Czym jest remarketing dynamiczny i jak działa?

Remarketing pozwala na wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili wcześniej stronę internetową Twojej firmy lub skorzystali z jej aplikacji. Remarketing dynamiczny sprawia, że wyświetlają się reklamy zawierające konkretne produkty lub usługi, które były już przeglądane. Dzięki takiej formie przekazu możliwe jest zwiększenie poziomu sprzedaży. Przekonaj się, jak dokładnie działa remarketing Google Ads oraz Facebook Ads i co może zyskać dzięki takim kampaniom Twoja marka.

Co to jest remarketing dynamiczny Google Ads?

Aby zrozumieć pojęcie remarketingu dynamicznego, konieczne jest wcześniejsze zrozumienie, czym jest remarketing. W najprostszym ujęciu jest on rozumiany jako dotarcie z reklamami do użytkowników, którzy wcześniej byli już na stronie internetowej Twojej firmy. Dzięki wspomnianemu działaniu możliwe jest wyświetlanie reklam potencjalnym klientom, którzy wykonali już wcześniej określone działania.

Reklamy dynamiczne są odmianą remarketingu. Są one wykorzystywane głównie przy promowaniu sklepów internetowych. Z kolei Google Ads to system reklamowy firmy Google, który umożliwia wyświetlanie zarówno reklamy tekstowej, jak i graficznej oraz wideo. W jego zakres wchodzi sieć reklamowa stowarzyszonych stron internetowych, a także wyszukiwarka Google oraz YouTube. Remarketing dynamiczny Google Ads to działania, które są widocznie właśnie w obrębie tego systemu.

Wyświetlanie reklam dynamicznych w Google Ads – jak działa?

Remarketing dynamiczny sprawia, że roboty Google automatycznie tworzą reklamy, a następnie dostosowują je do aktywności użytkowników. Z kolei w remarketingu standardowym to na barkach właściciela sklepu internetowego leży zaplanowanie przekazu, a także przygotowanie reklam.

W remarketingu dynamicznym potrzebne są jednak listy remarketingowe, czyli listy odbiorców. Dodatkowo osoba odpowiedzialna za konfigurację kampanii remarketingowych musi mieć dane na temat produktów lub usług Twojej marki. Z tego powodu warto zlecić usługę specjalistom.

Jak wyglądają reklamy dynamiczne Google Ads?

Reklamy dynamiczne doskonale nadają się dla promocji sklepów internetowych. Przyjmują bowiem taką formę, że ich treść dostosowuje się do tego, jaką sekcję strony internetowej odwiedził użytkownik. Dostępne są dwa sposoby tworzenia reklam dynamicznych w kampaniach displayowych w Google Ads. Są to:

  • elastyczne reklamy displayowe oraz
  • niestandardowe reklamy.

Pierwszy rodzaj charakteryzuje się tym, że automatycznie dostosowuje swój rozmiar, wygląd oraz format pod powierzchnię reklamową. Taka reklama może przybrać formę graficzną, natywną lub tekstową.

Z kolei niestandardowe reklamy można tworzyć za pomocą narzędzia Google Web Designer. Daje ono możliwość tworzenia własnych szablonów. Można również skorzystać z gotowych, które są dostępne w narzędziu. W tym przypadku wymagana jest jednak wiedza programistyczna, a także znajomość takich języków jak na przykład HTML, CSS, JS.

Kampanie remarketingowe Google Ads – kolejność działań

Twoja marka może obficie korzystać z remarketingu dynamicznego. Aby było to możliwe, specjalista, któremu zlecassz usługi, musi wykonać następujące działania:

  • dodanie na stronę internetową tagu Google Ads,
  • połączenie konta Google Ads z kontem Google Analytics,
  • stworzenie list remarketingowych,
  • przygotowanie treści reklamy,
  • utworzenie kampanii remarketingowej,
  • prowadzenie oraz optymalizacja kampanii.

Na samym początku konieczne jest dodanie do strony internetowej odpowiedniego tagu Google Ads. W ramach tego etapu specjalista musi zdefiniować poszczególne zdarzenia remarketingowe.

Gdy konfiguracja tagu remarketingowego została już ukończona, konieczne jest połączenie kont Google Ads oraz Google Analytics. Tylko wtedy możliwe jest zobrazowanie efektów prowadzonych kampanii.

W dalszej kolejności uruchomienie remarketingu dynamicznego wymaga stworzenia listy odbiorców. To działanie jest konieczne, aby możliwe było zbieranie danych na temat użytkowników do konkretnych segmentów. Segmentacja użytkowników ma spory wpływ na skuteczność kampanii.

Następnie przychodzi pora na przygotowanie treści reklamy. Możliwe jest wybranie zarówno formy tekstowej, jak i graficznej lub wideo. Wszystko zależy w tym przypadku od specyfiki oferty oraz celów kampanii remarketingowej.

Utworzenie kampanii to krok, w trakcie którego specjalista ustawia wszystkie jej parametry, takie jak na przykład zasięg oraz budżet. Im większa ma być liczba odbiorców, tym więcej środków trzeba zainwestować w realizację kampanii.

Ostatni etap to optymalizacja i prowadzenie kampanii. Oznacza to między innymi podpięcie stworzonych reklam graficznych oraz tekstowych do utworzonych kampanii, ich uruchomienie, a także cykliczna analiza oraz działania optymalizujące.

Kampanie remarketingowe – co jest potrzebne „na start”?

Aby rozpocząć działania w remarketingu dynamicznym Google Ads, konieczne jest otagowanie strony internetowej pod kątem właśnie tego działania. W związku z tym specjalista, który realizuje usługę musi wdrożyć tag remarketingowy na wszystkich podstronach Twojej firmowej witryny.

Dzięki temu działaniu Menedżer Tagów Google może je później przetworzyć. Odbywa się to na kilka sposobów. Na przykład za pomocą własnych plików cookies, warstwy danych lub niestandardowego kodu JavaScript.

Następnie konieczne jest przekazywanie do tagu remarketingowego dynamicznych wartości poszczególnych zdarzeń remarketingowych, które opisują kluczowe działania wykonywane na stronie internetowej. Jeżeli dla przykładu jest to sklep internetowy, może chodzić o dodanie produktów do koszyka zakupowego, bądź też przejrzenie konkretnych kategorii.

Jak skonfigurować kampanie remarketingowe w Google Ads?

Po skonfigurowaniu tagu remarketingowego istnieje potrzeba konfiguracji listy odbiorców, na których kierowany będzie remarketing dynamiczny. Domyślnie Google Ads tworzy listy remarketingowe składające się z użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową. Aby ją sprawdzić, konieczne jest przejście w Google Ads do sekcji „Zarządzanie odbiorcami”, a następnie do „Listy odbiorców”.

Dla zwiększenia możliwości dynamicznych kampanii remarketingowych możliwe jest dodanie własnej grupy odbiorców. Konieczne jest wtedy kliknięcie ikonki „+”. Przykładem może być lista odbiorców zawierająca osoby, które nie dokonały jeszcze transakcji.

Tworzenie kampanii reklamowej

W kolejnym kroku możliwe jest utworzenie kampanii reklamowej. Aby wykonać ten ruch, konieczne jest przejście do sekcji Kampanie w Google Ads, a następnie kliknięcie „+”.

Można wtedy dodać nową kampanię. Następnie trzeba kliknąć „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu”.

W konsekwencji możliwe jest wybranie typu kampanii „Sieć displayowa” oraz jej podtypu. Specjalista, który zajmuje się konfiguracją kampanii remarketingowych ustawia na dalszym etapie niezbędne parametry, takie jak na przykład:

  • nazwa kampanii,
  • lokalizacje,
  • wykluczone lokalizacje,
  • języki,
  • strategia ustalenia stawek,
  • budżet dzienny kampanii.

Następnie można rozwinąć sekcję „Dodatkowe opcje” i zaznaczyć plik danych, aby stworzyć spersonalizowane reklamy dynamiczne. Jako źródło wskazać trzeba Google Merchant Center.

GMC jest to narzędzie od Google, które pozwala przesyłać dane na temat produktów oraz informacje dotyczące sklepu internetowego. Za jego pomocą możliwe jest również udostępnianie wspomnianych informacji w kampaniach produktowych lub innych usługach oferowanych przez Google.

Wybór reklam dynamicznych

W następnym kroku można utworzyć reklamy. W związku z tym konieczne jest dodanie pliku HTML5 albo wykorzystanie Google Web Designer, za pomocą którego można stworzyć elastyczną reklamę displayową.

GWD to z kolei zaawansowana aplikacja internetowa, za pomocą której możliwe jest projektowanie i tworzenie reklam HTML5, grafiki, filmów, a także treści internetowych dla firm. Wszystko za pomocą zintegrowanego interfejsu wizualnego oraz kodu.

W przypadku gdy specjalista wybierze elastyczną reklamę displayową, musi uzupełnić jej treść i dodać kilka różnych nagłówków oraz tekstów reklam. Jeżeli dochodzi do wgrania pliku reklamy z dysku, takie działania nie są potrzebne.

Co przemawia za skorzystaniem z remarketingu dynamicznego Google Ads?

Remarketing dynamiczny pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów z przekazem skoncentrowanym na produktach lub usługach, którymi byli zainteresowani. Z tego też powodu reklamodawca ma mocną pozycję już na starcie podejmowanych działań. Dzięki komunikatowi szytemu na miarę możliwe jest zatem zarówno zwiększenie poziomu sprzedaży, jak i rozbudowanie świadomości marki.

Problem porzuconych koszyków sklepu internetowego również może być szybko rozwiązany właśnie dzięki remarketingowi dynamicznemu. Skorzystanie z tej usługi daje bowiem możliwość zachęcenia klientów, którzy nie sfinalizowali transakcji do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.

Remarketing dynamiczny w Google Ads to doskonały sposób na ponowne sprowadzenie potencjalnego klienta na stronę internetową, na rozszerzenie zasięgu działań reklamowych, podniesienie świadomości marki, a także zwiększenie współczynnika konwersji. Wystarczy, że Twoja marka działa w jednej z branż, takich jak na przykład:

  • handel detaliczny,
  • oferty pracy,
  • oferty lokalne,
  • hotele i wynajem,
  • loty,
  • edukacja,
  • podróże,

abyś śmiało mógł skorzystać z remarketingu dynamicznego.

Remarketing dynamiczny na Facebooku – na czym polega?

Faceboook Ads to inne narzędzie remarketingowe, które okazuje się również niesamowicie skuteczne. Sposób konfiguracji Facebook Ads jest dość podobny do tego, co oferuje Google Ads. Pewne różnice są jednak widoczne. Różnią się na przykład rodzaje działalności, które mogą korzystać z remarketingu dynamicznego, a także lista platform e-commerce, które są zintegrowane z technologiami Facebooka.

Ogromne możliwości reklamowe sprawiają, że coraz więcej marek decyduje się inwestować pokaźne kwoty w remarketing dynamiczny na Facebooku. Opisywane działania można nastawić nie tylko na sprzedaż produktów, które oglądał użytkownik, ale również na sprzedaż dodatkowego asortymentu. Dla przykładu użytkownicy, którzy znajdują się na liście remarketingowej, mogą dowiedzieć się o produktach komplementarnych. Segmentacja pozwala na wyświetlanie innych reklam użytkownikowi, który jedynie widział produkt, a innych temu, który dodał go do koszyka.

Wykorzystując remarketing dynamiczny na Facebooku, będziesz mógł zwiększyć poziom sprzedaży, zbudować wizerunek oraz świadomość marki. Wbrew pozorom to właśnie w obrębie tego medium coraz większą rolę odgrywają działania reklamowe. Przemyślaną formułę remarketingu dynamicznego na Facebooku wykorzystują najbardziej znane międzynarodowe przedsiębiorstwa.

Użytkownikowi Facebooka, który wszedł w interakcje z konkretnymi produktami w trakcie wizyt w sklepie internetowym, wyświetlają się precyzyjnie dobrane reklamy. Wszystko za sprawą parametrów dynamicznych, które dopasowują oglądane wcześniej treści do użytkowników.

Co jest potrzebne, aby uruchomić remarketing dynamiczny na Facebooku?

Aby uruchomić kampanie remarketingowe dynamiczne na Facebooku, konieczne jest poprawne wdrożenie podstawowego kodu piksela oraz zdarzeń. Wdrożenie podstawowego kodu piksela jest szczególnie proste na stronach internetowych, które postawione są na następujących platformach:

a także, gdy korzystasz z Google Tag Manager. W sytuacji, gdy firmy mają własną stronę internetową, która nie jest oparta o system zarządzania treścią, konieczne jest własnoręczne wdrożenie kodu. W takim przypadku pomoc programisty rozwiązuje ten problem. Może to zrobić również administrator witryny.

Wspomniane zdarzenia, które rejestruje piksel to na przykład:

  • ViewContent – rejestrowanie stron produktów odwiedzonych przez użytkowników,
  • AddToCart – rejestrowanie zdarzenia po dodaniu produktu do koszyka,
  • Purchase – zdarzenie rejestrowane po zakończonym procesie zakupowym.

Aby remarketing dynamiczny zadziałał poprawnie, konieczne jest również monitorowanie następujących zmiennych:

  • currency – waluta,
  • value – cena albo wartość zamówienia,
  • content_ide – identyfikator produktu.

Specjalista, który zajmuje się konfiguracją remarketingu dynamicznego Facebook Ads musi również mieć dostęp do katalogu produktów. Katalog ten jest odpowiednikiem pliku produktowego przynależnego do systemu reklamowego Google Ads. W treści katalogu produktów znajdują się między innymi obrazy, a także opisy oraz ceny. Konieczne jest zatem dysponowanie następującymi informacjami:

  • title – nazwa produktu,
  • id – unikalny identyfikator produktu,
  • description – opis produktu,
  • availability – informacje o dostępności,
  • condition – stan produktu,
  • price – cena oraz waluta,
  • brand – nazwa marki produktu,
  • link – adres URL produktu,
  • image_link – link do obrazu, który ma być dołączony do reklamy,
  • gtin – Globalny Numer Jednostki Handlowej,
  • mpn – numer katalogowy produktu nadany przez producenta.

Bardzo ważne dla skuteczności remarketingu dynamicznego na Facebook Ads jest aktualizowanie na bieżąco katalogu oraz informacji, które są w nim zawarte. Muszą być bowiem dokładnie takie same jak w sklepie internetowym. Specjalista z agencji może więc umieścić katalog na serwerze i wybrać opcję automatycznego przesyłania plików. W ten sposób zyskasz pewność, że katalog zawsze będzie aktualny i wesprze to dynamiczny remarketing.

W sytuacji, gdy piksel Facebooka zostanie odpowiednio skonfigurowany, można przejść do zarządzania kontem reklamowym. Trzeba to zrobić za pomocą profilu prywatnego lub konta biznesowego.

Stworzenie reklamy dynamicznej polega między innymi na konfiguracji pól dodanych w katalogu produktów oraz dodaniu własnego tekstu, który zachęci użytkowników do powrotu na stronę internetową.

Ostatni krok to uruchomienie kampanii, jej analiza, a także optymalizacja. Dostępne są dwa formaty reklamowe, które kierują na stronę:

  • Page Post Link,
  • reklama karuzelowa.

Page Post Link Ads służy do przekierowania ruchu użytkowników na zewnętrzne strony internetowe. Doskonale nadaje się on do wsparcia sprzedaży na witrynie. Z kolei reklamy karuzelowe (Carousel Ads) umożliwiają wyświetlenia w jednym poście kilku obrazków, nagłówków i linków lub wezwań do działania. Pojawiają się one użytkownikom w aktualnościach zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach. Mogą one pojawiać się na stronach internetowych także w postaci filmów (Carousel Video Ads)

Proces optymalizacji w obu przypadkach powinien być dobierany do strategii sprzedaży firmy oraz tego, w jaki sposób użytkownicy reagują na poszczególne działania. Szczególną uwagę warto zwrócić na to, które przedmioty sprzedają się najlepiej oraz na to, jaka kombinacja tekstów w reklamie generuje największą sprzedaż.

Podsumowanie – remarketing dynamiczny w Google Ads i na Facebooku

Remarketing dynamiczny zarówno w Google Ads, jak i na Facebooku to doskonałe kanały promocji dla branży e-commerce. Warto z nich skorzystać, gdyż potencjalny klient otrzymuje podpowiedź, które produkty mogą go zainteresować. Tym sposobem reklama daje szansę na ponowną interakcję i dokonanie konwersji. To również doskonały sposób na budowę świadomości marki.

Ogromny potencjał tkwi w tworzeniu list remarketingowych. Klientów można bowiem swobodnie dzielić. Segmentacja pozwala określić, że reklamy mają wyświetlić się na przykład wyłącznie osobom, które widziały stronę główną, blog lub stronę kategorii albo stronę produktu. Możliwe jest również targetowanie nastawione na osoby, które dodały określony produkt do koszyka, zainicjowały proces zakupu lub już go dokonały.

Pamiętaj, że Google Ads oraz Facebook Ads to nadal nie wszystkie systemy reklamowe, jakie masz do dyspozycji. Korzystając z opisanego powyżej remarketingu dynamicznego masz jednak ogromny wpływ na zwiększenie poziomu sprzedaży i budowę świadomości marki. Możesz to zrobić ze wsparciem specjalistów ze sprawdzonej agencji. Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące opisanych powyżej zagadnień, serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    [step title "W czym możemy Ci pomóc?"]

    [group group-adres-url]
    Adres sklepu lub strony internetowej:

    [/group]

    [group group-google-ads]
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    [/group]

    [group group-facebook-ads]
    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    [/group]

    [group group-tiktok-ads]
    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    [/group]

    [group group-allegro-ads]
    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    [/group]

    [group group-seo]
    Cele kampanii SEO:

    [/group]

    [group group-marketing-automation-kanaly]
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?

    [/group]

    [group group-marketing-automation]
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?

    [/group]

    [group group-social-media]
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?

    [/group]

    [group group-social-media-facebook]
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-instagram]
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-tiktok]
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-youtube]
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-twitter]
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-pinterest]
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-linkedin]
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:

    [/group]

    [group group-social-media-cele]
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?

    [/group]

    [group group-audyt]
    Wybierz zakres audytu:

    [/group]

    [group group-audyt-cele]
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?

    [/group]

    [group group-audyt-inne]
    Opisz zakres audytu:

    [/group]

    [step title "Jak możemy się skontaktować?"]

    Imię *

    Firmowy adres email *

    Numer telefonu *

    Pełna nazwa firmy *

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.