Na czym polega precyzyjne targetowanie reklam? Poznaj lejek marketingowy!

W dzisiejszych czasach wszyscy zdają się mówić o lejkach marketingowych. Nie bez powodu. Kiedy zostaną prawidłowo zaimplementowane, mogą skutecznie przyciągnąć klientów dla Twojej firmy. Jednak, aby dobrze zrozumieć istotę działania tej metody, musimy zwrócić uwagę na to, czym dokładnie jest lejek marketingowy.

Lejek marketingowy jest zwięzłym systemem, który polega na prowadzeniu reklamy oraz wykorzystywaniu bazy danych w taki sposób, aby zmienić potencjalnych nabywców w klientów płacących za towary lub usługi Twojej firmy.

Lejek może zostać również zdefiniowany jako kampania reklamowa. Marketing w lejku jest złożoną sekwencją pewnych punktów kontaktowych z nabywcą. Lejek opisuje różne możliwości segmentacji klientów i strategii marketingowej w Twoim biznesie.

Zadbaj o targetowanie kontekstowe

Cały proces lejka marketingowego zaczyna się od poznania Twojej firmy przez klienta po jej polubienie, wypróbowanie i docelowy zakup. Przeglądanie takich danych przypomina lejek, ponieważ zauważamy, że z czasem korpus składający się z bazy klientów staje się coraz węższy. Grupy użytkowników po drodze odpadają, a na koniec lejka marketingowego docierają jedynie najbardziej zainteresowani i zmotywowani do zakupu lub współpracy.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy lub inną firmę z dużą bazą klientów, potrzebujesz konsekwentnie i systematycznie wprowadzać działanie lejka marketingowego, aby zapewnić sobie zwrot z inwestycji reklamowej.

Targetowanie w marketingu – poznaj prawdziwe znaczenie lejka

Na czym polega targetowanie klientów w lejkach marketingowych? Poniżej zwrócimy uwagę na trzy istotne powody, dla których powinieneś wykorzystać lejek w swoim własnym biznesie:

Lejek upraszcza klientowi poznanie Twojej firmy

Odpowiednio wykorzystany lejek sprawi, że grupa docelowa odbiorców o wiele łatwiej odnajdzie się w ofercie Twojej działalności. Ta technika zawiera odgórny plan, który podpowiada, w jaki sposób powinniśmy poruszać się na każdym etapie budowania relacji z klientem.

Wykorzystanie lejka pomaga dotrzeć do osób poruszających się po podobnej tematyce zakupowej

Targetowanie demograficzne i reklama behawioralna sprawiają, że lejek marketingowy pozwala docierać do osób z różnych grup społecznych. Lejek najpierw pomaga zbudować relację z klientem, następnie umożliwia wykorzystanie jej podczas generowania ruchu w sklepie internetowym lub fizycznym, aby na końcu sprzedać coś zadowolonemu klientowi.

Lejek pozwala o wiele lepiej zarządzać budżetem Twojej firmy i planować sprzedaż

Innymi słowy, zwiększa szanse na powodzenie kampanii reklamowej. Po wykorzystaniu lejka dowiesz się jakiej responsywności oczekiwać od konkretnego użytkownika. Twoi klienci stracą zainteresowanie reklamą na różnych etapach lejka marketingowego. Dzięki temu dowiesz się, czym tak naprawdę są zainteresowani. Z tymi informacjami możesz ulepszyć wyświetlanie reklam i zwiększyć skuteczność kampanii.

Na czym opiera się skuteczna reklama? Poznaj budowę lejka marketingowego i zrozum, czego oczekuje potencjalny klient!

Niektóre lejki marketingowe dzielą się na cztery fazy. Jeszcze inne na sześć lub nawet na siedem. Jednak aby nie mieszać wiedzy teoretycznej w naszym materiale, przyjrzymy się lejkowi marketingowemu składającemu się z pięciu różnych faz reklamowych.

Świadomość przyszłego klienta – czyli jak i do kogo kierować reklamę?

Pierwsza faza lejka marketingowego zawsze rozpoczyna się od budowania pewnego rodzaju świadomości. Ostatecznie, aby klient chciał współpracować z Twoją firmą i zostawiał w niej swoje pieniądze, najpierw musi się o niej dowiedzieć i zdecydować, czy skorzysta z usług. Wszelkie perspektywy marketingowe, które dopasujesz do działań swojej firmy, zaczynają się na samej górze lejka.

Jest to kluczowy element, który wymaga zaprezentowania firmy od dobrej strony. Twój przekaz reklamowy powinien na tym etapie skupić się na najlepszych stronach działalności tak, aby klient zainteresował się twoją firmą.

Na samym początku kampanii reklamowej istotne jest tworzenie wartościowych treści, które zaangażują klientów do interakcji z Twoją firmą w przyszłości.

Rozważanie nad zakupem – jak kierować reklamę do osób, które zauważyły Twoją firmę?

Kiedy do potencjalnych klientów dotrze wykupiona przez Twoją firmę reklama, przechodzimy do fazy rozważań. Klient przeglądający ofertę firmy przechodzi w fazę rozważań, ponieważ zastanawia się nad tym, czy chce zostawić swoje pieniądze w danej firmie. Na tym etapie lejka marketingowego przychodzi czas na to, aby wejść w nieco głębszą relację z potencjalnym klientem.

Zainteresowany klient chciałby dowiedzieć się nieco więcej o Twojej firmie, oferowanych produktach, czy też usługach. Treści tworzone na drugim etapie lejka marketingowego powinny przedstawiać rezultaty działań Twojej firmy. Klient chętnie porówna je z innymi, zanim podejmie ostateczną decyzję.

Konwersja – czyli jak targetować reklamy, aby klient docenił Twoją firmę?

W fazie konwersji docierasz do klientów, którzy znają Twoją firmę i rozumieją, czym się ona zajmuje. Kiedy klienci poznają wartość oferty w Twojej firmie, to oznacza, że czas do przejścia w kolejną fazę lejka marketingowego. Na tym etapie dobrze jest wyjaśnić klientom, z jakiego powodu powinni podjąć współpracę z Twoim biznesem lub po prostu postawić na produkty Twojej firmy.

Czwarta faza lejka marketingowego – zadbaj o zbudowanie lojalności wśród klientów

W fazie lojalnościowej Twoja firma wchodzi w jeszcze głębszą relację z klientem, która polega na tym, aby zadbać o jego lojalność i nakłonić daną osobę do ponownych zakupów. Rodzaj targetowania reklam na tym etapie zazwyczaj jest kierowany do osób, które już wcześniej skorzystały z usług Twojej firmy lub zakupiły produkty z Twojego sklepu.

Etap ten jest realizowany na różne sposoby. Niektóre firmy oferują zniżki procentowe dla stałych klientów, a inni po prostu tworzą programy lojalnościowe umożliwiające zbieranie punktów, które następnie klienci wymieniają na produkty w obrębie danego sklepu internetowego.

W tym celu dobrze jest wykorzystać media społecznościowe, takie jak Facebook, aby od czasu do czasu zorganizować konkursy typu give away dla swoich stałych klientów wspierających Twoją markę. Jeżeli nie zadbasz w jakiś sposób o lojalność klientów, Twoja kampania marketingowa może osiągnąć niższy zwrot, ponieważ wysiłek włożony w poprzednie etapy lejka marketingowego zostanie zmarnowany.

Ostatnia faza opisywanego przez nas lejka marketingowego – faza poleceń

Ta faza lejka marketingowego powinna być traktowana jako opcjonalna. Jeżeli nie chcesz skupiać zasobów firmowych wokół budowania programu poleceń dla klientów, możesz po prostu skupić się na tworzeniu atrakcyjnego programu lojalnościowego dla osób, które są gotowe regularnie kupować produkty.

Należy jednak mieć na uwadze to, że przed stworzeniem programu polecającego dla klientów, powinniśmy najpierw zbudować dużą bazę klientów, którzy regularnie korzystają z naszej oferty. Kiedy Twoja firma zdobędzie lojalność większej grupy osób, istnieje szansa na to, że zaczną one polecać Twoje usługi swoim znajomym, czy też rodzinie.

Możesz wówczas pomyśleć o stworzeniu specjalnego programu polecającego, który będzie ostatnim etapem opisywanego przez nas lejka marketingowego. Dodatkowe benefity dla stałych klientów polecających Twoje usługi wśród innych osób sprawią, że współpraca z firmą stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. To dodatkowo zwiększy lojalność wśród stałych klientów.

Najlepsze narzędzia do tworzenia lejków marketingowych – działania marketingowe i tworzenie reklam staną się z nimi prostsze

Warto pomóc sobie w tworzeniu lejka marketingowego za pośrednictwem narzędzi, które zautomatyzują i zoptymalizują pracę. Poniżej przedstawimy kilka propozycji, które pomogą osiągnąć sukces marketingowy Twojej firmie.

ClickFunnels

ClickFunnels jest niesamowitym narzędziem pod względem funkcjonalności. Pomaga w tworzeniu lejków marketingowych zarówno osobom doświadczonym, jak i niedoświadczonym w użyciu takich aplikacji. Oferuje również świetną integrację zbierania płatności. Jeżeli Twoja firma nigdy nie opierała lejków marketingowych na aplikacjach optymalizujących kampanię marketingową, koniecznie wypróbuj ClickFunnels.

Thrive Themes

Kolejna aplikacja, którą warto wziąć pod uwagę. Dzięki niej otrzymujemy rozległy zakres narzędzi usprawniający działania marketingowe.

ActiveCampaign

Jest narzędziem wykorzystywanym przez firmy korzystające z marketingu e-mailowego. Twoja firma może usprawnić i zoptymalizować kampanie marketingowe, które wysyłasz do klientów za pośrednictwem wiadomości mailowych.

Jak zrozumieć nadrzędny cel lejka i sortować klientów na podstawie ich preferencji? Przyjrzyjmy się górnej części lejki marketingowego!

Docieranie do odbiorców na podstawie ich preferencji zakupowych pomoże Twojej firmie osiągnąć lepszy zwrot z inwestycji. Dlatego też warto przyjrzeć się nadrzędnym celom, do których dąży lejek marketingowy. Zazwyczaj taka kampania marketingowa po prostu skupia się na napędzaniu jak największego ruchu wokół Twojej marki, co z kolei zwiększa szansę na wzbudzenie zainteresowania wśród klientów. Warto jednak zrozumieć poszczególne czynniki, które napędzają uwagę potencjalnego klienta. W tym celu firma powinna systematycznie śledzić reakcje klienta na poszczególnych etapach lejka marketingowego od samej góry, do jego najwęższych etapów.

Dlatego tak ważna jest hierarchia i systematyczność w budowaniu kampanii reklamowej. Wszystko musi być na swoim miejscu. W pierwszej fazie, czyli górnej części lejka należy przyglądać się temu, w jaki sposób nowi klienci reagują na ekspozycję z Twoją marką. W końcu nie bez powodu mówimy, że pierwsze wrażenie jest zawsze najważniejsze. Kluczowymi czynnikami na samej górze lejka jest ekspozycja produkty za pośrednictwem reklamy, aby dotrzeć do odbiorcy, który jeszcze nie słyszał o firmie. W tym celu można wykorzystać na przykład Facebook Ads.

Za pośrednictwem reklam w mediach społecznościowych docieramy do wybranej grupy klientów pod względem wieku lub lokalizacji. To bardzo ważne, aby opcje targetowania uwzględniały wiek klienta oraz lokalizację reklam. Nie chcemy przecież wyświetlać reklam młodzieżowych butów sportowych osobom powyżej 60 roku życia. Docieranie do odbiorców na podstawie lokalizacji jest równie ważne. Menedżer reklam pozwala nam wybrać użytkowników na podstawie ich miejsca zamieszkania. Warto o tym pamiętać, aby nie reklamować sklepów umiejscowionych w Gdańsku osobom, które mieszkają na Śląsku.

Górna faza lejka marketingowego to czas, gdy potencjalni nabywcy dopiero odkrywają Twoje strony www, więc chcesz, aby było ich jak najwięcej. Jednak reklama powinna docierać tylko do tych, którzy będą mieli realną szansę kupienia produktu od Twojej firmy.

Środkowa część lejka marketingowego: Co możemy wziąć pod uwagę?

Na tym etapie lejka osoby, które zapoznają się z reklamami, zaczynają generować kliknięcia i przyglądają się danej stronie internetowej. Na postawie umieszczonych w reklamach witryn internetowych ocenią, której firmie chcą zaufać i komu powierzyć swoje pieniądze. Kliknięte linki powiedzą nam wiele o zachowaniach klientów oraz wyjawią, czego tak właściwie oczekują od Twojej firmy. Użytkownik przechodzi z fazy odkrywania ofert do bycia zainteresowanym klientem. Odwiedzający zdecyduje na tym etapie, czy skorzystać z Twojej oferty, a może jednak poszukać czegoś u konkurencji.

Warto w tym momencie podsunąć potencjalnemu klientowi treści, które wzmocnią jego przekonanie o tym, że produkt zawarty w Twojej reklamie jest dokładnie tym, czego szuka. Upewnij się, że Twoja strona internetowa dostarcza niezbędnych informacji i przedstawia zalety firmy, czy też konkretnego sklepu internetowego. Podkreślenie korzyści, które klient uzyska podczas korzystania z usług Twojej firmy, jest bardzo ważne.

Dolna część lejka – czyli retargeting. Dowiedz się czym jest targetowanie wtórne i nakłoń klienta, aby powracał do skorzystania z Twoich usług

Klient może być zadowolony po skorzystaniu z usług Twojej firmy i być może nawet będzie chętny polecić usługi rodzinie lub znajomym. Jednak dlaczego miałbyś przestać na tym etapie? Dolna część lejka marketingowego przewiduje również zadbanie o to, aby zadowolony klient powracał do skorzystania z usług firmy. Jeżeli pozostaniesz w pośrednim kontakcie z nabywcami usług lub towarów Twojej firmy, możesz sprawić, że klient poczuje się doceniony i nie będzie rozglądał się za usługami innych firm o podobnej tematyce.

Retargeting w reklamie jest niezwykle istotny, ponieważ umożliwia uzyskanie dużego zwrotu niskim kosztem. Kiedy klient dokona zakupu w Twojej firmie, pozostawi w bazie danych swoje dane kontaktowe, dzięki którym raz na jakiś czas możesz przypomnieć mu o swojej ofercie. Ważne jest również, aby nie lekceważyć wartości przyszłych relacji z klientami. Utrzymanie klientów jest równie ważne, co znalezienie nowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.