Czym jest i jak wykorzystać Feed Produktowy?

Czy prowadzisz sklep internetowy? Z pewnością jak każdy właściciel, zdajesz sobie sprawę z tego, że konkurencja jest spora. Liczba sklepów i ich produkty, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, jest naprawdę długa, niezależnie od branży. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, pozyskać nowych klientów i zatrzymać dotychczasowych, powinieneś działać na wielu płaszczyznach. Powinieneś korzystać z reklam Google i działać w mediach społecznościowych.

Jeśli zależy Ci na tym, aby wyróżnić się na tle konkurencji, powinieneś dowiedzieć się, czym jest feed produktowy. Jakie są dobre praktyki podczas używania pliku? Dlaczego warto wykorzystać feed produktowy? Sprawdź poniżej.

Jaka jest definicja feed produktowy?

Feed produktowy jest spisem wszystkich produktów, które dostępne są w sklepie internetowym. W pliku produktowym znajdują się informacje o produktach: Plik produktowy powinien zawierać atrybuty i opisy. Przygotowywany jest w dwóch formatach: .xml oraz .csv. Specyfikacja pliku produktowego może różnić się w zależności od platformy, na której będzie wykorzystywany. Product feed może zostać również stworzony w Microsoft Excel. Powinieneś używać go, jeśli prowadzisz serwis www oferujący produkty, które chcesz reklamować na Facebooku, w Google Ads lub porównywarkach cen.

Jakie są wymagane atrybuty w pliku produktowym?

Aby plik produktowy był prawidłowo przygotowany, powinien zawierać jak najwięcej danych danego produktu:

  • identyfikator produktu [ID] – to unikalny numer produktu;
  • tytuł produktu [title] – powinien mieć jak najwięcej informacji, dokładną nazwę produktu na przykład: damskie skarpetki bawełniane poniżej kostki;
  • opis produktu [description] – to dokładny opis produktów, który powinien mieć słowa kluczowe dopasowane do grupy docelowej;
  • link do głównego zdjęcia [image_link];
  • dostępność produktu w magazynie [available] ;
  • link umożliwiający dodanie adresu URL do zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych wersji strony docelowej [mobile_link];
  • data dostępności produktu w przedsprzedaży wraz z informacją o dacie planowanej wysyłki [availability_date];
  • Wartość zakupów, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie informacji dotyczącej wartości wszystkich zakupów brutto [cost_of_goods_sold]
  • Data ważności umożliwia wyłączenie produktu i nie wyświetlanie go określonym dniu lub w przypadku zakupów sezonowych [expiration_date]
  • Cena produktu [price];
  • Data ceny promocyjnej [sale_price_effective_date];
  • Koszt jednostkowy produktu [unit_pricing_measure];
  • Rata informuje klientów o miesięcznym planie spłat rat [installment];
  • gtin, mpn – informuje o unikalnym dla produktu kodzie kreskowym;
  • brand to nazwa marki.

Jak stworzyć feed produktowy facebook ads?

Product feed, który jest poprawnie przygotowany oraz zaktualizowany jest wyświetlany w reklamach produktowych. Znaczenie ma jednak to, aby nie zawierał błędów. Do najczęstszych należą: nieprawidłowa wartość Google, – wartość parametrów, – nieprawidłowe kodowanie znaków w parametrach, niewłaściwy rozmiar obrazka. Strona nie może być również zablokowana dla robotów Google, dlatego, że może to grozić blokadą konta. Muszą znajdować się w nim wszystkie wymagane atrybuty.

Dlatego warto pamiętać o odpowiedniej optymalizacji pliku produktowego. Możesz zrobić to samodzielnie lub zdecydować się na to, aby automatyczna aktualizacja odbywał się bez Twojego udziału. Dzięki temu przygotowanie product feed nie będzie aż tak czasochłonnym zadaniem. Reklamy produktowe Google powinny wyświetlać tylko te produkty, które są zgodne z tym, co oferujesz w swoim sklepie internetowym. Jeśli dany produkt nie jest dostępny w sklepie internetowym, wtedy powinieneś zająć się wyłączeniem produktu.

Jakie korzyści daje sprzedaż z katalogu na Facebooku?

Feed produktowy jest wykorzystywany na Facebooku do przygotowania reklam dynamicznych (Facebook Ads). Reklamy dynamiczne to rodzaj reklam, które są prezentowane użytkownikowi, który może być zainteresowany konkretnym produktem. Korzystając z reklam dynamicznych, możesz automatycznie wyświetlać , je dla każdego produktu. Masz możliwość wyświetlenia reklam osobom, które już odwiedziły Twój sklep internetowy. Możesz znaleźć grupę odbiorców, która jest zainteresowana Twoimi produktami. Oznacza to, że możesz wykorzystać feed produktowy zarówno podczas działań prospectingowych, jak i remarketingu dynamicznego.

Jak wykorzystać feedy produktowe w kampaniach produktowych Google?

Feed produktowy możesz wykorzystać również podczas kampanii produktowych Google Shopping. Dzięki temu możesz tak promować produkty, aby dostarczyć jak najwięcej szczegółowych informacji użytkownikom o produktach, które znajdą się w wynikach wyszukiwania. Google podpowiada, żeby grupę reklam kierować na kategorie produktów, na przykład typ produktu. To powoduje, że kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarce Google zapytanie, wyświetli mu się odpowiedni produkt.

Jeśli chcesz rozpocząć tworzenie kampanii produktowej, prześlij feed produktowy do Google Merchant Center i utwórz kampanię w Google Ads. Następnie wykorzystaj swoją kampanię do przygotowania reklamy w sieci reklamowej Google. Sposób oraz miejsce wyświetlenia reklamy produktowej zależy od tego, jakie informacje zawarte są w pliku i wykorzystane do konta Google Merchant Center. Słowa kluczowe nie są brane pod uwagę. Pamiętaj o tym, że zanim wykorzystasz feed produktowy w kampaniach Google musi być zaakceptowany. Akceptacja pliku trwa do trzech dni. Dopiero po tym czasie możliwe jest uruchomienie kampanii.

Jeśli zależy Ci na tym, aby reklamować swój sklep, możesz wykorzystać do tego dwa rodzaje kampanii: reklamy produktowe oraz – lokalnego asortymentu produktów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o feedzie produktowym w kampaniach Google, koniecznie sprawdź, informacje, które znajdują się na stronie supportu Google.

Pamiętaj o tym, że korzystanie z Google wymaga konta. Dlatego, jeśli nie posiadasz go jeszcze na stronie Google Merchant Center, konienie załóż je podczas rejestracji.

Dlaczego tak ważny jest feed produktowy w porównywarkach cenowych?

Porównywarki cenowe są serwisami internetowymi, w których można porównać grupy produktów. Znajdują się w nich tysiące produktów. Potencjalny klient może z łatwością wyszukać w nich dane produktów, które go interesują. Może także pozostawić w nich opinie i komentarze.

Jeśli właściciel sklepu internetowego zdecyduje się korzystać z porównywarki cenowej, rozlicza się w modelu CPC. Płaci za to,że użytkownik kliknie link prowadzący do jego sklepu internetowego. Korzystając z porównywarki cenowej, masz szanse na zwiększenie ruchu na stronie.

Jeśli chcesz wyświetlać produkty w porównywarce cenowej, wgraj feed produktowy do niej. Dzięki niemu użytkownicy będą mogli filtrować i sortować wybrane produkty. Pamiętaj o tym, że porównywarki cenowe umożliwiają przeprowadzenie efektywnych kampanii pod warunkiem, że aktualizacja pliku produktowego będzie przebiegała automatycznie. Podobnie jak w przypadku feedu produktowego przygotowywanego dla Google Ads.

W przeciwnym wypadku okaże się, że właściciel sklepu płaci za puste kliknięcia w pusty link. Dlatego, że porównywarka cen nie będzie prezentowała aktualnych produktów. Warto pamiętać, że nie zawsze cena produktu wpływa na podjęcie pozytywnej decyzji zakupowej, ale także pozostałe atrybuty: czas realizacji wysyłki, sposób dostarczenia zamówionych produktów oraz pozostałe. Dlatego ważne jest to, czy feed zawiera szczegółowe informacje. Ważne jest to, czy plik danych zawiera jak najwięcej danych produktów.

Gdzie możesz przygotować szybko feed produktowy, aby wykorzystać go w kampaniach reklamowych?

Samodzielne przygotowanie feedów produktowych trwa długo. Jednak, jeśli zależy Ci nie tracić zbyt wiele czasu na feedy produktowe, możesz wykorzystać do tego Feedink. To narzędzie, dzięki któremu wprowadzisz każdy, nowy produkt w feedzie produktowym. Dzięki narzędziu możliwa jest także optymalizacja feedu produktowego. Plik możesz uzupełnić za pomocą atrybutu id. Feedink umożliwia zintegrowanie sklepu z kilkoma partnerami biznesowymi.Obecnie niemal każdy sklep w internecie posiada plik produktowy, który jest systematycznie aktualizowany.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.