów – w najnowszym GA4 można liczba zbieranych eventów jest nielimitowana. Poza limitem 500 zdarzeń o różnych nazwach, który obowiązuje w przypadku apek na urządzenia przenośne. To z kolei sprowadza się do sporej oszczędności oraz sprawia, że korzystanie z płatnego Google Analytics 360 staje się zupełnie nieopłacalne.
  • Darmowy eksport danych do BigQuery – znane użytkownikom Google Analytics 360 BigQuery, czyli system zarządzania bazą surowych danych, jest dostępne w GA4 całkowicie za darmo. Umożliwia to m.in. multipoziomową analizę danych.

To jednak jeszcze nie wszystkie zalety korzystania z GA4. Powodów, dla których warto skorzystać z Google Analytics 4, jest jednak znacznie więcej.

Tagowanie dual tagging, migracja oraz analiza danych i inne zalety przejścia na GA4

Najnowsza wersja GA 4 zaskakuje pod wieloma względami. Wszystko ze względu na możliwości, jakie zapewnia to narzędzie analityczne. Przyjazny, nieco innowacyjny interfejs to dopiero początek tego, co czyni je użytecznym.

Dual tagging

Czyli śledzenie równoległe, to sposób konfiguracji usługi Google Analytics 4. Co więcej, pozwala ono także na rozwijanie tych ustawień oraz raportowanie. Tym samym w dalszym ciągu możliwe jest ich bezpieczne przechowywanie za pomocą Universal Analytics. Takie “podwójne działania” służą optymalizacji działań na stronie internetowej.

Eventy

Google Analytics 4 umożliwia dopasowanie prawie każdego etapu robienia zakupów do konkretnego działanie, jakie użytkownik podejmie na stronie Twojej firmy. Jest to możliwe dzięki eventom, które pozwalają śledzić każde działanie podjęte przez użytkownika w aplikacji mobilnej bądź na stronie internetowej. Ponadto z poziomu panelu usługi Google Analytics 4 można zidentyfikować najlepsze kanały marketingowe. To z kolei wpłynie korzystnie na konwersję. Warto również wspomnieć, że możliwości analizy daje szansę na dotarcie do liczby użytkowników, którzy w aplikacji mobilnej rozpoczęli kilka interakcji, aczkolwiek nie zdecydowali się oni na podjęcie decyzji o dokonaniu zakupu.

Enhanced Measurement

To zestaw metryk, które opierają się na zdarzeniach użytkownika, które tworzy konkretny wydarzenie wraz z parameterem. Enhanced Measurement pozwala na zastosowanie szerokiego śledzenia zdarzeń we wszystkich kanałach marketingowych – i to z poziomu jednego panelu. Takiemu śledzeniu można poddać zarówno zdarzenia automatyczne (np. otworzenie aplikacji), jak i eventy dedykowane. To z kolei pozwala na jeszcze dokładniejsze pomiary – w dodatku całkowicie bez ingerencji w kod strony, czy tagi GTM.

Lepsze customer journey oraz customer experience

GA4 to narzędzie, które zapewnia bardzo duże możliwości poznania oraz zrozumienia zachowania użytkowników. W dodatku na wielu kanałach. Możliwe stają się także zintegrowane raportowanie, zaawansowane metryki korzystanie z wielu innych narzędzi analitycznych oraz sprawna migracja danych. Korzystanie ze wspomnianych metryk (ang. Enhanced Measurement) bazujące na konkretnych zdarzeniach użytkownika. Ponadto pozwoli to także poznać mechanizmy, które wpływają na customer experience. Wszystko dzięki temu, że korzystanie z GA4 pomoże w rozpoznaniu elementów, które obniżają customer experience, a następnie na ich wyeliminowaniu.

Lepiej dopasowane raporty

Analizowanie stron internetowych kręci się przede wszystkim wokół raportowania. Co więcej, raporty te dają naprawdę duże możliwości. Pozwalają one wyśledzić działania użytkowników, którzy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji. W dodatku pozwala również dotrzeć do liczby unikalnych użytkowników – i to ze wszystkich kanałów marketingowych. To z pewnością wpłynie na lepsze interakcje z klientami Twojej marki.

Funkcja Analysis

W poprzednich wersjach Google Analytics funkcja Analysis była dodatkowym modułem raportowania, który był dostępny wyłącznie dla użytkowników płatnej wersji tego narzędzia. Korzystanie z niej wiązało się więc z dodatkowymi kosztami, przez co niewiele osób poznało jej zalety. Zastosowanie funkcji Analysis pozwala:

  • Stworzyć raporty analizujące akcje podjęte przez użytkowników na konkretnym etapie lejka sprzedażowego – mowa o funkcji Funnel Analysis.
  • Przeanalizować to, w jaki sposób poprawić customer journey – dzięki funkcji Path Analysis.
  • Podać analizie potencjalne nakładanie się segmentów – za pomocą narzedzia Segment Overlap.

Brak próbkowania

Integracja z BigQuery to jeszcze nie wszystko, co GA4 ma sobą do zaoferowania. Mowa tu o możliwości przeanalizowania całego zbioru danych – i to bez konieczności próbkowania (ang. sampling). To z kolei pozwala zaoszczędzić dużo czasu oraz energii, które zajęłoby wykonywanie bardziej zaawansowanych analiz, które opierają się na bardzo obszernych bazach danych.

Machine learning

To funkcja, która stanowi połączenie sztucznej inteligencji i informatyki. Pozwala to tworzyć prognozy i analizy nawet wtedy, gdy nie posiada się pełnej informacji o użytkowniku witryny lub apki. Wszystko dzięki temu, że wdrożenie GA4 m.in. wykorzystuje pliki cookies.

Co więcej, w odróżnieniu od Universal Analytics GA4 może śledzić użytkowników korzystających z aplikacji pobranej na telefonie – przy wykorzystaniu strumieni danych.

Ponadto model ten pozwala także na bardzo dokładną analizę ruchu w witrynie – i to przy jednoczesnym zachowaniu anonimowości danych o użytkownikach. Analizując podzbiory odbiorców, można uzyskać dostęp do wielu interesujących informacji o potencjalnym kliencie. Warto także zaznaczyć, że uczenie maszynowe w GA4 to całkowicie nowy rodzaj zbierania danych – i to bez łamania przepisów o ochronie danych osobowych w tym m.in. RODO. Po wgraniu kodu Google Analytics 4 w swojej witrynie dane o ruchu na stronie są zbierane i przechowywane w taki sposób, by uszanować prywatność jej użytkowników.

Warto również wspomnieć, że Google Analytics 4 pozwala na dokonywanie w pełni zautomatyzowanych analiz, co przekłada się na dużą oszczędność czasu i energii. Ponadto GA4 będzie także na bieżąco informować o ważnych trendach oraz ewentualnych anomaliach w działaniach podjętych przez użytkowników.

Konfiguracja GA4 z Google Ads

Na końcu warto również wspomnieć o tym, że GA4 można także skonfigurować z Google Ads. W tym celu wystarczy uruchomić asystent konfiguracji usługi Google Analytics, a następnie zmienić ustawienia GA4 w sekcji „Łączenie produktów”. Tam należy kliknąc w przycisk „Łączenie z Google Ads”. Po pojawieniu się kolejnego okienka skopiuj i wklej w nie adres url witryny, po czym nastąpi połączenie z Google Ads.

Kto powinien wdrożyć Google Analytics 4?

Nowe, odświeżone Google Analytics 4 to bez wątpienia bardzo przydatne narzędzie, które odmieni oblicze strony Twojej firmy. Istnieje jednak kilka branż, które w szczególności powinna rozważyć gromadzenie danych oraz optymalizowanie witryny za pomocą usługi GA4. Kto zatem powinien z niego skorzystać?

Właściciele e-sklepów

GA4 powinno zainteresować każdego, kto prowadzi sklep online. W dodatku bez znaczenia na to, jaki produkt, który Twoja firma oferuje. Skorzystają na tym zarówno osoby sprzedające w internecie odzież, kosmetyki, wycieczki, a nawet i działające w branży transportowej. Korzystać z niego powinny również firmy, które mają własną aplikację. Google Analytics 4 pozwoli bowiem zrozumieć, w jaki sposób kształtują się poszczególne decyzje jej użytkownika. Poznając je możliwe stanie się zrozumienie np. tego, dlaczego pomimo umieszczenia produktów w koszyku, użytkownik apki nie sfinalizował zamówienia. Tym samym wcześniej niedoceniania analityka aplikacji mobilnych wkracza na zupełnie nowy poziom. Pozwala ona bowiem na stworzenie skutecznej strategii, która pomoże zoptymalizować Twoją stronę www, w taki sposób, by przynosiła ona jeszcze większe zyski.

Deweloperzy stron internetowych

Kolejną grupą osób, które mogą bardzo skorzystać na zastosowaniu Google Analytics 4 są web deweloperzy. Co więcej, dzięki funkcji Dual Tag GA4 pozwala także na tagowanie bez konsekwencji dla danych. Usługa GA4 jednocześnie zbiera dane w nowym interfejsie oraz umożliwia ich analizowanie. Dzięki temu web deweloperzy zaoszczędzą dużo czasu oraz energii, a skuteczność testowania witryny wzrośnie.

Deweloperzy aplikacji mobilnych

Możliwość przejścia na GA4 poleca się także deweloperom apek na smartfona oraz inne urządzenia mobilne. To zupełnie nowa usługa, która sprawi, że deweloper będzie mógł zoptymalizować działanie swojej apki. Dużym plusem GA4 jest również możliwość jednoczesnego śledzenia i mierzenia efektów na stronie Twojego sklepu lub firmy. Pozwala na to specjalnie zaprojektowany interfejs, który zapewnia również dostęp do raportów, darmową integrację z BigQuery oraz wiele innych modułów, które z pewnością przydadzą się w pracy deweloperów tworzących apki na urządzenia mobilne.

GA 4 a usługi Google Analytics for Firebase – usługa GA4 a aplikacja mobilna

W tym miejscu warto również wspomnieć, że Google Analytics for Firebase służy analitykom do rozpoznania konkretnych działań, a także i przewidzenia zachowań użytkowników w aplikacjach mobilnych. Pozwala na to również nowa usługa Google Analytics 4, która jednak znacznie prostsza w obsłudze niż Google Analytics for Firebase. Łatwiejsza jest także analityka odsłon stron, które zebrano od tej pory w jednym widoku. W przeciwieństwie do niego standardowe Google Analytics nie pozwala dokładnie mierzyć odsłon, które zachodzą z poziomu apki na telefonie lub tablecie.

Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4

Aby zainstalować nowe narzędzie GA 4 przejdź do „Asystent konfiguracji”. W celu dokonania konfiguracji będziesz musiał mieć rolę Edytujacego. Wystarczy więc, ze zalogujesz się na swoje konto Google Analytics, a następnie przejdziesz do „Usługi Google Analytics 4” i wybierzesz „Administracja” Następnie w kolumnie „Usługa” możesz odnaleźć asystenta konfiguracji, gdzie możesz skonfigurować także:

  • Zbieranie danych;
  • Ustawienia usługi;
  • Google Ads.

Czy usługi Google Analytics 4 ma zastąpią Google Analytics Universal?

Zastosowanie kodu GA4 w witrynie niesie za sobą bardzo wiele zalet, które sprawiają, że narzędzie to staje się przyszłością dotychczasowej analityki stron www. Wpływa na to m.in. sposób gromadzenia oraz magazynowania danych w Google Analytics 4, sztuczna inteligencja oraz wiele innych udogodnień, których nie oferuje żadne inne z dostępnych na rynku narzędzi. Warto również wspomnieć o tym, że od jakiego czasu zespół Google rekomenduje tę usługę domyślnie przy zakładaniu konta. Wygląda wiec na to, że GA4 powoli staje się już standardem śledzenia przy konfiguracji nowych usług. Wszystko wygląda również na to, że głównie nad tym Google będzie się w kolejnych latach koncentrowało. To z kolei stawia zupełnie nowe możliwości przed właścicielami sklepów internetowych oraz web deweloperami. I dlatego warto pomyśleć o tym, by zacząć go używać czym prędzej!

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    [step title "W czym możemy Ci pomóc?"]

    [group group-adres-url]
    Adres sklepu lub strony internetowej:

    [/group]

    [group group-google-ads]
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    [/group]

    [group group-facebook-ads]
    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    [/group]

    [group group-tiktok-ads]
    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    [/group]

    [group group-allegro-ads]
    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    [/group]

    [group group-seo]
    Cele kampanii SEO:

    [/group]

    [group group-marketing-automation-kanaly]
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?

    [/group]

    [group group-marketing-automation]
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?

    [/group]

    [group group-social-media]
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?

    [/group]

    [group group-social-media-facebook]
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-instagram]
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-tiktok]
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-youtube]
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-twitter]
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-pinterest]
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-linkedin]
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-cele]
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?

    [/group]

    [group group-audyt]
    Wybierz zakres audytu:

    [/group]

    [group group-audyt-cele]
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?

    [/group]

    [group group-audyt-inne]
    Opisz zakres audytu:

    [/group]

    [step title "Jak możemy się skontaktować?"]

    Imię *

    Firmowy adres email *

    Numer telefonu *

    Pełna nazwa firmy *

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.