Czym jest RTM i jak zrobić najlepszy Real Time Marketing?

Czym jest RTM i jak zrobić najlepszy Real Time Marketing?


Słyszałeś już o Real Time Marketing i dziwisz się, po co ta wrzawa? Cóż, działania RTM to prosta w założeniach, niedroga i bardzo, bardzo skuteczna forma reklamy. W zasadzie powinniśmy powiedzieć: to rakieta, która może w kilkadziesiąt sekund wynieść Twoją markę na orbitę. Albo jeszcze wyżej. Brzmi fajnie? Bo jest fajne. Przekonaj się sam, jakie są podstawy RTM, jak to robią najlepsi i wreszcie: jak samemu zmienić wygodną teorię w przynoszące realne zyski działania reklamowe.

Czym jest RTM (Real Time Marketing)?

Skrót RTM – Real Time Marketing to w dosłownym tłumaczeniu marketing czasu rzeczywistego. Jego założenia są bardzo proste. Chodzi o oddawanie celnych, reklamowych strzałów, które stanowią odpowiedź na bieżące wydarzenia. Właśnie szybkie i trafne reakcje na to, co dzieje się w polityce, kulturze lub szeroko pojętej strefie społecznej, określa się jako RTM.

RTM pozwala na marketingową reakcję na każde wydarzenie, które osiągnęło chwilową, choć dużą popularność w danym momencie – może chodzić o incydent w czasie imprezy sportowej, wpadkę znanego polityka na konferencji albo jakieś zajście, które wzbudza emocje u opinii społecznej. Każda z tych sytuacji stanowi pole do popisu dla marketingowca. Chociaż tak pojęty RTM w większości opiera się na spontanicznej akcji marketingowej, która wymaga refleksu i polotu, może również oznaczać działania zaplanowane dużo wcześniej. Na przykład, jeśli zbliża się premiera długo wyczekiwanych i popularnych książek, seriali, gier lub filmów, umiejętnie sterowana kampania reklamowa obejmie działania RTM, które nawiążą do newsów i z pewnością przykują uwagę.

Tworzony na bieżąco lub zaplanowany Real Time Marketing jest szczególnie istotny w sferze social media i najczęściej przybiera formę graficzną. Ważne, aby odbiorca szybko i prawidłowo dostrzegł związek z popularnym wydarzeniem i wykreował pozytywne skojarzenia z reklamowaną marką. Szacuje się, że działania RTM generują o wiele większe interakcje użytkowników social media niż zwykłe wpisy, są też częściej udostępniane, a najlepsze stają się wręcz kultowe. Rzuć okiem na przykłady najlepszych reakcji RTM, które przyniosły ogromne zyski znanym markom.


Ucz się od najlepszych – przykłady idealnych RTM

Krajowy RTM w wykonaniu firmy Tefal

Na początek przykład szybkiej reakcji typu RTM ze strony popularnego producenta sprzętu AGD. W odpowiedzi na rekordową falę upałów w Polsce, Tefal sprytnie odwołał się do prognozy pogody i subtelnie zareklamował własne produkty. Hasło „W całej Polsce patelnia” jest nie tylko dowcipne, ale też inteligentne i zgrabne. W połączeniu z ciekawą grafiką, tworzy świetny przykład działającego Real Time Marketing.




Reakcja największych graczy na reakcję o premierze nowego sezonu „Gry o Tron”

Klasyczny przykład zaplanowanych z wyprzedzeniem reakcji RTM. Premiera nowego sezonu „Gry o Tron” była wyczekiwanym wydarzeniem, które skrzętnie wykorzystali marketingowcy z największych firm w kraju i na świecie. Port Gdańsk i Polskie Linie Lotnicze LOT nawiązali do serialu, prezentując grafikę z charakterystycznym cieniem, który rzuca lecący smok:





RTM wykorzystany przez IKEA

Popularna sieć sklepów meblowych dobrze wie, jak robić reklamę w formie RTM. Tematem zdjęcia wrzuconego do sieci była oczekiwana przez fanów premiera nowego komputera Mac Pro od Apple. IKEA sprytnie porównała sprzęt za 5999$ do… tarki za 3,99$. Fajny smaczek, który budzi pozytywne skojarzenia i zachęca do zakupu produktów szwedzkiej marki.

Dlaczego powinieneś zacząć robić RTM?

Po zapoznaniu się z najlepszymi przykładami, już wiesz jak funkcjonuje reklama w czasie rzeczywistym w dobie social media. Dlaczego Ty też powinieneś zacząć działania RTM dla swojej marki? Ponieważ żyjemy w epoce tu-i-teraz, w której społeczeństwem rządzą newsy, a każdy w kieszeni ma smartfon. Komunikacja obiega świat w błyskawiczny sposób, a odbiorcy oczekują natychmiastowych rozwiązań i natychmiastowych odpowiedzi.

To nie wszystko. Coraz trudniej przykuć uwagę osób, które z każdej strony są bombardowani informacjami. Według badań opublikowanych przez dom mediowy Mindshare, aż 70% polskich użytkowników Internetu korzysta z wielu ekranów jednocześnie. To oznacza, że większość z nas ogląda ulubiony serial i w tym samym czasie skroluje stronę główną Instagrama lub FB. Dlatego właśnie skuteczny RTM w social media jest kluczem, który otworzy Twojej marce drzwi do domów i portfeli potencjalnych klientów.

Korzyści, jakie daje skuteczny RTM

Dobrze zrobiony, opublikowany w punkt RTM to jednocześnie liczne korzyści. Jeżeli zaczniesz inwestować czas w tę formę reklamy, możesz oczekiwać wymiernych rezultatów. Do pozytywnych rezultatów Real Time Marketing należy:

  • Szybkie zwrócenie uwagi internautów na daną markę lub produkt
  • Zwiększenie zaangażowania odbiorów
  • Większa ilość pozytywnych reakcji – udostępnień i komentarzy
  • Rozszerzenie grona followersów na firmowych profilach social media
  • Poprawa wskaźników rentowności przedsiębiorstwa (ROI)

Oczywiście lista nie kończy się na pięciu punkach. Korzyści płynące z RTM mogą się okazać długofalowymi i pomóc w budowaniu trwałych relacji na płaszczyznach B2C oraz B2B.

Jak zrobić najlepszy Real Time Marketing?

Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to znaczy że rozumiesz moc, jaka drzemie w dobrej reakcji Real Time Marketing. Jesteś zmotywowany i gotowy do działania, social media włączone, klawiatura gotowa. Co dalej? Cóż, zatrzymaj się jeszcze na chwilę i doczytaj, jak samemu zrobić skuteczny RTM.

I tu pierwsze twarde lądowanie – na RTM nie ma jednej, złotej zasady. Ponieważ żyjemy w kulturze NOW, pokoleniu FB i innych portali społecznościowych, klienci skrolują, oglądają, przetwarzają i komentują. Wszystko jednocześnie. Dobry RTM to sztuka wstrzelenia się z reakcją i komentarzem w odpowiednim czasie i kontekście. Chociaż więc nie podzielimy się złotą zasadą, możemy co nieco podpowiedzieć…

Po pierwsze, bądź na bieżąco

Na potrzeby RTM musisz wiedzieć, co ważnego dzieje się w kraju i na świecie. Więcej – chcesz wiedzieć, które z tych „ważnych” wydarzeń naprawdę interesują Twoich potencjalnych klientów. Dobry research to podstawa. Możesz zacząć od stworzenia kalendarza wydarzeń, w którym zaznaczysz zbliżające się eventy i konteksty, w które można uderzyć. To pozwoli Ci na używanie RTM z głową i wcześniejsze przemyślenie kampanii reklamowej.

Drugą nogą, albo raczej drugim skrzydłem tego systemu, które ma wynieść Twoją markę w przestworza, są odpowiedzi na bieżące newsy. Tak, trzeba je śledzić. Tak, trzeba je czytać i szukać odniesień, które da się wykorzystać. Innymi słowy – w reklamie RTM chcesz mieć oczy i uszy dookoła głowy. Ponieważ materiału, jaki każdego dnia pojawia się w sieci jest więcej, niż człowiek może przeczytać, z pomocą przychodzą programy do monitorowania newsów. Korzystając ze sprawdzonych rozwiązań, szybko zorientujesz się, które wiadomości mają potencjał i do których możesz się odnieść, tworząc wpis w social media. Na początek proponujemy aplikacje, które są bezpłatne lub oferują darmowy okres próbny (np. Brand24) – dzięki temu zorientujesz się, jak to działa i nabierzesz wprawy w wyszukiwaniu newsów do RTM.

Lekcja nr 2: miej w zapasie kilka szablonów i grafik

Stworzenie profesjonalnych, kreatywnych grafik wymaga nakładu czasu i sił, a w RTM liczy się czas – reakcja musi być nie tylko pomysłowa, ale przede wszystkim szybka. Dlatego warto zawczasu zgromadzić pewną bazę gotowych szablonów i grafik, które w razie potrzeby można wykorzystać. Na potrzeby marketingu stwórz wirtualną spiżarnię – zawsze będziesz mógł tam zajrzeć i otworzyć jakiś kompot… to znaczy plik. Graficzne i tekstowe przetwory w pewnym momencie na pewno się przydadzą. Miej je pod ręką, aby trafić do odbiorców szybko wrzuconym do sieci zdjęciem lub wpisem.

Punkt 3. Odbiorców przyciąga wartościowy content

Jeżeli chcesz, żeby wpisy RTM były zabawne i budowały pozytywne skojarzenia z Twoją marką, zadbaj o dobry content. Pamiętaj, że to, co jednej osobie wydaje się śmieszne, niekoniecznie jest takie dla innych. Aby tworzyć zarówno inteligentną, jak i wyważoną odpowiedź, warto przed pokazać post współpracownikowi lub przyjaciołom i obserwować reakcję. Oczywiście najlepiej to zrobić przez opublikowaniem treści. Niecelna riposta, która nie do końca śmieszy albo wręcz jest obraźliwa, może wyrządzić wiele szkody i przynieść efekty odwrotne od zamierzonych. Zanim więc wrzucisz do sieci swój content, przemyśl, zastanów się i spójrz z dystansu. Kilka sekund zastanowienia może powstrzymać przed popełnieniem pośpiesznego błędu.

Po czwarte, wybierz dobry kanał dystrybucji

Jednym z ważniejszych czynników przy planowaniu działań RTM, jest wybór odpowiedniej platformy social media. A tych jest sporo – Facebook, Twitter, Instagram i wiele innych. Gdzie uderzyć? Zastanów się, z jakich mediów społecznościowych korzystają osoby, które widzisz jako potencjalnych klientów. I pomyśl o wymaganiach serwisu. Wrzucając tweety, liczy się krótka, zabawna treść, którą odbiorca łatwo skojarzy z newsem i zapamięta. Z kolei na Insta pierwsze skrzypce gra zdjęcie – właśnie obraz ma sprawić, że skrolujący ekran zatrzyma się, uśmiechnie, a może nawet tapnie w serduszko. Dopasuj kanał dystrybucji RTM do swoich możliwości i celów, które chcesz osiągnąć. I na koniec magiczne słowo: hashtag. Niepozorna kratka posiada niebywałą moc i może szybko rozpowszechnić wrzucony post. Dlatego w swoich RTM hashtaguj często, gęsto i na temat.

Ostatnie: bądź szybki jak Clint Eastwood

Pamiętasz „Wyjęty spod prawa Josey Wales” i to, jak szybko westernowy Eastwood wyciąga rewolwer? Z RTM jest tak samo – musisz strzelać, i to błyskawicznie. Badania marketingowe pokazują, że okno czasowe największego potencjału dla RTM to 2 minuty lub mniej. Tempo ma znaczenie i najwięksi w tej branży dobrze o tym wiedzą. Co zrobili marketingowcy od Oreo, gdy w 2013 na Super Bowl zgasło światło? Szybko tweetneli i wyeksponowali swój produkt z genialną ripostą „you can still dunk in the dark”… Jednym słowem, poezja. Naśladuj najlepszych i rób tak samo – postaraj się udzielić trafnej i szybkiej odpowiedzi, a Real Time Marketing dla Twojego brandu osiągnie sukces.

Jesteś gotowy na RTM?

Real Time Marketing to forma reklamy, która może nadać nowy rozmach Twojej marce lub produktowi. Niezbyt kosztowna, ale skuteczna aktywność w social media pomoże znaleźć nowych klientów, wykreować pozytywny wizerunek firmy i zwiększyć rentowność. Pamiętaj o kilku najważniejszych zasadach:

  • Korzystaj z dobrego oprogramowania, aby być na bieżąco z tym, co się dzieje w kraju i na świecie.
  • Stwórz wirtualną spiżarnię szablonów i grafik, do której będziesz mógł w każdej chwili sięgnąć
  • Korzystaj z pomocy innych, by stworzyć inteligentny i dowcipny content
  • Wybierz kanał dystrybucji, który trafia do Twoich potencjalnych klientów
  • Reaguj szybko – w RTM liczy się refleks

Żyjemy w epoce Internetu i newsów, które obiegają świat w ciągu kilku minut. Nie zmienisz tego, ale możesz wykorzystać sytuację. Ucz się od najlepszych, unieś na fali szybkich reakcji RTM i prowadź skuteczne kampanie reklamowe.