Czym są elastyczne reklamy w wyszukiwarce (Google Ads)?

Czym są elastyczne reklamy w wyszukiwarce (Google Ads)?


Tworzenie kampanii reklamowych w sieci nie wymaga już ścisłego dopasowania treści pod każdego użytkownika. Zamiast własnoręcznej konfiguracji, algorytmy robią to za nas, wykorzystując do tego funkcję elastycznych reklam. Opcja dostępna jest w ramach Google Ads od dobrych kilku lat, jednak dopiero od jakiegoś czasu została skutecznie rozwinięta, po udanych testach wersji beta.

Procesy usprawniania i dopasowywania treści reklamowych dla skonkretyzowanych użytkowników nie są już czymś nowym, czy dopiero raczkującym. Stały się standardem, z którego warto skorzystać. Dziś preferencyjne treści reklamowe wyświetlane są konkretnym użytkownikom, uwzględniając ich indywidualne preferencje. Przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienie, które dotyczy funkcji elastycznych reklam w wyszukiwarce Google. Jest to rozwiązanie, które obecnie bije rekordy swojej popularności ze względu na użyteczność i skuteczność oddziaływania.

Opis elastycznych reklam od Google. Czym się charakteryzują?

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce to funkcja, który pozwala na tworzenie dopasowanych do odbiorcy treści reklamowych. Wysoka elastyczność reklam polega na tym, że przekaz reklamowy jest dostosowany do charakterystyki odbiorcy. To zaś sprawia, że otrzymuje on bardziej interesujące i sprecyzowane komunikaty, powiązane rzeczywiście z jego zapytaniami wpisanymi w wyszukiwarkę.

Działają one na zasadzie wymienności nagłówków i treści. Twórca przekazuje szereg nagłówków i akapitów, zaś złożony algorytm rozpoznaje treść i selekcjonuje ją w oparciu na metodach uczenia maszynowego. Teksty reklamy bazują na wdrożonym już wcześniej contencie, są jednak na bieżąco dostosowane do potrzeb internautów.

Jak działają elastyczne reklamy w sieci wyszukiwania?

Treść reklamowa wyświetlana jest użytkownikom na zasadach rotacji. Reklamy elastyczne nie są, wbrew nieprawdziwym informacjom, kreowane za każdym razem od zera. Tekst reklamy musi zostać wcześniej stworzony przez reklamującego, który konfiguruje taką możliwość za pośrednictwem funkcjonalności Google Ads. Algorytm dokonuje zaś kombinacji reklam, wybierając najodpowiedniejszą konfigurację, by zachęcić potencjalnych klientów do zrobienia zakupów w e-sklepie, czy skorzystania z danej usługi.

Po co się je tworzy?

Głównym celem takiego działania jest wykreowanie szerszego grona potencjalnych klientów, którzy zostaną przekonani ciekawym przekazem reklamowym, odpowiadającym na ich oczekiwania. Działanie ma zatem sens, gdy liczba nagłówków i treści jest rozbudowana. Olbrzymia liczba kombinacji, która wówczas może zostać wykreowana, jest podstawową zaletą elastycznych reklam w wyszukiwarce.

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce – optymalne objętości przekazu reklamowego

Użytkownik tworzący elastyczne teksty reklam w Google może wdrożyć aż 15 różnych nagłówków, przy umieszczeniu 4 treści, wyświetlanych w pojedynczej elastycznej reklamie. Z pozoru niewielka liczba unikalnych nagłówków i treści podlega wielu tysiącom unikatowych kombinacji, które są dziełem algorytmów Google.

Narzędzie prezentuje treści w zmiennych kontekstach, co więcej, algorytm uczy się i dopasowuje do… każdego użytkownika szukającego danej treści. Jest to niebywale obszerne i potężne narzędzie, które znacząco wpływa na współczynnik konwersji, liczby kliknięć i finalizacji transakcji.

Teksty reklamy elastycznej

Google sugeruje, aby baza do tworzenia elastycznych reklam posiadała przynajmniej kilka nagłówków. Pozwala to tworzyć rozszerzone reklamy tekstowe w różnych konfiguracjach. Im większa liczba nagłówków i tekstów, tym szanse na uzyskanie idealnie dopasowanych komunikatów rosną. Nie należy zatem sztucznie ograniczać reklamę elastyczną poprzez wdrożenie zbyt małej ilości treści.

Często popełniane błędy

Algorytmy mogą, przy zbyt małej liczbie nagłówków i opisów, w sposób nieprawidłowy tworzyć elastyczne reklamy, które wpłyną negatywnie na skuteczność kampanii. Oznacza to, że:

  • Elastyczna reklama w sieci wyszukiwania preferuje rozbudowane w nagłówki i treści teksty reklamowe – warto wykorzystać pełną pulę, by algorytm mógł stworzyć różne wersje reklamy.
  • Teksty reklam muszą być przemyślane i niejako powiązane ze sobą. Jeśli ich tematyka będzie zbyt szeroka, przekaz może stać się niezrozumiały dla odbiorcy. Treść w tekstach reklamy elastycznej należy pisać tak, jakby miała stanowić jedną całość. Zasady tworzenia tekstu reklamy powinny być znane dla użytkownika tworzącego grupy reklam.
  • W elastycznych reklamach nie należy skupiać się na użytkownikach stacjonarnych. Reklamy tekstowe generowane przez algorytm będą dopasowywały się do użytkowników, wyświetlając się na różnych urządzeniach.
  • Reklama musi posiadać słowa kluczowe, wobec czego treść należy rozsądnie rozplanować i zaprojektować. Choć edytowanie elastycznej reklamy jest możliwe, to o wiele lepiej stworzyć ją poprawnie za pierwszym razem.

Zalety, które przekonują do stworzenia elastycznej reklamy

Potęga reklam elastycznych drzemie w ich uniwersalności i możliwości szerokiego oddziaływania. Liczba możliwych kombinacji, które będą mogły docierać do potencjalnych klientów, wynoszą tysiące.

  1. Sporządzone reklamy będą brały w większej liczbie aukcji, zwiększając zainteresowanie komunikatem, gdyż mówimy już nie o pojedynczej treści, lecz o potężnej grupie reklam.
  2. Rozszerzone reklamy tekstowe są w stanie wygenerować większą konwersję dzięki lepszemu dopasowaniu treści do zapytań internautów.
  3. Kolejną zaletą elastycznych reklam w wyszukiwarce jest możliwość tworzenia rozbudowanych, jak na warunki Google, treści. Pojedynczy nagłówek może posiadać maksymalnie 30 znaków, zaś opis 90. Możemy wykorzystać do 15 nagłówków i 4 opisów. Warto tworzyć jak najwięcej różnych nagłówków, aby algorytm mógł kreować ogromną liczbę dopasowanych reklam.
  4. Dany nagłówek może mieć diametralnie inną treść, dopasowując się do nieco odmiennego grona odbiorców. Podobnie jest, gdy chodzi o sam opis nagłówka.
  5. Algorytm tworzący elastyczne reklamy uczy się w sposób maszynowy, coraz lepiej dopasowując się do zachowań i preferencji odbiorców, budując trafniejsze komunikaty.

Dla kogo ten sposób prowadzenia kampanii okaże się skuteczny?

To przede wszystkim dobra opcja dla osób, poszukujących nowych sposobów na ekspresowe dotarcie do grupy docelowej. Treść komunikatu i jego forma jest zawsze dopasowana do użytkownika. Dotyczy to zarówno warstwy merytorycznej (upodobań i potrzeb internauty, który wpisuje daną frazę w Google), jak i strony technicznej (elastyczne reklamy wyświetlają się skutecznie na desktopach, laptopach czy smartfonach).

Nie są to może komunikaty idealnie sprecyzowane – nie stanowią perfekcyjnego zamiennika tradycyjnej analizy komunikacji. Mogą być jednak niezłym pomysłem na start, w szczególności, że ta technologia stale się rozwija. Postęp, jaki jest widoczny w tej dziedzinie, pozwala sądzić, że już niebawem algorytmy będą pracować jeszcze precyzyjniej i dokładniej.

Jak prawidłowo skonfigurować elastyczną reklamę?

Jeśli chcemy uruchomić elastyczną reklamę w wyszukiwarce skorelowane z naszą kampanią w sieci reklamowej, to musimy posiadać skonfigurowane konto Google Ads. Jeśli jeszcze go nie posiadamy, musimy najpierw je utworzyć, logując się do usługi Google za pomocą posiadanego adresu Gmail. Pierwszym krokiem do tworzenia elastycznej reklamy jest skorzystanie z menu Google Ads po lewej stronie ekranu. Wybieramy opcję „Reklamy i rozszerzenia”, a następnie, po wciśnięciu przycisku +, korzystamy z wiersza „Elastyczna reklama w wyszukiwarce”.

W opcjach adresu URL należy wprowadzić adres własny (wyświetlany adres URL), a następnie dodajemy końcowy adres URL. Mówiąc o końcowym adresie URL mamy na myśli miejsce, do którego będziemy prowadzić reklamę, z kolei wyświetlany URL odnosi się do naszej witryny online. Po uzupełnieniu tych danych użytkownik otrzyma podgląd określonych pozycji. Jest to tylko próbka, wobec czego część widoku komunikatu reklamowego może zostać ucięta (potencjalnemu klientowi wyświetli się pełna treść).

Nagłówki i opisy zwiększające liczbę wersji reklamy

W kolejnej sekcji przechodzimy do uzupełniania nagłówków do elastycznej reklamy w wyszukiwarce. Wprowadzamy, najlepiej, wszystkie możliwe nagłówki do treści. Jeśli nie posiadamy ich aż 15, to możemy skorzystać z ograniczonej propozycji nagłówków. Pamiętajmy jednak, że musimy wprowadzić przynajmniej trzy wersje.

W dalszej kolejności wprowadzamy opisy – maksymalnie 4, minimalnie 2, które oprócz przekazu reklamowego będą za sobą niosły wartość w postaci słów kluczowych – nie zapominając, że keywords’y powinny pojawić się także w nagłówkach. Google zaleca, aby każdą grupę reklam uzupełnić jedną elastyczną reklamę o statusie „świetna” lub „dobra”. W ramach grup reklam można zastosować nie tylko jedną reklamę, a maksymalnie 3 elastyczne reklamy w wyszukiwarce.

Jak edytować elastyczne reklamy w wyszukiwarce?

Elastyczne reklamy w wyszukiwarce można modyfikować za pomocą panelu do ich tworzenia. Przechodzimy do menu po lewej stronie, a następnie korzystamy z panelu „Reklamy i rozszerzenia”. Wchodzimy w pasek nad tabelą rekordów, następnie dodajemy filtr korzystając z opcji „Atrybuty” oraz „Typ reklamy”. Po zatwierdzeniu opcji „Elastyczna reklama w wyszukiwarce” najeżdżamy kursorem myszy na daną reklamę i zatwierdzamy wybór klikając ikonę edycji. Pojawi się pole, które jest identyczne do tego, które wyświetliło się podczas kreowania nowych elastycznych reklam w wyszukiwarce Google.

Modyfikacja elastycznej reklamy w wyszukiwarce

Reklamy elastyczne w wyszukiwarce Google mogą być modyfikowane na różne sposoby. Użytkownik może dostosowywać nagłówki, przypinając je na stałe za pomocą funkcji pinezki. Dzięki temu można modyfikować przekaz, włączając do niego treści, które będą się pojawiać zawsze, bez ingerencji algorytmu. Jeśli chcesz dodać określone zdanie do każdej wyświetlanej reklamy w wyszukiwarce Google, skorzystaj z opcji przypięcia, dokonując skorelowania do pozycji np. tekstu reklamy nr 2. W takim przypadku nagłówki każdej wygenerowanej reklamy będą się zmieniać, jednak każdy rodzaj reklamy będzie posiadać wstawkę opisową, którą przypięliśmy do określonej pozycji.

Elastyczne reklamy displayowe, czyli uzupełnienie tekstu reklamy o inne elementy

Elastyczna reklama w wyszukiwarce może mieć także charakter displayowy. Taki komunikat umożliwia załączanie do treści różnych zasobów multimedialnych, takich jak zdjęcia, filmiki, logo czy dostępne w tradycyjnej wersji nagłówki i opisy. Konfiguracja reklam displayowych w wyszukiwarce przebiega podobnie, jak w przypadku reklam elastycznych.

Aby ją utworzyć należy posiadać gotowe pliki multimedialne, które za pomocą narzędzi Google Ads zostaną przesłane do systemu. Dostęp do panelu możliwy jest z rozwijanego menu po lewej stronie ekranu, po kliknięciu opcji „Rozszerzenia i reklamy”, następnie „Reklamy”, a na końcu „Elastyczna reklama displayowa”.

Analiza skuteczności, czyli tworzenie raportów

Każda reklama elastyczna może zostać wnikliwie przeanalizowana pod kątem jej skuteczności. Opcja ta dotyczy nie tylko tej formy reklamy, ale także każdej innej, dostępnej w usłudze Google Ads. Aby dokonać sprawdzenia skuteczności, należy wejść do menu „Reklamy i rozszerzenia”, a następnie wybrać filtr, „Atrybuty” i „Typ reklamy”. Po przejściu do kolejnego panelu o nazwie „Elastyczna reklama w wyszukiwarce”, zaznaczamy interesujące nas kolumny. Te, które zostały wybrane, będą uwzględnione w wynikach raportu. Po zatwierdzeniu przyciskiem „Zastosuj”, wygenerowany plik raportowy możemy pobrać do analizy.

Podsumowanie. Czy warto skorzystać z elastycznej reklamy w wyszukiwarce?

Reklama elastyczna to sposób na skuteczną, nową reklamę w wyszukiwarce, która będzie realnie odpowiadać na treści haseł wyszukiwanych przez użytkowników. Możesz jej używać w kampaniach sieci reklamowej.

Dzięki mnogiej liczbie treści, wygenerowanych za pomocą reklam elastycznych, reklama w wyszukiwarce może trafić do szerszego grona osób, wspomagać proces konwersji i brać udział w większej liczbie aukcji. Można stwierdzić, że elastyczne reklamy w wyszukiwarce stanowią znacznie ułatwienie dla twórców, ograniczając czas i skracając proces potrzebny na wypracowanie skutecznej strategii reklamowej w wyszukiwarce.