Czym jest Sieć Reklamowa w Google Ads i jak ją wykorzystać?

Czym jest Sieć Reklamowa w Google Ads i jak ją wykorzystać?


Sieć reklamowa Google Ads to jedno z głównych narzędzi, które można wykorzystać do pozyskania nowych potencjalnych klientów. Wykorzystując sieć reklamową Google, można wyświetlać komunikaty reklamowe w takiej formie jak np. reklamy tekstowe, reklamy graficzne oraz wideo w elastycznej reklamie displayowej. Spójrzmy zatem, czym dokładnie jest sieć reklamowa Google oraz jak można ją wykorzystać, aby poprawić rozpoznawalność marki oraz zachęcić potencjalnych klientów do zakupu określonych produktów.

Czym jest GDN – Google Display Network?

Sieć reklamowa to w Google Ads to ogromna sieć reklamowa, która obejmuje kilka milionów stron internetowych i aplikacji. Jest to zatem sieć reklamowa Google, w której można umieszczać swoje reklamy. Mówiąc dokładniej, jest to sieć wielu milionów witryn internetowych, które uczestniczą w programie Google AdSense i udostępniają powierzchnię reklamową, która jest licytowana przez Google w konkursie za pośrednictwem Google Ads (dawniej Google AdWords). Umieszczanie reklam w GDN (sieć reklamowa Google) jest bardziej zbliżone do umieszczania reklam w tradycyjnych mediach, takich jak telewizja i prasa, niż w sieci wyszukiwania. W przeciwieństwie do sieci wyszukiwania reklama jest wyświetlana nie tylko w konsekwencji reakcji na określone zapytanie użytkownika.

Kampanie displayowe są proaktywnie wyświetlane użytkownikom podczas przeglądania innych stron internetowych. Dzięki sieci reklamowej Google Ads można wyświetlać swoje reklamy na stronach należących do sieci reklamowej oraz na YouTube i w Gmail i w różnych aplikacjach i grach online. Ważnym szczegółem jest to, że za pomocą Google Ads możesz określić, na jakich stronach internetowych i jakim grupom docelowych prezentowane są reklamy. Reklamy w sieci reklamowej mogą się więc pojawiać np. na różnych blogach internetowych, na stronach firmowych lub portalach informacyjnych. Sieć reklamowa Google oferuje również bogate i bardzo różnorodne możliwości prezentowania przekazu reklamowego.

Różnice pomiędzy reklamami w sieci reklamowej Google i w wyszukiwarce internetowej

Podstawowa różnica między reklamą w sieci reklamowej a reklamą w wyszukiwarce Google polega na tym, że sieć reklamowa wyświetla reklamy na stronach internetowych, podczas gdy reklamy w wyszukiwarce są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Oba rozwiązania oferują optymalizację grupy docelowej, jednak reklamy displayowe w sieci reklamowej mają zazwyczaj bardziej zaawansowane opcje ustawień. Poza tym reklama displayowa zazwyczaj kosztuje mniej niż kliknięcia tradycyjnych reklam w wyszukiwarce i mimo tego zazwyczaj generuje znacznie lepsze rezultaty. Duża różnica w stosunku do reklam w wyszukiwarce polega z jednej strony na tym, że kontrola reklam w przypadku kampanii reklamowej w sieci reklamowej jest znacznie dokładniejsza i dostosowana pod względem tematyki niż reklama w wynikach wyszukiwania, nawet przy bardzo precyzyjnie dobranych słowach kluczowych.

Poza tym warto zauważyć, że sieć reklamowa może jednak służyć do wyświetlania nie tylko reklam tekstowych, ale także różnych formatów, takich jak reklamy graficzne i wideo, a także inne reklamy multimedialne. Podobnie jak tradycyjne reklamy w wyszukiwarce, reklama w sieci reklamowej wyświetla się internautom. Każdy użytkownik, który kliknie na reklamę zostanie przeniesiony na reklamowaną stronę. Aby uzyskać wysoki zwrot z inwestycji, specjaliści od kampanii reklamowych mogą zmienić słowa kluczowe, grupy odbiorców, typy urządzeń (na których będą wyświetlane reklamy) oraz zmodyfikować treść reklamy.

Funkcjonowanie sieci reklamowej Google

Google umożliwia reklamodawcom przeprowadzanie bardzo skutecznych kampanii reklamowych. Dzięki sieci reklamowej Google różnego rodzaju reklamy mogą pojawiać się na ogromnej ilości stron internetowych. Przy tworzeniu swojej kampanii reklamowej można wyznaczyć dokładne opcje kierowania i segmentacji odbiorców. Następnie algorytmy Google samodzielnie przeszukują katalog partnerów (stron należących do sieci reklamowej), aby znaleźć odpowiednie miejsca do umieszczenia reklamy.

Na przykład, przy sprzedaży części samochodowych, Google wyszuka strony o podobnej tematyce, aby dotrzeć do odpowiednich odbiorców. Przy wyborze strony internetowej, na której pojawią się reklamy, Google wykorzystuje bardzo skomplikowane algorytmy oraz analizę plików cookie. Na podstawie tych danych Google może zebrać i wykorzystać informacje o zainteresowaniach konkretnych internautów. Po rozpoczęciu działań reklamowych można bardzo dokładnie śledzić za rezultatami i skutecznością przygotowanych reklam.

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię reklamową w sieci reklamowej Google?

Pierwszym krokiem przy przeprowadzaniu kampanii reklamowe w sieci reklamowej gogle jest założenie konta w Google Ads. Trzeba je następnie ustawić i można przejść do konfiguracji kampanii reklamowej. Sam proces przygotowywania reklamy nie jest zbyt skomplikowany, ponieważ Google cechuje się bardzo przejrzystym interfejsem. Gdy konto w systemie Google Ads jest już aktywne, przechodzi się do konfiguracji reklamy. Na samym początku trzeba wybrać nazwę dla swojej kampanii reklamowej. Kolejnym krokiem jest wybór celu kampanii reklamowej. Jest jeden z najważniejszych elementów konfiguracji, ponieważ od wybranego celu zależy to, jakie dalsze opcje pojawią się w systemie. Później trzeba wybrać typ kampanii.

Decyzja o wyborze typu kampanii powinna być uzależniona od celów biznesowych i wpasować się w strategię reklamową firmy. Następnie trzeba wybrać, w jakim miejscu w internecie ma się pojawić reklama i na jakich stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google będzie wyświetlana. Kolejną opcją jest wybór tego, na jakich urządzeniach będą wyświetlane treści reklamowe. Kampanie w sieci reklamowej Google mogą być kierowane na różne urządzenia – komputery, tablety oraz smartfony. W panelu ustawień można również określić lokalizację, budżet dzienny oraz model płatności za reklamę. Bardzo ważnym elementem przygotowania kampanii reklamowej jest harmonogram wyświetleń. Jest to opcja, która pozwala określić, w jakich porach dnia lub nocy powinny wyświetlać się reklamy.

Sieć reklamowa Google – tworzenie skutecznych reklam

Następnym etapem przygotowania kampanii reklamowej w sieci reklamowej Google jest stworzenie grupy reklam dla wybranych słów kluczowych. Trzeba zastanowić się, jaką treść i grafiki powinny mieć reklamy dla konkretnego sklepu lub strony filmowej oraz przemyśleć, czy przygotujemy reklamy dla różnych kategorii lub grup produktów. Bardzo ważne jest również dobranie słów kluczowych, ponieważ to od nich w dużym stopniu zależy to, czy uda się zwiększyć sprzedaż na swojej stronie internetowej. W celu dobrania odpowiednich słów kluczowych trzeba przeprowadzić tzw. keyword research. Przy przygotowaniu reklamy konieczne jest również zwrócenie uwagi na adres URL, do którego prowadzi reklama, chwytliwą treść oraz o elementy CTA (call to action).

Sieć reklamowa Google (GDN) – największe zalety

Korzystanie z sieci reklamowej Google ma wiele zalet, chociaż niektóre z nich są zbyt oczywiste. Przede wszystkim sieć reklamowa Google jest ogromna. Dzięki temu reklamodawcy otrzymują dostęp do milionów witryn, na których może być wyświetlana reklama. Dzięki dużemu ruchowi na licznych stronach korzystanie z sieci reklamowej Google zapewnia dostęp do bardzo rozległym grupy potencjalnych odbiorców. Reklamodawcy mają również dostęp do mnóstwa powierzchni reklamowych. Wśród różnych sieci reklamowych, które Google kupiło lub stworzyło na przestrzeni lat, znajdują się m.in. mobilne sieci reklamowe, które docierają do milionów aplikacji. Co ważne, nie ogranicza się to jednie do aplikacji na Androida!

Kolejną korzyścią jest to, że internauci ufają Google i reklamom, które widzą na stronach internetowych. Dzięki reklamom w sieci Google można stosunkowo łatwo zachęcić użytkowników do skorzystania z oferty. Dodatkowo Google zbiera mnóstwo danych o internautach, dlatego reklamodawcy mogą je wykorzystać i bardzo efektywnie zoptymalizować swoje treści reklamowe, np. na podstawie danych demograficznych, zainteresowań, miejsca zamieszkania, a nawet urządzenia, na którym użytkownik przegląda strony internetowe. Za pośrednictwem sieci reklamowej Google można również wybrać konkretną witrynę (lub grupę witryn i ich kategorię), na które mają się pojawić reklamy. Co ważne, Google umożliwia swoim użytkownikom automatyzację działań marketingowych. W takiej sytuacji reklamy będą sterowane przez algorytmy Google. Kolejną korzyścią, o której chciałbym wspomnieć, jest to, że Google ma niezwykle skuteczny system remarketingowy, który ułatwia zachęcanie do zakupów użytkowników, którzy z jakichś powodów zrezygnowali wcześniej z zakupów lub nie skorzystali z oferty pomimo wizyty na stronie firmy.

Kiedy warto wykorzystać reklamy w sieci reklamowej?

Oprócz tradycyjnej reklamy w wyszukiwarce Google daje również reklamodawcom możliwość umieszczania swoich reklam na różnych witrynach internetowych. Ten zbiór witryn obejmujący strony od blogów po witryny z wiadomościami, a nawet YouTube i Gmail, jest określany jako sieć reklamowa Google (GDN). Według oficjalnych danych Google GDN obejmuje ponad 2 miliony witryn, z których korzysta ponad 90% globalnych internautów. Biorąc pod uwagę rozległość sieci reklamowej, jest ona niezwykle atrakcyjna dla reklamodawców, którzy chcą rozszerzyć swoją obecność w internecie.

Kiedy internauci widzą reklamę z GDN niekoniecznie muszą się znajdować w „trybie zakupowym”. Zamiast tego mogą np. czytać posty na blogach, oglądać filmy na YouTube itd. klipy wideo itp. Nic nie zmienia jednak tego, że do przyciągnięcia uwagi użytkowników w sieci reklamowej Google, reklamy muszą być naprawdę atrakcyjne i dopracowane. Osiągnięcie tego nie jest jednak łatwo – nawet przy najwyższej jakości reklamie trudno jest zachęcić użytkowników do klikania reklam podczas przeglądania sieci reklamowej. Kampanie w sieci reklamowej Google to idealna przestrzeń do promowania świadomości marki i brandingu, a jej ogromny zasięg jest atrakcyjny dla reklamodawców, którzy chcą poszerzyć grono swoich odbiorców. Zwiększając widoczność swojej marki, można zdecydowanie poprawić ruch na stronie.

GDN – Google Display Network – budowanie świadomości marki i remarketing

Wielu reklamodawców wykorzystuje sieć reklamową do zwiększania świadomości marki. Ponieważ sieć GDN jest bardzo rozległa, oferuje reklamodawcom wiele możliwości nawiązania kontaktu z odbiorcami, którzy mogą zostać klientami firmy. Google Ads udostępnia różne opcje dostosowywania grupy docelowej, czyli internautów, którzy zobaczą reklamę. Przy sprzedaży produktu lub usługi, której większość potencjalnych klientów nie kupuje od razu (przy pierwszym kontakcie z firmą), trzeba upewnić się, że reklamy związane z marką i produktem cały czas pojawiają się na ekranie potencjalnego klienta. W tym celu można skorzystać z remarketingu za pośrednictwem sieci GDN. Taka strategia pozwala wyświetlać reklamy każdemu, kto odwiedził witrynę w przeszłości, zachęcając ich do powrotu i ponownego zainteresowania się ofertą. Dzięki emu, że sieć GDN umożliwia reklamodawcom wyświetlanie reklam graficznych, jest to idealne rozwiązanie dla reklamodawców sprzedających produkty luksusowe, których reklamy przyciągają wzrok. Z racji tego, że reklama displayowa polega w dużej mierze na przyciągnięciu uwagi potencjalnego klienta, marketerzy tworzący atrakcyjne grafiki mają bardzo dużą przewagę.

Sieć reklamowa Google – jak można kierować reklamy w sieci reklamowej?

Reklamy w sieci reklamowej mogą być kierowane na wiele różnych sposobów. Jedną z podstawowych strategii jest kierowanie kontekstowe, czyli rozwiązanie polegające na automatycznym dopasowaniu przez Google miejsc w sieci reklamowej na podstawie wyselekcjonowanych przez użytkownika słów kluczowych lub tematyki stron internetowych. Kierowanie na słowa kluczowe polega na tym, że po wybraniu słowa kluczowego jak np. „nowy telewizor cena” reklamy będą się pojawiać na różnych stronach zawierających podobne keywords. Kierowanie na tematy polega z kolei na ustawieniu reklam na strony, które mają określoną tematykę. Kolejną możliwością jest kierowanie na język i lokalizację. Co ważne, lokalizacja dotyczy nie tylko państw, ale również województw i miast, w których mają się pojawiać reklamy. Innym ciekawym rozwiązaniem jest kierowanie reklam na miejsca docelowe.

W przypadku zastosowania tej opcji reklamodawcy samodzielnie mogą wybrać miejsca docelowe w postaci stron internetowych, filmów lub aplikacji. Kierowanie na odbiorców umożliwia kierowanie reklam do wybranych grup docelowych. Dzięki temu można wyświetlić swoje reklamy internautom, którzy już wcześniej odwiedzili stronę internetową poprzez remarketing. Reklamy tego rodzaju wyświetlają się wcześniej zdefiniowanej liście odbiorców, którzy mieli już jakiś kontakt ze stroną firmą. Można też wybrać odbiorców o podobnych zainteresowaniach, aby jeszcze bardziej zwiększyć zasięg działań promocyjnych. Następnym dostępnym rozwiązaniem jest kierowanie reklam według demografii. Kierowanie demograficzne polega na wyświetlaniu reklam według płci, grupy wiekowej itd. Google określa dane demograficzne na podstawie historii odwiedzanych witryn oraz zachowania internautów w internecie. Stosując reklamy w sieci reklamowej w Google, można je również kierować na różne urządzenia. W ten sposób można np. wyświetlać reklamy tylko tym użytkownikom, którzy korzystają ze smartfonów lub z komputerów. Rozpowszechnioną i bardzo skuteczną metodą jest łączenie różnych metod targetowania reklamy, ponieważ pozwala to na najprecyzyjniejsze targetowanie reklam.

Rodzaje reklamy GDN

Reklamy w GDN (Google Display Network) mogą być wyświetlane w różnym formacie. Do najpopularniejszych z nich należą m.in. elastyczne reklamy display, remarketing, statyczne reklamy display oraz remarketing dynamiczny. Szczególnie interesującą propozycją dla reklamodawców jest ostatni rodzaj reklam, czyli reklamy umożliwiające remarketing dynamiczny. Są to tzw. reklamy „podążające” za użytkownikiem, który odwiedził stronę, zainteresował się jej ofertą, ale ostatecznie nie zdecydował się na finalizację zakupu. W zależności od przyjętej strategii marketingowej reklamodawcy mogą wykorzystać sieć reklamową na wiele różnych sposobów i bardzo szybko dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Warto w tym celu stosować różne rodzaje dostępnych reklam oraz innych elementów decydujących o skuteczności podejmowanych działań.

Formaty wyświetlania reklam w sieci reklamowej Google

W sieci reklamowej obsługiwanych jest wiele różnych rozmiarów reklam. Przyjrzyjmy się więc najpowszechniejszymi z nich: 250 x 250 (kwadrat); 200 x 200 (mały kwadrat); 468 x 60 (baner); 728 x 90; 300 x 250; 336 x 280 (duży prostokąt); 120 x 600; 160 x 600; 300 x 600 (reklama na pół strony) i 970 x 90. W zależności od formatu i umiejscowienia reklamy, reklamy displayowe mogą znajdować się w górnej, dolnej, centralnej lub bocznej części witryny. Niektóre reklamy mogą się również wyświetlać tylko po przewinięciu strony. Reklamy graficzne należy przesyłać we wszystkich dostępnych formatach, aby zapewnić maksymalny zasięg – ponieważ miejsca docelowe zwykle mają tylko określoną powierzchnię reklamową. Specjalne formaty są również dostępne w przypadku planowania kampanii reklamowej dla użytkowników mobilnych. Reklamy na urządzeniach mobilnych mogą być wyświetlane w następujących rozmiarach: 300 x 250; 250 x 250; 200 x 200; 300 x 50 i 320 x 100. W rezultacie istnieje tylko kilka formatów reklam obsługiwanych zarówno przez komputery stacjonarne, jak i urządzenia mobilne. Z racji tego, że reklamy na małych wyświetlaczach zajmują większą część powierzchni, można zazwyczaj spodziewać się wyższych współczynników klikalności w przypadku urządzeń mobilnych niż w przypadku komputerów stacjonarnych i tabletów.

Ile kosztuje reklama w sieci reklamowej Google – dostępne modele zakupu reklamy

Modele zakupu reklamy to systemy, które określają zasady płatności za wyświetlenie reklamy. Wraz z rozwojem różnych platform i rozwiązań marketingowych powstało również wiele modeli zakupu reklamy. Część z nich jest zdefiniowana w samej nazwie jak np. CPC, czyli koszt za kliknięcie. Korzystając z takiego modelu płaci się za reklamę tylko w przypadku kliknięcia w nią. Duże zróżnicowania modeli rozliczenia sprawia, że praktycznie każda firma, niezależnie od budżetu, może znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla siebie. Spójrzmy zatem na najpopularniejsze modele zakupu reklamy.

CPC (cost per click) / PPC (pay per click) – koszt za kliknięcie

Podstawowym i zdecydowanie najczęściej stosowanym modelem płatności za reklamy jest model CPC (także PPC). Model polega na tym, że reklamodawca płaci tylko za kliknięcia na jego reklamę. Trzeba jednak pamiętać, że za reklamę trzeba zapłacić nawet jeśli internauta nie zostanie ostatecznie klientem firmy. Model CPC jest również często stosowany w celu przetestowania nowych kampanii reklamowych.

CPM (cost per mile) / CPT (cost per thousand) – koszt za 1000 wyświetleń

Kolejnym sposobem na rozliczenie reklam jest CPM, czyli cost per mile. Mila w tym przypadku oznacza tysiąc wyświetleń. Model rozliczenia CPM wymaga więc zapłaty za każde 1000 wyświetleń reklamy. Nie ma jednak znaczenia to, ile razy użytkownicy klikną na reklamę. Zazwyczaj taka forma płatności za reklamę sprawdza się najlepiej w przypadku reklam graficznych, video, a także reklam wizerunkowych, np. na YouTube. Jeszcze jednym popularnym rozwiązanie jest vCPM (viewable cost per mile), czyli model, w którym płatność naliczana jest tylko wtedy, gdy reklama była widoczna na ekranie użytkownika przez nieco dłuższy czas.

CPA (cost per action) – koszt za określone działanie

CPA, czyli cost per action, obejmuje modele płatności wymagające wykonania przez odbiorcę określonego działania jak np. zapisanie się do newslettera albo pobranie e-booka. CPA to najbardziej efektywny model rozliczenia kampanii reklamowej, jeśli bezpośrednim celem reklamy jest konwersja. Model cost per action to skuteczna metoda zachęcania internautów do podjęcia natychmiastowego działania. Trzeba jednak uważać na to, że w niektórych branżach proces podjęcia decyzji o zakupie lub skorzystaniu z oferty jest znacznie dłuższy niż w innych i użytkownicy rzadko decydują się na zakup od razu po zobaczeniu reklamy. CPA może występować w kilku różnych modelach płatności za reklamę jak np. CPL (cost per lead) – w tym przypadku reklamodawca płaci tylko za leady, CPI (cost per install) – reklamodawca analogicznie płaci tylko za pobranie i instalację aplikacji mobilnej oraz CPS (cost per sale), czyli model rozliczenia zakupu przestrzeni reklamowej, który obejmuje płatność w momencie, kiedy użytkownik dokona zakupu po kliknięciu w reklamę.

CPV (cost per view) – koszt za obejrzenie

Jeszcze jedną dostępną metodą rozliczeń za reklamę jest model model CPV. W przypadku korzystania z niego reklamodawca płaci za każde obejrzenie reklamy wideo. CPV to model płatności, który jest zazwyczaj wykorzystywany w przypadku reklamy na YouTube. Model CPV doskonale sprawdzi się w kampaniach wizerunkowych, kiedy celem jest budowanie świadomości marki.

Kampanie Display w sieci reklamowej Google

Najpopularniejszym rodzajem reklam w sieci reklamowej Google jest reklama graficzna. Reklamy w kampanii Display zazwyczaj mają formę graficzną. Mogą jednak łączyć grafikę z tekstem. Ten rodzaj reklamy najczęściej rozlicza się w modelu CPC (za koszt kliknięcia) lub CPM. Do stworzenia kampanii reklamowej display potrzebne są banery reklamowe w kreacji graficznej dostosowanej do specyfiki i zasad Google. Reklama banerowa i kampanie display doskonale sprawdzają się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej oraz przy budowaniu wizerunku marki.

Reklamy w sieci reklamowej Google są z reguły bardzo skutecznym przekazem reklamowym, ponieważ pozwalają dotrzeć do praktycznie wszystkich użytkowników internetu. Reklamy w sieci reklamowej można więc wykorzystać nie tylko w celu promocji stron firmowych, ale również sklepów internetowych. Ogromna liczba partnerów sieci reklamowej pozwala na wyświetlanie reklam na całym świecie na witrynach powiązanych z Google.