Evergreen content – co to jest i dlaczego potrzebujesz go na swoim blogu?

Czy nie byłoby wspaniale napisać tekst, który zapewni stały dopływ ruchu z wyszukiwarek na Twojego bloga przez całe lata? To jest możliwe i wcalnie trzeba do tego magii. Poznaj pojęcie evergreen content i dowiedz się jak tworzyć teksty, które zarabiają na Ciebie, gdy Ty śpisz. 

Evergreen content – co to jest?

Najprościej rzecz ujmując, evergreen content to treści ponadczasowe, które pozostają popularne przez długi czas, przyciągając ruch do strony na której się znajdują przez długi czas. Jak wskazuje nazwa – treści te są wiecznie zielone, czyli się nie starzeją, upływ czasu nie odbiera im aktualności ani atrakcyjności. To sprawia, że uzyskują wysokie pozycje w wyszukiwarkach i są często rozpowszechniane w sieci.

Jakie treści mają szanse na uzyskanie takiego statusu?

Przede wszystkim te, które dotykają tematów stale poszukiwanych i mają formę wyczerpujących poradników, instrukcji, porównań różnych rozwiązań, FAQ, czyli zbioru najczęściej zadawanych pytań na jakiś temat, albo słowników. Evergreenami bywają również recenzje produktów, które przez długi czas pozostają w obiegu i sprzedaży (np. książek). 

Cechy artykułów evergreen

Dobór uniwersalnego tematu to jedno. Ważne jest również, w jaki sposób zostanie on przedstawiony. Należy celować w wyróżnienie się wśród konkurencji piszącej o podobnych zagadnieniach: czy to wnikliwością podejścia, czy długością tekstu, czy jego wzbogaceniem o atrakcyjne zdjęcia, infografiki i inne elementy. Nie bez znaczenia będzie oczywiście czytelność, zarówno pod kątem językowym, jak i formatowania – zainwestowanie w usługi dobrego copywritera może zwrócić się wielokrotnie.

Jeszcze jedną cechą tekstów evergreen jest to, że mają one wsparcie SEO – powstają na podstawie researchu rzeczywistych potrzeb klientów i ich wyszukiwań w sieci, zawierają odpowiednie słowa kluczowe, linkowania wewnętrzne i są dodatkowo promowane, chociażby w social mediach.

Jakie treści nie staną się evergreen content?

Niektóre rodzaje treści mają wyjątkowo krótki cykl życia i raczej małe szanse na to, by stać się evergreen content. Do takich zaliczyć można: 

  • newsy o aktualnych wydarzeniach, 
  • teksty opisujące aktualne trendy i nowości, 
  • informacje o wszelkich premierach, nowych produktach wychodzących na rynek (zwłaszcza gdy w przyszłości planowane są kolejne modele),
  • reportaże, felietony i opinie. 

Nie tylko forma treści decyduje o tym, czy będzie ona evergreen content – liczy się również popularność poruszanej tematyki. Zdarzają się tematy, który zyskują dużą uwagę społeczności na stosunkowo krótki czas, a potem znikają w odmętach internetu. Dotyczy to wszelkich chwilowych mód i fascynacji. Planując treści, które będą zapewniać stały ruch, lepiej skupić się na tematach uniwersalnych, które zawsze będą przydatne.

Czy sezonowo popularne tematy mogą być evergreen content?

Istnieją również tematy, które stają się aktualne tylko raz do roku, na przykład przy okazji świąt, wraz z nadejściem wakacji, itd. Czy warto przywiązywać uwagę do tworzenia nawiązujących do nich treści? Jak najbardziej! Dobrze zoptymalizowane, wyczerpujące temat i co jakiś czas odświeżane, mogą służyć nam przez lata, nawet jeśli będą intensywnie czytane tylko przez jeden miesiąc w roku. 

Jak tworzyć treści evergreen content?

No dobrze, wiemy już czym jest evergreen content, a czym nie. Czy istnieje jakaś magiczna formuła, która pozwala na uzyskanie efektu stale popularnej treści? 

Dobór tematu

Warto zacząć od dokładnego researchu, nie tylko w narzędziach do znajdowania słów kluczowych, ale i wprost pytając odbiorców, jakie treści chętnie by przeczytali, jakich informacji im brakuje. Aby zyskać pewność, że treści tego typu staną się popularne, warto skorzystać z Google Trends, pozwalającego śledzić popularność różnych wyszukiwań na przestrzeni lat. Jeśli ta utrzymuje się na stałym poziomie, albo – co jeszcze lepsze – wzrasta, możemy śmiało wybrać dane zagadnienie jako temat następnego posta na bloga. 

Analiza konkurencji 

Następnym krokiem jest analiza konkurencji, która publikowała na podobny temat – przynajmniej tej, której teksty widnieją na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dobrym podejściem jest wyliczenie średniej ilości znaków, jaką mają konkurencyjne artykuły i napisanie dłuższego tekstu. Nie chodzi jednak o sztuczne nabijanie objętości – dodatkowe akapity mają poruszać zagadnienia, których tam nie znajdziemy i uzupełniać je o cenne wnioski, dane liczbowe, badania, definicje czy wypowiedzi ekspertów.

Pisanie odpowiednim językiem 

Wśród zaleceń dla copywritera tworzącego evergreen content warto zamieścić informację, by unikał on sformułowań odnoszących się do dat i czasu, takich jak: w ostatnim roku, w zeszłym miesiącu, czy używania roku w nagłówkach, co jest dość popularne w artykułach newsowych. 

Skoro mowa o języku, warto też zadbać o to, aby był on dość prosty, a zdania niezbyt rozbudowane. To zwiększy szanse na dotarcie do większej ilości odbiorców, którzy dłużej pozostaną na stronie. Odbiorcy mają coraz krótszy attention span, czyli okres w którym są w stanie koncentrować uwagę na jednym temacie. Zbyt dużo zawiłości czy specjalistyczny język w dłuższych tekstach raczej ich odstraszają.

Nie bez znaczenia jest również formatowanie tekstu: stawiamy przede wszystkim na krótsze akapity, więcej podtytułów, listy, tabele i wzbogacanie treści o infografiki. W dłuższych tekstach dobrze jest też stosować spisy treści i podsumowania, np. w formie FAQ.

Uzupełnienie treści o słowa kluczowe i linki 

Główne słowa kluczowe, na których koncentrujemy się w tekście, powinny występować w nim od kilku do nawet kilkunastu razy, w zależności od jego długości. Warto też zainteresować się long tail keywords, czyli dłuższymi słowami kluczowymi, a więc nie: “buty do biegania”, tylko raczej “buty do biegania po asfalcie” i “buty do biegania z supinacją”.

Wszelkie nawiązania do treści już znajdujących się na blogu lub stronie należy linkować. Odpowiednio wykonane linkowanie wewnętrzne to jeden z czynników rankingowych Google. 

CTA – wezwanie do działania 

Jeśli evergreen content tworzony jest w celu zebrania leadów, należy umieścić w nim cal to action. W dłuższych tekstach może to być więcej niż jedno wezwanie do działania, najlepiej w wyróżniającej się formie, np. kontrastującego baneru. 

Evergreen content – przykłady 

Jak wskazują badania najczęściej czytanymi tekstami w internecie są te, które mają w tytule pytanie i odpowiadają na często spotykane problemy, opisują rozwiązania krok po kroku, są przewodnikami dla początkujących w jakiejś dziedzinie. Nie mniejszą popularnością cieszą się wszelkie wyliczenia, np. 20 najlepszych, 10 sposobów na. 

Oto kilka szablonów tytułów, które – dobrze rozwinięte – gwarantują zainteresowanie internautów: 

  • Jaki jest najlepszy… 
  • Kiedy jest najlepszy moment na…
  • Dlaczego X jest lepsze niż Y…
  • Jak zrobić/zbudować/zacząć … w kilku prostych krokach…
  • Jak (rozwiązać jakiś problem) od podstaw…
  • Jak stworzyć odnoszący sukces …
  • 20 sposobów na … w mniej niż X minut…
  • 10 (przedmiot/działanie), które sprawią, że (pożądany efekt)…
  • Jak (pożądany efekt) z nową techniką/przedmiotem…
  • 20 cytatów/opinii/wypowiedzi ekspertów na temat X…
  • 10 znanych ekspertów radzi jak (pożądany efekt)…
  • Zestawienie X najpopularniejszych (przedmiot) dla (grupa odbiorców)…
  • Jak X osiągnął Y – case study…
  • Historia sukcesu X – studium przypadku…
  • Słownik pojęć związanych z (dziedzina)…
  • X sekretów (branży/osoby/instytucji)…

Jak zamienić stare treści w evergreen content

Warto co jakiś czas robić przegląd istniejących treści na firmowym blogu. Niektóre z nich na pewno mają potencjał, by po odrobienie modyfikacji zamienić się w evergreen content. Sprawdzenie, po jakich frazach trafiają na nie użytkownicy może dać wskazówkę, o jakie informacje warto je uzupełnić.

Czasami dopisanie kilku akapitów, dodanie zdjęć, infografik, aktualizacja statystyk, uzupełnienie artykułu o wyniki badań czy najnowsze zmiany w prawie może sprawić, że przeciętny tekst stanie się najchętniej czytanym na blogu. Warto zatem dopisać audyt contentu do obowiązków swojego zespołu marketingowego. 

Evergreen content marketing – dlaczego warto?

Jak wspominaliśmy wcześniej, evergreen content to długotrwałe korzyści dla strony, na której się znajdują. Dobrze przygotowany, pozwala:

  • stale przyciągać nowych użytkowników – potencjalnych klientów, 
  • budować pozycję eksperta w swojej branży, 
  • prezentować pozycję marki stawiającej na jakość (w kontrze do konkurencji, która często stawia na duże ilości tanich, ale przez to mniej wartościowych treści), 
  • zyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce, 
  • zyskać linki zwrotne od stron i blogów, które będą chętnie polecać taką treść, 
  • dbać o ruch na stronie nawet w okresach przestojów, kiedy nie są publikowane żadne nowe treści. 

Te i wiele innych powodów sprawiają, że o evergreen content śmiało można mówić jako biznesowej inwestycji.

Czy to znaczy, że należy tworzyć tylko treści evergreen content? 

Oczywiście, że nie. Artykuły nawiązujące do aktualnych sytuacji czy sezonowym charakterze też mają swój potencjał i potrafią przyciągnąć klientów, którzy tu i teraz są zdecydowani na zakup lub skorzystanie z usługi. Przy większym budżecie najlepiej będzie oprzeć swoją strategię content marketingową o oba rodzaje tekstów, przeplatając ich występowanie na blogu. Każdy z nich pełni nieco inną funkcję, każdy przynosi nieco inne korzyści. 

Evergreen content FAQ: najważniejsze informacje w skrócie

  1. Co to jest evergreen content?
    To treści które się nie starzeją, pozostają aktualne przez długi czas, opisując zagadnienia, które stale cieszą się popularnością użytkowników i mimu upływu czasu dostarczają im wartości.
  2. Jakie treści mogą stać się evergreen content?
    Najłatwiej uzyskać efekt evergreen content publikując wyczerpujące poradniki, instrukcje, rozbudowane recenzje i porównania, opisane we wnikliwy, przystępny sposób.
  3. Jakie treści nie staną się evergreen content?
    Takie, które szybko się deaktualizują: czyli wszelkie newsy czy artykuły o chwilowych trendach.
  4. Jaki jest przepis na evergreen content?
    Analiza potrzeb i oczekiwań odbiorców, wsparcie SEO, przystępny język, wysoka czytelność i dbanie o aktualizację danych.
  5. Czy evergreen content trzeba odświeżać?
    Zdecydowanie warto to robić – nawet jeśli tematy opisane w artykule nie podlegają zmianom, zawsze można wzbogacić artykuł o lepsze zdjęcia, dodać nową infografikę, czy dodać uzupełniające akapity z wykorzystaniem nowych słów kluczowych.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.