Jak działa Facebook remarketing i dlaczego warto go wdrożyć?

Jak działa Facebook remarketing i dlaczego warto go wdrożyć?

Reklamy wyświetlane w internecie pozwalają na zdobywanie potencjalnych klientów. Dobrze zaplanowana strategia reklamowa znacząco zwiększa ilość wejść na Twoją stronę internetową. Jednak odwiedzenie witryny nie oznacza od razu zakupu – większość użytkowników tylko sprawdzi ofertę sklepu. Należy zatem zadbać, aby klienci częściej wracali na stronę i cały czas pamiętali o Twojej marce. Do tego służy właśnie remarketing.

Na czym polega remarketing na Facebooku?

Celem kampanii remarketingowych prowadzonych na Facebooku jest pokazanie odpowiedniej reklamy użytkownikom, którzy wykonali (lub nie wykonali) określoną aktywność na Twojej stronie internetowej. W ten sposób można wpływać na określoną grupę odbiorców oraz zaoferować im najlepsze warunki sprzedaży. Jest to jeden z etapów budowy relacji z klientem oraz zwiększania rozpoznawalności Twojej marki. Aby lepiej zrozumieć, jak ważny jest remarketing na Facebooku, warto przypomnieć charakterystykę ruchu na witrynie internetowej.

Ruch ciepły i zimny na witrynie internetowej

Kampanie reklamowe skierowane do wszystkich generują przede wszystkim ruch zimny. Nazwa ta obejmuje użytkowników wchodzących na stronę www bez jej znajomości. Są tu pierwszy raz i chcą się dopiero dowiedzieć, co może im zaoferować Twoja firma oraz w czym pomóc. Tego typu odwiedziny najczęściej odbywają się bez dokonania konwersji.

Natomiast użytkownicy wchodzący na stronę internetową, którzy znają Twoją markę, stanowią ruch ciepły. Wiedzą już, co mogą znaleźć na odwiedzanej witrynie i są bardziej zorientowani na zakup produktu.

Celem remarketingu jest zmiana ruchu zimnego na ciepły w celu generowania większej sprzedaży.

Etapy znajomości Twojej marki

Relację z Twoją marką najlepiej obrazuje lejek sprzedażowy. Prezentuje on kolejne etapy, jakie musi przejść klient, aby w końcu dokonać zakupu. Kiedy najlepiej uruchomić remarketing? Powinien on być obecny przez całą podróż użytkownika – cały czas przypominając mu o Twojej marce.

Lejek sprzedażowy składa się z pięciu istotnych etapów:

  • Sandbox. Najwyższa część lejka, w której znajdują się wszyscy użytkownicy, posiadający pewien problem i próbujący go rozwiązać. Jednak na tym etapie podchodzą do tego w sposób swobodny i nie są skłonni do podejmowania konkretnych kroków. W tym miejscu wykorzystuje się testowe Asety reklamowe oparte o niski budżet i zbierający jak najwięcej wejść. W ten sposób można wygenerować zimny ruch na swojej witrynie.
  • ToFu (Top of the Funnel), górna część lejka. Obecni na tym etapie użytkownicy odwiedzają strony www i poszukują rozwiązania swojego problemu. Reklamy ukierunkowane na tę grupę odbiorców posiadają już większy budżet, ale nadal mają dość ogólny charakter.
  • MoFu (Middle of the Funnel), środkowa część lejka gromadzi użytkowników, którzy wiedzą już, jak rozwiązać problem i badają rynek. Na tym etapie działania remarketingowe przybierają na sile.
  • BoFu (Bottom of the Funnel), dolna część lejka, gzie znajdują się osoby bliskie finalizacji transakcji. Chcą one już dokonać transakcji, ale jeszcze potrzebują do tego uzasadnienia.
  • Dół lejka, czyli osoby, które dokonały zakupu na Twojej stronie. Nie oznacza to jednak, że można o nich zapomnieć. Warto nadal przypominać im o swojej marce. Z pewnością wrócą wtedy i dokonają kolejnych transakcji.

Na każdym etapie lejka część użytkowników odpada lub przechodzi do konkurencji. Dzięki zastosowaniu remarketingu na Facebooku, można utrzymać znacznie więcej klientów i doprowadzić ich do samego końca drogi sprzedażowej.

Remarketing na Facebooku

Facebook oferuje doskonałe narzędzie, wspomagające przeprowadzanie kampanii remarketingowych: Piksel. W ten sposób można łatwo dotrzeć do określonej grupy odbiorców i spersonalizować przekaz reklamowy. Reklamy dynamiczne mogą generować ruch ciepły na stronie Twojego sklepu, a więc przekładać się będą na konkretne decyzje zakupowe. Dostosowanie treści reklam do określonych grup użytkowników Facebooka szybciej przekona ich do dokonania zakupu w Twoim sklepie niż w przypadku kampanii ukierunkowanych na ogólne pozyskiwanie klientów.

Garść statystyk dotyczących remarketingu

Początkowo reklamy odpowiadające na potrzeby użytkowników wydawały się zbyt przerażające. W pierwszej fazie wprowadzania tej technologii wielu internautów miało wrażenie, że portale społecznościowe „czytają im w myślach”. Jednak społeczeństwo w sieci szybko się do tego przyzwyczaiło.

Dziś remarketing oraz spersonalizowane reklamy nie tylko są powszechne, ale wręcz oczekiwane przez użytkowników. Wynika to z faktu, że są lepiej dopasowane do ich potrzeb i podają od razu propozycje produktów spełniające ich oczekiwania. Jak przekłada się to na wyniki firm internetowych?

  • Retargetowane reklamy uzyskują nawet 10 razy wyższy wskaźnik klikalności niż standardowe.
  • W ciągu miesiąca notuje się wzrost wejść na stronę nawet o 700%.
  • Dzięki spersonalizowanym reklamom co czwarty klient porzucający wózek wraca i dokonuje transakcji.
  • Przeszło 44% podejmowanych decyzji przez użytkowników Facebooka odbywa się na podstawie remarketingu.
  • Ponad połowa marketingowców wskazuje, że Facebook to najważniejszy portal społecznościowy pod kątem kampanii remarketingowych.

Statystyki, opracowane przez Wishpond na podstawie zebranych przez siebie danych, pozwalają określić, jak duże korzyści można czerpać z wykorzystania retargetowania na portalach społecznościowych, a szczególnie na największym z nich – Facebooku.

Piksel Facebooka

Piksel Facebooka to doskonałe narzędzie do prowadzenia kampanii remarketingowych. Narzędzie to posiada wiele możliwości, ułatwiających dotarcie do określonych użytkowników Facebooka. Uwzględniając akcje, jakie wykonali klienci, można dzielić ich na określone grupy. Piksel umożliwia także tworzenie grup niestandardowych odbiorców.

Dostęp do tak zaawansowanego narzędzia znacząco ułatwia remarketing na Facebooku i prowadzi do wyświetlania reklam tylko ściśle określonym użytkownikom. W praktyce jest to ogromne wsparcie w czasie przeprowadzania działań marketingowych.

Jak stworzyć piksel Facebooka?

Korzystanie z Piksel Facebooka jest możliwe po jego założeniu. W tym celu należy przejść do menedżera reklam. Znajdziesz tam opcję Piksele. Po kliknięciu w tę opcję pojawi się możliwość utworzenia nowego konta. Po zapoznaniu się i zaakceptowaniu warunków użytkowania można przejść do konfiguracji Piksela.

Następnie wybierz konto reklamowe, do którego będzie przypisany nowo powstały Piksel. Istnieje także możliwość przypisania konta partnerskiego, jeśli w kampanii remarketingowej biorą udział także osoby trzecie.

Założenie Piksela to pierwszy krok do stworzenia kampanii remarketingowej.

Instalacja piksel Facebooka na stronie

Instalacja Piksela Facebooka polega głównie na wprowadzeniu odpowiedniego zapisu w kodzie witryny. W ten sposób zostanie ona połączona z Facebookiem. W Pikselu pojawią się statystyki, które zostaną pobrane ze strony Twojego sklepu.

Instalacja Piksela Facebooka na stronie może być dużo łatwiejsza, jeśli korzystasz z jednej z kilku popularnych platform:

  • WooCommerce,
  • Wix,
  • Shopify,
  • Google Tag Manager,
  • Magento,
  • BigCommerce,
  • Segment,
  • Squarespace.

W takim przypadku wystarczy wybrać opcję integracji. Z własnoręcznego wdrożenia kodu skorzystają natomiast firmy posiadające własną stronę internetową. W takim przypadku administrator witryny z pewnością poradzi sobie z tym zadaniem.

Konfiguracja zdarzeń

Kiedy Twoja witryna internetowa będzie już połączona z Pikselem, można przejść do konfiguracji zdarzeń. Pozwoli to na pomiar istotnych zadań jak dokonanie zakupu przez użytkownika. Konfiguracja odbywa się za pomocą intuicyjnego narzędzia. Po zakończeniu tego procesu warto sprawdzić poprawność działania Piksela.

Konfiguracja zdarzeń może dotyczyć bardzo różnych aktywności użytkowników, w tym na przykład:

  • dodanie produktu do koszyka,
  • dodanie produktu do listy życzeń,
  • ukończenie rejestracji,
  • dodanie danych o płatności (na przykład numeru karty kredytowej),
  • wpisanie się na newsletter,
  • skorzystanie z formularza kontaktu,
  • personalizacja produktu,
  • zainicjowanie przejścia do kasy,
  • subskrypcja,
  • rozpoczęcie okresu próbnego,
  • wyświetlenie określonej strony www.

Tak duży wybór zdarzeń umożliwia dokładne określenie grupy odbiorców reklamy.

Reklamy remarketingowe a grupy odbiorców

Największa moc Piksela kryje się w tworzeniu grup remarketingowych. Klientów można dzielić, korzystając z kryteriów w postaci niestandardowych zdarzeń. Dają one ogromne możliwości. Bez problemu bowiem można skierować kampanie remarketingowe do użytkowników odwiedzających witrynę internetową jedynie w celu czytania bloga. W tym celu należy wybierać osoby odwiedzające blog i jednocześnie niewyświetlające strony sklepu.

Korzystając z jednej kategorii, można wyodrębnić użytkowników najbardziej skłonnych do dokonywania zakupów lub tych, którzy są wiecznie niezdecydowani (mimo przechodzenia do kasy nie kończą transakcji). Takie grupy niestandardowych odbiorców będą bardziej podatne na pewne formy kampanii reklamowych, co przełoży się na większy współczynnik konwersji.

Jakie jeszcze parametry można stosować budując grupy niestandardowych odbiorców?

Remarketing na Facebooku wymaga określenia konkretnych odbiorców. Obok parametrów związanych ze statystykami odwiedzin Twojej witryny internetowej, możliwe jest tworzenie także kryteriów opartych o niestandardowe zdarzenia.

Istnieje możliwość tworzenia grup odbiorców na podstawie obejrzenia przez nich określonego filmu. Jest to opcja przydatna dla firm tworzących reklamy w formie wideo. Co więcej, przy określeniu parametru grupy określasz, jaką część reklamy lub vblogu dany użytkownik obejrzał (na przykład 30, 50 czy 80%). Pozwala to określić nie tylko zainteresowanie klienta daną tematyką, ale także zaangażowanie w zdobywanie nowych informacji.

W zakładce grupy odbiorców znaleźć można wiele innych ciekawych możliwości tworzenia określonych grup odbiorców. Maksymalnie można wykorzystywać do pięciu parametrów określających uczestników takiej grupy. Jednak na początku warto wyznaczać do trzech opcji targetowania – z czasem dopiero rozwijać podział na dokładniejsze grupy docelowe.

Wykorzystaj bazę swoich klientów

Odbiorców można generować także wykorzystując dane ze swojego sklepu. Lista klientów dokonujących zakupów na witrynie internetowej powinna zawierać również adresy e-mail (na które wysyłane były potwierdzenia transakcji). Facebook wykorzystuje te informacje w celu poszukiwania użytkowników. Dokładniej sprawdza, z jakiej poczty elektronicznej zostało założone dane konto i dodaje je do Twojej listy klientów.

W ten prosty sposób uzyskuje się dostęp do wszystkich klientów na social mediach. W znaczący ułatwia to realizowanie kampanii marketingowych, w tym szczególnie remarketingu na Facebooku. Uzyskanie łatwiejszego dostępu do wszystkich odbiorców pozwala tworzyć bardziej liczne grupy oraz zwiększać skuteczność swoich reklam.

Opcja podobnych odbiorców na Facebooku

Bardzo pomocną funkcją jest także tworzenie grup podobnych odbiorców. Polega to na tym, że algorytmy Facebooka dobierają podobnych użytkowników social mediów do osób należących do danej grupy. W ten sposób kampanie remarketingowe będą miały większy zasięg.

W celu znalezienia podobnych użytkowników musisz stworzyć grupę niestandardowych odbiorców opartą o jedno z wymienionych źródeł:

  • aplikacja mobilna,
  • dane zawarte w Pikselu,
  • SDK,
  • katalog,
  • lub inna grupa oparta na wartościach klienta.

Na tej podstawie Facebook odnajduje użytkowników podobnych do najbardziej wartościowych klientów (jeśli zostali oni określeni w danej grupie) lub profilu utworzonego na bazie wszystkich klientów.

Jak wykorzystać remarketing na Facebooku z pomocą menedżera reklam i Piksela?

Rozbudowane narzędzie pozwalające określić grupę docelową ułatwia tworzenie skutecznej reklamy. W branży e-commerce jest to znacząca przewaga nad konkurencją. Jeśli bowiem jakaś grupa odbiorców chce kupić produkt, ale potrzebuje dobrego uzasadnienia (użytkownicy znajdujący się w dolnej części lejka), najskuteczniejsze będą reklamy wskazujące na pozytywne strony takiego zakupu. Natomiast klienci badający rynek zainteresują się dużym wyborem produktów w Twoim sklepie.

Reklamy remarketingowe dla kupujących w Twoim sklepie internetowym

Strategia merketingowa powinna obejmować także użytkowników, którzy dokonują zakupy w Twoim sklepie internetowym. Wiele firm zapomina o stałych klientach, ponieważ dokonują już oni transakcji. Natomiast kampanie reklamowe skupiają się jedynie na pozyskaniu nowych klientów. Jest to jednak ogromny błąd.

Mądrze przygotowana kampania remarketingowa na Facebooku pozwoli przedstawić tego typu klientom pełen katalog produktów Twojej marki. Na podstawie podstron odwiedzanych przez użytkowników oraz zakupywanych przez nich produktów, można oferować im sprzedaż uzupełniającą (up-selling). W ten sposób wpływa się na wartość zamówienia dokonywanego w czasie kolejnej wizyty w sklepie.

Dobre rezultaty przynosi także reklamowanie produktów z podobnych kategorii. Dokonywanie zakupu świadczy o zaufaniu klienta do Twojej marki. Warto zatem zaoferować mu także inne produkty dostępne w sklepie internetowym.

Reklamy wyświetlane czytelnikom bloga na Twojej witrynie internetowej

Wiele sklepów internetowych prowadzi także blogi dostarczające użytkownikom ciekawych i ważnych informacji. Z jednej strony są to działania zwiększające widoczność w sieci oraz podnoszące pozycję w wyszukiwarce. Z drugiej jednak przyciągają często sporą ilość osób. Gdyby określić ich pozycję w lejku sprzedażowym, znaleźliby się w jego górnej części. Są to użytkownicy szukający rozwiązania swoich problemów.

Jeśli blog Twojej firmy przykuł ich uwagę, jest to pewna przewaga nad konkurencją. Podane na witrynie internetowej informacje okazały się bowiem ciekawe i wiarygodne. Zdobyte w ten sposób zaufanie można przekuć w sprzedaż produktów. W tym celu należy wskazać potencjalnemu klientowi zalety oferowanych przez Twoją markę rozwiązań oraz zachęcić go do odwiedzenia sklepu.

W wielu przypadkach mija sporo czasu między szukaniem rozwiązania problemu a dokonaniem zakupu. Warto w tym czasie przypominać się Takiemu użytkownikowi, a znacząco zwiększy się szansa, że to właśnie w Twoim sklepie dokona zakupu.

Wykorzystanie zainteresowania klientów

Im bardziej ogólna jest reklama, tym mniejsze szanse na podjęcie akcji przez użytkownika. Natomiast kampania związana z konkretnymi zainteresowaniami, choć będzie miała znacznie mniejszy zasięg, może skutkować większą ilością wykonanych transakcji.

Dzięki Piksel Facebook łatwo stworzysz grupy odbiorców związane z podstronami Twojego sklepu. Jeśli ktoś często odwiedza poradniki związane z wyborem nowego notebooka, prawdopodobnie zainteresuje go dział komputerowy – nie tylko laptopy, ale także wszystkie urządzenia dodatkowe jak myszki, drukarki czy gry komputerowe.

Tak duża personalizacja kampanii reklamowych pozwala zdobyć zaufanie użytkowników Facebooka, co jest o wiele trudniejsze w przypadku ogólnych spotów reklamowych.

Co z osobami, które zrezygnowały z zakupu produktu?

Piksel Facebook umożliwia także wyodrębnienie klientów, którzy dodali jakieś produkty do wózka, ale nie dokonali żadnej transakcji. Oznacza to, że zrezygnowali oni z zakupu. Być może nie byli do końca przekonani co do słuszności swojego wyboru. Warto zatem jeszcze raz pokazać im korzyści, jakie niesie zakup produktów Twojej marki. Jednocześnie przypominanie o transakcji, którą planowali, pomoże części z nich wrócić do porzuconego wózka i dokończyć płatność.

Użytkownicy, którzy przyglądają się Twoim produktom, ale ich nie kupują

Środkowa część lejka to osoby badające rynek. Starają się one ocenić, która oferta będzie dla nich najlepsza. Jeśli jakiś klient często odwiedza stronę Twojego sklepu, ale nie dokonuje żadnej transakcji, może warto zachęcić go do wyboru akurat Twojej firmy.

Warto zastosować w takim przypadku rabaty oraz promocyjne warunki zakupu. W ten sposób można zachęcić część osób do dokonania zakupu w Twoim sklepie. A kiedy raz spróbują i zdobędą pozytywne doświadczenia związane z procesem zakupowym oraz dostawą, chętniej następnym razem wybiorą Twoją stronę zamiast konkurencji.

Reklamy skierowane do osób sprawdzający cennik Twoich usług

Ciekawą grupą docelową są użytkownicy, którzy sprawdzili podstronę zawierającą cennik Twoich usług, ale nie dokonały zakupu. Jest to jasny sygnał, że oferta była dla nich za droga. Tworząc kampanię remarketingową dla takiej grupy niestandardowych odbiorców, warto skupić się na zwiększeniu atrakcyjności oferowanych usług oraz produktów.

Doskonale w takim przypadku sprawdzą się rabaty i promocje. Może to być także sygnał do sprawdzenia cenników u konkurencji – być może jakaś firma próbuje w agresywny sposób ściągnąć do siebie klientów, oferując usługi na zerowej marży. Jednak równie dobrze ceny na rynku mogły w ostatnim czasie znacząco się zmniejszyć. Wychwytywanie takich sytuacji odpowiednio wcześnie uchroni Twoją firmę przed nagłą utratą klientów.

Jak zapolować na łowców okazji?

Czy na Twojej stronie znajduje się na stałe zakładka „promocje”? Czy też na listach poszczególnych kategorii można wybrać produkty w atrakcyjnej, obniżonej cenie? Niezależnie w jakiej formie w Twoim sklepie pojawiają się rabaty, warto o nich informować swoich klientów, szczególnie tych, którzy lubią korzystać z promocji.

Prezentując promocje w swoim sklepie, można łapać na nie łowców okazji. Ci z pewnością skorzystają z oferty, na której mogą dużo zaoszczędzić. A Twój sklep zyska nowych klientów.

Skieruj kampanię remarketingową do nieaktywnych klientów

Możliwości Piksela można wykorzystać także w przypadku nieaktywnych klientów. Przypominanie im o Twojej marce może spowodować ich powrót do zakupów w Twoim sklepie internetowym.

Ciekawym pomysłem jest przypominanie się z towarami uzupełniającymi. Jeśli klient zakupił filtr do wody, to co kilka miesięcy będzie potrzebował nowych wkładów węglowych do swojego urządzenia. W skutecznym remarketingu na Facebooku trzeba to wykorzystywać. Przypominanie się odbiorcom z produktami uzupełniającymi ma kilka zalet. Przede wszystkim przypomina im o Twojej marce. Jednak również mogą zdać sobie sprawę, że to najwyższy czas zamówić nowe wkłady, aby filtr do wody mógł cały czas działać. W końcu – zamówią te produkty na Twojej stronie, korzystając z bezpośredniego przekierowania z reklamy do znanego im i sprawdzonego już sklepu.

Poszukuj nowych klientów z użyciem piksela

Dzięki możliwościom, jakie oferuje Piksel Facebooka, można starać się także pozyskiwać nowych klientów. Jest to możliwe na dwa skuteczne sposoby.

Wykorzystując remarketing na Facebooku. Klienci dokonujący zakupu w Twoim sklepie pozostawiają po sobie adres e-mail. Najczęściej jest to ich główna skrytka pocztowa, którą wykorzystują także do logowania w mediach społecznościowych. Facebook może znaleźć użytkownika, który rejestrował się z użyciem danej poczty elektronicznej. W ten sposób można zidentyfikować swojego klienta i skierować do niego odpowiednią, stworzoną na podstawie jego zachowania, reklamę. Dzięki temu do Twojego sklepu mogą wrócić użytkownicy, którzy dokonali tylko jednej transakcji i zapomnieli o Twojej marce.

Drugą możliwością jest generowanie grup nowych odbiorców, wyszukiwanych na podstawie cech charakterystycznych dla Twoich aktualnych klientów. Opcja użytkowników podobnych to doskonały sposób na poszukiwanie nowych internautów, którzy będą bardziej skłonni skorzystać z Twojej oferty niż przypadkowe osoby odwiedzające sklep internetowy.

Dlaczego remarketing w mediach społecznościowych jest wart zainteresowania ze strony Twojej firmy?

Facebook remarketing z wykorzystaniem Piksela dostępnego w menedżerze reklam to doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży sklepu. Dlaczego warto wybrać to rozwiązanie?

  • Za pomocą kilku kliknięć można stworzyć swojego Piksela i powiązać go z menedżerem reklam. Dzięki użyciu integracji partnerskiej można działać wraz z osobami trzecimi nad przeprowadzeniem skutecznej kampanii remarketingowej.
  • Zainstalowanie Piksela na stronie sklepu jest bardzo proste: automatyczna synchronizacja z najpopularniejszymi platformami wymaga wpisania tylko kilku informacji. Jeśli Twoja firma posiada własną stronę, kod Piksela Facebooka można wkleić do kodu strony, a wszystkie ważne statystyki zostaną przekazane do menedżera reklam.
  • Korzystając z dobierania wybranych zdarzeń, można tworzyć wiele grup niestandardowych. Umożliwia to tworzenie reklam dopasowanych do konkretnych typów klientów.
  • Facebook to największy przedstawiciel mediów społecznościowych. Oznacza to dostęp do niemal wszystkich użytkowników, którzy dokonali transakcji w Twoim sklepie.
  • Możliwość znalezienia użytkowników za pomocą adresów mejlowych, podawanych w czasie zakupu produktu w e-sklepie, zwiększa liczebność grupy docelowej, do której kierowane będą określone reklamy dynamiczne.
  • Facebook Piksel pozwala także wyszukiwać grupy odbiorców podobnych do Twoich najlepszych klientów. W ten sposób zyskujesz potencjalnych klientów, którzy będą bardziej skłonni do dokonania zakupów.
  • Facebook gromadzi liczne dane demograficzne oraz personalne. W ten sposób można dowiedzieć się, jakie są zainteresowania Twoich klientów oraz ich zachowania, co zwiększa szansę na prawidowe retargetowanie reklam. Portale społecznościowe są kopalnią wiedzy, którą wykorzystuje się do zwiększenia sprzedaży swoich produktów oraz usług.
  • Remarketing na Facebooku pozwala na przypominaniu Twoim klientom o najważniejszych wartościach Twojej marki, dzięki czemu będą częściej wracać i dokonywać kolejnych transakcji.
  • Jeszcze kilka lat temu remarketing uważany był za zbyt dziwaczny, a reklamy „czytające w myślach” użytkowników wydawały się czymś przerażającym. Dziś internauci przyzwyczaili się do spersonalizowanych reklam. Co więcej, coraz więcej konsumentów oczekuje takiej właśnie formy – jest ona dla nich dużo wygodniejsza.

Facebook Piksel to narzędzie, którego nie powinno zabraknąć w żadnej długoterminowej strategii marketingowej firmy prowadzącej sprzedaż produktów lub usług przez internet.