Jak wykorzystać Google Data Studio?

W e-commerce analiza danych ma bardzo duże znaczenie. Do tego celu możesz wykorzystać Google Data Studio. Wspomniane narzędzie jest bardzo proste w obsłudze, a raporty, które możesz wygenerować na bazie różnych źródeł dzięki wykresom i kolorom są bardzo czytelne. Google Data Studio jest innowacyjne, gdyż pozwala przeprowadzić analizę z różnych źródeł danych, a następnie stworzyć jeden kompleksowy raport. Nie musisz zatem przełączać kart w przeglądarce, aby zweryfikować wszystkie statystyki.

Jakie możliwości daje Ci Google Data Studio?

W Polsce Google Data Studio zaczęło być dostępne w 2017 roku. Możliwości Google Data Studio doceniają:

  • programiści,
  • analitycy,
  • specjaliści ds. marketingu online,
  • specjaliści SEO/SEM, a także
  • przedsiębiorcy z własnym biznesem online.

Wszelkie projekty tworzone w e-commerce przez większą liczbę osób, mogą wymagać współpracy. Google Data Studio pozwala na oszczędność czasu dzięki możliwości przeglądania raportów przez kilka osób, a także ich wspólnej edycji. Możesz zdecydować, jakie uprawnienia mogą mieć poszczególne osoby, jeśli chodzi o przeglądanie i edytowanie raportów. Masz możliwość udostępniania linku do raportu określonym użytkownikom, którzy w zależności od uprawnień mogą go wyświetlać, edytować lub być właścicielem.

Google Data Studio daje również możliwość eksportowania i przesyłania raportów w klasycznym pliku PDF.

Narzędzie oferuje również możliwość dodawania dynamicznych linków do stron w raporcie. Wystarczy, że przeglądający raport kliknie w odnośnik, a szybko wyświetli pożądane dane.

Opisywane narzędzie ma także setki gotowych i dopracowanych szablonów, dzięki którym każdy raport jest przejrzysty i atrakcyjny wizualnie.

Oprogramowanie Google Data Studio możesz zintegrować z różnymi źródłami danych. Łącznie jest ich ponad 270. Proces integracji jest bardzo prosty, gdyż wystarczy zalogować się na konto w konkretnym serwisie, aby dołączyć informacje z niego do raportu. Narzędzie Data Studio automatycznie łączy się wtedy ze źródłem danych i wyświetla je.

Z jakich źródeł możesz importować dane do Google Data Studio?

Raportowanie w Google Data Studio może bazować na źródłach, takich jak między innymi:

  • Google Ads,
  • Google Search Console,
  • Google Analytics,
  • Statystyki YouTube,
  • Big Query, a także
  • Arkusze Google.

Dla przykładu, gdy przygotowujesz raport z kampanii Google Ads, możesz wyświetlić w raportach najważniejsze dane, takie jak: kliknięcia, śr. CPC, wyświetlenia i konwersje. Jak wspomnieliśmy, nie trzeba ograniczać raportu do jednego źródła danych.

Nie jest zatem żadnym problemem zamieszczenie w jednym raporcie danych z Google Analytics i przegląd całego ruchu na stronie internetowej Twojego biznesu e-commerce wraz z przeglądem danych z Google Ads. Dzięki bezpośredniemu połączeniu informacji z różnych źródeł, raporty pozwalają mieć wszystko, co ważne dla rozwoju Twojego biznesu w jednym miejscu.

Istnieją osoby, które zarzucają autorom Google Data Studio, że wspomniane narzędzie wcale nie jest innowacyjne. Tego typu opinie nie powinny determinować naszej oceny. Co prawda Google Data Studio korzysta z narzędzi dostępnych na przykład na Analytics Google, jednak pozwala na utworzenie jednego kompleksowego raportu i to świadczy o innowacyjności.

W sytuacji, gdy będziesz potrzebować danych z innych systemów niż Google, również jest to możliwe. Możesz w prosty sposób wykonać raportowanie na podstawie danych z SQL, systemów zarządzania treścią, systemów magazynowych, wewnętrznych systemów sprzedaży itp.

Od czego zacząć korzystanie z Google Data Studio?

Bardzo ważne jest, abyś na początku korzystania z Google Data Studio zapoznał się z interfejsem i podstawowymi funkcjami. Gdy poznasz oprogramowanie od podstaw, szybko i bezproblemowo stworzysz pierwsze raporty.

Na samym początku musimy wejść na stronę internetową Data Studio Google (datastudio.google.com). Możemy skorzystać z możliwości opisywanego narzędzia po zalogowaniu. Jeżeli nie masz jeszcze konta w Google, utwórz je i uzupełnij formularz.

W dalszej kolejności zostaniesz przeniesiony na stronę główną. Masz wtedy możliwość stworzenia nowego raportu bądź też skorzystania z szablonów wbudowanych w narzędzie.

Następnie możesz ustawić widok raportów lub źródeł danych. Masz możliwość sortowania ich po kryteriach, takich jak: nazwa, data ostatniej modyfikacji oraz data ostatniego użycia.

W centralnej części tego, co widzisz na ekranie, znajduje się wykaz raportów, które są dostępne w narzędziu. Z kolei po prawej stronie dwie bardzo ważne zakładki, takie jak: RAPORTY oraz ŹRÓDŁA DANYCH.

W prawym rogu widoku głównego odnajdziesz także przycisk, który pozwala stworzyć nowy raport lub nowe źródła danych.

Istnieje także sekcja, która pozwala sprawdzić w prosty sposób ostatnie aktualizacje narzędzia.

Jaki związek ma Google Data Studio, Google Search Console i SEO?

Raporty z Google Data Studio możesz wykorzystać w dowolny sposób. Dla przykładu możesz wykorzystać dane z GSC w raportach Google Data Studio i przeanalizować je wraz z danymi pochodzącymi z Google Ads. Zyskujesz wtedy pełniejszy obraz swojej widoczności w internecie.

Google Data Studio jest także bardzo przydatne w SEO. Zwłaszcza gdy prowadzisz biznes e-commerce, dzięki możliwości raportowania, zadbasz nie tylko o pozycję strony internetowej w Google, ale także o optymalizację witryny pod kątem algorytmu.

Właściciele biznesów e-commerce szybko docenią zalety Google Data Studio. Mając dane z więcej niż jednego źródła w jednym raporcie, mogą bowiem podjąć decyzje, które korzystnie wpłyną na pozycje ich stron internetowych w wyszukiwarce. Specjaliści SEO wykorzystując jeden raport, mogą zatem przeanalizować:

  • ruch na stronie internetowej,
  • widoczność,
  • sprzedaż,
  • konwersję,
  • współczynnik odrzuceń,
  • czas sesji i
  • model ścieżek zakupowych.

Data Studio może być zintegrowane z narzędziami SEO, takimi jak:

  • Ahrefs,
  • DeepCrawl,
  • Serpstat,
  • Competition Insights,
  • Jepto,
  • OrganicTraffic,
  • OnCrawl,
  • SEOmonitor,
  • SEMrush
  • i wieloma innymi.

Jakie zalety Google Data Studio są przydatne w e-commerce?

Analiza kluczowych wskaźników efektywności jest naprawdę prosta dzięki opisywanemu narzędziu. W branży e-commerce wskaźnik KPI powie Ci wprost, ile musisz wydać, aby pozyskać użytkownika, który kupi produkt. Zgromadzenie wartościowych danych w jednym i analizowanie statystyk może być na przykład podstawą do wdrożenia nowej kampanii reklamowej.

Możliwość udostępniania danych w postaci emeddowania dashboardów na stronie internetowej jest sporą zaletą opisywanego narzędzia. Dla przykładu możesz na stronie internetowej dzielić się na bieżąco wynikami uzyskanymi przez blog. Możliwość eksportu raportu, do którego nie trzeba statystyk wprowadzać ręcznie i upublicznienia go jest na pewno przydatne w branży e-commerce. Embeddowanie dashboardów, które są odpowiednio opisane, może stać się dla użytkowników powodem do pisania kolejnych komentarzy.

Data Studio jest zatem uniwersalnym narzędziem, które pozwala między innymi przeanalizować efektywność działań w e-commerce albo pozycję, którą osiąga witryna internetowa w Google, a następnie upublicznić raport. W wyniku takich działań możliwe staje się również pobudzenie użytkowników do aktywności.

Z pewnością korzyścią w e-commerce jest także automatyzacja raportowania. Skraca to czas potrzebny na regularne analizowanie kluczowych wskaźników efektywności, a także czas potrzebny na analizę.

Dzięki wizualizacji danych i możliwości ich eksportu, właściciele biznesów e-commerce mogą mieć najważniejsze informacje na widoku bezpośrednio w narzędziu, formacie pdf bądź też w formie embeddowanych dashboradów.

Zdecydowaną zaletą dla każdego, kto działa w branży e-commerce jest również intuicyjny interfejs. Nie ma potrzeby przerabiania kursów online tylko po to, aby nauczyć się korzystania z opisywanego narzędzia.

Zdecydowaną zaletą Google Data Studio jest również jego interaktywność. Zakres dat można zmieniać. Podobnie jak można filtrować dane w raporcie. Co oczywiste, filtrowanie danych w plikach PDF nie jest możliwe.

Dlaczego warto korzystać z gotowych szablonów w Google Data Studio?

Warto korzystać z gotowych szablonów. Po zalogowaniu do oprogramowania na górze strony odnajdziesz przykładowe szablony. Masz możliwość wykorzystania ich od razu lub traktowania po prostu jako inspirację. Wizualizacja danych i jej forma jest bardzo ważna, aby raporty były czytelne. Gotowe szablony przydadzą się do przedstawienia:

  • raportu z Search Console,
  • raportu z YouTube Analytics,
  • ogólnego podsumowania kampanii Google Ads, a także
  • specjalnego raportu dla danych w kampanii e-commerce.

Jeżeli użyjesz gotowej wersji szablonu, z pewnością skrócisz czas potrzebny na przygotowywanie nowego raportu.

Podsumowanie – jak wykorzystać Data Studio w e-commerce?

Dzięki opisywanemu narzędziu każdy, kto ma biznes e-commerce może sporządzić dokładne raporty ze swoich działań. Źródłami danych mogą być między innymi: Google Ads, Big Query, Arkusze Google itp.

Co ważne, na jednym raporcie można zamieścić więcej niż jedno źródło danych. Dzięki temu nie ma potrzeby przełączania kart po to, aby sprawdzić raport odwołujący się do innych źródeł.

Raporty mogą przyjmować najróżniejsze formy wykresów. Źródło danych przekazuje dane do raportu automatycznie, dzięki czemu import danych nie wymaga ręcznego uzupełniania.

Raport można zapisać w formie pdf, ale w takich przypadkach nie można go edytować ani filtrować danych. Raporty można przeglądać i edytować za pomocą opisywanego oprogramowania lub embedować je na zewnętrznych stronach internetowych. Istnieje możliwość przesyłania linków do raportów.

Co prawda podobne raporty pozwala tworzyć narzędzie, takie jak Google Analytics, jednak tylko w Data Studio możliwe jest stworzenie jednego, który bazuje na różnych źródłach.

Dane z kompleksowo sformułowanego raportu mogą posłużyć na przykład jako baza do kolejnych podejmowanych przez właściciela firmy decyzji. Upubliczniony raport, który nie wymaga ręcznego wprowadzania statystyk, może także posłużyć jako metoda nawiązania relacji z użytkownikami.

Być może istnieją takie informacje na temat Twojej działalności, którymi warto pochwalić się z internautami? Dla przykładu wykres słupkowy, który ukazuje rozwój któreś z aspektów Twojego biznesu e-commerce może być powodem do dumy. Dodatkowo może on zachęcić potencjalnych klientów do wykonania zakupów u Ciebie.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    [step title "W czym możemy Ci pomóc?"]

    [group group-adres-url]
    Adres sklepu lub strony internetowej:

    [/group]

    [group group-google-ads]
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    [/group]

    [group group-facebook-ads]
    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    [/group]

    [group group-tiktok-ads]
    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    [/group]

    [group group-allegro-ads]
    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    [/group]

    [group group-seo]
    Cele kampanii SEO:

    [/group]

    [group group-marketing-automation-kanaly]
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?

    [/group]

    [group group-marketing-automation]
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?

    [/group]

    [group group-social-media]
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?

    [/group]

    [group group-social-media-facebook]
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-instagram]
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-tiktok]
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-youtube]
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-twitter]
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-pinterest]
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-linkedin]
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-cele]
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?

    [/group]

    [group group-audyt]
    Wybierz zakres audytu:

    [/group]

    [group group-audyt-cele]
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?

    [/group]

    [group group-audyt-inne]
    Opisz zakres audytu:

    [/group]

    [step title "Jak możemy się skontaktować?"]

    Imię *

    Firmowy adres email *

    Numer telefonu *

    Pełna nazwa firmy *

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.