Jak wykorzystać Google Search Console w SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek nikogo już dzisiaj nie dziwi. To, którą pozycję zajmie Twoja witryna na stronie wyników wyszukiwania, ma ogromne znaczenie. Pomaga to bowiem w dotarciu do nowych użytkowników oraz w zwiększeniu zysków ze sprzedaży oferowanych produktów. Kolejność wyświetlania adresów URL w wynikach wyszukiwania Google nie jest jednak dziełem przypadku – Google opracowało wiele algorytmów na podstawie, których określa kolejność stron w przeglądarce. Jeżeli Twoja witryna pojawia się w ich czołówce – nie musisz obawiać się o brak ruchu na stronie. Jeżeli jednak nie jest ona wyświetlana w czołówce – jest to znak, że pora sięgnąć po bardziej skuteczny marketing internetowy. W pozycjonowaniu stron www z pewnością przyda się Google Webmaster Tools, czyli obecne Google Search Console. W poniższym artykule podpowiadamy, czym jest oraz jak z niego korzystać. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak wykorzystać raporty dostępne GSC na potrzeby SEO.

Google Webmaster Tools a strony internetowe

Google Webmasterzy to bezpłatna platforma, która została stworzona w celu uzyskania lepszej widoczności w wyszukiwarce. Google Webmaster Tools to także wcześniej używane określenie, które zostało wyparte obecną nazwą platformy – Google Search Console. Dzięki narzędziom takim jak Search Console możesz m.in. sprawdzić status indeksowania swojej witryny w wyszukiwarce Google. Pozwala ona także na zoptymalizowanie treści zamieszczanych w witrynie pod kątem SEO. Obecnie stała się ona jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi webmasterów. Z jego pomocą ściągniesz na swoją witrynę więcej potencjalnych klientów – i to całkowicie za darmo. Z narzędzia Google możesz korzystać bezpłatnie – wystarczy jedynie zarejestrować się i przejść przez weryfikację. Następnie za pomocą dostępnych raportów oraz narzędzi testowych, dzięki Search Console możesz wyświetlać swoją witrynę w czołówce wyników wyszukiwania. GSC to obecnie jedno z najbardziej przydatnych narzędzi dla webmasterów, które stworzono w celu rozwiązywania problemów oraz optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Na tym jednak jeszcze nie koniec możliwości jego wykorzystania.

Google Search Console – najważniejsze funkcje

Platforma Google Search to podstawowe narzędzie stosowane przez webmasterów w celu podjęcia działań, które mają wywołać ruch w danej witrynie. Jest to również znakomite uzupełnienie dla osób, korzystających z Google Analytics. Z pomocą Search Console możesz:

  • Otrzymywać powiadomienia o problemach, które dotykają Twojej witryny – w tym karach i filtrach;
  • Uzyskać pełen wykaz linków prowadzących do Twojej strony – oraz tych wychodzących;
  • Ocenić widoczność swojej strony – w dowolnie wybranym przedziale czasu;
  • Monitorować ruch na stronie – w tym ilość wejść, liczbę wyświetleń witryny w wynikach organicznych, wskaźnik CTR itd.;
  • Wgrać mapy witryny – wraz z mapą użytych na stronie grafik;
  • Poznać najważniejsze słowa kluczowe – nawet do 999 bezpłatnych pozycji, które Internauci wpisują w trakcie szukania produktów za pomocą wyszukiwarki Google. Dodatkowo można także uzyskać dostęp do wykazu rankujących słów kluczowych;
  • Wyeliminować błędy w witrynie – np. powstałe w wyniku błędu 404.

Wszystkie z wyżej wymienionych funkcji wpływają korzystnie na wyświetlanie oraz widoczność strony w sieci. Wdrażając powyższe działania na stronie www, zyskasz pewność, że użytkownicy Internetu będą mogli łatwiej trafić na Twoją witrynę.

Google Search Console – jak zacząć?

Korzystanie z Google Search Console wbrew pozorom nie jest tak skompilowane, jakby mogło się to wydawać. Jednak do zalogowania się w platformie będą Ci potrzebne:

  • Konto Google;
  • Poprawnie wdrożony kod na stronę.

Następnie możesz przystąpić do procesu rejestracji konta Google Search Console. W tym celu należy wybrać jeden z typów usługi – domenę lub prefiks. Obie wersje stron różnią się od siebie m.in. protokołem.

Rejestracja konta w Google Search Console

Kolejnym krokiem jest weryfikacja usługi, którą można przeprowadzić od razu, lub później. W przypadku, gdy zajmuje ona zbyt długo – zawsze możesz przerwać i wznowić ją kiedy indziej. Po kilku dniach od zakończenia weryfikacji dane o usłudze powinny już być dostępne. Weryfikacja możliwa jest za pomocą konta Google Analytics, a po jej zakończeniu wystarczy jedynie sparować obydwa te narzędzia. W tym celu należy zalogować się do Google Analytics, przejść do zakładki “ustawienia usługi”, a następnie przesunąć suwak w celu połączenia obu kont. Dzięki temu w Google Analytics zyskasz dostęp do danych pochodzących z GSC. Warto jednak zaznaczyć, że nie działa to w dwie strony – w GSC nie ma możliwości integracji z GA. Zdaniem wielu webmasterów dla bogatszej perspektywy najlepiej jednak opanować obsługę GCR przynajmniej w stopniu podstawowym. Dlaczego? Powodem jest to, że niestety z poziomu GA nie otrzyma się pełnego dostępu do wszystkich narzędzi oferowanych przez GSC.

Czy warto używać Google Search Console?

GSC to prawdziwa kopalnia informacji, która przyda się każdemu, komu zależy na pozycjonowaniu swojej strony w wynikach wyszukiwarki. Dostępne ew jego ramach raporty oraz narzędzia pozwalają m.in. na:

  • Poznanie przebiegu oraz efektów indeksowania witryny;
  • Określenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwarki internetowej;
  • Powiązanie adresu www z konkretnymi słowami kluczowymi, których stosują użytkownicy sieci;
  • Stworzenie bazy linków przychodzących, które budują ruch na stronie.

Przydatne narzędzia Google Search Console

Poniżej prezentujemy poszczególne narzędzia, oferowane przez Search Console. Dowiesz się również, jak zastosować je w praktyce.

  1. Raport skuteczności

Dostarcza on informacji, które dotyczą wydajności witryny w wynikach wyszukiwania, jakie pojawiają się w wyszukiwarce. Dlatego też jest on nieocenioną pomocą w trakcie optymalizacji strony pod kątem SEO. Na podstawie raportu można poznać:

  • Wyświetlenia strony – określają liczbę osób, które mogły zobaczyć w wynikach wyszukiwania link to Twojej witryny. Wskaźnik ten obliczany jest m.in. na podstawie scrollowania wyników wyszukiwania;
  • Kliknięcia w stronę – określają liczbę kliknięć na stronie, które są skutkiem tego, że wyszukiwarka przekierowała Internautę do jednego z adresów URL, należących do witryny (z wyjątkiem płatnych wyświetleń);
  • Średnia pozycja – czyli miejsce w rankingu adresów URL w ramach witryny, które strona ta otrzymała w wyniku wpisywanego do przeglądarki zapytania. Jej wartość jest uśredniana.
  • Współczynnik CTR – czyli wskaźnik klikalności, który oblicza się dzieląc liczbę kliknięć na stronie przez liczbę jej wyświetleń w wynikach wyszukiwarki.

Wszystkie z nich można przeanalizować w dowolnie wybranej jednostce czasu. Analizie można poddawać nie tylko tradycyjne wyniki wyszukiwania, ale i pojawiające się w nich grafiki, video itp. Wyniki raportu można zastosować nie tylko w stosunku do całej witryny, ale i pod kątem oceny skuteczności poszczególnych podstron, stosowanych fraz, lokalizacji oraz urządzeń, na których możliwe jest otrzymywanie wyników wyszukiwania.

Raport skuteczności – jak wykorzystać w praktyce?

Należy pamiętać o tym, że analiza musi posiadać określony cel. Możemy wykorzystać ja np. do określenia czy ruch na stronie powstaje w wyniku wpisywania w wyszukiwarkę konkretnego słowa. W tym celu należy zacząć od określenia, jakie słowa kluczowe mogą wywołać wśród Internautów zainteresowanie witryną. Po zapoznaniu się z listą najczęściej stosowanych haseł następnym krokiem jest dokonanie analizy fraz, które zawierają nazwę produktu lub usługi. Należy sprawdzić, czy aby na pewno wywołują one reakcje osób odwiedzających dany adres www – w tym kliknięcia oraz wyświetlenia. W sytuacji, gdy liczba kliknięć jest mniejsza od ilości wyświetleń – świadczy to o braku zainteresowania potencjalnego klienta stroną internetową. Internauta ją widział, ale nie zdecydował się na to, by ją odwiedzić.

Raport skuteczności można także zastosować w stosunku do konkretnych podstron. Dzięki temu możemy upewnić się, czy aby na pewno nasza strona pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jeżeli tak nie jest – oznacza to, że dany adres URL wymaga podjęcia natychmiastowych działań, które zwiększą widoczność w wyszukiwarce. W tym celu można zastosować m.in. słowa kluczowe, które można wykorzystać przy pisaniu artykułów blogowych. Ich obecność podniesie atrakcyjność strony oraz zwiększy na niej ruch. Nic dziwnego, że wiele firm internetowych w swoich domenach umieszcza specjalistyczne artykuły poradnikowe. Nawet jeżeli nie zachęcają one w sposób bezpośredni do dokonania zakupu – obecność zawartych w nich fraz zwiększa szanse witryny na pojawienie się na samym szczycie wyników w wyszukiwarce.

  1. Stan zaindeksowania w Google

Raport ten dostarcza przydatnych informacji na temat stanu zaindeksowania witryny. Narzędzie to umożliwia dostęp do wykresu przebiegu tego procesu, co dla webmasterów jest dużym ułatwieniem. Prześledzenie wykresu pozwala bowiem na zlokalizowanie ewentualnych błędów oraz ich wyeliminowanie. Raport dostarcza także wglądu do tego, które ze stron wymagają przeprowadzenia korekty. Stan umożliwia także uniknięcia ryzyka wykluczenia podstrony z indeksowania przez Google.

Raport stan – jak wykorzystać w praktyce?

Czasami zdarza się tak, że pomimo publikowania wielu atrakcyjnych treści, ruch na stronie się nie zwiększa. Zależy to bowiem od indeksacji Google, która im jest szybsza, tym lepsze będzie pozycjonowanie witryny. Pomoże w tym przyspieszenie proces indeksowania, który można wykonać z poziomu Google Search Console. Aby tego dokonać, wystarczy wejść w sekcję „Skanowanie”, po czym kliknąć w „Pobierz jako Google”. Po wpisaniu adresu klikamy w „Pobierz”. Gdy na liście pojawi się adres z nową treścią (oznaczony jako „zakończono”), następnie klikamy w „Poproś o zindeksowanie”. Dzięki temu publikowana na stronie treść zostanie zaindeksowana szybciej.

  1. Analiza linków

To kolejny raport, który informuje nas o tym, jakie linki (wewnętrzne i zewnętrzne), pojawiają się w obrębie całej witryny. Użytkownicy Google Search Console uzyskują dostęp do 4 sprawozdań, z których można odczytać informacje o:

  • Najczęściej linkowanych stronach – pomoże to w określeniu, który link cieszy się największą popularnością. To z kolei pomoże w dobrze publikowanych treści. Można je także wykorzystać na potrzeby działu marketingu, np. w celu nawiązania współpracy z innymi serwisami, blogerami itp.
  • Stronach z największą ilością linków przychodzących – czyli domen, które zamieszczają u siebie link na Twoją stronę. Największą efektywnością cieszą się te linki, które pochodzą z różnorodnych adresów;
  • Istniejących linkach wewnętrznych – pomaga przeanalizować stronę internetową pod kątem linków, które prowadzą na poszczególne podstrony domeny. Z reguły im więcej ich jest, tym gorzej wpływa to na pozycjonowanie strony;
  • Ilości linków przychodzących – w postaci spisu, w którym wyszczególniono adresy najczęściej linkowanych podstron Twojej domeny.

Analiza linków – jak wykorzystać w praktyce?

Linki są bardzo ważnym źródłem informacji, które w SEO można wykorzystać na wiele sposobów. Raport ten umożliwia przede wszystkim monitorować profil linków, które znajdują się w obrębie domeny, lub do niej prowadzą. Z powodzeniem można je także wykorzystać do podpatrywania działań konkurencji. Wykorzystywane przez nią ważne linki, anchory itp. są cennym źródłem informacji. Na podstawie raportu można także zapobiec depozycjonowaniu strony oraz zapobiec niechcianemu spamowi.

Pozostałe możliwości Google Search Console

GSC to narzędzie, które niewątpliwie umożliwia optymalizację stron internetowych pod kątem SEO – i to na wiele sposobów. Poza wymienionymi wcześniej narzędziami warto również wziąć pod uwagę raport omawiający obsługę adresu na urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jakie błędy pojawiają się w trakcie korzystania witryny na urządzeniach mobilnych. Pomaga to w wyeliminowaniu skryptów, które nie chcą załadować się na telefonie. Jest to niezwykłe pomocne – zwłaszcza teraz, gdy do przeglądania treści w sieci komputer nie jest już potrzebny. Raport Google Serach Console pomoże usprawnić otwieranie adresu w telefonie lub innych urządzeniach mobilnych. tym samym witryna stanie się bardziej atrakcyjna – z punktu widzenia algorytmów stosowanych przez Google.

To jednak jeszcze nie koniec. Google Search Console umożliwia także wgrywanie mapy witryn wygenerowanej przez stronę internetową. Narzędzie te sprzyja szybkiej indeksacji treści zamieszczanych na stronie. Tym samym pozwala także wykryć istniejące na niej błędy, np. dotyczące nieaktualnych plików. Wgrane mapy strony pomagają w pozycjonowaniu stron – są one bowiem ułatwieniem dla robotów, dzięki którym funkcjonują wyszukiwarki. Na końcu warto również wspomnieć, że Google Search Console wymaga również stałego monitorowania. Wszystko za sprawą algorytmów Google, które ulegają ciągłej aktualizacji. Korzystając z niego regularnie, można łatwo wychwycić nieprawidłowości, które wpływają na mniejsze zainteresowanie użytkowników witryną.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    [step title "W czym możemy Ci pomóc?"]

    [group group-adres-url]
    Adres sklepu lub strony internetowej:

    [/group]

    [group group-google-ads]
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    [/group]

    [group group-facebook-ads]
    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    [/group]

    [group group-tiktok-ads]
    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    [/group]

    [group group-allegro-ads]
    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    [/group]

    [group group-seo]
    Cele kampanii SEO:

    [/group]

    [group group-marketing-automation-kanaly]
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?

    [/group]

    [group group-marketing-automation]
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?

    [/group]

    [group group-social-media]
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?

    [/group]

    [group group-social-media-facebook]
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-instagram]
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-tiktok]
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-youtube]
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-twitter]
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-pinterest]
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-linkedin]
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-cele]
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?

    [/group]

    [group group-audyt]
    Wybierz zakres audytu:

    [/group]

    [group group-audyt-cele]
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?

    [/group]

    [group group-audyt-inne]
    Opisz zakres audytu:

    [/group]

    [step title "Jak możemy się skontaktować?"]

    Imię *

    Firmowy adres email *

    Numer telefonu *

    Pełna nazwa firmy *

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.