Jak wykorzystać pop-up’y?

Jak wykorzystać pop-up’y?


Wyskakujące okienka (pop up) to kontrowersyjna w ostatnich latach tematyka, która powraca jednakże na światło dzienne. Są one powszechnym i odpowiednim narzędziem do generowania i konwersji leadów dla sklepów i firm internetowych na różnorodnych platformach.

Jak w dzisiejszych czasach używać pop up-ów i znaleźć złoty środek pomiędzy częstotliwością pojawiania się wyskakujących okienek na stronie i jednoczesnym budowaniu zaufania u klienta? Na te pytania odpowiemy w artykule.

Czym jest wyskakujące okienko?

Tłumaczone z języka angielskiego „pop up” oznacza tyle, co „wyskoczyć” lub „wyłonić się”. Na przykład wyskakując okienka to elementy interfejsu użytkownika, które pojawiają się na górze stron internetowych w przeglądarce. Są tak nazwane, ponieważ „wyskakują” bez prośby użytkownika lub pojawiają się po kliknięciu.

Dlaczego warto korzystać z pop up-ów w e-commerce?

Wyskakujące okno to świetne narzędzie, które pozwala wyświetlić treści przyciągające potencjalnych subskrybentów, promować produkty, czy zapewniać wsparcie techniczne i informować odbiorców o aktualnościach w sklepie internetowym.

Innymi słowy, pop upy w marketingu pomagają zwiększyć i napędzić sprzedaż, ponieważ skupiają uwagę grupy docelowej w kierunku działania konwersji, co potwierdza wiele praktycznych przypadków. Średnio współczynnik konwersji subskrypcji e-mail za pośrednictwem popup waha się od 1,95% do 2,9%. Oznacza to, że na 100 osób, które zobaczą wyskakujące okienko w punkcie newslettera, czy przy pierwszych zakupach i innych aktywnościach – możesz otrzymać od 2 do 3 adresów e-mail.

Obecnie czas największej popularności na pop upy minął, zainteresowanie przeglądających słabnie, a dzisiejszy stosunek użytkowników do pop up-ów jest niezwykle niejednoznaczny. Niewłaściwie używane wywołują poczucie irytacji wśród odbiorców, którzy odwiedzają witrynę. 73% internautów w ogóle nie akceptuje okien typu popup.

Dlatego warto z wielką ostrożnością podchodzić do tworzenia wyskakujących okienek, aby nie wpłynąć negatywnie na doznania spotykane przez odbiorcę. Aby popup nie wprawiał we frustrację klientów Twojej witryny, musisz przestrzegać kilku podstawowych zasad, które omówimy poniżej.

Jak wykorzystać popup w e-commerce? – Skuteczne zasady działania

Zasada nr 1 – pozwól wyskakującym oknom na proste zamknięcie

Nagle „wyskakujący” pop up, którego zamknięcie jest niemożliwe, przez stosunkowo mały przycisk zamykania może być niezwykle frustrującym doświadczeniem dla potencjalnego odbiorcy. Jeśli zaoferowana zostanie rejestracja konta, dodanie do newslettera czy inne aktywności w podobny sposób – może być on niezwykle niechętny na dalszą kooperację.

Zasada nr 2 – Wyskakujące okienka powinny wyglądać prosto

Im prościej, tym lepiej. Popup powinien posiadać wyłącznie wbudowany zestaw niezbędnych funkcjonalności. Ta zasada dotyczy wielu rzeczy, w tym okienek popup. Spraw, aby popup wyglądał na zwięzły, a wiadomości na czytelne już po pierwszym wejściu klienta na stronę.

Dodanie jednej grafiki, małego pola tekstowego, pola na zapis e-mail i przycisku potwierdzającego to podstawa, która umożliwia poprawny dialog między Twoją marką a klientem. Im mniej informacji zostanie poproszonych od użytkownika przy pierwszym kontakcie, tym większe prawdopodobieństwo, że przejdzie on przez cały lejek, aż po pierwsze zakupy. Pierwszy krok w poznaniu marki powinien być najłatwiejszy.

Najpierw zostawiony zostanie adres e-mail, a po chwili bardziej zaawansowane informacje, których potrzebujesz. Gdy w jednym popupie znajduje się więcej niż jedno pole wejściowe, klient spotka się z niemałym zdziwieniem. W takiej sytuacji, wypełnienie formularza będzie znacznie utrudnione. Z takiego systemu korzystają najwięksi giganci IT, gdy podczas rejestracji zamiast ankiety proszą użytkownika o odpowiedź, np. na jedno pytanie, na które implikuje prosta ikonka „Tak/Nie”.

Zasada nr 3 – Nie używaj wielu pop up-ów w Internecie

Kilka popupów w witrynie może zostać zinterpretowanych przez użytkownika jako spam. A logiczną decyzją takiej osoby będzie albo opuszczenie strony, albo mniej kategoryczna – nieufność do wyświetlanych treści Twojej marki.

Takich skutków można uniknąć, stosując zasadę: jedna strona – jeden popup. Będzie dobrze, jeśli ten wyskakujący pop up nie będzie oczekiwał natychmiastowej reakcji, ani nie posiadał zbyt dużej ilości modułów.

Zasada nr 4 – Daj użytkownikowi czas

Odbiorcy mogą być sfrustrowani sygnałami. Jak jednak spowodować, aby zostali na dłużej? Popup typu exit-intent lub exit popup to okno, które pojawia się, gdy użytkownik zdecyduje się opuścić stronę. Popup pozostaje nieaktywny, a silnik umożliwia śledzenie ruchu myszy odwiedzającego. Kiedy kursor przesuwa się poza górną krawędź strony, wyświetla popup.

Zasada nr 5 – Niech pop up pasuje do Twojej marki

Bardzo często wyskakujące okna na witrynach internetowych wychodzą poza ogólny interfejs i wyglądają jak niechciana karta w przeglądarce. Aby uniknąć takiego błędu, zalecamy upewnić się, że projekt wszystkich elementów na stronie jest ze sobą zgodny. Aplikacje do tworzenia okien typu pop up dają bogate możliwości konfiguracyjne, które pozwalają uzyskać spójny obraz Twojej marki i wyłaniających się okien.

To samo dotyczy tonu komunikacji z klientem (tonu, który przestrzega marka w komunikacji z konsumentem). Dobrze przemyślany ton i styl opowiadania o treściach dostępnych w witrynie oraz dopasowane elementy projektu wywrą pozytywne wrażenie na odwiedzających witrynę, dzięki czemu będą bardziej skłonni do podjęcia ukierunkowanego działania przy pomocy okna popup. Dlatego przed wyświetleniem okienka w witrynie pamiętaj, żeby się upewnić, że kolory, czcionka, styl obrazu i ton głosu są zgodne z ekosystemem witryny.

Zasada nr 6 – Zoptymalizuj wyskakujące okna pod kątem urządzeń mobilnych

Nie jest dla Twojej firmy tajemnicą, że udział ruchu mobilnego w e-commerce stale rośnie. Obecnie urządzenia mobilne odpowiadają za około połowę całego ruchu internetowego na całym świecie. Dlatego nie ma potrzeby mówić o znaczeniu optymalizacji modułów strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych i wszystkich ich elementów.

Upewnij się, że opcje wyświetlenia popup w Twojej witrynie wygląda i działa świetnie zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych. Umożliwia to dotarcie do znacznie szerszej grupy odbiorców.

Zasada nr 7 – Pozycja na stronie jest ważna

Okna pełnoekranowe wyglądają ładnie. Jednakże duży wyskakujący popup może pojawić się tylko w połowie strony głównej. W takim przypadku istnieje ryzyko wystąpienia dwóch skrajności. Wyskakujący popup nie powinien zajmować całego ekranu użytkownika i nie powinien być tak mały, aby był całkowicie niewidoczny.

Optymalny rozmiar wyskakującego okienka powinien zajmować ok. 15-25% ekranu lub mieć postać suwaka w rogu ekranu. Zakładając, że mapa cieplna Twojej witryny pokazuje średnią głębokość przewijania wynoszącą 70%. Logiczne jest, jeśli popup zostanie wyświetlony bezpośrednio przed tą wartością procentową. Ta mechanika zapewnia, że Twoja witryna zbiera adresy e-mail lub oferuje zniżki, gdy klienci są najbardziej zainteresowani. W takim przypadku popup pomaga również w tym, że klient spędza więcej czasu w witrynie.

Aby duże okienko było mniej inwazyjne, należy dać klientowi możliwość łatwego zamknięcia. Można ustawić wystarczająco dużą ikonę zamykania okna lub zamknąć okno, klikając dowolne wolne miejsce poza pop upem.

Zasada nr 8 – Segmentacja użytkowników jest korzystna dla obu stron

Im bardziej spersonalizowany przekaz, tym większe prawdopodobieństwo konwersji. W takim przypadku stworzenie ograniczenia widoczności jest skutecznym rozwiązaniem, które wyświetli konkretne treści dla konkretnych odbiorców.

Można utworzyć popup, który będzie wyświetlany dla określonego adresu URL lub parametru UTM przy konkretnych podstronach. Ma to znaczenie, jeśli Twoja marka wyświetla reklamę w innej witrynie i chcesz utworzyć dla niej specjalny popup, oddzielający klientów od tych, którzy przyszli z wyników wyszukiwania.

Zasada nr 9 – Spraw, aby wezwanie do działania było bezpośrednie i zrozumiałe

Mobilne pop upy są małe, więc muszą mieć jasny cel i imponujący wygląd. Dodanie modułu typu Call to Action na nich powinno wyraźnie wskazywać, co Twoja marka chce uzyskać od swoich klientów. Jeśli użytkownicy są zdezorientowani, po prostu przesuną palcem po ekranie lub monitorze, aby zamknąć wyskakujące okienko, nie powodując żadnych konwersji.

Nie tylko tekst CTA powinien się wyróżniać, ale także projekt. Przycisk akcji powinien być duży i kontrastować z otaczającymi kolorami. Zwiększa to szanse na zatrzymanie odwiedzającego, który z kolei nie wyłączy obserwowanych treści.

Pop upy i e-marketing – Twoja marka też może z nich skorzystać

Ostatnim i najważniejszym krokiem jest zaoferowanie klientowi czegoś, co będzie dla niego istotne i przydatne przy jego wyjściu. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku jest wysokiej jakości lead magnet opisujący poniższe kategorie:

  • Kod promocyjny na zamówienia;
  • Przydatne treści / prezent za subskrypcję;
  • Przedłużony okres próbny.

Popup to format, który nie powinien być denerwujący. Nie należy zasypywać klientów nachalnymi reklamami, oferując punkt po punkcie. Zwięzłość, funkcjonalność, wyczucie taktu sprawią, że wyskakujące okienko będzie skutecznie wykorzystanym sposobem sprzedaży, a nie powodem do opuszczania strony. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi znalazłeś odpowiedzi na to, jak skuteczne skorzystać z okienek typu popup w rozwijaniu Twojej marki.