Jak stworzyć działające teksty reklam i uzyskać wysoki wskaźnik konwersji?

Reklama jest podstawą marketingu. Choć tworzenie tekstów reklamowych jest sztuką, wzrost zysków jest wykładniczo proporcjonalny do jakości haseł reklamowych. Te najbardziej nośne stają się czasem częścią kultury i są kojarzone przez pokolenia. W jaki sposób stworzyć skuteczną reklamę, która przyciągnie nowych klientów i zapewni wysoki wskaźnik konwersji? Aby się tego dowiedzieć, zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu. Miłej lektury.

Czym w ogóle jest tekst reklamowy?

Funkcję reklamy pełni każdy przekaz, który ma na celu promowanie sprzedaży towaru lub usługi. W szerszym zastosowaniu może towarzyszyć też pewnych spraw społecznych oraz idei.

Taka definicja odpowiada również praktykom marketingowców. Teksty reklamowe nie ograniczają się dziś do spotów w telewizji lub banerów na stronach internetowych. Bardzo często produkty są lokowane w materiałach dostępnych na serwisach:

  • YouTube,
  • TikTok,
  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • i innych portalach społecznościowych.

Twórcy i influencerzy wplatają treści marketingowe w swoje materiały, a w zamian otrzymują wynagrodzenie od reklamodawcy. W ten sposób czasem powstają długie materiały, które na pierwszy rzut oka nie przypominają reklam telewizyjnych. Skuteczny tekst reklamowy nie zawsze musi być krótki. Profesjonalne treści skierowane są zazwyczaj do świadomych użytkowników i realizować ich potrzeby (na przykład właściciele hal produkcyjnych chcący rozbudować swój park maszynowy).

Gdzie można się skutecznie reklamować?

Reklama ciągle kojarzy się głównie z telewizją. Jest to jednak środek dostępny przede wszystkim dla największych graczy. Na pewnym etapie rozwoju przedsiębiorstwa warto zainwestować w czas antenowy, jednak najpierw warto odnieść sukces na innych platformach reklamowych.

Google praktycznie zdominowało internet. Jest to najczęściej wykorzystywana wyszukiwarka na świecie. Dlatego też Google Ads to kusząca propozycja na początek. Nie bez powodu z tego typu reklam korzysta wiele dużych firm chcących zwiększyć swoją sprzedaż.

Klikalność Google Ads jest podobna, jak w przypadku pierwszych wyników wyszukiwania. Jednak o sukcesie decyduje treść reklamy. Warto zainwestować w dobrą agencję copywritingową, aby nie zmarnować tak dobrego miejsca na reklamę.

Innym bardzo popularnym serwisem jest Facebook Ads. Także tutaj dział marketingu ma szansę uzyskać dużą ilość wejść, jeśli tylko stworzony dobry tekst reklamowy będzie się wyróżniać wśród innych.

Media społecznościowe ułatwiają kontakt z klientem i promowanie swoich produktów i usług. Dlatego też z tego sposobu korzystają największe nawet korporacje, jak Mercedes czy Adidas. Dobrym sposobem utrzymania ciągłego kontaktu z potencjalnymi klientami jest mailing, czyli wysyłanie e-maili zawierających odpowiednio sformułowaną reklamę.

Dlaczego warto inwestować w skuteczne teksty reklamowe?

Najważniejszym celem każdego przedsiębiorstwa jest rozwój i przynoszenie zysku jego właścicielom. Najlepsze teksty reklamowe wpływają na trzy, najważniejsze aspekty udanego biznesu w internecie: zasięg, ruch oraz konwersję.

Zasięg to ilość użytkowników sieci, którzy słyszeli o produktach lub usługach danej firmy. Dobrze zrobiona reklama ułatwia dotarcie do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów. W dalszej perspektywie pozwala także utrzymać rozpoznawalność marki wśród użytkowników.

Wraz ze wzrostem rozpoznawalności powinien zwiększać się także ruch na stronie. Skuteczna reklama zachęca do odwiedzenia portalu, więc właściciel strony może odnotować większą ilość unikatowych wejść. Przekłada się to bezpośrednio na zyski, ponieważ umożliwia dokonanie większej ilości transakcji.

Skuteczność zachęcania użytkowników do zakupu opisuje wskaźnik konwersji. Odpowiada on na pytanie, jaka część użytkowników strony dokonała jakieś akcji, na przykład zakupiła produkty lub wykonała telefon kontaktowy. Tutaj także wpływ reklamy jest niebagatelny. Odpowiednio zareklamowany produkt lub usługa są pożądane przez klientów i szybciej zostaną przez nich kupione.

Jak widać, dobre teksty reklamowe wpływają pozytywnie na wszystkie istotne elementy sukcesu sprzedażowego:

  • zwiększa zasięg oraz rozpoznawalność,
  • zachęca do odwiedzenia strony,
  • budzi chęć zakupu danego towaru lub usługi, wpływając na wskaźnik konwersji.

Jak odnaleźć się w aktualnym świecie reklam w sieci?

Świat internetu jest specyficzny ze względu na swoje rozmiary. Przypomina on morze, na którym surfują użytkownicy. Nie zagłębiają się oni głębiej w temat. Łapią nadchodzącą falę, by za chwilę rozglądać się za kolejną. Każdy temat traktują powierzchownie, szybko i bez uwagi.

Internauta cały czas atakowany jest dziesiątkami kolorowych, krzykliwych reklam, które walczą między sobą o jego uwagę. Jest to prawdziwe wyzwanie dla każdego marketingowca. Jeśli przyciągnie on użytkownika, będzie mógł mu sprzedać wszystko, jeśli jednak nie zostanie nawet zauważony, nawet najlepiej napisany tekst nie pomoże.

Według aktualnych badań internauta średnio skupia uwagę na 8 sekund. Tyle czasu musi wystarczyć Twojej reklamie, by zdobyć jego zaufanie i wciągnąć go głębiej. Tylko najlepsze teksty reklamowe podołają temu wyzwaniu. Kto zatem może pisać teksty reklamowe? Każdy. Jednak skuteczne teksty reklamowe mogą wyjść tylko spod ręki doświadczonego copywritera.

Pisanie skutecznych tekstów reklamowych

Wykonanie dobrych tekstów reklamowych, która skupi na sobie uwagę internautów oraz przełoży się na wyższy wskaźnik konwersji, nie jest proste. Wymaga znajomości psychologii oraz zasad marketingu. Wykorzystania metody perswazji. Oraz znajomości grupy docelowej.

Zdobyć uwagę klienta, przekierować go na docelowy adres i przekonać do dalszej interakcji – takiego zadania dla Twojej firmy podjąć się może tylko doświadczony marketingowiec i copywriter.

Odpowiednie przygotowanie

Do każdej napisanej reklamy należy się odpowiednio przygotować. Posiadane informacje mogą stać się skuteczną bronią, dlatego też przy tworzeniu reklamy należy dokładne poznać szczegóły reklamowanego produktu lub usługi.

W ten sposób łatwiej zrozumieć jego zalety oraz mocne strony. Ponadto tylko dokładna znajomość danego tematu pozwala na jego klarowne i zwięzłe przedstawienie. A użytkownicy nie poświęcają dużo czasu na czytanie reklam.

Poznanie klienta

Aby dotrzeć do potencjalnych klientów, trzeba ich dobrze poznać. Zrozumieć, co wywołuje w nich emocje, co może ich przekonać, co jest dla nich istotne.

Reklama technologii 5G, która skupia się na jej przełomowych możliwościach technicznych i wykorzystanych technologiach nie zainteresuje zbyt wielu internautów. Natomiast przedstawienie szybkości łącza zachęci znacznie większe grono odbiorców do bliższego poznania oferty.

Propozycja wartości

Jest to ważny powód do zakupienia danej usługi lub produktu, którym można przyciągnąć i utrzymać uwagę użytkownika.

Powinna się ona znaleźć na samej górze: w nagłówku lub tytule.

Wybór odpowiedniej propozycji wartości jest niezwykle ważna. To ona decyduje, na które reklamy internauta zwróci swoją uwagę. A to decyduje o ich sukcesie lub porażce.

Ciężka praca

Aby napisać najwyższej jakości treść reklamową, należy temu zadaniu poświęcić bardzo dużo czasu. Często powstaje kilkanaście wersji haseł, nagłówków, a nawet całych akapitów. Dopiero spośród nich wybierane są te najbardziej atrakcyjne.

Rozmieszczenie optymalnej ilości informacji w krótkim tekście nie jest proste. Każde zdanie można natomiast zapisać w nieskończonej ilości wersji. Każda z nich będzie inaczej odbierana przez potencjalnego klienta. Natomiast w reklamie liczy się każde jedno zdanie, każde słowo może decydować o tym, czy użytkownik kliknie link, czy też wyłączy reklamę i przejdzie do innych treści.

Pierwsze wrażenie

W końcu należy zadbać o dobre pierwsze wrażenie. Opinia na temat reklamy formułuje się w czasie zaledwie jednej dziesiątej sekundy. W tym czasie należy koniecznie zwrócić na siebie uwagę internauty.

Najłatwiej wykorzystać do tego celu wzrok. Jest to dominujący zmysł człowieka. Pozwala ocenić treść przed jego przeczytaniem.

Idealny tekst reklamowy zawiera jakąś grafikę, która przykuwa wzrok internauty. Jednak treść w niej zawarta także musi posiadać apetyczny wygląd. Zanim użytkownik przystąpi do czytania, przeskanuje cały tekst wzrokiem, aby stwierdzić, czy jest on interesujący. Najważniejsze w tym aspekcie są nagłówki, cytaty oraz grafiki.

Praktyczne podejście do tematu reklam

Atrakcyjne teksty reklamowe są owocem przede wszystkim ciężkiej pracy oraz doświadczenia. Najlepsi copywriterzy posiadają także zmysł oraz talent, które pomagają im znaleźć optymalne brzmienie poszczególnych zdań.

Istnieje jednak sporo praktycznych porad i sposobów na przykucie uwagi czytelników. Teksty reklamowe wykorzystujące takie podejście często przynoszą zadowalające efekty.

Przyciągający nagłówek

Najtrudniejszym zadaniem marketingowca jest przykucie uwagi internauty do tekstu reklamowego. W tym celu tworzone są odpowiednie tytuły i nagłówki, które mają zwrócić jego uwagę oraz zachęcić do przeczytania całości.

Według badań osiemdziesiąt procent internautów czyta tylko nagłówki i na tym etapie podejmują decyzję. Jest to więc kluczowy element reklamy. Istnieje wiele sztuczek, by stworzony tytuł przyciągał czytelników, jednak opieranie się tylko na nich nie przyniesie rezultatu. Zdecydowana większość reklamodawców z nich korzysta.

Jest to natomiast pole do popisu dla dobrego copywritera. Oryginalny pomysł może znacząco wyróżnić dany tekst spośród innych. Jest to świetna okazja, by znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki.

Odwaga popłaca

Teksty reklamowe nie są wypracowaniami w szkole. Nie należy ich oceniać tylko pod kątem poprawności ortograficznej czy budowy tekstu.

O wiele lepiej sprawdzają się teksty, które odważnie bawią się słowem i językiem. Specjalnie popełniony błąd ortograficzny, dodatkowo wyeksponowany graficznie, może skutecznie przyciągnąć uwagę internauty i zachęcić go do zapoznania się z ofertą.

Intencjonalne łamanie reguł językowych często działa na poziomie podświadomości. Jest to jakaś nieprawidłowość, która może przykuć wzrok nawet wtedy, gdy czytelnik nie był zainteresowany treścią tekstu reklamowego.

Język korzyści

Bardzo ważne w dobrych tekstach reklamowych jest mówienie językiem korzyści. Jest to mówienie właściwe dla wszystkich działań marketingowych.

Aby mówić językiem korzyści, należy odpowiadać na pytania takie, jak:

  • Co to za produkt?
  • Jakie ma on cechy?
  • Jakie są jego zalety?
  • Jaką wartość dają klientowi?
  • Co można zyskać, kupując ten produkt?

Język korzyści pozwala przedstawić produkt tak, by czytelnik poczuł potrzebę jego posiadania.

Tekst reklamowy łatwy w odbiorze

Napisany tekst reklamowy musi być czytelny i łatwy w odbiorze. Czytelnik nie ma dużo czasu, by zapoznać się z ofertą. Za to potrzebuje konkretnych i łatwo przyswajalnych informacji, by ocenić, czy produkt będzie dla niego ciekawy.

Tekst reklamy musi dawać proste odpowiedzi. Szczegóły i piękne, poetyckie teksty można umieścić na stronie produktu.

Podobnie jest z długością. Teksty reklamowe nie powinny być przesadnie długie. Z drugiej strony muszą dobrze opisywać produkt.

Skuteczne teksty reklamowe są dostosowane długością do odbiorcy. Opis dobrej tokarki musi zająć więcej miejsca, niż reklama smacznego hamburgera. Wynika to z faktu, że osoba zainteresowana tokarkami będzie skupiała się na ich parametrach. Natomiast potencjalnemu klientowi restauracji wystarczy apetyczny wygląd.

Ponad konkurencją

Tekst reklamowy powinien pokazywać, że reklamodawca jest lepszy od konkurencji. Dlatego też reklama zawsze pokazuje wszystkie walory przedsiębiorstwa i skupia się na tym, co jest unikalne na rynku.

Powtarzalne teksty reklamowe wykorzystujące znane, utarte schematy, nigdy nie wybiją się spomiędzy innych, podobnych do nich. Unikatowość pozwala być zauważonym. Przekłada się to na skupieniu uwagi na treści tekstu reklamowego i szansę na zachęcenie użytkownika do zakupu.

Personalizacja tekstu reklamowego

Im tekst reklamowy będzie bardziej spersonalizowany, tym osiągnie większy sukces. Wymaga to napisania kilku wersji danej reklamy. Strona wykorzystuje pliki cookies, aby określić profil potencjalnego klienta i wyświetlić właściwą wersję tekstu reklamowego.

W ten sposób odbiorca ma wrażenie, że przekaz reklamy jest skierowany bezpośrednio do niego. Budzi to w nim większe zaufanie i szybciej zdecyduje się na wejście w prezentowany link.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe są bardzo ważne, ponieważ ułatwiają trafienie z tekstem reklamowym do odpowiednich odbiorców. Jednak zbytnie nasycenie reklamy takimi zwrotami spowoduje nienaturalne jej brzmienie.

Szczególnie dotyczy to powszechnie używanych zwrotów wartościujących. Hasła takie jak:

  • nowy,
  • darmowy,
  • luksusowy,
  • najlepszy,
  • skuteczny,
  • itd.

są tak często wykorzystywane w tekstach reklamowych, że ich znaczenie traci swoją moc. Wyrazy te stają się zbyt powszechne.

Dialog jest najlepszą formą komunikacji

Najlepsze teksty reklamowe starają się przypominać dialog. Dlatego nie brakuje tam zwrotów skierowanych bezpośrednio do klienta. Zamiast pisać o najlepszej cenie, lepiej zapisać „zaoszczędź 20%”.

Budowa zaufania

Aby czytelnik tekstu reklamowego podjął jakąś interakcję, konieczne jest zbudowanie odpowiedniego zaufania. Do tego potrzebna jest przede wszystkim szczerość.

Jeśli produkt lub usługa posiadają jakieś wady, nie należy ich ukrywać. Oczywiście, nie trzeba ich eksponować w nagłówkach, ale w treści powinny one być wyjaśnione.

Na przykład sweter, który może się skurczyć w czasie prania, powinien zawierać taką instrukcję. Inaczej klient zawiedzie się na zakupionym produkcie i będzie unikał danej firmy. Co gorsze, z łatwością będzie mógł dodać odpowiedni komentarz na mediach społecznościowych, co negatywnie wpłynie na reputację marki.

Zachęcenie do działania

Po przeczytaniu tekstów reklamowych wielu internautów waha się z podjęciem decyzji. Podjęcie konkretnego działania może ułatwić CTA, czyli Call To Action.

Jest to wezwanie do podjęcia jakieś akcji. Można zachęcić czytelnika do kontaktu lub przeglądnięcia oferty. Przykładowe zwroty CTA:

  • Zobacz, co możemy Ci zaoferować.
  • Napisz do nas, a rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości.
  • Skorzystaj z promocji już dziś.
  • Kup i ciesz się nowym kalendarzem.

Przekierowane do właściwej podstrony

Potencjalny klient, który kliknie w link, będzie chciał dokonać zakupu. Jeśli jednak zostanie przekierowany na stronę główną sklepu lub na zupełnie inną podstronę, poczuje się zniechęcony.

Internauci nie lubią tracić czasu. Jeśli szybko nie odnajdą tego, do czego zachęcała ich reklama, ich determinacja szybko zniknie, a portal straci szansę na zawarcie transakcji.

Gdy tekst reklamowy mówi o konkretnym produkcie, na przykład podkaszarce do trawy, to link powinien go przekierować do podstrony podkaszarek, nie narzędzi ogrodowych.

Kilka sztuczek psychologicznych na deser

Na koniec warto poznać kilka sztuczek, na których podstawie można napisać tekst reklamowy zapewniający wzrost wskaźnika konwersji.

  • Ramowanie. Porównywanie, które stawia produkt w bardziej pozytywnym świetle. Na przykład stwierdzenie, że ubezpieczenie kosztuje niej, niż jedna kawa dziennie.
  • Jednoznaczność. Jeśli będziemy podawać jasne i konkretne informacje, czytelnik łatwiej podejmie decyzje.
  • Zaciekawienie. Jeśli czytelnik zainteresuje się ofertą, jest duża szansa, że będzie szukał więcej informacji na stronie sklepu, a ostatecznie może złoży zamówienie.
  • Prezent. Darując komuś darmowy ebook lub raport, przywiązujemy go do siebie. Czytelnik, który otrzyma więcej informacji, łatwiej skusi się na współpracę z taką firmą, niż z konkurencją. Z jednej strony będzie chciał się odwdzięczyć, a z drugiej, będzie wiedział, czego może oczekiwać od zakupionych produktów.
  • Oferta dla wybranych. Jeśli promocja ograniczona jest tylko dla części odbiorców, będą się oni czuli wyróżnieni.
  • Kończący się czas promocji. Jeśli pozostało już tylko kilka godzin do końca promocji, trzeba podjąć szybką decyzję. Osoby, które się wahają, mogą szybciej podjąć decyzję zakupową pod presją czasu.
  • Nie dawaj zbyt dużego wyboru. Jeśli potencjalny klient będzie miał zbyt duży wybór opcji, zacznie się zastanawiać. Jeśli postanowi odłożyć decyzję na później, jest duża szansa, że już nie wróci. Tekst sprzedażowy powinien zawierać maksymalnie dwie lub trzy opcje do wyboru.
  • Nieco endorfin. Pozwolenie czytelnikowi na rozwiązanie jakieś zagadki, albo domyślenia się ważnego fragmentu, spowoduje, że w jego mózgu wydzielą się endorfiny. Hormony szczęścia oznaczają pozytywne doświadczenie, co wytworzy dobre wspomnienia związane z daną marką.
  • Humor. Niewielki żart może nie tylko rozluźnić atmosferę, ale także stworzyć milszy nastrój.

Postaw na profesjonalistę

Napisać tekst reklamowy jest łatwo. Jednak jego skuteczność takich tekstów reklamowych nie jest duża. Aby trafić do grupy docelowej i podać im nieco przekonującej treści, nie wystarczy przeczytać powyższe zasady. Skuteczne teksty dla Twojej firmy stworzy tylko dobry, doświadczony copywriter, który musi włożyć w to nie tylko dużo, ciężkiej pracy, ale także umiejętności oraz doświadczenie.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.