Facebook API konwersji (Conversion API) – integracja i korzyści

API konwersji to alternatywne rozwiązanie dla doskonale znanego Piksela Facebooka, które, choć obecnie występuje jako jego uzupełnienie, z czasem zgodnie z zapowiedziami może w zupełności je zastąpić. Warto więc poznać je i zastosować również w swoim przypadku. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Czym jest API konwersji Facebooka?

API to inaczej interfejs programowania aplikacji (z ang. application programming interface). Jest to narzędzie gromadzące dane i informacje na temat zachowań użytkowników na stronie. Choć rozwiązanie to w znaczącym stopniu przypomina Piksela Facebooka i jest jego swoistym uzupełnieniem, to zainstalowanie tego systemu jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, co wpływa między innymi na częstotliwość jej stosowania oraz popularność. CAPI sprawnie rejestruje wydarzenia w witrynie, podobnie do innych narzędzi, takich jak ContentView czy Purchase. Razem z nimi przesyła parametry niezbędne do rejestrowania zachowań konsumentów, co jest nieocenionym źródłem informacji podczas raportowania konwersji.

Jak działa API konwersji?

Conversion API umożliwia sprawne połączenie usług internetowych wraz z reklamami, dzięki przesyłaniu szczegółowych danych o odbiorcach. Rozwiązanie to umożliwia stworzenie dokładnych podstaw zgodnie z zachowaniami konsumentów, na każdym etapie lejka konwersji. API konwersji na Facebooku obecne jest już od dłuższego czasu, jednak dopiero teraz zaczęło cieszyć się zainteresowaniem. Z czasem może okazać się ono jedynym narzędziem do śledzenia działań odbiorców na stronie, stąd też warto zapoznać się z nim już teraz.

Piksel Facebooka a API konwersji na Facebooku

API konwersji Facebooka to narzędzie przeznaczone do przesyłania zdecydowanie większej ilości danych i informacji o odbiorcach, bezpośrednio z serwera dla korzystających z danych miejsc i usług. Dlatego też w przeciwieństwie do Piksela działa ono niezależnie od urządzenia klientów.

Piksel bazuje na ciasteczkach strony trzeciej (z ang. third-party cookies) w przeciwieństwie do API, które zbiera dane bez ich wykorzystania. Stąd też wszelkie operacje wykonane z pomocą piksela mają miejsce na urządzeniu, a nie na serwerze.

Choć oba te rozwiązania umożliwiają dostarczenie wielu korzyści, nie są pozbawione wad, dzięki czemu odpowiednio się uzupełniają. Zapewniają dostęp do danych tam, gdzie nie docierają pliki cookie. Jeśli więc na obecną chwilę oba są dostępne, warto korzystać z nich w łącznie, nim API konwersji zastąpi Piksela. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma ten sam cel działania, którym jest śledzenie konwersji. Konieczność ich zamiany związana jest z zapowiadaną przez Apple aktualizacją IOS 14, przeznaczoną dla reklamodawców, która uniemożliwi korzystanie z technologii, takich jak pliki cookie odcinając możliwość wykorzystania tych danych i wymuszając zastosowanie innych rozwiązań.

Dlaczego warto zainstalować API konwersji?

API konwersji dostarcza nam najważniejszych informacji o użytkownikach, które pozwalają zwiększyć efektywność prowadzonych kampanii reklamowych oraz wdrażać skuteczniejsze rozwiązania. To zdecydowanie lepsze kierunkowanie reklam, oraz nieoceniona pomoc podczas tworzenia strategii marketingowych, które wymagają wykorzystania konkretnych danych odnośnie odbiorców. Ma ono więc ogromny wpływ na wyniki Twoich kampanii, tworząc razem z Pikselem sprawny system informacyjny. W tym przypadku pozyskanie danych z serwera jest zdecydowanie korzystniejsze dla reklamodawcy, ponieważ uzyskane w ten sposób informacje są w pełni wiarygodne.

Brak świadomości śledzenia

Pobieranie danych o odbiorcach odbywa się bez ich świadomości o tym. Klienci nie wiedzą o tym, że ich działania są obserwowane. Nie mogą oni również wpływać na nie ani ich blokować, co jest szczególnie ważne z uwagi na wzrost wykorzystania oprogramowania służącego do ochrony prywatności. Jest tak, ponieważ działania te nie są przeprowadzane na urządzeniu odbiorcy, tylko na serwerze, stąd też przeglądarki ani programy nie są w stanie wykryć obecności tego rodzaju narzędzi, co jest częstym problemem przy wykorzystaniu Facebook Pixel.

Szczegółowe informacje na temat odbiorców

Pozyskanie informacje są bardzo dokładne i precyzyjne, bez możliwości wpływania na nie ze strony użytkowników. To zdecydowanie lepsza segmentacja Meta Conversion API, która wpływa na pozyskanie wartościowych danych korzystających, takich jak między innymi adres e-mail czy numer telefonu, a także wewnętrzny identyfikator ID. Ta opcja w połączeniu z brakiem możliwości reakcji ze strony odbiorcy na informacje, umożliwia zdecydowanie prostsze podzielenie odbiorców na poszczególne grupy. To opcja, która pozwala optymalizować reklamy w Ads managerze bez żadnych problemów.

Wdrożenie API to zdecydowanie niższe koszty

API to zdecydowanie niższe koszty konwersji i reklam, dzięki dokładnemu określeniu grupy docelowej. Mając dostęp do większej ilości danych i informacji, możliwe jest sprawniejsze wykorzystanie ich oraz dopasowanie odpowiednio do potrzeb. To również skuteczniejsze przypisywanie informacji do danego użytkownika, które redukują wszelkie problemy z plikami typu cookie. Rozwiązanie to pozwala uporządkować informacje oraz je zoptymalizować. API umożliwia dostęp do dokładniejszych danych i statystyk, dzięki którym kierowanie reklamami jest zdecydowanie prostsze.

Konfiguracja API – jak skonfigurować to narzędzie?

Aby skonfigurować API, możliwe są dwa rozwiązania. Pierwsze z nich dotyczy integracji z platformą Meta, która umożliwia łatwe podpięcie narzędzia. Lista partnerów, którzy umożliwiają integrację API znajdziesz w dziale Centrum pomocy dla firm w Meta. Należą do nich między innymi Shopify, Zapier czy WordPress. Do ich skonfigurowania możemy wykorzystać odpowiednie wtyczki. Choć sam ten proces jest bardzo prosty, to problemem może być wygenerowanie tokena dostępu.

Jest to tak zwany token API, który umożliwia połączenie Facebooka ze wtyczką.

Drugą opcją są ustawienia ręczne, które wymagają od użytkownika odpowiedniej, fachowej wiedzy. Jest to bowiem rozwiązanie, kierowane zdecydowanie bardziej w stronę profesjonalnych programistów i deweloperów. Można wykonać je również, za pomocą Google Tag Manager, jednak w tym przypadku skupimy się na wdrażaniu przy zastosowaniu Menadżera zdarzeń w obydwu przypadkach.

Jak wdrożyć API przy pomocy Menadżera Zdarzeń

By skonfigurować API przy użyciu konfiguracyjnych narzędzi, należy przejść do Menadżera zdarzeń oraz postępować według kolejności:

  1. Wybierz ikonę Źródła danych widoczne z lewej strony panelu.
  2. Kliknij piksela, którego chcesz połączyć z API.
  3. Wybierz opcję Dodaj zdarzenia.
  4. Wybierz opcję Korzystanie z API konwersji, a następnie Zainstaluj kod ręcznie.
  5. Kliknij opcję Kontynuuj i wybierz te zdarzenia, które chcesz przesłać. Wykorzystaj menu zalecanych zdarzeń, oraz ponownie wybierz Kontynuuj.
  6. Wybierz te parametry, które chcesz wybrać dla zdarzeń. Wybierz opcję Kontynuuj.
  7. Zweryfikuj parametry.
  8. Wybierz opcję Potwierdź konfigurację.

Następnie wybierz opcję przesłania instrukcji do dewelopera, lub samodzielną implementację.

  1. W pierwszym przypadku zaznacz pole Wyślij mi kopię tego e-maila, a następnie wybierz Wyślij instrukcje. Podaj adres mailowy oraz ponownie wybierz przycisk Wyślij. Dzięki tym prostym krokom wybrany przez Ciebie deweloper otrzyma wiadomość z zaproszeniem do konfiguracji w Menadżerze Zdarzeń.
  2. Możesz to zrobić również ręcznie, wybierając opcję Otwórz przewodnik wdrażania. Po tym nastąpi przekierowanie do konfiguracji narzędzia w Menadżerze Zdarzeń.

Jak działa API konwersji? Co możesz zyskać?

Działania reklamowe podejmowane z API będą zdecydowanie bardziej skuteczne i trafne. W przypadku piksela Facebooka wszelkie dane pobierane są z poziomu przeglądarki. W API wykorzystywany jest serwer Facebooka. Dzięki temu możliwe jest znaczna optymalizacja pozyskanych danych w Twojej witrynie, bez świadomości ze strony użytkowników. Fakt śledzenia odbiorców jest często odbierany przez nich negatywnie. W tym przypadku nie musimy obawiać się wykrycia gromadzenia danych. Odpowiednio pogrupujesz użytkowników na Twojej stronie, korzystając z ich rzeczywistych danych. Za pomocą API uzyskasz lepszą jakość danych odnośnie użytkowników na stronie, a Twój marketing będzie zdecydowanie skuteczniejszy.

Co jeszcze warto wiedzieć o CAPI?

Instalacja API, choć potencjalnie problematyczna, może okazać się nieocenionym wsparciem szczególnie w branżach e-commerce. Dzięki niemu wyniki Twoich kampanii będą zdecydowanie wyższe, tak samo jak w przypadku samej konwersji. Są to kluczowe aspekty dla każdego przedsiębiorcy, któremu zależy na rozwoju firmy. Jeśli potrzebujesz kampanii dedykowanej, z pewnością powinieneś spróbować tego rozwiązania. Przetwarzanie danych osobowych oraz ich segmentacja nigdy nie była prostsza. System ten udostępnia najważniejsze informacje na temat odbiorców Twojej strony. API pozwala na sprawniejszą realizację działań marketingowych pomiędzy markami.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.