Czym jest Inbound Marketing i jak go wykorzystać?

Inbound Marketing to narzędzie, które wpływa na decyzje zakupowe użytkowników Internatu oraz skutecznie skraca proces sprzedażowy. W dodatku pozwala również zwiększyć wyniki sprzedażowe, kiedy inne narzędzia marketingowe okazują się niewystarczające. Jeżeli więc ich koszty rosną, a efektywność spada – pomyśl o wdrożeniu Inbound Marketingu w swojej firmie. Pomoże Ci to zrozumieć, czego oczekują potencjalni klienci, co w niedalekiej przyszłości przełoży się również na większe zyski. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest Inbound Marketing. Zdradzamy również, jak poprawnie posługiwać się marketingiem przychodzącym w budowaniu pozytywnych relacji z klientem.

Inbound Marketing – czym jest marketing przychodzący?

Marketing przychodzący (ang. Inbound Marketing) to koncepcja, której celem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Powstała ona po to, by zaangażować klientów w komunikację – za pomocą dostarczanych im treści. Polega więc on na tym, by dostarczyć Internautom wiedzy oraz dostępu do informacji, których ci poszukują w Internecie.

Inbound Marketing – definicja

Marketing przychodzący to strategia marketingowa obejmujące szereg działań, mających na celu nakłonić kupujących do jak najszybszego podjęcia decyzji o zakupie danego produktu lub usługi. Jest więc to narzędzie, które służy przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów oraz zainteresowanie ich oferta marki. Skraca więc on cały proces sprzedażowy oraz służy budowaniu trwałych relacji z odbiorcami. Dzięki temu buduje on również świadomości marki, co nie tylko przynosi wiele korzyści finansowych, ale i skutkuje zdobyciem lojalności klientów. Tym samym korzystnie wpłynie więc on na rozwój i wiarygodność Twojej firmy. Należy jednak podkreślić, że jest on przeciwieństwem tradycyjnej reklamy (czyli np. Outband Marketing – Marketing wychodzący), który dostarcza Internautom również i tych treści, którymi nie są oni zainteresowani.

Na czym polega Marketing przychodzący?

Inbound Marketing ma za zadanie przyciągać uwagę odbiorców treściami, które mają dostarczać odpowiedzi na trapiące Internautów pytania. Kanałem ich przekazywania jest oczywiście Internet. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania użytkowników sieci, dostarczając im użyteczne treści oraz rozwiązując ich problemy, ściągamy ich na stronę internetową swojej firmy lub e-sklepu. W praktyce więc Inbound Marketing polega na prowadzeniu:

  • Wykorzystywaniu content marketing,
  • Tworzeniu wartościowych treści – np. bloga firmowego, artykułów, podcastów, poradników, sekcji FAQ itp.
  • Prowadzeniu social media – w mediach społecznościowych takich jak: Facebook, Instagram, Twitter itp.
  • Korzystania z SEO i optymalizacji treści zamieszczanych na stronie pod kątem wyszukiwarek internetowych,
  • Korzystaniu z e-mail marketing.

Marketing Inbound korzysta także z metod takich jak: darmowe kursy, webinaria, newsletter itp. ważne jest to, by były one uzupełniane unikatowymi treściami, które mogą zainteresować konsumentów.

Filary Inbound Marketingu

W marketingu Inbound Marketing wyróżnia się cztery filary, których zadaniem jest zachęcenie swoich odbiorców oraz nowych klientów do tego, by odwiedzili firmową stronę. Są to:

  • Ruch na stronie,
  • Przywiązanie do marki,
  • Konwersja,
  • Analityka.

Jeżeli wszystkie z nich zostały wykorzystane poprawnie – prowadzone działania marketingowe stają się jeszcze bardziej efektywne.

Ruch na stronie

To element Marketingu przychodzącego, który opiera się na stworzeniu profesjonalnej strony internetowej oraz umieszczeniu na niej wysokiej jakości contentów. Strona internetowa powinna posiadać przejrzystą strukturę, która będzie przyjazna pod UX i będzie wyróżniać się atrakcyjnym designem. Do wygenerowania ruchu na stronie niezbędne są także: wpisy blogowe, optymalizacja pod kątem SEO, pozycjonowanie, obecność w social media itp.

Przywiązanie do marki

Jeżeli ruch na Twojej stronie przynosi wymierne efekty – kolejnym krokiem będzie budowanie lojalności klientów. W tym celu należy przekształcić odwiedzających witrynę w lojalnych fanów marki. Jak to zrobić? Najważniejszym tego elementem jest sam produkt lub oferowana usługa. Powinny być one być interesujące i atrakcyjne. W przeciwnym razie nawet najdroższe kampanie reklamowe nie przyniosą oczekiwanych efektów. Pozyskiwanie lojalnych klientów ułatwia także wiarygodność firmy. Dlatego na stronie warto umieszczać eksperckie artykuły, które zapewnią firmie pozycję eksperta w danej dziedzinie. Informacje te powinny być rzetelne, zgodne z prawdą i ofertą marki. Niezmierne ważne jest to, by dostępny na stronie asortyment spełniał oczekiwania klientów, a umieszczane na stronie opisy produktów i usług przedstawiały korzyści wynikające z ich posiadania. Wszystkie te elementy pomogą w dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej.

Konwersja

Filar ten polega na tym, by wytyczyć dla swojej strony cele konwersji oraz zastanowić się nad tym, jak Inbound Marketing ma pomóc w osiągnięciu oczekiwanych rezultatów. Warto jednak zaznaczyć, że cele konwersji mogą być różne i sprowadzać się np. do dokonania zakupu, zachęcenia klientów do skorzystania z Newslettera, formularza kontaktowego itp. Pomóc w tym mogą narzędzia takie jak: zwroty typu Call to Action, formularze kontaktowe, atrakcyjna szata graficzna landing page. Warto wykorzystać Newsletter, który pomoże w pozyskaniu danych kontaktowych klientów. Te z kolei mogą być wykorzystane przy e-mail marketingu. Jak powszechnie wiadomo, dobra reklama jest dźwignią handlu – zwłaszcza w branży e-commerce, gdzie liczy się kreatywność i pomysłowość.

Analityka

Mierzenie efektywności podejmowanych działań marketingowych to kluczowy element Inbound Marketingu. Ocena skuteczności podejmowanych działań pomoże w określeniu tego, czy Marketing przychodzący jest wykorzystywany w dobry sposób. Dlatego należy na bieżąco monitorować współczynnik konwersji na stronie. To z kolei pozwala określić zachowania i mechanizmy, jakie sterują konsumentami w trakcie dokonywania zakupów.

Inbound Marketing – gdzie go stosować?

Głównym miejscem stosowania Inbound Marketingu jest Internet, dlatego też najczęściej jest on stosowany na stronach www, blogach firmowych, w mediach społecznościowych itp. Wszystkie te kanały pozwalają na tworzenie wartościowych treści, do których Internauci mogą dotrzeć, np. przeglądając strony, które wyświetlają im się w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych.

Inbound marketing w trybie offline

Jak się również okazuje, Marketing przychodzący można wykorzystać nie tylko w świecie wirtualnym. Z powodzeniem można go także zastosować w trybie offline, np. poprzez udział w targach, konferencjach oraz na eventach branżowych. Inbound marketing w formie offline można wykorzystać także do pisania książek, specjalistycznych artykułów branżowych, organizowania warsztatów itp.

Jak skutecznie wykorzystać strategię Inbound Marketingu?

Marketing przychodzący można wykorzystywać na wiele sposobów. Ważne jest jednak to, by dostosować go do klienta i jego potrzeb. Inbound Marketing polega na stworzeniu relacji pomiędzy klientem a firmą. W tym celu warto wiec zadbać o stronę internetową oraz umieszczane na niej treści – artykuły blogowe, filmy, opisy produktów. Integralną częścią Inbound Marketingu są również media społecznościowe – Facebook, Instagram, Twitter itp.

Inbound Marketing – instrukcja krok po kroku

Chcesz wykorzystać Marketing wychodzący po to, by Twój potencjalny klient sam zechciał zainicjować kontakt z firmą – postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Dotrzyj do odpowiedniej grupy docelowej – w tym celu ustal, kim jest klient, na którym Ci zależy. Pomoże Ci w tym m.in. tzw. persona marketingowa. Dzięki niej zgłębisz potrzeby klientów oraz poznasz ich oczekiwania.
  2. Stwórz wartościowe treści – takie, które zainteresują odbiorców, do których skierowana jest oferta Twojej firmy. Postaraj się, by były unikalne i dostosowane (np. pod względem języka) do potrzeb konkretnej grupy docelowej.
  3. Zaplanuj dystrybucję treści – planowanie pomoże Ci w zbudowaniu wiarygodności, a tym samym sprawi, że zyskasz pozycję lidera w swojej dziedzinie. Internauci cenią sobie opinię eksperta. Pozycja eksperta w danej dziedzinie sprawi, że odbiorca poczuje, że oferowane przez Ciebie produkty spełnia jego potrzeby. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zachęcić swoich odbiorców do podjęcia decyzji o zakupie przedmiotu, czy oferowanej przez Ciebie usługi.
  4. Zadbaj o swoje social media – klienci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy interesująca ich firma jest obecna na Facebooku, czy innych portalach. Ponadto pozwalają one również dotrzeć do nowych klientów, np. poprzez konkursy organizowane w social mediach.
  5. Bądź w stałym kontakcie ze swoimi klientami – rozbuduj dział sprzedaży, Biuro Obsługi Klienta i zatroszcz się o to, by zapewnić kupującym, jak najlepszy kontakt ze swoją marką. Odbieraj rozmowy telefoniczne i zadbaj o to, by zapewnić swojemu odbiorcy jak najlepszy customer experience.
  6. Monitoruj swoje działania na bieżąco – analizuj osiągnięte wyniki, staraj się wyciągać wnioski i dokonywać zmian, które korzystnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy w sieci. Nie spoczywaj na laurach i śledź nowości oraz poczynania swojej konkurencji.

Pamiętaj o tym, że oczekiwania klientów ciągle się zwiększają, a pozyskiwanie lojalnych Klientów to nieustanna praca nad tym, by ulepszać swoją firmę oraz oferowany przez nią asortyment.

Inbound Marketing – czy warto z niego korzystać?

Korzystanie ze strategii Inbound Marketingu przynosi wiele korzyści – zarówno tych finansowych, jak i tych marketingowych. Nie zastanawiaj się więc nad tym, czy warto sięgnąć po Marketing przychodzący i po prostu to zrób, zanim zrobi to Twoja konkurencja!

Marketing przychodzący – jakie daje korzyści?

Marketing Inbound pozwala m.in.:

  • Wygenerować większy ruch na stronie,
  • Zwiększyć ilości konwersji i przeprowadzić leady przez lejek sprzedażowy,
  • Przyciągać nowych klientów,
  • Docierać do klientów, którzy naprawdę są zainteresowani dokonaniem zakupu,
  • Zbudować wiarygodność firmy,
  • Zbudować świadomość marki,
  • Budować dobre relacje z konsumentami,
  • Zapewnić klientom firmy jak najlepszy customer experience,
  • Zapewnić internautom dostęp do wartościowych informacji,
  • Wpłynąć na postrzeganie Twojej firmy, jako eksperta w swojej dziedzinie,
  • Zwiększyć zaangażowanie klientów w Twoje social media.
  • Zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii reklamowych.

W przeciwieństwie do tzw. Outbound Marketing Marketing przychodzący nie jest nachalny. Dostarcza on klientom cennych informacji, które sprawiają, że chętniej sięgają oni po produkty danej marki. To z kolei zaowocuje zwiększeniem przychodów firmy. Na tym jednak jeszcze nie koniec. Inbound Marketing pozwala także na zminimalizowanie koszów prowadzonych kampanii, przy jednoczesnym zwiększeniu jej efektywności. Szacuje się bowiem, że Marketing przychodzący jest nawet o 61% tańszy niż Marketing Outboundingowy. Prowadzenie działań Inbound Marketingowych w porównaniu do marketingu wychodzącego charakteryzuje się on także 10-krotnie większą skutecznością. Warto również wspomnieć o tym, że Inbound Marketing przynosi zwrot z inwestycji.

Outbound marketing – co to?

Outbound marketing, czyli marketing wychodzący to całokształt działań, które firma podejmuje w celu zachęcenia klienta do skorzystania z oferty. Jej zadaniem jest m.in. budowanie świadomości marki oraz aktywne pozyskiwanie nowych klientów oraz docieranie do tych, którzy mieli już kiedyś okazję odwiedzić daną stronę. Jednak w przypadku Inbound Marketingu inicjatorem tego całego procesu jest klient, który wyraża zgodę na otrzymywanie informacji marketingowej lub sam dąży do jej pozyskania. To jednak jeszcze nie koniec – pomiędzy nimi istnieje więcej istotnych różnic.

Różnice pomiędzy Marketingiem Inbound i Outbound

Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że Inbound Marketing jest skierowany do klienta, który jest zainteresowany otrzymywaniem informacji reklamowych, ponieważ sam wyraził na to zgodę, np. zapisując się do Newslettera lub samodzielnie wchodząc na daną stronę. Outbound Marketing niestety taki nie jest. Swoim zakresem obejmuje on bowiem działania, których inicjatorami nie są klienci marki, a sama firma. Z tego też względu przybiera on formy reklamy bezpośredniej, telemarketingu, czy kampanii mailingowych, które są przeprowadzane na olbrzymią skalę. Z reguły są one również kierowane do osób, które nie zawsze spodziewają się takiej formy komunikacji. Ponieważ Marketing wychodzący ma za zadanie dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, bardzo często jest on podejmowany niezależnie od tego, czy klient wyraża na to zgodę, czy nie.

Wady i zalety obu modeli

Pomimo wielu zalet, niestety żaden z tych modeli nie jest w 100% idealnym rozwiązaniem W przypadku outbound marketingu największą jego wadą jest to, iż nie posiada on jasno spersonalizowanego komunikatu. Dostarczany z jego pomocą przekaz reklamowy kierowany jest bowiem bardzo często do osób, które nie są nim zainteresowane ofertą. To z kolei ciągnie za sobą ryzyko tego, że jego adresaci mogą się łatwo zniechęcić do marki. Wynika to z tego, że raczej nikt nie lubi Spamu, czy wydzwaniających od rana pracowników call center. W grę wchodzą również duże koszta przeprowadzenia takiej kampanii oraz jej stosunkowo małe rezultaty.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku Inbound Marketingu. W związku z tym, że jest on inicjowany za przyzwoleniem potencjalnych kupujących, zmienia się więc ich nastawienie względem reklamy. Potrzebując konkretnych informacji, docierają oni do strony sami. Dzięki temu strategia Inbound wzbudza większe zaufanie wśród konsumentów. Metoda ta jest mniej agresywna, przez co również wzrasta zaangażowanie odbiorców. To z kolei pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki oraz na stworzenie bazy subskrybentów, u których prawdopodobieństwo doprowadzenia procesu sprzedażowego do końca jest większe. Czy ma on zatem jakieś wady? Niestety tak. Największą z nich jest to, że Inbound Marketing wywiera nacisk na tworzenie treści wysokiej jakości, a to z kolei wymaga dużych nakładów pracy. Z drugiej strony ich brak często staje się przyczyną słabszego przebicia w przypadku mniejszych firm.

Model Inbound czy Outbound? Który wybrać?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest tak oczywista. Wszystko bowiem jest uzależnione od tego, jakiego rodzaju działalność się prowadzi oraz to, z jakimi klientem ma się do czynienia. Duże znaczenie mają także cele marketingowe firmy. Niezależnie od tego można jednak stwierdzić, że Inbound Marketing jest bardziej precyzyjną strategią działania. W dodatku nie przybiera on tak nachalnych form, jak Outbounding.

Marketing automation – co to?

Na końcu warto również powiedzieć sobie o tym, czym jest automatyzacja marketingu (ang. Marketing automation). Najprościej rzecz ujmując, jest to proces, który polega na zautomatyzowaniu działań marketingowych w firmie. To z kolei pozwala firmie na jeszcze skuteczniejsze spersonalizowanie kampanii reklamowych, co daje przedsiębiorstwu większe możliwości. Stworzone na ich podstawie systemy pozwalają firmie gromadzić dane potencjalnych klientów. Mowa m.in. o ich zainteresowaniach, danych demograficznych oraz czynnościach podejmowanych przez nich na stronie internetowej. Opracowane na ich podstawie kampanie reklamowe mają więc szanse na to, by odnieść lepsze rezultaty. Na tym jednak jeszcze nie koniec. Automatyzacja działań marketingowych odciąży Ciebie oraz Twoich pracowników. Powierzając wykonywanie powtarzalnych czynności systemom automatyzującym, można więc zaoszczędzić naprawdę sporo czasu i wysiłku. Dzięki nim strategie dotarcia do klientów stają się znacznie bardziej opłacalne. Podejmując decyzję o wdrożeniu ich do funkcjonowania Twojej firmy, musisz jednak pamiętać o tym, by je stale monitorować. Jest tak, ponieważ niestety nawet najlepsze narzędzie do zautomatyzowania reklamy, nigdy nie będzie mogło w pełni nie zastąpić człowieka. A to właśnie on jest potrzebny do tego, by opracować strategię marketingową i zaplanować szczegóły kampanii.

Automatyzacja marketingu i jej funkcje

Automatyzacja procesów marketingowych niesie ze sobą wiele korzyści. Pozwala ona bowiem m.in. na:

  • Dopasowanie przekazu reklamowego (grafiki, tekstu itp.) do konkretnego odbiorcy – również z uwzględnieniem jego lokalizacji.
  • Tworzenie oraz rozsyłanie Newslettera.
  • Budowanie baz danych o klientach.
  • Śledzenie, działań adresatów reklamy – w tym m.in. współczynnika otwarć rozsyłanych do klientów maili.

Narzędzia pomocne przy automatyzacji

Istnieje szereg oprogramowań, które mają na celu wdrożenie automatyzacji procesów marketingowych, a do najpopularniejszych z nich należą m.in.:

  • Narzędzia typu leadflow,
  • e-mail marketing,
  • Boty automatyzujące, które działają w obrębie strony,
  • zarządzanie leadami,
  • automatyczne boty w obrębie strony internetowej.

Wśród nich znajdują się m.in. narzędzia do komunikacji, np. w formie czatu, transmisji live, formularze kontaktowe itp. Niezależnie od tego, na które z nich postawisz – musisz pamiętać o tym, by dostosować ich działanie do oczekiwań i potrzeb swoich klientów.

Czy warto korzystać z automatyzacji?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: oczywiście, że tak! Każda forma reklamy – nawet tej zautomatyzowanej jest dobra. Narzędzia te doskonale sprawdzają się do wszelkich form retargetingowania, czy tworzenia kampanii cross- oraz up-sellingowych. Wieloletnie obserwacje rynku dowodzą, że wdrażanie systemów automatyzujących służy nie tylko utrzymaniu zainteresowania marką, ale i lepszej analizie zachowań klienta. W dodatku pozwalają one także na przeprowadzanie kampanii ratujących porzucone procesy w tym m.in. koszyki zakupowe. Korzystanie z nich ma pozytywny wpływ na zwiększenie współczynnika konwersji na stronie. W praktyce oznacza to więc, że zwiększysz prawdopodobieństwo tego, iż odwiedzający Twoja stronę Internauci podejmą określone działanie (np. sfinalizują zakup, zapiszą się do Newslettera itp.). Warto również wspomnieć o tym, że pozwolą Ci zaoszczędzić dużo czasu na to, by stworzyć skuteczne kampanie, z których efektów będziesz zadowolony. Nie wspominając o tym, że doprowadzą do zwiększenia bazy subskrybentów, co wpłynie pozytywnie na finanse Twojej firmy.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.