Jak działają elastyczne reklamy displayowe w Google Ads?

Jak działają elastyczne reklamy displayowe w Google Ads?


O reklamie w sieci pisaliśmy już wielokrotnie. Szczególnym rodzajem reklamy w Internecie są tzw. elastyczne reklamy displayowe, które pojawiły się w sieci reklamowej Google stosunkowo niedawno. Wyświetlane zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach, bez wątpienia przydadzą się do wygenerowania konwersji w Twojej witrynie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że dotychczas popularne banery reklamowe powoli stają się już przeżytkiem. Planujesz je wykorzystać, ale potrzebujesz pomocy? Zapoznaj się z naszym poradnikiem i dowiedz się, jak samodzielnie wygenerować reklamę RDA. Opowiadamy również o zaletach elastycznej reklamy displayowej oraz o tym, jak wykorzystać ją w swojej kampanii.

Elastyczne reklamy displayowe w sieci reklamowej Google

Elastyczne reklamy displayowe to nowość, którą Google wprowadziło do swojej oferty w 2018 r. Stworzona przez tą platformę sieć reklamowa (ang. Google Display Network) stanowi na chwilę obecną zbiór ponad 2 mln witryn, aplikacji itp., na których mogą wyświetlać się reklamy displayowe. Są to m.in. portale informacyjne, blogi, Gmail, czy YouTube. Korzystając z nich, reklamodawcy zyskują także pełną kontrolę nad tym, gdzie reklamy te będą wyświetlane. Jeżeli więc nie chcemy, by pojawiały się one w niektórych witrynach, wystarczy jedynie dodać je do listy wykluczeń. Nie ulega jednak wątpliwościom, że są one bardzo przydatnym narzędziem marketingowym. Pozwalają bowiem dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców, a zdaniem twórców platformy Google reklamodawcy, korzystanie z elastycznych reklam displayowych może spowodować nawet o 10% więcej konwersji na stronie. Czym więc są i jak ich używać?

Reklamy elastyczne – co to?

Elastyczne reklamy displayowe (ang. Responsive Display Ads – w skrócie RDA), to rodzaj automatycznie generowanej reklamy, które składa się zarówno ze zdjęć, nagłówków, opisów, jak i logo firmy. Do ich stworzenia wystarczy jedynie konto Google Ads (dawny Google AdWords) i tak jak już wspominaliśmy – są one wyświetlane w całej sieci reklamowej Google Display Network.

Z czego składają się reklamy elastyczne?

Tego typu kampanie składają się z:

  • Końcowego adresu URL;
  • Obrazu kwadratowego i poziomego, do 15 wariantów
  • Logotypu poziomego lub kwadratowego, do 5 wariantów,
  • Wideo, o długości około 30 sekund,
  • Nagłówka – max. 30 znaków, do 5 różnych wariantów;
  • Długiego nagłówka – max. 90 znaków;
  • Tekstu reklamy – max. 90 znaków, 5 różnych wariantów;
  • Nazwy firmy – max. 25 znaków;

Należy jednak pamiętać o tym, że dodanie samego logotypu w formacie poziomym może doprowadzić do ograniczenia zasięgu reklamy. Dlatego rekomenduje się zastosowanie samego loga kwadratowego lub obu jednocześnie.

Dla kogo są elastyczne reklamy displayowe?

Wykorzystywane dotychczas przez reklamodawców standardowe banery, choć wykorzystywane przez wielu reklamodawców powoli odchodzą w zapomnienie. Dlaczego? Jednym z powodów była ich problematyczność. O ile reklamodawca mógł w ich przypadku samodzielnie wymyślić hasła reklamowe, o tyle do ich stworzenia potrzeba było bowiem grafika, który zająłby się przygotowaniem paczki takich banerów. W przeciwieństwie do nich reklamy elastyczne nie wymagają pomocy grafika. Układ reklamy jest automatycznie opracowywany przez system. Maksymalnie uproszczone zostało również tworzenie szaty graficznej. Tym samym reklamy displayowe stają się narzędziem, z którego korzystać mogą wszyscy reklamodawcy – nawet ci, którzy nie posiadają w tym żadnego doświadczenia.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Co więcej, tworzenie reklamy elastycznej nie musi zakończyć się jedynie na stworzeniu tekstu i uzupełnieniu go grafiką.  To jednak jeszcze nie wszystko. Reklama może składać się także z przycisku z wezwaniem do działania, który zachęci Internautów do odwiedzenia strony www. Google Ads umożliwia także zmianę kolorystyki tworzonego banera reklamowego. Warto jednak zaznaczyć, że zastosowane w nim niestandardowe kolory muszą zostać zdefiniowane, w przeciwnym wypadku system automatycznie dobierze kolory tła, czy przycisku.

Tworząc je, należy również pamiętać o tym, że teksty użyte w nagłówkach i opisach nie powinny się powtarzać. To samo dotyczy zdjęć i grafik. Dlatego warto stworzyć ich przynajmniej kilka. W ustaleniu tego, ile powinno ich być, pomoże narzędzie badające skuteczność tego typu reklamy, które znajduje się w panelu Google Ads. Platforma dostarcza bowiem raportów na temat skuteczności stworzonych reklam elastycznych. Wystarczy odwiedzić zakładkę „Wyświetl szczegóły zasobu”, a wyświetlą się nam informacje na temat tego, czy reklama działa dobrze, ponadprzeciętnie lub słabo. Dane te pomogą w jej optymalizacji.

Tworzenie elastycznych reklam displayowych

Proces tworzenia elastycznej reklamy nie jest skomplikowany – większość procesów odbywa się bowiem automatycznie. Wystarczy jedynie trzymać się wytycznych, wpisać dane w odpowiednie okna, dodać pliki z grafiką lub zdjęciami, a następnie – zdać się na Google. Jego algorytmy samodzielnie dostosują reklamę Twojej strony www i automatycznie wygenerują reklamy graficzne, tekstowe i natywne. Aby jednak powstała, musi ona spełniać kilka wymogów narzuconych odgórnie przez Google. Dotyczą one m.in. formatów i rozmiaru zdjęć, długości opisów itp.

Obraz

Obraz lub grafika każdej reklamy elastycznej musi spełniać poniższe kryteria:

  • Obraz w formie kwadratu:
    • Musi posiadać proporcje 1:1;
    • Jego minimalny rozmiar wynosi 300×300;
    • Maksymalny rozmiar pliku nie może przekraczać 5 MB.
  • Obraz w orientacji poziomej:
    • Musi posiadać proporcje 1,91:1;
    • Jego minimalny rozmiar to 600 x 314;
    • Maksymalny rozmiar pliku nie może przekraczać 5 MB.
    • Tekst umieszczony na grafice nie może zajmować więcej niż 20% jej powierzchni.

Tworząc obraz dla reklamy elastycznej, należy również zwrócić uwagę na to, czy może on zostać przycięty w poziomie (o ok. 5% z każdej strony).

Wideo

Po dodaniu materiału wideo w tego typu reklamie, będzie on wyświetlany w Sieci Reklamowej Google zamiast statycznych materiałów. Jest to angażująca użytkowników nowa możliwość, dzięki której możemy się wyróżnić na tle konkurencji. Wideo zostanie uruchomione bez dźwięku, ale po interackcji z użytkownikiem jest możliwość jego włączenia. W celu wybrania materiału wideo należy najpierw go opublikować w serwisie YouTube.

Tekst

Tworzenie tekstów reklam podobnie jak i w przypadku obrazu wymaga przestrzegania kilku zasad. W trakcie dodawania elastycznych reklamach displayowych możesz przesłać m.in.:

  • Krótki nagłówek – czyli tekst, który będzie wyświetlać się u góry reklamy. Możesz na nie wykorzystać max. 30 znaków.
  • Długi nagłówek – w większych reklamach wyświetla się w miejscu krótkiego nagłówka. Jego długość zależy od tego, na jakich stronach internetowych reklama będzie widoczna. W przypadku, gdy zostaje on skrócony, na jego końcu znajdzie się „…”. Jego długość nie może jednak przekraczać 90 znaków.
  • Tekst reklamy – czyli uzupełnienie nagłówka, które zachęca użytkowników Internetu do podjęcia działania i wejścia w stronę reklamodawcy. Jego długość może wynosić max.90 znaków. Dodaj minimum jedną, a maksymalnie pięć propozycji tekstów.

Jest to opcja dodatkowa, z której jednak warto skorzystać. Umieszczając logo w swojej reklamie, budujesz rozpoznawalność swojej marki. Aby jednak wgrać je do reklamy, musi ono spełniać poniższe warunki:

  • Kwadratowe :
    • Musi posiadać proporcje 1:1;
    • Jego minimalny rozmiar wynosi 128×128 – warto jednak wspomnieć, że jego zalecany rozmiar to 1200×1200);
    • Maksymalny rozmiar pliku nie może przekraczać 5 MB.
  • Prostokątne w formacie poziomym:
    • Musi posiadać proporcje 4:1;
    • Jego minimalne rozmiary to 512×128 – zalecany rozmiar logo to 1200×300;
    • Maksymalny rozmiar pliku nie może przekraczać 5 MB.

Elastyczne reklamy – jak są generowane w wyszukiwarce?

Przestrzegając tych wszystkich wytycznych, możesz stworzyć reklamę, która będzie się składać nawet z 15 nagłówków. Żaden z nich nie może mieć jednak więcej niż 30 znaków. Dodatkowo możesz także stworzyć 4 różne wersje tekstów reklam. Na ich podstawie algorytm samodzielnie wygeneruje reklamę, wybierając ze stworzonych przez Ciebie materiałów po 2–3 nagłówki i 1–2 teksty reklam. Ponadto połączy je również z adresem Twojej strony i ewentualnymi rozszerzeniami. Im więcej więc dodasz opisów i nagłówków, tym lepsze efekty uzyskasz. Na ich podstawie Google stworzy grupę reklam, które będzie również testować pod kątem ich efektywności. Wygenerowane przez system kampanie reklamowe, będą się wyświetlać automatycznie – w różnych rozmiarach i na wielu urządzeniach (również mobilnych), co zwiększy zasięg kampanii.

Jak tworzyć reklamy displayowe? Instrukcja krok po kroku

Zamierzasz wykorzystać reklamy displayowe w promocji swojej strony, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? W ich stworzeniu pomoże ci poniższa instrukcja!

Krok 1 – zaloguj się do Google Ads

A następnie w panelu Google Ads odszukaj ” Wszystkie kampanie w menu nawigacyjnym” i przejdź do „Kampanie w sieci reklamowej”. Wybierz kampanię, dla której chcesz stworzyć taką reklamę, kliknij w „Reklamy i rozszerzenia” po czym przejdź do „Reklamy” i wybierz przycisk „+”. Na końcu wybierz „Elastyczna reklama displayowa” i utwórz „Grupę reklam”.

Krok 2 – Dodaj i zapisz obrazy

Możesz dodać nawet do 15 różnych grafik i 5 logotypów – na początku wystarczy jednak do 5 bannerów reklamowych. Zadbaj o to, by dodawane obrazy spełniały wszelkie wymogi i posiadały marginesy (na wypadek, gdyby obrazy zostały obcięte). W sekcji „Obrazy i logo” można z nich również stworzyć video, które będzie wyświetlane na YouTube.

Krok 3 – Stwórz nagłówki

Tak jak już wspominaliśmy, reklamy elastyczne powinny posiadać kilka wersji nagłówka (w tym: krótki i długi). Tworząc je, zadbaj o to, by brzmiały zachęcająco – to właśnie one wyświetlą się bowiem tuż po grafice. Warto zawrzeć w nich przydatne z punktu widzenia odbiorcy informacje. Można w nich zawrzeć zachęcające do działania zwroty Call to Action, intrygujące zaczepki, komunikaty real–time itp. Ważne, żeby zawierały one konkrety.

Krok 4 – Stwórz tekst reklamowy

Na tym etapie możesz stworzyć do 5 tekstów reklamowych o długości nieprzekraczającej 90 znaków. Warto wykorzystać je wszystkie oraz umieścić w nich zwroty Call to Action itp. Unikaj powtórzeń, podkreśl korzyści płynące z posiadania artykułu dostępnego na Twojej stronie, korzystną cenę oraz jego pozostałe atuty. Tworząc poszczególne teksty możesz również pobawić się językiem – dostosowując je do języka, jakim posługują się poszczególne grupy docelowe. Dzięki temu wpłyniesz na lepsze wyniki prowadzonej kampanii.

Krok 5 – Określ miejsce docelowe

To istotny krok, który może także być Ci znany z innych form reklamowych. Jak to zrobić? Po utworzeniu kreacji graficznych i tzw. copy reklamowego po prostu dodaj adres www oraz nazwę reklamowanej strony.

Krok 6 – Analizuj wyniki

Proces tworzenia elastycznych reklam displayowych teoretycznie dobiega końca już na etapie określenia miejsca docelowego reklamy. W praktyce jednak to jeszcze nie koniec Twojej pracy – kolejnym etapem jest bowiem obserwacja oraz analiza wyników. Pomoże Ci ona w udoskonalaniu prowadzonych kampanii.

Jak zwiększyć skuteczność reklam elastycznych?

Tworzenie elastycznych reklam displayowych może być jeszcze skuteczniejsze, jeżeli zastosujesz się do poniższych wskazówek. Oto one:

  1. Twórz atrakcyjne dla odbiorców nagłówki, grafiki i teksty reklamowe – powinny być przyjemne dla oka, co zwiększy szanse na lepszą konwersję na stronie.
  2. Dopilnuj, by każdy tekst reklamy pasował do obrazka i tworzył z nim spójną całość – w tym celu możesz skorzystać z opcji podglądu.
  3. Nie dąż za wszelką cenę do stworzenia reklamy idealnej – Internauci mało kiedy czytają treść reklam do końca. Zdaj się więc na algorytm Google, który automatycznie wybierze te najlepsze.
  4. Nie ograniczaj się do 1 wersji reklamy – im więcej opisów stworzysz i wgrasz zdjęć, tym lepsze wyniki możesz osiągnąć.
  5. Nie bój się przypinać nagłówków do poszczególnych miejsc – dzięki temu zyskasz większą kontrolę nad wyświetlanymi banerami.
  6. Korzystaj z podpowiedzi i raportów – podniosą efektywność Twojej reklamy.
  7. Optymalizuj treści – pamiętaj o tym, że skuteczność elastycznej reklamy displayowej to nieustanna praca. Dlatego raz na jakiś czas dobrze jest do nich powracać i dokonywać zmian.
  8. Kieruj do konkretnych grup docelowych – włącz elastyczne reklamy displayowe do dynamicznych kampanii retargetingowych, dzięki czemu Twoje kampanie będą jeszcze bardziej spersonalizowane i przyciągniesz na swoją stronę ludzi, którzy już mieli ją szansę odwiedzić w przeszłości.
  9. Zrozum mechanizm działania elastycznych reklam displayowych – poznaj ich ograniczenia, miejsca, w których się wyświetlają, a w razie potrzeb korzystaj również z wykluczeń.
  10. Wykaż się kreatywnością – i unikaj powtórzeń.

Zalety i wady elastycznych reklam displayowych

Na końcu warto również powiedzieć o tym, dlaczego warto korzystać z elastycznych reklam displayowych. Tak jak wspominaliśmy na początku, dużym ich atutem jest to, że można je wykonać samodzielnie – bez pomocy grafika komputerowego. W porównaniu do zwykłej reklamy graficznej są one również znacznie bardziej elastyczne i nie ograniczają do konkretnych rozmiarów grafiki. Maja one również znacznie większy zasięg. Ponadto w zależności od witryny elastyczna reklama displayowa potrafi automatycznie dostosować się do niemal każdego dostępnego miejsca, czy pola, w którym jest ona wyświetlana. Może ona także przybierać różne formy, np. dynamicznej reklamy tekstowej, czy natywnego banera reklamowego. W dodatku jej stosowanie pozwala zaoszczędzić dużo czasu oraz pieniędzy, który trzeba by było przeznaczyć na stworzenie wyświetlanej grafiki. Warto również wspomnieć o tym, że mogą one współdziałać z innymi plikami danych, które mogą zostać dodane do kampanii plik danych. Dzięki temu będą one widoczne zarówno w formatach statycznych, jak i tych dynamicznych.

Niestety jednak nie są one w pełni idealne i posiadają pewne ograniczenia. Reklamodawcy nie mają bowiem nad nimi pełnej kontroli. To algorytmy Google decydują o tym, gdzie wyświetla się elastyczną reklamę displayową oraz to, jak finalnie będzie ona wyglądać po dopasowaniu do konkretnego okienka reklamowego. Reklamodawca nie ma więc bezpośrednio wpływu na to , gdzie jego display zostanie opublikowany. Oczywiście zawsze mają oni możliwość zobaczenia jej podglądu, aczkolwiek należy zaznaczyć, że zobaczenie wszystkich z możliwych kombinacji nie jest możliwe.

Podsumowanie

Reklama elastyczna to znakomity pomysł na to, by zwiększyć konwersję na stronie internetowej, a przy okazji zaoszczędzić sobie również i pracy nad reklamą. Jej stworzenie nie wymaga bowiem takich nakładów finansowych, czy czasu, co w przypadku standardowych banerów. Warto również postawić na stworzenie elastycznej reklamy display w formie wideo. Z formatu tego w dalszym ciągu nie korzysta zbyt wielu reklamodawców, co stanowi świetny sposób na to, by wyróżnić się na tle konkurencji.