Czym jest CTA i jak stworzyć skuteczne call to action?

Czym jest CTA i jak stworzyć skuteczne call to action?


Skuteczne CTA (call to action) skłania internautę do podjęcia konkretnego działania w sieci. Przykładem może być tekst „Skontaktuj się z nami”, który sprawia, że po kliknięciu, odbiorca może przesłać wiadomość bądź też wyświetla się mu numer telefonu. Wbrew pozorom proste wezwanie do działania może skutecznie zachęcić użytkownika do konkretnego zachowania. CTA ma zastosowanie na witrynach internetowych dużych, średnich i małych firm. Być może CTA to dobry pomysł także na Twojej stronie internetowej?

Jak wygląda i gdzie występuje CTA?

Przycisk CTA na stronie internetowej pojawia się w formie wyrażeń rozkazujących. Jego postać zmienia się nieco w zależności od miejsca, w którym występuje. Odpowiednie jego wykorzystanie sprawia, że wzrasta zainteresowanie produktami i usługami, a także rosną zyski.

CTA w branży e-commerce

Bardzo często tego typu zwroty stosowane są w branży e-commerce. Zwroty typu „Kup teraz”, „Zapisz się do newslettera” bądź też „Dodaj do przechowalni” pojawiają się na przykład w sklepach internetowych.

CTA w opisach meta description

Dla przykładu opisy meta description, które możemy przeczytać w wynikach wyszukiwania Google, kończą się niekiedy zwrotem typu „Sprawdź naszą ofertę!”. W takiej formie CTA jest częścią opisu meta description i sam w sobie nie jest odnośnikiem. Jego celem jest jednak wezwanie do działania, czyli w tym wypadku doprowadzenie do kliknięcia linka powyżej.

CTA na stronach internetowych usługodawców

Przycisk typu „Button Call” również często ma postać CTA. Zadaniem takiego CTA może być na przykład wykonanie połączenia głosowego z operatorem infolinii. Jeżeli widzimy link typu „Zadzwoń do nas!”, a po kliknięciu następuje przejście do połączenia, mamy do czynienia właśnie z tego typu CTA.

CTA w formularzach

Call to action może być także wezwaniem do usunięcia Twoich danych. Jeżeli na stronie internetowej widnieje przycisk „Usuń wprowadzone dane” po kliknięciu, wyczyszczone zostaną na przykład uzupełnione formularze. To tylko jedna z bardzo wielu możliwości zastosowania call to action na stronach. Przycisk CTA może także zachęcać użytkownika do przeczytania artykułu, wypełnienia ankiety, bądź też do zapoznania się z opisem zasad panujących na forum internetowym.

Bardzo często w branży e-commerce wezwanie do działania jest częścią reklamowej kreacji i nakazuje użytkownikowi natychmiast skorzystać z oferty. Taki zwrot do odbiorcy może działać naprawdę perswazyjnie. Jeżeli w stanie ekscytacji, użytkownik sklepu internetowego zapoznaje się z opisem produktu, po przeczytaniu wezwania „Kup teraz!” bardzo często podejmuje decyzję i finalizuje zakup. W sklepach internetowych skuteczne CTA często występuje także jako „Dodaj do koszyka”.

CTA w pop-upach

Wezwanie do podjęcia działania to bardzo częsty element pop-upów, czyli wyskakujących na różnych witrynach internetowych okienek. Wyskakujące okno może w tym przypadku poinformować o konieczności przetwarzania danych osobowych i znajdować się na środku ekranu.

W momencie, gdy przycisk CTA, który brzmi na przykład „Zaakceptuj warunki” będzie wyraźnie widoczny, pozytywnie wpłynie to także na doświadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX). Przejrzystość i odpowiednie położenie wszystkich elementów w serwisie internetowym są bowiem naprawdę ważne.

CTA na grafikach

Odbiorca internetowych reklam może natknąć się także na opisywane wyzwanie na grafikach. Dla przykładu mogą to być wezwania do działania typu „Sprawdź dziś!”, „Przeczytaj treść sprostowania!”, lub „Zlikwiduj ograniczenia”. Tego typu wezwania mogą być elementem grafik reklamowych w Google Ads, Facebook Ads, Newsletterach lub reklamach push.

CTA w mailingu

CTA bardzo często stosowany jest także w mailingu. W tym wypadku oznacza to, że częścią tekstu wiadomości jest zachęcenie na przykład do skorzystania z oferty. Widniejące na końcu tekstu wiadomości wezwanie do działania może przykładowo przybrać formę „Skorzystaj z okazji!”, „Zapoznaj się z ofertą!” itp.

Opisane powyżej miejsca to jedynie niewielka część wszystkich, w których można zastosować wezwania do działania.

Jak za pomocą CTA skutecznie wezwać użytkownika do konkretnego działania?

Tworząc na stronach www call to action, chodzi oczywiście o kliknięcia. Z tego też powodu warto sprawdzić różne opcje, aby wybrać najchętniej klikany wariant. Dobrym źródłem inspiracji mogą być na przykład tematycznie powiązane artykuły. Call to action ma oczywiście pewne ograniczenia, gdyż musi być krótkie i być zwrotem bezpośrednio do odbiorcy. Jednak w tej prostocie tkwi także jego skuteczność.

Ważne jest, aby stosując zwroty CTA konsekwentnie używać tej samej formy. CTA stosowane w bardzo różnych formach na podstronach tej samej witryny sprawi, że treść będzie wyglądać chaotycznie. W związku z tym negatywnie wpłynie to na liczbę konwersji, a także User Experience (UX).

Dodatkowo, tworząc CTA, warto zadbać o estetyczne aspekty, na przykład jego kolorystykę. Ważny jest także rozmiar i położenie. Przycisk CTA nie może być przecież zbyt duży ani zbyt mały w stosunku do pozostałej treści na stronie. Odpowiedni kolor także przekłada się na liczbę sprzedanych produktów, wysłanych wiadomości i wykonanych połączeń. Dbałość o detale niesie zatem ze sobą naprawdę sporo korzyści.

Jednoznacznie nie da się określić, które wezwanie do działania jest najlepsze. Wszystko zależy bowiem od tego, w jakim kontekście pojawia się wezwanie. Użytkownik potrzebuje innych bodźców, aby doszło do akceptacji przetwarzania danych, a innych, aby chciał kupić dany produkt. Warto na bazie przeprowadzonej analizy opatrzyć stronę w optymalne wezwanie. Można także przeprowadzić testy i na ich bazie zdecydować, który wariant jest najbardziej skuteczny. Potencjal witryn internetowych warto bowiem wykorzystać do maksimum.

Jaka jest optymalna forma CTA?

Najlepiej, gdy opisywany przycisk przyciąga uwagę na stronie internetowej, a jego kolorystyka się wyróżnia. Wpływa to znacząco na poziom konwersji. Ważne jest także, aby call to action znajdowało się w sekcji ATF (Above The Fold), czyli w pierwszym widoku strony. Gdy internauta nie musi przewijać witryny, aby zobaczyć napis „Kup teraz!” jest większa szansa, że uda się doprowadzić do sprzedaży. Analityka daje naprawdę sporo możliwości, jeśli chodzi o uskutecznianie opisywanych wezwań. Zachowanie użytkowników można mierzyć na mapie ciepła, na przykład za pomocą narzędzi, takich jak HotJar. Wspomniane narzędzie jest opisane w treści innego wpisu na tym blogu.

Calll to Action powinno także być kompatybilne ze wszystkimi urządzeniami multimedialnymi (na przykład komputerem osobistym, laptopem lub tabletem). Musi pozwalać na wykorzystanie go na różnych rozdzielczościach i przeglądarkach internetowych.

Co jeszcze można zrobić, aby tworzyć skuteczne CTA na stronie internetowej?

Tworząc stronę internetową, każdemu zależy na tym, aby miała jak najwięcej konwersji. Współczynnik konwersji określa, jak wiele internautów zdecydowało się na wykonanie pożądanej czynności, odwiedzając witrynę internetową. Tego typu zadanie jest kluczowe na przykład na stronach typu landing page. Im więcej osób zdecyduje się na przykład na stworzenie konta, zakup usługi bądź też produktu, tym lepiej. Sprawdź, zatem co jeszcze możesz zrobić, aby tworzyć skuteczne call to action.

Eksponuj korzyści

Nad przyciskiem typu „Sprawdź więcej!”, który jest elementem reklamy, warto umieścić na przykład listę korzyści, które daje produkt lub konkretna usługa. Tego typu forma komunikatu może być naprawdę perswazyjna. W marketingu internetowym często wykorzystywany jest język, który podkreśla, co otrzymuje klient po zakupie produktu. Nierzadko jest to bardziej skuteczne niż opis samej specyfikacji, czyli podawanie suchych faktów.

Postaw na konkretność

Jasne i konkretne sformułowania typu „Załóż konto osobiste” oznacza naprawdę wiele, a jednocześnie zajmuje mało miejsca na ekranie. Konkretny przekaz w call to action podobnie jak w mowie werbalnej ma sporą moc oddziaływania. Od dawna wiedzą o tym specjaliści od marketingu i osoby, które zarządzają zasobami ludzkimi.

Wykorzystuj czasowniki dynamiczne

Bazowanie na czasownikach ukierunkowanych na wykonanie określonej czynności jest skuteczne. Zostało to wielokrotnie potwierdzone i często tego typu wskazania zawiera fachowa literatura dotycząca marketingu internetowego.

Zachęć zatem odbiorcę do kupna produktów i wykorzystaj określenie takie jak na przykład „Kup teraz” lub „Zaprojektuj już dziś!”. Dynamiczne czasowniki wywierają ogromne wrażenie nie tylko w marketingu internetowym, ale także w literaturze. Wiele publikacji dotyczących tego, jak pisać, wskazuje znaczenie właśnie tego typu czasowników.

Korzystaj z magicznych słów

Pobudzające działanie w CTA mają z całą pewnością zwroty, takie jak między innymi „teraz”, „dziś”, „już” i „gratis”. Możesz zadbać o taki układ treści na stronie internetowej, aby wyróżnić magiczne słowa.

Podsumowując

Zapisz lub zapamiętaj powyższe wskazówki, gdyż każde kliknięcie CTA jest na wagę złota nie tylko branży e-commerce.

W ramach sprostowania, wezwanie do podjęcia działania w momencie, gdy inne elementy strony internetowej lub oferty nie domagają, nie zagwarantuje sukcesu, jednak jego umiejętne stosowanie doskonale wpływa na podniesienie skuteczności.

Zwroty typu „Zapisz wiadomość!” przekonują odbiorcę przekazu, aby faktycznie ją zapisał. Gdyby próba nakłonienia go do tego była rozległa, jej skuteczność byłaby obniżona. Internauta daje możliwość przetwarzania swoich danych tylko w momencie, gdy treść na stronie lub aplikacji jest w stanie go do tego przekonać.

Ogromna liczba klientów, którzy odwiedzają strony www z branży e-commerce, korzysta z aplikacji premium lub decyduje się na konkretne produkty i usługi. Te osoby nie zrobiłyby tego, gdyby nie skuteczne wzmocnienie treści za pomocą wezwania do działania. Pomimo że opisywany w tym artykule zwrot ma ogromne znaczenie w marketingu internetowym jest wciąż niedoceniany.

Większość stron internetowych należących do małych firm nie wykorzystuje potencjału, jakie dają wezwania do wykonania określonej czynności, a to spory błąd. Aby osiągnąć założone cele biznesowe, stosując opisywany przycisk, trzeba jednak przestrzegać zasad opisanych wyżej.