Jak wykonać audyt sklepu internetowego?

Założenie witryny e-commerce i stworzenie sklepu internetowego to jeden z najlepszych sposobów na konsekwentne skalowanie sprzedaży. Kluczem do sukcesu jest generowanie ruchu na stronie oraz wysoki poziom konwersji. Co jednak, jeśli Twój sklep internetowy nie osiąga satysfakcjonującej liczby użytkowników lub poziom konwersji jest zbyt niski, aby wygenerować zadowalające przychody? Bardzo możliwe, że na stronie sklepu znajdują się elementy, które zniechęcają potencjalnych klientów do zakupów lub niektóre działania marketingowe są niewystarczająco skuteczne. Pierwszym krokiem do znalezienia przyczyn i rozwiązania tych problemów jest wykonanie audytu sklepu internetowego.

Czym jest audyt sklepów internetowych?

Audyt sklepów internetowych polega na kompleksowym przetestowaniu oraz analizie danej witryny sprzedażowej oraz wszystkich elementów, które mają wpływ na biznes prowadzony za pomocą sklepu internetowego. W czasie przeprowadzania audytu strony internetowej wyszukuje się problemy witryny sprzedażowej (m.in. UX, SEO i content na stronie) oraz sprawdza się skuteczność działań reklamowych (np. kampanie reklamowe Facebook Ads i Google Ads). Dzięki audytowi można więc nie tylko dowiedzieć się, jakie elementy strony wymagają poprawy, ale również to, jakie działania promocyjne pomagają zdobywać nowych klientów. Samo przeprowadzenie audytu sklepu nie pomoże w zwiększeniu sprzedaży, jednak na podstawie zebranych i dokładnie przeanalizowanych danych można stworzyć skuteczną strategię marketingową i odnaleźć elementy działalności wymagające poprawy.

Jedną z najważniejszych cech audytu sklepu internetowego jest jego cykliczność i konieczność regularnego wykonywania dogłębnej analizy nie tylko strony sprzedażowej, ale również innych czynników, wpływających na wysokość przychodów i poziom konwersji. Audyt sklepu internetowego pozwala właścicielom sklepów być „na czasie” z najnowszymi trendami w branży e-commerce i zawsze nadążać za konkurencją. Audyt sklepu internetowego obejmuje wiele zagadnień, z których największe znaczenie mają m.in. analiza SEO, UX, różnych form reklamy PPC (Google Ads, Facebook Ads itd.), e-mail marketingu, zdjęć i opisów produktowych, a także mechanizmu sprzedaży oraz standardów obsługi klienta. Dzięki regularnemu przeprowadzaniu audytów i wprowadzaniu w życie zmian zaproponowanych przez specjalistów, sklep internetowy będzie się stale rozwijać.

Co powinien zawierać audyt sklepu internetowego?

Z racji tego, że definicja audytu sklepu internetowego jest bardzo „umowna”, nie ma również dokładnie określonych elementów, które są sprawdzane w ramach audytu. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że potrzeby każdego sklepu internetowego są różne. Można jednak wyróżnić czynniki, które muszą być wzięte pod uwagę przy analizie działalności sklepu internetowego, ponieważ bezpośrednio wpływają na wysokość sprzedaży. Najważniejszymi elementami audytu sklepu internetowego są więc m.in. audyt SEO sklepu internetowego, audyt UX, audyt techniczny, audyt contentu (zdjęć i opisów produktów), audyt źródeł ruchu na stronie sklepu (np. Facebook Ads lub Google Ads) oraz e-mail marketingu.

Audyt UX polega na przeanalizowaniu stron internetowych czy też aplikacji pod kątem spełniania oczekiwań i potrzeb ich odwiedzających. Dzięki audytowi UX można się dowiedzieć, jak potencjalni klienci reagują na oddzielne elementy strony oraz co może przeszkadzać w osiągnięciu wysokiego poziomu konwersji. Audyt techniczny skupia się na sprawdzeniu elementów, które mogą powodować nieprawidłowe funkcjonowanie strony, jak np. zbyt długi czas ładowania, nieprawidłowo działająca wyszukiwarka lub problem ze złożeniem zamówienia. Audyt contentu polega na sprawdzeniu jakości opisów i zdjęć produktów pod kątem skuteczności sprzedaży.

Jednym z najważniejszych etapów audytu sklepu internetowego jest audyt SEO. Audyt SEO powinien zawierać dokładną analizę elementów on-page i off-page oraz wnioski, które zawierają wskazówki potrzebne do poprawy jakości strony. W ramach audytu SEO przeprowadza się m.in. analizę struktury strony, linkowania wewnętrznego, indeksowania, mapy strony i przyjaznych adresów URL, meta danych i znaczników alt obrazów na stronie. Audyt sklepu internetowego może również obejmować analizę bezpieczeństwa strony i sprawdzenie, czy strona spełnia wymagania prawne (np. regulamin i RODO) oraz audyt konkurencji.

Dlaczego audyt sklepu internetowego jest ważny?

Każdy przedsiębiorca powinien regularnie wykonywać audyt sklepu internetowego – samodzielnie lub z pomocą specjalistów. Pierwszy audyt warto przeprowadzić po stworzeniu strony, jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. Następnie warto go powtarzać regularnie w okresie pozycjonowania oraz rozwijania sklepu internetowego. Dzięki profesjonalnemu audytowi można dowiedzieć się, które elementy działalności sklepu internetowego pomagają w jego rozwoju, a które z nich przeszkadzają w osiągnięciu większych zysków.

Audyt sklepu internetowego pokazuje, jakie czynniki negatywnie wpływają na sprzedaż w sklepie. Dzięki informacjom zdobytym za pomocą audytu można znacznie szybciej przystąpić do działań optymalizacyjnych i w ten sposób przyśpieszyć swoje rezultaty. Audyt sklepów internetowych pozwala również na ocenę przeprowadzonych działań promocyjnych sklepu i ewentualną zmianę priorytetów z jednych działań na inne. Dokładna analiza umożliwia poznanie i eliminację elementów, które przeszkadzają w zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Wprowadzenie zmian zaproponowanych na podstawie przeprowadzonego audytu ułatwia poprawę pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania oraz pozwala poprawić ogólną koncepcję marketingową i tym samym prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie i liczby potencjalnych klientów.

UX – audyt SEO sklepu internetowego

Pojęcie User Experience oznacza doświadczenia użytkowników oraz ich wrażenia podczas korzystania ze strony. Używa się go do opisania „przyjazności” interakcji potencjalnych klientów ze sklepem internetowym. Na ocenę User Experience na stronie sklepu internetowego wpływa m.in. estetyka designu, przejrzystość nawigacji i opisów oraz łatwość dokonywania zakupów i opłaty. User Experience ma ogromny wpływ na konwersję w sklepie internetowym oraz odbiór Twojej marki przez internautów. Design sklepu internetowego musi być stworzony z myślą o klientach – to oni podejmują decyzję o zakupie.

Do analizy UX często wykorzystuje się tzw. mapy ciepła (miejsca, które użytkownicy klikają na stronie) oraz eye tracking. Bardzo przydatne jest sprawdzenie listy kontrolnej najważniejszych elementów strony i przeprowadzenie testów AB. Audyt UX to także sprawdzenie layoutu strony, jej spójności i czytelności oraz uproszczenie struktury i nawigacji strony. Audyt powinien również obejmować sprawdzenie wszystkich formularzy na stronie internetowej. Obok User Experience, warto zwrócić uwagę na pojęcie User Interface, czyli m.in. układ strony, elementy graficzne na stronie, typografię oraz barwy na stronie sklepu.

Kampanie reklamowe i media społecznościowe – audyt sklepu internetowego

Audyt e-commerce powinien obejmować również ocenę działań sprzedażowych w różnych kanałach marketingowych, jak np. kampanie reklamowe i aktywność w social media. W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić, czy sklep internetowy wykorzystuje w odpowiednim stopniu takie narzędzia, jak np. Google Analytics, Google Search Console, Ad Planner i inne narzędzia do działań analitycznych. Następnie warto przeanalizować wydajności kampanii marketingowych (mailingowych, również w serwisach społecznościowych) i skuteczność Google Ads i Facebook Ads. Jaka jest konwersja kampanii reklamowych w Google Ads i na Facebooku? Czy współpraca z influencerami na Instagramie jest opłacalna?

Poza tym, audyt sklepu internetowego powinien obejmować analizę działań w zakresie e-mail marketingu (o ile jest on wykorzystywany przez konkretny sklep internetowy). Warto także sprawdzić, czy sklep internetowy i jego produkty są odpowiednio prezentowane w porównywarkach cen. Audyt sklepu internetowego powinien również obejmować analizę wzmianek o sklepie internetowym na zewnętrznych forach internetowych i w mediach społecznościowych poza profilem sklepu.

Analiza SEO – audyt sklepu internetowego

Audyt SEO to jeden z najważniejszych fragmentów audytu sklepu internetowego. Podczas audytu SEO analizuje się wiele różnych elementów strony. Jednym z najważniejszych z nich jest analiza technicznych elementów witryny, które często nie mają kluczowego znaczenia dla klientów sklepu, ale znacząco wpływają na ocenę strony przez wyszukiwarkę internetową. Audyt SEO dzieli się na: on-site, off-site. W ramach audytu SEO on-site sprawdzane są różne elementy strony, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w Google. SEO off-site to z kolei analiza elementów wpływających na pozycję strony, które jednak znajdują się poza samym obszarem witryny.

W ramach audytu SEO konieczne jest sprawdzenie meta tagów (meta title i meta description), treść adresów URL oraz kwestie techniczne. Warto również zwrócić uwagę na nasycenie treści słowami kluczowymi – są one ważne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek, jednak nie powinno być ich zbyt wiele, aby nie pogorszyć czytelności tekstu. Trzeba się również upewnić, że na stronie nie ma plagiatu lub zduplikowanych opisów produktów. Często producenci pozwalają na skopiowanie i wykorzystanie oficjalnych opisów produktów. Nie jest to jednak najlepsza metoda, ponieważ duplikacja może doprowadzić do pogorszenia oceny strony przez algorytmy Google.

Audyt sklepów internetowych – sprawdzenie jakości treści i obrazów na stronie sklepu

Treść na stronie sklepu internetowego jest w większości przypadków decydującym czynnikiem nie tylko przy ustalaniu pozycji stron internetowych w wynikach wyszukiwania, ale również przy podejmowaniu decyzji przez klienta o zakupach. Z tego powodu audyt sklepu internetowego powinien bardzo dokładnie analizować jakość opisów i zdjęć dostępnych na stronie sklepu. Nieuwzględnienie optymalizacji treści w dłuższej perspektywie sprawi, że sklep internetowy nie zajmie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, a potencjalni klienci będą rezygnować z zakupów ze względu na nieatrakcyjny lub mało informacyjny opis.

Algorytmy Google sprawdzają rekcję internautów na treść (np. to, czy użytkownicy czytają artykuły do końca) oraz to, czy treść na stronie wystarczająco wyczerpuje dane zagadnienie. Aby ocenić te punkty, Google coraz częściej wykorzystuje sygnały użytkowników, takie jak współczynnik odrzuceń lub długość pobytu w sklepie internetowym. Bardzo duże znaczenie ma także ocena obrazów produktów dostępnych w sklepie internetowym. Powinny one pokazywać dokładny wygląd towarów i ich zastosowanie. Wyszukiwarka stara się w ten sposób zrozumieć, czy użytkownik znalazł to, czego szukał oraz jak bardzo podobały mu się treści i oferty sklepu. Treść w sklepie internetowym musi być więc tworzona z myślą o potencjalnych klientach i jednocześnie uwzględniać potrzeby wyszukiwarki, a audyt sklepu internetowego to najlepszy sposób, aby dowiedzieć się, czy treść i obrazy na stronie spełniają te warunki.

Audyt sklepu internetowego – jak sprawdzana jest jakość treści na stronie sklepu?

Każdy właściciel sklepu internetowego może zwiększyć swoje zyski, jeśli zadba o odpowiednie opisy produktów na stronie. Klienci często mają początkowo dość mgliste wyobrażenie o tym, który produkt rozwiąże ich problemy lub zaspokoi ich potrzeby. Opis przedmiotu jest często decydującym elementem w podjęciu decyzji o zakupie. Skuteczne opisy produktów informują i jednocześnie budują zaufanie. W ramach audytu sklepu internetowego sprawdza się więc m.in. to, czy każdy opis przedmiotu jest poprzedzony nagłówkiem z tagiem H1 (tag H1 powinien pojawić się tylko raz na każdej stronie i zawierać słowo kluczowe, np. nazwę produktu) oraz czy ma odpowiednią strukturę z podtytułami – znacznikami H2 i ewentualnie znacznikami H3 lub H4. W procesie audytu sprawdza się również jakość opisów i ocenia się, czy teksty zawierają zarówno dokładne parametry techniczne produktu, jak i wpływają na emocje potencjalnego klienta i wzbudzają jego ciekawość.

Audyt sklepu internetowego a współpraca ze specjalistami

Audyt sklepów internetowych to jeden z najważniejszych elementów pracy nad promocją sklepu internetowego. Jedną z możliwości, aby dowiedzieć się, jak poprawić jakość sklepu internetowego, jest darmowy audyt w internecie, który jednak rzadko kiedy zapewnia szeroki zakres potrzebnych informacji. Profesjonalny audyt, który będzie obejmować nie tylko elementy znajdujące się w sklepie internetowym, ale również analizę konkurencji i sytuacji biznesowej sklepu, mogą wykonać tylko specjaliści. Współpraca z profesjonalistami i zlecenie im wykonania audytu sklepu internetowego to nie tylko bardzo duża oszczędność czasu, ale również gwarancja jakości.

Raport otrzymany od specjalistów po przeprowadzeniu audytu sklepu internetowego obejmuje zazwyczaj kilkadziesiąt stron zawierających najważniejsze informacje o sklepie, problemy na stronie i poza nią oraz praktyczne strategie rozwiązania tych problemów. Rekomendacje od specjalistów to najważniejszy element audytu e-commerce. Samodzielne przeprowadzenie analizy strony może wskazać na problemy na stronie sklepu, jednak samo odkrycie problemów nie gwarantuje ich rozwiązania. Z tego powodu audyt strony internetowej wykonany przez specjalistów jest znacznie bardziej praktycznym rozwiązaniem, ponieważ specjaliści mają zawsze indywidualne podejście i mogą zaproponować skuteczną strategię rozwoju sklepu.

Bez dokładnego audytu sklepu internetowego, bardzo ciężko poprawić jego funkcjonowanie. Kompleksowy audyt ma bardzo duże znaczenie w branży e-commerce i wywiera bezpośredni wpływ na poprawę kluczowych elementów sklepu, poziomu konwersji oraz pozycji strony sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.