Czym jest Google Marketing Platform?

Duża konkurencja w sieci oraz tworzenie coraz bardziej skomplikowanych strategii reklamowych sprawiają, że działania reklamowe są obecnie znacznie trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Na szczęście, dzięki Google Marketing Platform można korzystać z zaawansowanych narzędzi marketingowych w jednym miejscu. W skład Google Marketing Platform należą Display & Video 360, Search Ads 360, Analytics 360, Data Studio, Optimize 360, Surveys 360, Tag Manager 360. Czym zatem dokładnie jest Google Marketing Platform i jak wykorzystać to stosunkowo nowe rozwiązanie od Google dla promocji swojej firmy w internecie?

Google Marketing Platform – co to?

Google Marketing Platform to jednolita, centralna platforma marketingowa opracowana przez Google obejmuje zespół narzędzi działający jako one cookie system. Jest to więc platforma, na której można uzyskać dostęp do wielu praktycznych narzędzi od Google. Google Marketing Platform (GMP) łączy w jednym rozwiązaniu wszystkie usługi Google dotyczące kampanii, analizy danych i personalizacji. Umożliwia to centralne i kompleksowe zbieranie i wykorzystywane danych i narzędzi marketingowych, co z kolei prowadzi do optymalizacji i lepszej kontroli kampanii reklamowej. Google Marketing Platform została uruchomiona i udostępniona dla użytkowników 24 lipca 2018 r.

Google Marketing Platform konsoliduje narzędzia Google w celu poprawy przepływu i wykorzystania danych. Jest to możliwe dzięki temu, że Google to nie tylko największa wyszukiwarka internetowa na internecie, ale również właściciel wielu powszechnie wykorzystywanych narzędzi jak m.in. Gmail, YouTube, Android, Chrome, różne sieci reklamowe oraz wiele mniejszych narzędzi, które są przydatne przede wszystkim przy planowaniu działań reklamowych w internecie. Google Marketing Platform w znacznym stopniu ułatwia pracę specjalistom od marketingu w internecie, ponieważ składa się z 7 oddzielnych narzędzi, które mogą być używane pojedynczo lub w połączeniu. Spójrzmy zatem na ich zastosowanie.

Co obejmuje Google Marketing Platform?

Google Marketing Platform to rewolucyjne rozwiązanie od Google, które łączy w sobie narzędzia, które kiedyś były dostępne w środowisku DoubleClick oraz Google Analytics 360. Do tego doszły również całkowicie nowe narzędzia analityczne. Z poziomu Google Marketing Platform można korzystać z Display & Video 360 (wcześniejsza nazwa: DoubleClick Bid Manager), Search Ads 360 (wcześniejsza nazwa: DoubleClick Search), Data Studio (wcześniejsza nazwa: DoubleClick Studio), Tag Manager 360, Optimize 360, Analytics 360 oraz Surveys 360. Przeniesienie wszystkich usług pomocnych w działaniach marketingowych na jedną platformę to ogromne ułatwienie dla osób odpowiedzialnych za promocję firmy w internecie.

Moduł Display & Video 360 łączy teraz dotychczasowe narzędzia Double Click Bid Manager, Camping Manager, Studio i Audience Center. Ten moduł umożliwia planowanie i zarządzanie zautomatyzowanymi kampaniami reklamowymi przy użyciu danych o odbiorcach. Search Ads 360 to z kolei narzędzie Google do zarządzania kampaniami. Służy do kontroli stawek oraz wspiera reklamodawców i agencje w zarządzaniu ich kampaniami. Oferuje przy tym znacznie więcej funkcji niż bezpłatne Google Ads. Google Analytics 360 to wersja premium bezpłatnego narzędzia do analizy Google Analytics. O ile darmowa wersja może wystarczyć na potrzeby mniejszych firm, o tyle duże firmy często potrzebują znacznie bardziej profesjonalnych rozwiązań. Google Analytics 360 może być wtedy najlepszym rozwiązaniem, ponieważ oferuje wiele rozszerzonych opcji analizy oraz możliwość integracji z innymi narzędziami wykorzystywanymi do analityki internetowej.

Data Studio to bezpłatne narzędzie do raportowania i wizualizacji danych. Data Studio oferuje znacznie więcej opcji wyświetlania zebranych danych niż w przypadku Analytics. Optimize 360 to narzędzie do optymalizacji konwersji i przeprowadzania testów (np. testów A/B). Dzięki wykorzystaniu Optimize 360 można dowiedzieć się, które warianty są lepiej odbierane przez internautów i w ten sposób zoptymalizować swoje działania marketingowe. Surveys 360 to narzędzie do badania rynku, które umożliwia m.in. tworzenie interakcyjnych ankiet. Tag Manager 360 to rozszerzona wersja bezpłatnego menedżera tagów Google i pomaga firmom zarządzać ich tagami marketingowymi. W bezpłatnej wersji Tag Manager nad projektami może pracować równolegle tylko 3 użytkowników, natomiast w wersji premium nad projektem może pracować nieograniczona liczba specjalistów.

Dlaczego warto korzystać z Google Marketing Platform?

Google Marketing Platform łączy w sobie praktyczne narzędzia marketingowe. Oznacza to, że dla marketerów internetowych i menedżerów kampanii korzystanie z platformy marketingowej ma wiele zalet. Najważniejszą z nich jest integracja i znaczne ułatwienie zarządzania procesami marketingowymi. Siedem różnych modułów dostępnych w GMP może być używanych pojedynczo lub łącznie. W ten sposób można znacznie przyśpieszyć pracę nad tworzeniem kampanii reklamowych, zarządzaniem oraz analizę osiągniętych rezultatów. Dzięki prostemu interfejsowi w Google Marketing Platform można szybko zarządzać uprawnieniami różnych użytkowników, co jest szczególnie przydatne dla firm z dużą liczbą użytkowników z różnymi prawami dostępu.

GMP – digital marketing na wyższym poziomie

Google wielokrotnie podkreślało znaczenie współpracy między zespołami i różnymi pracownikami, dlatego stosunkowo nowa platforma Google Marketing Platform ma to ułatwić i udostępniać zebrane informacje jako wspólne narzędzie dla wszystkich zaangażowanych osób. Połączenie różnych narzędzi marketingowych w jednym systemie ułatwia również gromadzenie i wykorzystywanie danych. Można więc wykorzystywać dane zebrane za pomocą jednego narzędzia do usprawnienia funkcjonowania innego.

Poza tym konsolidacja wszystkich zebranych danych i możliwość ich przygotowania w przejrzystych raportach umożliwia wszystkim zaangażowanym stronom stały dostęp do istotnych danych. Raportowanie będzie również szybsze i łatwiejsze Dzięki platformie Google Marketing Platform można również bardzo szybko otrzymać dostęp do niestandardowych raportów i danych, co bardzo pomaga w optymalizacji strategii marketingowej. Zobaczmy zatem, jak funkcjonują poszczególne narzędzia w GMP i jak mogą pomóc w promocji firmy.

Google Marketing Platform – jak zacząć?

Interfejs Google Marketing Platform jest stosunkowo łatwy w obsłudze i bardzo interaktywny. Najważniejsze jest jednak to, że korzystanie z platformy nie różni się zbyt wiele od wykorzystywania innych narzędzi od Google, w tym również darmowych. Dodatkowo jeśli zajmujesz się działaniami marketingowymi dla Twojej firmy prawdopodobnie już korzystasz z darmowych wersji niektórych narzędzi dostępnych w Google Marketing Platform.

Aby korzystać z Google Marketing Platform, można stworzyć oddzielne konto lub przejść do głównego panelu nawigacyjnego z opziomu jednego z narzędzi, które należą do nowego ekosystemu. Wszystkie narzędzia dostępne w Google Marketing Platform sprawiają, że przeporwadzanie kamapnii reklamowych jest znacznie łatwiejsze, a użytkownicy w internecie znacznie prawdopodobniej zainteresują się ofertą reklamowanej firmy.

Search Ads 360

Search Ads 360 to platforma, którą wykorzystuje się do zarządzania kampanii reklamowymi w wyszukiwarkach internetowych (przede wszystkim w Google). Ponadto narzędzie oferuje integrację z platformami społecznościowymi, takimi jak np. Facebook. Dotyczy to jednak tylko skonsolidowanego raportowania i śledzenia zachowania użytkowników na różnych kanałach. Za pomocą tego narzędzia nie można więc kontrolować ani konfigurować kampanii w mediach społecznościowych. Największą zaletą Search Ads 360 jest możliwość automatyzacji zarządzania stawkami. Dzięki wykorzystaniu tego narzędzia można zaoszczędzić czas, minimalizując złożoność działań oraz poprawić efektywność podejmowanych decyzji oraz zwiększyć zwrot z inwestycji w działania marketingowe.

Bardzo ważnym szczegółem jest to, że wszystkie narzędzia w ramach platformy Google Marketing Platform obsługują Floodlight, czyli system śledzenia konwersji umożliwiający sprawdzanie rezultatów digital marketingu z reklam displayowych i reklam w wyszukiwarce. Search Ads 360 wykorzystuje się również do tworzenia kampanii asortymentowych, które bazują na plikach produktowych, do zwiększenia sprzedaży w branży e-commerce.

Display & Video 360

Kolejnym narzędziem dostępnym w Google Marketing Platform jest Display & Video 360. Display & Video 360 łączy w sobie funkcje, które wcześniej były już dostępne z poziomu innych narzędzi od Google jak np. Double Click Bid Manager, Audience Center, a także DoubleClick Campaign Manager i Studio. Display & Video 360 wykorzystuje się do tworzenia i zarządzania kreacjami reklamowymi. Dzięki temu narzędziu można również dokładnie ustalać grupy docelowe (targetowanie reklamy), wybierać kanały promocji oraz kupować powierzchnie reklamowe dostosowane do potrzeb firmy.

Display & Video 360 jest oparte na sztucznej inteligencji i algorytmach samo uczących się. Display & Video 360 to platforma, która znacząco ułatwia prezentację reklam w modelu RTB oraz prywatnych aukcji jak np. private deali oraz prefered deal. W Display&Video 360 możemy tworzyć i edytować kreacje reklamowe w AdCanvas. Narzędzia umożliwia tworzenie reklam graficznych, reklam natywnych, reklam wideo oraz kreacji dynamicznych.

Analytics 360

Analytics 360 to rozszerzona wersja doskonale znanego narzędzia, czyli Goolge Analytics. Google Analytics to bezpłatna platforma internetowa oferowana przez Google, natomiast pełna wersja Google Analytics 360 jest płatna. Analytics pozwala na zbieranie danych o zachowaniu i działaniach użytkowników na stronie internetowej. Do najważniejszych danych dostępnych dzięki Analytics należą m.in. czas spędzony na stronie, konwersje, a także to, w jaki sposób internauta trafił na stronę.

W Google Analytics można znaleźć wiele podstawowych funkcji, jednak dla większych firm lub przy bardziej skomplikowanych projektach bardzo przydatne jest zastosowanie ulepszonej i lepiej wyposażonej wersji Analytics 360. Raporty uzyskane poprzez wykorzystanie tego narzędzia obejmują m.in. analizę danych demograficznych potencjalnych klientów (m.in. wiek, płeć), ich zainteresowania oraz lokalizację. Otrzymane informacje można bardzo skutecznie wykorzystać podczas planowania i prowadzenia przyszłych działań marketingowych w internecie.

Data Studio

Google Data Studio to kolejne narzędzie dostępne w Google Marketing Platform. Tym razem mowa o programie, który ułatwia wizualizację danych. Za pomocą Data Studio można stworzyć bardzo atrakcyjne raporty. W Data Studio łatwo przenieść dane zebrane w Google Analytics, Google Search Console, Google Ads, Statystyk YouTube. Dzięki bardzo łatwym i szybkim w przygotowaniu raportów w Data Studio specjaliści od marketingu mogą uzyskać znacznie lepsze rezultaty w takich obszarach jak np. SEO, SEM oraz eCommerce.

Data Studio cieszy się dużą popularnością m.in. ponieważ ma prosty interfejs, umożliwia tworzenie wykresów, metryk i różnego rodzaju raportów oraz sprawia, że wykorzystywanie wielu źródeł jest bardzo intuicyjne. Dużymi zaletami są również automatyczna aktualizacja danych i darmowe pobieranie raportów w formacie PDF. Dodatkowo w Google Data Studio istnieje możliwość przyznawania dostępu do programu wielu użytkownikom, co jest bardzo pomocne w przypadku skomplikowanych projektów. Optimize 360

Optymalizacja działań marketingowych jest bardzo ważna, ponieważ to od niej zależy zwrot z inwestycji i skuteczność całej strategii marketingowej. W celu optymalizacji swoich działań promocyjnych warto wykorzystać jeszcze jedno narzędzie należące do ekosystemu Google Marketing Platform, czyli Optimize 360. Program stosuje się przede wszystkim dla testowania różnych działań marketingowych, np. poprzez tworzenie i realizację testów A/B. Google Optimize pozwala na edytowanie surowego kodu HTML, a także na dodawanie reguł w CSS i w Javascript. Google Optimize 360 to zatem narzędzie od Google do optymalizacji kampanii reklamowych oraz zawartości stron internetowych, które można używać do testowania różnych elementów witryny, aby zobaczyć, gdzie można wprowadzić zmiany w celu poprawy współczynników konwersji.

Surveys 360

Zbiór i analiza danych mają ogromne znaczenie dla działań marketingowych w każdej branży, dlatego Google stworzyło dla swoich użytkowników bardzo praktyczne rozwiązanie. Surveys 360 to narzędzie, które sprawia, że właściwie każdy może przeprowadzić bardzo wartościowebadanie rynku. Dzięki niemu firma zdobywa dostęp do informacji o upodobaniach i preferencjach swoich potencjalnych i obecnych klientów.

Surveys 360 to narzędzie stworzone w celu ułatwienia przygotowania ankiet dostępnych w internecie lub na urządzeniach mobilnych. Korzystanie z Surveys 360 to jeden ze skutecznych sposobów, aby uzyskać przewagę nad konkurencją, która ogranicza się do innych sposobów na zebranie informacji o klientach. Podsumowując, Ankiety Google to narzędzie umożliwiające szybkie i nieskomplikowane badanie rynku, bez konieczności przygotowania się na duże wydatki potrzebne do profesjonalnego badania rynku.

Tag Manager 360

Google Tag Manager to jedno z najważniejszych narzędzi dla każdego marketera, analityka oraz właściciela sklepu internetowego. Dzięki niemu można swobodnie dodawać na stronę internetową różne taki i skrypty. Oczywiście dodanie tagów nie jest dla programistów, którzy tworzą strony internetowe, nie jest dużym problemem, jednak w przypadku konieczności wprowadzenia bardzo szybkich zmian w tagach, nie ma czasu na nawiązania kontaktu z programistą.

Google Tag Manager ułatwia zatem wdrożenie narzędzi do analizy sieci, takich jak Google Analytics na stronie internetowej. W praktyce oznacza to, ze za pomocą Google Tag Manager można dodać na stronę właściwie dowolny fragment kodu, czyli tag. Podstawowa, darmowa wersja oferuje jednak tylko podstawowe funkcje. Największą zaletą płatnej wersji jest nieograniczona liczba obszarów roboczych. W przypadku darmowej wersji dostępne są tylko trzy obszary robocze. Większa liczba obszarów roboczych umożliwia dodatkowo pracę kilku użytkowników jednocześnie.

Czym jest Google Marketing Platform? – podsumowanie

Google Marketing Platform to jedno z najważniejszych narzędzi, aby przygotowywać skuteczne kampanie reklamowe. Użytkownicy platformy mogą wykorzystać połączenie różnych kanałów i znacznie ułatwić sobie pracę nad reklamą dla firmy usługowej lub sklepu internetowego. Nie oznacza to jednak, że przy korzystaniu z platformy nie można skupić się tylko na oddzielnych kanałach, aby np. jedynie zbierać potrzebne dane w jednym raporcie.

Najchętniej wykorzystywaną strategią korzystania z Google Marketing Platform jest jednak połączenie wszystkich dostępnych narzędzi w celu optymalizacji swoich działań marketingowych i wzajemnego dopełnienia pewnych braków, którymi charakteryzują się oddzielne narzędzie dostępne w GMP. Dziś jednym z najważniejszych elementów dla digital marketingu są narzędzia pomagające w planowaniu kampanii reklamowej oraz zbierające dane analityczne, a dzięki GMP można je znaleźć w jednym miejscu

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.