Czym jest i jak zwiększyć Współczynnik Konwersji?

Czym jest i jak zwiększyć Współczynnik Konwersji?


Współczynnik konwersji dostarcza wielu cennych informacji. Dla osób prowadzących własny sklep internetowy to ważny wskaźnik, który ma kluczowe znaczenie dla przychodów firmy. Przeprowadzenie optymalizacji współczynnika konwersji leży więc w interesie każdego, kto działa w branży e-commerce. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak skutecznie zwiększyć konwersję strony internetowej. Wyjaśniamy również, czym jest współczynnik konwersji oraz jak dopasować go do rodzaju prowadzonej działalności.

Konwersja – co to?

Konwersja to czynność, która jest podejmowana w celu zachęcenia biernego użytkownika Internetu do podjęcia aktywności, np. dokonanie zakupu. Klikając w reklamę internetową, dany użytkownik podejmuje działanie, które mogą również polegać na zapisaniu się do newslettera, podanie danych osobowych, wysłania zapytania itp. czy dokonanie zakupu). Dzięki temu właściciele sklepów internetowych mają szansę na zwiększenie swoich przychodów. Konwersja w przypadku e commerce jest zatem procesem, który zachęca klienta do podjęcia konkretnego działania, tym samym przyciągając jego zainteresowanie produktem.

Mikrokonwersja a makrokonwersja

Warto również wspomnieć o tym, że konwersje można podzielić na mikro- i makrokonwersje. Pierwsze z nich to działania, które użytkownicy mogą podjąć na stronie internetowej (np. wypełnienie formularza). Każda mikrokonwersja to krok, który sprzyja osiągnięciu większych korzyści – czyli dokonaniu zakupu. Wielu właścicieli sklepów internetowych popełnia błąd, skupiając się jedynie na makrokonwersji. Należy jednak pamiętać o tym, że mikrokonwersje przynoszą równie istotne korzyści dla optymalizacji strony pod kątem sprzedaży.

Wskaźnik konwersji – co to?

Wskaźnik konwersji (ang. conversion rate) to pojęcie, które w marketingu internetowym bardzo często określane jest również jako współczynnik konwersji. Na jego podstawie oblicza się m.in. współczynnik klikalności (ang. click through rate), który stanowi o skuteczności kampanii reklamowej w Internecie. Najprościej mówiąc, wskaźnik konwersji to wyrażany w procentach parametr, który wskazuje na to, ilu użytkowników dokonało konwersji – czyli działania na stronie sklepu. Parametr ten pomaga określić skuteczność reklamy i widoczność sklepu w Internecie.

Jak obliczyć współczynnik konwersji?

W tym celu potrzebne są dane takie jak: liczba konwersji oraz ilość użytkowników, którzy klikając w poszczególne grupy reklam, stali się przyczyna źródła ruchu na stronie sklepu. Następnie liczbę konwersacji należy podzielić przez ilość osób, które odwiedziły stronę docelową. Jeżeli więc na stronę internetową trafiło 1 000 osób, a 10 z nich podjęło działanie (np. zapisanie się do newslettera, dokonanie zakupu itd.), to wskaźnik konwersji wyniesie 10%. Znając liczbę konwersji oraz wartość powyższego wskaźnika pozwala więc na zwiększenie skuteczności reklamy. Dlatego warto pomyśleć optymalizacji współczynnika konwersji. Wyższy współczynnik konwersji zwiększa szanse na to, że klient dokona zakupu w sklepie. To jednak jeszcze nie wszystko.

Cele optymalizacji współczynnika konwersji

Wzrost współczynnika konwersji to ważny element strategii e-commerce. Jednak aby do tego doszło, w pierwszej kolejności należy zacząć od określenia celów optymalizacji strony internetowej. Dzięki temu łatwiej będzie stworzyć kampanie reklamowe, które zachęca użytkowników do podjęcia aktywności na stronie. Cele konwersji mogą się między sobą różnić – wszystko zależy od tego, jak wygląda profil działalności danej firmy. Głównym celem dla sklepu internetowego jest bowiem sfinalizowanie sprzedaży. Z kolei dla zwykłej strony internetowej (np. portalu informacyjnego) może to być wyłącznie chęć nakłonienia czytelnika do skorzystania z usługi, np. zapisanie się do newslettera. Działania te skłaniają użytkownika do aktywności na stronie i mogą być ukierunkowane na:

  • Dokonanie zakupu;
  • Zapoznanie się z asortymentem i podstronami sklepu;
  • Zapisanie się do newslettera;
  • Rejestracja klienta i zdobycie danych o nim – takich jak wiek, numer telefonu, miejsce zamieszkania;
  • Pobranie pliku – np. kuponów rabatowych;
  • Nawiązanie kontaktu z firmą poprzez formularz kontaktowy.

W efekcie dochodzi do nawiązania relacji z klientem. Konwersje mają na celu także zachęcenie klienta do ponownego wejścia na naszą stronę oraz skorzystania z oferowanych usług. Wiele firm działających w branży e-commerce wykorzystuje również konwersje, by poprawić jakość strony. Wypełnienie formularza lub ankiety przez klienta pomaga wprowadzić drobne zmiany, które posłużą w optymalizacji treści umieszczanych w witrynie.

Poprawienie współczynnika konwersji – czy warto?

Oczywiście, że tak! Nie ulega wątpliwościom, że optymalizacja konwersji (ang. Conversion Rate Optimization) pomaga zainicjować proces zakupowy. Zachęcony kampanią reklamową lub treściami udostępniamy w witrynie klient, chętniej dokona zakupu. Maksymalizacja szans na to, że klient dokona zakupu, przekłada się bezpośrednio na zyski firmy. Z kolei optymalizacja strony pod kątem publikowanych treści zwiększy prawdopodobieństwo tego, że dany gość strony internetowej ponownie ja odwiedzi. Sklep internetowy, który nie osiąga dużych konwersji, nie będzie przynosił spodziewanych zysków. Tym samym może on stać się dla swojego właściciela nierentowny.

Jak poprawić współczynnik konwersji?

W tym celu należy zacząć od przyjrzenia się naszej stronie internetowej. Im bardziej stanie się ona czytelna i użyteczna, tym bardziej zwiększy się jakość strony. Sposobów na poprawę współczynnika konwersji jest jednak znacznie więcej. Oto najważniejsze z nich.

Optymalizacja witryny pod kątem potrzeb odbiorcy

W zwiększeniu współczynnika konwersji pomoże wygląd sklepu oraz to, jakie wrażenia wśród klientów budzi strona. W tym celu warto pomyśleć o tym, by była ona:

  • Łatwa w nawigacji – zbyt duża ilość grafik, banerów i innych komunikatów może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego. Klient poczuje się przytłoczony oraz zagubiony, co wpłynie na obniżenie liczby konwersji. Warto również śledzić najnowsze trendy w sposobie projektowania stron.
  • Skierowana do konkretnej grupy docelowej – dzięki temu łatwiej będzie zdobyć uwagę klienta. Współczynnik konwersji wzrośnie m.in. dzięki umieszczaniu w witrynie unikalnych opisów produktów;
  • Zdobyła zaufanie użytkownika – strona sklepu powinna być przejrzysta, czytelna oraz funkcjonalna. Brak ładnej szaty graficznej oraz chaos na stronie obniżają współczynnik konwersji. Dokonywanie zakupów na stronie powinno być jak najbardziej uproszczone. Warto by klient poczuł, że może liczyć na pomoc pracowników sklepu, w razie gdy będzie jej potrzebować;
  • Szybko się ładowała – im więcej czasu zajmuje uruchomienie witryny, tym mniejsze będzie nią zainteresowanie. Strony ładujące się zbyt długo generują współczynnik odrzuceń, który obniża skuteczność konwersji.

Bezpieczeństwo i wygoda

Współczynnik konwersji wzrośnie, jeżeli osoby odwiedzające naszą stronę, poczują się na niej bezpiecznie. To również zachęci do dokonania zakupów. W tym celu warto zatroszczyć się o:

  • Bezpieczne połączenie – czyli certyfikat bezpieczeństwa SSL. Protokół ten chroni interesu kupujących, dzięki czemu użytkownicy witryny moga dokonac transkacji w bezpieczny sposób;
  • Pozytywne opinie – wpływają korzystnie na wizerunek firmy, budują zaufanie, a przede wszystkim zachęcają do podjęcia zakupów;
  • Wiele metod płatności – zwłaszcza w obecnych czasach, gdy coraz częściej odchodzi się od płatności tradycyjnym przelewem bankowym;
  • Sprzedaż krzyżowa i uzupełniająca – czyli tzw. cross-selling oraz up-selling, które polegają na proponowaniu klientom podobnych artykułów.

Jak zwiększyć konwersje wśród użytkowników? Podsumowanie

Bardzo istotne jest również zbieranie i śledzenie danych, a także drobiazgowe prześledzenie procesu zakupowego, aby przeanalizować potencjalne kwestie problematycznie. Czasem niewielkie, ale konkretne zmiany na stronie pozwalają na satysfakcjonujące zwiększenie współczynnika konwersji. Współczynnik konwersji wzrośnie, jeżeli użytkownicy będą mogli zapisać się do newslettera w sklepie internetowym. Bardzo dobrym pomysłem na zwiększenie ich aktywności jest także stosowanie tzw. call to action, czyli zwrotów, które zachęcają do podjęcia działania na stronie. Kolejnym ważnym elementem są social media oraz prowadzone w nich kampanie promocyjne. Zwiększają one widoczność firmy w Internecie. Bardzo przydatnym narzędziem są również powiadomienia typu web push, zegary odliczające oraz exit pop-up. Pomogą one zatrzymać użytkownika na Twojej stronie.