Jak zwiększyć rozpoznawalność marki w internecie?

Jak zwiększyć rozpoznawalność marki w internecie?


Sukces marki zależy od wielu czynników, na które nie zawsze da się oddziaływać. Zachowania konsumentów mogą być podyktowane pragnieniem chwili, impulsem działania czy nowymi, nie do końca zbadanymi, trendami. Istnieją jednak wartości niezmienne, o które warto zawsze dbać w kontekście planowania udanego biznesu. Jedną z nich jest rozpoznawalność marki, czyli świadomość klientów o istnieniu danego bytu marketingowego.

Bez zbudowania świadomości i rozpoznawalności nie jesteśmy w stanie osiągnąć zadowalających rezultatów biznesowych. Nie ulega zatem wątpliwości, że zwiększenie rozpoznawalności marki powinno być jednym z priorytetów, w szczególności jeśli wiodącym narzędziem promocji są social media, a nasza firma prowadzi sprzedaż online. Sprawdź i zobacz, na czym polega budowanie rozpoznawalności firmy.

Czym jest rozpoznawalność firmy?

Rozpoznawalność marki to stan, w którym wiedza na istnienia danej firmy przebija się do świadomości dużego grona potencjalnych klientów. Rozpoznawalność jest zmienna, z czasem ewoluuje, potęgując swoje oddziaływanie, bądź zmniejszając swój zasięg. Niektóre marki cechują się większą świadomością marki wśród konsumentów, podczas gdy inne dopiero rozpoczynają tworzenie pozytywnych skojarzeń o firmie.

Jest ona nieodzownym czynnikiem wpływającym na: większą skuteczność sprzedaży oraz tworzenie stałych, pozytywnych skojarzeń z daną firmą. Działania wzmacniające świadomość na temat określonego przedsiębiorstwa są nieodzownym procesem, szczególnie ważnym w dzisiejszych uwarunkowaniach. Sieć internetowa żyje sprzedażą. Transakcje przenoszą się do sfery online. Sytuacja określana jest obecnie mianem trendu, jednakże systematyczny rozwój technologiczny pozwala sądzić, iż sprzedaż w Internecie rokrocznie będzie zyskiwał na znaczeniu.

Zwiększenie rozpoznawalności marki – co daje?

Świadomość marki stanowi jeden z najistotniejszych wskaźników skuteczności rynkowej przedsiębiorstwa. Jej znaczenie ma niebagatelny wpływ na decyzje konsumenckie. Klienci, mając do dyspozycji porównywalne jakościowo produkty różnych, podobnych firm, chętniej wybiorą te oferowane przez uznaną markę. Poszczególne poziomy świadomości firmy rozwijają się przez cały cykl istnienia produktu.

Ma ona zatem kluczowe znaczenie zarówno w kontekście wprowadzania nowego towaru na rynek, jak i jego całkowitej wyprzedaży. Świadomość jest zmienna, dlatego nie da się jej osiągnąć na stałe, za pomocą skonkretyzowanego planu. Stan ten musi być podtrzymywany i wspierany przez szereg działań, mających na celu zwiększenie wyników prestiżu.

Analiza rozpoznawalności marki. Czy badanie jest pomocne?

Oddziaływanie konkurencyjne sprawia, że wszelkie aspekty analityczne są niezwykle ważne w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstwa. Można ten proces odnieść do skali makro – olbrzymie korporacje posiadają wyspecjalizowane działy analityczne, które zajmują się wnikliwymi badaniami różnych aspektów marki, w tym analizowania jej rozpoznawalności. Współczesne badania rozpoznawalności marki obejmują wdrażanie metod ilościowych, w tym: badania PAPI, badania CATI czy badania CAWI. Stawia się na szereg metod analitycznych, uwzględniających pracę ankietera. Feedback pozyskany od odbiorców jest brany pod uwagę w celu ustalenia wartości rozpoznawalności marki. Profesjonalne badania sprawiają, że można odpowiedzieć na pytanie: czy istnieją jakieś problemy w budowaniu prestiżu marki?

Czy wiedza na temat marki jest tym samym, czym jest znajomość marki?

Konsumenci, którzy wykazują szereg postaw wskazujących na ich personalną znajomość marki, wcale nie muszą być jej świadomi. Świadomość oznacza przejście niejako na poziom wyżej. Jest to sytuacja, w której konsument jest w stanie zrozumieć aktywność przedsiębiorstwa, jego działania i cele. Umożliwia to na nawiązanie bezpośredniej relacji, która skraca dystans na linii konsumenci-marka. Wówczas marka jest postrzegana jako coś kojarzącego się, ulokowanego w świadomości konsumenta. Przykładowo: konsument może wiedzieć, że firma X istnieje, jednakże w żadnym stopniu nie wpływa to na jego preferencje zakupowe. Łatwo te zależności wyjaśnić na kilku przykładach:

  • Michelin, producent opon, kojarzy się z bezpieczeństwem, sympatycznym grubym ludzikiem, który uśmiecha się do wszystkich.
  • Coca Cola to zaś synonim rodzinnych spotkań, świąt i świętego Mikołaja.
  • Nike to odzież dla osób ceniących aktywny tryb życia, intensywny trening i nieustanną pracę nad swoim ciałem.
  • InPost to skojarzenie z Paczkomatami. Przesyłka, która przyjdzie na wskazany adres, będzie łatwa do odbioru, a cały proces nie będzie problematyczny dla odbiorcy.

Rozpoznawalność marki: neutralna i kontrowersyjna

Świadomość marki może być kreowana na różne sposoby. Istnieją możliwości dotyczące wdrożenia prowokacyjnych reklam, które oddziałują intensywnie przez krótki czas. Można także budować świadomość marki sukcesywnie, przez wiele lat. Nieodzowną częścią kreowania mocnej rozpoznawalności przedsiębiorstwa jest pozycjonowanie marki. Optymalizacja stron www pod kątem pozycjonowania okaże się bezskuteczna, jeśli marka jest całkowicie anonimowa dla większości odbiorców. Strategia reklamy powinna zatem uwzględniać wszystkie czynniki budowania świadomości marki, włączając to działania reklamowe na zewnętrznych stronach internetowych, czy też promocję na portalu Facebook.

  • Brand awareness (świadomość marki) umożliwia wykreowanie w oczach klientów nie tylko znajomości marki, ale także chęci skorzystania z usługi.
  • Brand recognition (rozpoznawanie marki) pozycjonuje firmę na rynku, ale trudno stwierdzić, czy jednoznacznie buduje zaufanie w oparciu o pozytywne doświadczenia.

Współczesne narzędzia do kreowania świadomości marki

Budowanie świadomości marki jest czasochłonnym procesem, który uwzględnia wiele czynności zwiększających jej wiarygodność. Dobrze zareklamowana marka wpływa bezpośrednio na decyzje zakupowe odbiorców, zatem przede wszystkim chodzi o to, aby klient przekonał się do usług proponowanych w ramach działań na rynku. Jednym z podstawowych narzędzi do internetowego kreowania świadomości marki są media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, TikTok czy YouTube. Szczególnie dużą rolę spełnia obecnie promocja marki za pośrednictwem Facebooka, w ramach którego użytkownicy mogą skorzystać z szerokiej gamy usług marketingowych. Wdrażając działania w sieci nie należy jednak ograniczać się tylko i wyłącznie do jednego medium.

Jakie aspekty uwzględnia się podczas badania rozpoznawalności?

Przede wszystkim uwaga analityków skupia się na wyjaśnieniu kwestii dotyczących świadomości spontanicznej marki. Respondenci samodzielnie wskazują marki, które kojarzą im się np. z danymi emocjami. Badanie nie obejmuje wsparcia ankietera, który mógłby sugerować konkretne odpowiedzi. Inaczej jest w przypadku badania świadomości wspomaganej. Badanie uwzględnia podpowiedzi ankietera, wobec czego respondent selekcjonuje swój wybór spośród proponowanych opcji. Trzecie badanie to świadomość top of mind, czyli wskazanie konkretnej grupy docelowej, która wskazuje daną firmę jaką najpełniej kojarzącą się z danym produktem (usługą).

TOP 4 Sposoby na zbudowanie świadomości marki

Walka o większą rozpoznawalność marki i jej świadomość w oczach klientów przypomina ciągły, niekończący się proces. Oddziaływanie na klienta powinno uwzględniać nie tylko idee przedsiębiorstwa, ale być interesujące dla niego pod kątem treści. Całe przedsięwzięcie przypomina bieg z jajkiem na łyżce: łatwo popełnić błąd wizerunkowy, który bezwarunkowo wpłynie negatywnie na percepcję marki przez klienta. Zobacz, jak wypracować danej marce odpowiedni poziom rozpoznawalności. Sprawdź 4 przygotowane przez nas sposoby.

1. Dobra treść, która jest pozbawiona bubli

Treści promocyjne (np. w kontekście promowania danego produktu w social media) muszą pozostawać największej jakości. Drobne błędy językowe czy trefne grafiki wpływają negatywnie na odbiór produktu w kontakcie z klientami. Dodawanie ciekawego contentu, który okaże się angażujący dla czytelnika, jest ważnym aspektem kreowania pozytywnego wizerunku firmy.

2 Marka nie może być anonimowa na rynku!

Działaj wszędzie tam, gdzie masz możliwości. Prestiż buduje się na sukcesywnym, czasami wręcz natarczywym, oddziaływaniu na klienta. Produkt musi być zaprezentowany w kontekście wygrany-wygrany. Działanie w sieci (np. za pomocą narzędzi Facebook), to sposób na wypromowanie marki na globalnym rynku. Efektywne prezentowanie logo, skonkretyzowana oferta i ciągłe dążenie do promocji marki to sposób na przebicie się nawet w towarzystwie dużej konkurencji.

3. Zaprezentuj produkty na rynku w roli eksperta

Internauci czerpią informacje o produktach przede wszystkim w sposób. To, co atrakcyjne, przyciąga uwagę potencjalnych odbiorców. Towary szare, opatrzone nieatrakcyjnym sloganem czy logo, stają się niewiele warte. Firma musi być niejako sprzężona z ofertą. Nie da się pogodzić jednego z drugim, przynajmniej w normalnych okolicznościach rynku. Wyjątkiem mogą być przedsięwzięcia podejmowane przez doświadczonych graczy, którzy potrafią stworzyć nową firmę, która osiągnie skokowy wzrost popularności bez konieczności podejmowania skomplikowanych działań marketingowych na rynku.

4. Żyj w social mediach

Kreacja świadomości marki bez uczestnictwa w popularnych mediach społecznościowych mija się z celem. Stanowią one bowiem niezwykle atrakcyjną przestrzeń pod względem marketingowym. Przykładem skutecznych oddziaływań są memy, które angażują szerokie grono odbiorców. Są one często bardziej „klikalne”, niż długie, merytoryczne treści opisowe. Potęga social mediów jest nieokiełznana, dlatego jednym z pierwszych kroków w celu promocji marki powinno być założenie konta firmowego na Facebooku, Twitterze czy TikTok-u. Jeśli zależy Ci na bezpośrednich kontaktach, udostępniaj firmowy adres e-mail.

Na co wskazują badania rozpoznawalności marek? Zobacz rezultaty

Aby zaprezentować ciekawe treści odbiorcom… należy na jeden moment stać się klientem. Warto zapytać samego siebie: w jaki sposób firma, aby wywrzeć na mnie wrażenie, musiała by się efektywnie zaprezentować?

  • Reklama musi być szeroka. Dywersyfikacja tej metody marketingowej przynosi zadowalające rezultaty. Wszystkie wielkie, najbardziej rozpoznawalne marki, korzystają z reklamy jako sposobu na zwiększenie rozpoznawalności pośród szerokiego grona potencjalnych klientów.
  • Kreatywność w działaniu potrafi przynieść niesamowite skutki działań. Młodzieżowe trendy nierzadko generują masowe przychody. Przykład? Nowe marki, takie jak Ekipa, czy działalność Maty (raper) są tego doskonałymi przykładami.
  • Co nas wyróżnia? Wiele firm może wypromować się na jednym, skonkretyzowanym elemencie, wyróżniającym daną firmę. Warto znaleźć aspekt, który oddziela usługi konkretnego przedsiębiorstwa od konkurencji. Na tej bazie można skutecznie budować wizerunek firmy.
  • Nieustanne działanie. Rozpoznawalność marki może po czasie ulecieć niczym balon z helem. Warto korzystać z nowej wiedzy w postaci szkoleń, webinarów czy warsztatów.
  • Nie zamykaj się na siebie. Doświadczenie innych firm jest ważne, dlatego warto współpracować z zewnętrznymi podmiotami. Mają one większe doświadczenie i wiedzą, jak wychodzić z ewentualnych kryzysów.
  • Działanie, nie bierność. Statyczni przedsiębiorcy są niezauważalni. Osoby, które nie próbują przebić się do świadomości klientów, giną w gąszczu konkurencji. Warto wychodzić ze swoją marką, prężnie ją promując (za pomocą social mediów, wykorzystując adres e-mail czy wdrażając reklamę na zewnętrznych witrynach).

Podsumowanie. Badania rozpoznawalności marki i jej skutki

Internet preferuje treści skondensowane. Proponowanie odbiorcom treści niezwykle rozbudowanych i skomplikowanych może być problematyczne w swojej istocie. Badania wskazują, że internauci „czerpią wzrokiem”, wobec czego content musi być dostosowany do konkretnej grupy docelowej. Warto pamiętać, że raz zbudowane zaufanie nie jest, niestety, dane na zawsze. Znajomość firmy może być budowana w różnoraki sposób. Warto dywersyfikować możliwości, aby zwiększyć szansę na osiągnięcie celów biznesowych.