Jak zrobić efektywny newsletter?

Obecny digital marketing obfituje dziś w coraz nowocześniejsze technologie, które wykorzystywane są w różnych kanałach. Mowa tutaj zarówno o social mediach, jak i email marketingu firmy. Warto jednak zaznaczyć, iż są to stosunkowo nowe, jednak prężnie rozwijające się obszary, dlatego nowoczesny email marketing pozwala na automatyzację działań, a także zyskiwanie lepszych wyników sprzedażowych. Jak zrobić efektywny mailing w e-commerce? Co warto wiedzieć o newsletterach i preheader?

Co to jest mailing w e-commerce?

Zanim jednak przejdziemy do kwestii związanych z tym, w jaki sposób stworzyć dobry mailing w naszej firmie, dowiedzmy się co to w ogóle jest. Mailing to nic innego, jak najbardziej efektywna forma komunikacji i promocji z klientem, z której korzysta już niemal każda firma. W tym artykule dowiesz się jak zyskać grono odbiorców i stworzyć pozytywny wizerunek swojej firmy, a także jak wprowadzić skuteczny mailing, wysyłany w formie newslettera który jest szansą na dotarcie do potencjalnych klientów.

Newsletter- Sposób komunikacji z klientem

W dzisiejszych czasach kontakt z klientem poprzez newsletter poprzez jasny komunikat to nieodzowna część prowadzenia przedsiębiorstwa. Dzięki darmowej możliwości, jaką jest mailing, zyskujemy możliwość dotarcia do grona pożądanych odbiorców, a także zyskujemy szansę na zbudowanie swojej własnej marki. Niestety nie każda kampania odnosi pożądany skutek, zwłaszcza ta, która tworzona jest w nieodpowiedni sposób. Problem ten widoczny jest zwłaszcza wśród stosunkowo młodych firm, w których właściciele nie mają odpowiedniej wiedzy na temat e-commerce.

Jak stworzyć skuteczny mailing?

Skuteczny kontakt z klientem poprzez newsletter i zawarty w nim komunikat to nie tylko docieranie do odbiorców z naszą ofertą, ale także informacja o nowościach i promocjach. Wszystko to doprowadziło do tego, że e-mail marketing stał się popularną gałęzią marketingu. Jest to forma marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną jako sposób komunikacji z klientami, kiedy wysyłamy newsletter z informacją o nowościach. Użytkownicy mają szansę pozyskać informacje na temat aktualnej działalności naszej firmy i proponowanych pozycji.

Zalety komunikacji internetowej

Wysyłany newsletter to okazja do budowania relacji z klientem. Dzięki niej w szybki sposób poprawić zasięgi swojej działalności i zwiększyć ilość subskrypcji listy mailingowej.

Szybkość

Wysłanie wiadomości zawierającej newsletter do odbiorców zajmuje niewiele czasu. Szczególną uwagę warto jednak poświęcić treściom, które zostają w nich umieszczane. W tym celu wykorzystać warto ciekawe grafiki i teksty, któe przyciągają uwagę klienta, jednocześnie zmniejszając odsetek osób wypisujących się z newslettera. Jeżeli treści będą nudne i powtarzalne, przyczyni się do niskiej konwersji.

Zasięg

Nie ma tutaj absolutnie żadnych granic geograficznych. E-maile można wysyłać do ludzi na całym świecie. Nie ma także ograniczenia co do potencjalnej liczby klientów. Wiadomości mogą być wysyłane w dowolnej ilości bez względu na to, czy interesuje nas dotarcie do osób zamieszkujących inny kontynent. Oczywiście odbiorcy muszą zostać pozyskani w sposób legalny (sposoby pozyskiwania klientów do listy mailingowej wymienione są w dolnej części artykułu).

Analityka

Dzięki odpowiednim narzędziom, wysyłając newslettera mamy szansę uzyskania danych statystycznych, na podstawie których wykonuje się analizę danych statystycznych pod kątem przeprowadzanych działań i monitorowania reakcji odbiorców. Dzięki tym narzędziom możesz także dowiedzieć się kto odczytał newsletter, a kto go zignorował. Jest to poniekąd szansa na weryfikację efektywności.

W jaki sposób stworzyć skuteczny mailing w formie newslettera?

Newsletter może zostać napisany przez dowolną osobę. W tym przypadku liczy się jednak wiedza i odpowiednie kompetencje, które wpływają na efektywność naszych działań. Tak naprawdę skuteczny mailing to trudny orzech do zgryzienia dla osób, które dopiero raczkują w tej tematyce. Przygotowując newsletter należy zadbać o to, aby odbiorca przeczytał wiadomość, którą do niego wysłaliśmy, poświęcił czas na przeczytanie chociażby części treści, kliknął w zamieszczony w newsletterze link, by użytkownik skorzystał z oferty naszej firmy.

18 wskazówek, które wpłyną na wyższą jakość mailingu!

1. Spersonalizuj nazwę odbiorcy oraz nadawcy

W miejscu, w którym znajduje się pole nadawcy w newsletterze powinno widnieć Twoje imię i nazwisko, a także nazwa firmy. Skup się więc na tym obszarze. Warto zadbać o to, aby w mejlu znajdowały się także dane odbiorcy. Personalizacja przekazu wpływa pozytywnie na odbiór, gdyż osoba otrzymująca wiadomość upewnia się, iż czytana wiadomość nie jest spamem i powinna zostać odczytana. Korespondencja wyda się klientowi więc bardziej osobista. Klient poczuje się wyjątkowo, a Ty zyskasz sympatię.

2. Stworzenie profesjonalnego adresu email

Aby stworzyć profesjonalny newsletter, najważniejszą kwestią jest także stworzenie profesjonalnego maila swojej firmy zawierającego link. Wysyłanie wiadomości z adresu typu „[email protected]” nie będzie wyglądało korzystnie w oczach klientów. Dane kontaktowe w newsletterze są tutaj niezwykle ważne.

3. Stwórz wyróżniający się temat/tytuł newslettera

Przeglądając pocztę patrzymy nie tylko na to, kto jest nadawcą wiadomości, ale także w jakiej sprawie do nasz pisze. Wyróżniający się, przyciągający uwagę temat zwiększa szansę, iż odbiorca zaciekawi się wiadomością i zechce ją przeczytać. Temat powinien wskazywać korzyści dla klienta i prowokować do działania. Podczas tworzenia e-maila należy stworzyć taki temat i landing page, aby na początku umieścić najważniejsze informacje, a także pamiętać o tym, iż nie powinien być on dłuższy, niż 50 znaków.

4. Stosuj wyróżniki

Warto eksperymentować także z umieszczaniem emotikon i unikać słów, takich jak „okazja”, czy „promocja”, które z góry sugerują, iż newsletter to spam.

5. Odpowiednie stworzenie i sformatowanie treści

Wielu odbiorów nie czyta całego newslettera, a jedynie pierwszy nagłówek lub podkreślone elementy. Tekst powinien być przejrzysty i ciekawy dla oka. Warto unikać listowania, pisania treści blokiem i innych tego typu błędów. Jak sformatować tekst? Należy kierować się tymi wskazówkami:

  • Dziel tekst na mniejsze bloki,
  • pisz tekst zgodny pod względem treści z tematem,
  • stwórz ciekawy lead,
  • stosuj do nagłówków większą czcionkę,
  • stosuj boldowanie najważniejszych słów,
  • twórz wypunktowania treści.

6. Prawidłowa budowa newslettera

To kolejny sposób na tworzenie newslettera, czy innych wiadomości tego typu. Musisz wiedzieć, co chcesz przekazać i dążyć do stałej komunikacji. Szerokość mejla nie powinna być większa, niż 600 pikseli, natomiast długość dłuższa, niż 2000 pikseli. Nie warto umieszczać załączników w formie pdf, mp3 i tego typu formatach. Wolna przestrzeń powinna być wykorzystana na podzielenie treści. Główny przekaz wiadomości powinien być umieszczony w górnym rogu wiadomości. Landing page strony nadawcy to najważniejsze miejsce, które powinno przykuwać uwagę.

7. Filtry antyspamowe

Przed wysłaniem newsletter powinien być sprawdzony pod kątem wszelkich filtrów antyspamowych. Pomocne mogą okazać się programy do wysyłania mailingu, które od razu wychwytują i naprawiają ten problem. Jeżeli nie masz takich programów, niezwykle pomocne może okazać się skorzystanie z dostępnych ogólnie stron internetowych poświęconych weryfikacji takich treści.

8. Wezwanie do działania CTA

W poprawnie stworzonym newsletterze skup się na umieszczeniu CTA, czyli Call to Action. To link, który przenosi odbiorcę w odpowiednie miejsce (np. do danego produktu w sklepie, formularza, logowania itd). CTA ma jasno określony cel- ma wzywać do dokonania czynności, np. dokonania zakupu, dodania produktu, wykorzystania prezentu, jakim jest kod rabatowy,, czy dodania do koszyka lub powiększenia bazy mailingowej. CTA może mieć także formę ikony, skrótu graficznego itd.

9. Stopka w newsletterze

Nie można zapominać o tym, aby wpisać w wiadomości dane kontaktowe, dzięki stosowaniu odpowiedniej stopki. Nie można dopuścić do tego, aby odbiorca zastanawiał się kto wysłał wiadomość. W stopce powinna znajdować się także nazwa firmy, dane adresowe oraz inne najważniejsze informacje umożliwiające nawiązanie kontaktu i współpracy. Prawidłowe sformatowana stopka zwiększa wiarygodność.

10. Odpowiednia częstotliwość wysyłania e-maili/newsletter

Skuteczny newsletter to nie wszystko. Po wysłaniu wiadomości warto także osobiście kontaktować się ze swoimi klientami. E-maile powinny być wysyłane w ściśle określonych cyklach. Nie powinny być one wysyłane jednak ani zbyt często, ani zbyt rzadko. W pierwszym przypadku odbiorca nie będzie w stanie odczytywać naszych wiadomości regularnie i poczuje się poirytowany natarczywością danego nadawcy, natomiast w drugim przypadku zwyczajnie o nadawcy zapomni.

10. Własna baza adresowa

Aby zwiększyć skuteczność wiadomości warto wykorzystać koncepcję tak zwanego marketingu za pozwoleniem, czyli permission marketing. Oznacza to, że newsletter, czy inna wiadomość będzie docierała do odbiorcy tylko wtedy, kiedy wyrazi na to zgodę. Jeżeli wiadomości będą wysyłane do klientów, którzy chcą je otrzymywać, nie poczują oni zirytowania, a my zyskamy pewność, że nasza praca nie idzie na marne i nie trafia w „ślepą uliczkę”. Jest możliwość pozyskania nowych odbiorców poprzez skorzystanie z pomocy baz zewnętrznych, jednak popularnym lecz nieco żmudnym sposobem jest budowanie bazy adresowej poprzez umieszczenie linku do strony z formularzem zapisu.

11. Możliwość wypisania się z bazy odbiorców

W trakcie tworzenia kontaktu z klientem w e-commerce oprócz dania możliwości klientom zapisania się do newsletter, należy pamiętać także o tym, aby odbiorca mógł wypisać się z bazy odbiorców. Takie rozwiązania wpływa na wzrost zaufania odbiorców. Jeżeli e-mail oznaczony zostałby jako spam, zmniejsza to nasze zasięgi. Anulowanie subskrypcji jest dla klienta ważne.

12. Czynna lista mailingowa

Pilnowanie porządku to bez wątpienia kolejny skuteczny sposób na poprawę efektywności swojego mailingu. Sprawdź wszystkie błędy adresowe pod kątem błędów oraz szybko je usuń. Wysoki odsetek niedostarczonych wiadomości z pewnością nie jest oznaką dobrego mailingu.

13. Testowanie mailingu przed jego wysyłką

Skuteczny kontakt z klientem poprzez wiadomość-mail to taki, który został uprzednio przetestowany. Przed wysyłką wiadomości do klientów warto wysłać kilka wiadomości na prywatne konta naszej firmy, aby sprawdzić, czy całość strony prezentuje się w odpowiedni sposób. Szczególną uwagę warto zwrócić na grafikę, linki, a także poprawność zapisów. Dzięki temu wszelkie nieodciągnięcia zostaną szybko skorygowane, a jak wiadomo, człowiek uczy się na błędach, dlatego w takiej sytuacji ma szansę poprawy.

14. Możliwość otwarcia e-maila/newslettera w innym formacie

Czasami mimo największych starań, wiadomość może zwyczajnie nie otworzyć się u odbiorcy. W takiej sytuacji warto umożliwić klientowi otwarcie e-maila na przykład w innej przeglądarce. W tym celu wystarczy przygotować wersję mailingu także w formie strony www i umieścić ją w serwerze. Link do możliwości podglądu mejla w przeglądarce powinien znajdować się na górze wiadomości.

15. Odpowiednia oprawa graficzna

Tak naprawdę oprawa graficzna jest tak samo ważna, jak wartościowe treści dla odbiorcy. Grafika powinna pozytywnie oddziaływać na wyobraźnię naszego odbiorcy. Powinna być estetyczna i przyjemna dla oka. Nie może ona jednak przytłaczać ze względu na zakłócenia w odbiorze treści. Pod uwagę warto wziąć także możliwe ograniczenia techniczne, jak to, że grafika może zabrać zbyt dużo kilobajtów. Warto pamiętać także o tym, że wiele współczesnych programów ze względu na ryzyko utraty miejsca blokuje możliwość wyświetlania reklam.

16. Wykorzystaj wolne miejsce

W takim przypadku warto ewentualną pustą treść wykorzystać na napisanie hasła. Przydatne mogą okazać się takie atrybuty jak ALT i TITTLE ALT. Dzięki temu odbiorcy, którzy nie wyświetlą grafiki będą mogli przeczytać umieszczone w jej miejscach hasła.

17. Odpowiednia platforma

Jeżeli prowadzić kontakt poprzez e-mail ze swoimi klientami, prędzej, czy później potrzebna okaże się platforma/program do mailingu. Bez odpowiednich narzędzi utrzymane kontaktu z klientami może okazać się bardzo problematyczne. Zwykłe poczty elektroniczne dostępne powszechnie nie są przystosowane do prowadzenia działań mailingowych w firmie, dlatego na rynku powstało wiele platform dających szereg rozwiązań, takich jak:

  • Możliwość tworzenia newsletterów,
  • gromadzenie bazy danych,
  • cykliczność rozsyłania wiadomości,
  • tworzenie spersonalizowanych treści,
  •  i wiele innych.

18. Monitorowanie działań

Analiza własnych działań to jeden z najskuteczniejszych sposobów poprawy mailingu. Obecnie niemal wszystkie platformy umożliwiają pozyskiwanie danych na temat skuteczności działań mailingowych. Jak widać wysyłanie newsletterów to złożony proces, dzięki któremu jednak możemy wiele zyskać i wpłynąć na odbiorcę, dzięki informacjom z pierwszej ręki.

Zasady pozyskiwania odbiorców do newlettera

Wśród metod umożliwiających pozyskanie klientów do zapisania się do newlettera wymienić można:
– popup (wyskakujące okienko, które pojawia się na stronie internetowej i zawiera komunikat (np. zapisz się do newlettera),
– formularz w stopce (W przypadku e-sklepów, gdzie głównym celem jest dokonanie zakupów, formularz zapisu odciąga uwagę klientów. Doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich chętnych okazuje się wiec stopka znajdująca się na dole strony).
– checkbox w koszyku przy składaniu zamówienia (wiele sklepów internetowych zachęca klientów do zapisu się do newlettera w momencie składania zamówienia. Zachętą bardzo często są dodatkowe kody zniżkowe).
– dedykowany landing page.

Jak często wysyłać newsletter i co w nim zawrzeć?

Nie ma tutaj jednej, uniwersalnej zasady związanej z optymalną częstotliwością wysyłki newslettera. Większość sklepów internetowych wysyła newslettery kilka razy w tygodniu, jednak zastanawiając się jak sytuacja powinna wyglądać w naszym przypadku, powinniśmy najpierw zbadać odbiór naszych newsletterów i na podstawie zbadania kluczowych wskaźników, dostosować częstotliwość. Warto pamiętać, aby dążyć do powiększania się listy nowych subskrybentów, jednocześnie usuwając stare adresy email, które nie otwierają newslettera. W trakcie planowania częstotliwości warto pamiętać o zagadnieniach, takich jak:

  • Sprawdzanie aktualności posiadanych przez nas danych,
  • usuwaniu martwych, nieaktywnych danych,
  • usuwaniu zduplikowanych danych,
  • segmentacji danych,
  • sprawdzaniu rekordów pod względem składniowym.

Do walidowania bazy danych oraz utrzymywania jej higieny służy wiele profesjonalnych narzędzi (np. system Expectus). Warto zaznaczyć, że współczesne narzędzia umożliwiają nam wysyłkę newslettera o określonej porze, kiedy wysyłka przekłada się na najlepsze wyniki (określona pora dnia, dzień tygodnia, godzina). Statystyki po kliknięciu w newsletter warto kontrolować dzięki Google Analytics, do których powinny być transportowane za pomocą wirtualnych odsłon 3 typy danych, czyli:

  • Wysyłka maili,
  • Otwarcie maili,
  • kliknięcia w link w maila.

W efektywnym newsletterze powinny znajdować się przede wszystkim najważniejsze informacje o prowadzonej działalności, ciekawe grafiki, przydatne informacje, korzyści dla klienta (bony rabatowe, zniżki, przydatne linki).

Testy A/B – Co to jest?

To nic innego, niż system porównawczy polegający na porównaniu dwóch różnych wersji projektu do siebie celem określenia który z nich jest bardziej skuteczny. Ich efektywność może być określona za pomocą czynników CTR, OpenRate, czy konwersji. Testy te mogą ukazać, które elementy na stronie przyciągają uwagę użytkowników do działania i realizacji celów. Najczęściej porównywana jest wersja oryginalna (A) z wersją alternatywną (B). Wygrywa oczywiście lepsza wersja, która osiągnie lepsze wyniki np. klikalności lub konwersji.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.