Czym jest Audyt SEO i jak go poprawnie wykonać?

Contents hide
1. Czym jest Audyt SEO i jak go poprawnie wykonać?

Czym jest Audyt SEO i jak go poprawnie wykonać?


W poniższym artykule zebraliśmy najważniejsze informacje na temat audytu SEO. Analiza i ocena strony internetowej ma na celu dostosowanie jej pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych, takich jak na przykład Google.

Kompleksowy audyt SEO pozwala nie tylko sprawdzić, co wymaga poprawy na stronie www, ale także porównać stronę z witrynami konkurencji. Po wykonaniu audytu SEO można otrzymać dokładny opis aktualnej kondycji witryny. Warto regularnie przeprowadzać analizę i ocenę witryny.

Czym jest audyt SEO?

Można powiedzieć, że audyt SEO jest bazą do pozycjonowania strony www. Audyt strony internetowej jest także usługą, której celem jest utworzenie dokumentu zawierającego uwagi, zalecenia i porady dotyczące poddawanej audytowi witryny.

Wykorzystując wskazówki możliwe jest opracowanie strategii pozycjonowania.

Audyt strony to przegląd wszystkich elementów witryny, a także działań content marketingowych, który ma na celu sprawdzenie skuteczności pod względem pozycji w Google.

Zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, a także słowa kluczowe, treść i budowa strony są wnikliwie sprawdzane.

Sam audyt to także ocena i analiza, która jest ogromnie ważna dla budowania rozpoznawalności Twojej marki w sieci. Wskazanie mocnych i słabych stron ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju witryny.

Dzięki przeprowadzonemu audytowi SEO osoby takie jak programiści, redaktorzy i inni specjaliści zajmujący się witryną są przygotowani do wykonywania jeszcze lepszej pod kątem widoczności w sieci pracy nad witryną. Możliwe staje się także opracowanie długofalowej strategii pozycjonowania.

W tym artykule opiszemy wszystkie aspekty audytu SEO. W procesie pozycjonowania ważne są bowiem kwestie związane z:

  • widocznością w wynikach wyszukiwania Google,
  • słowami kluczowymi,
  • technicznymi aspektami witryny,
  • wydajnością,
  • analizą treści pod kątem SEO,
  • SXO
  • profilem linkowania, a także
  • konkurencyjnymi witrynami.

Oczywiście wymienione aspekty to tylko część zainteresowań specjalistów SEO w trakcie audytu.

Po przeprowadzonym audycie SEO można otrzymać raport. Podjęcie sugerowanych w raporcie działań sprawia, że:

  • witryna dociera do większej liczby klientów niż dotychczas,
  • strona internetowe znajduje się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania,
  • zwiększa się zainteresowanie Twoją marką, a także
  • wzrasta sprzedaż produktów i usług.

Co jest potrzebne, aby wykonać audyt SEO?

Realizacja audytu SEO wymaga konta Google Search Console. Wspomniane narzędzie jest darmowe. Warto korzystać także między innymi z Ahrefs, Senuto, Google Analytics i Google PageSpeed Insights.

Audyt strony można wykonać samodzielnie. Jednak po podpisaniu umowy z agencją SEO właściciele witryn internetowych mają gwarancję wysokiego poziomu wykonania usługi. Specjaliści SEO mają ogromne doświadczenie w przeprowadzaniu audytów.

Kiedy warto przeprowadzić audyt SEO?

Audyt SEO można przeprowadzić w dowolnym czasie. Istnieją jednak szczególne momenty, w których specjaliści od pozycjonowania zalecają przeprowadzenie tego procesu. Jednym z nich jest rozpoczęcie współpracy z agencją bądź też specjalistą SEO.

Przeprowadzając audyt SEO w takim momencie, można sprawdzić stan optymalizacji witryny jeszcze przed rozpoczęciem usługi pozycjonowania. Dzięki temu możliwe staje się nakreślenie strategii działania. Audyt SEO stanowi wtedy bazę do pracy pozycjonerów.

Znając mocne i słabe strony witryny, a także jej szczegółową specyfikację i wykorzystując sugestie zawarte w raporcie audytu, możliwe jest dotarcie do o wiele większego grona potencjalnych klientów niż dotychczas. Większy zasięg witryny to także większa liczba konwersji, a więc zarobku.

Drugą sytuacją, w której zdecydowanie warto zainwestować w audyt SEO jest moment zauważenia wyraźnych spadków widoczności organicznej, a także ruchu lub pozycji witryny na najważniejsze słowa kluczowe. Zwiększenie ruchu jest czasami konieczne, aby utrzymanie sklepu internetowego było opłacalne. Warto zatem monitorować wyniki, jakie osiąga witryna. Warto także opierać dalszą strategię prowadzenia witryny na wnioskach z raportu uzyskanych po przeprowadzonym audycie SEO.

Trzecią sytuacją, w której dobrze zdecydować się na audyt jest moment planowania dużych zmian. Przykładem może być zmiana domeny, zmiana CMS-a bądź też migracja serwisu. Po przeprowadzeniu wszystkich zaplanowanych zmian warto przeprowadzić ocenę i analizę strony.

Ponadto mniej więcej raz na pół roku lub raz na rok warto profilaktycznie zweryfikować stronę www. Audyt SEO bierze wtedy pod uwagę między innymi to, czy witryna podąża za aktualnymi wytycznymi dla twórców stron internetowych, a także czy dodanie lub usunięcie podstron od momentu przeprowadzenia ostatniego audytu nie spowodowało błędów.

Można pomyśleć, że po otrzymaniu instrukcji, które mówią, w jaki sposób optymalizować witrynę, można zrobić to błyskawicznie. Absolutnie tak nie jest. Zmiany należy wdrażać stopniowo, bazując na kompetencjach specjalistów SEO. Najważniejsze w pozycjonowaniu są długofalowe rezultaty.

Badanie widoczności w wyszukiwarce Google

Strona www powinna być jak najlepiej widoczna w wyszukiwarce. Wyszukiwarka jest istotnym źródłem ruchu między innymi z tego powodu, że potencjalnie klienci sami wpisując frazę kluczową i przeglądając wyniki wyszukiwania „mówią”, że potrzebują określonych produktów lub usług. Im lepsza widoczność na tle konkurencji, tym lepsze wyniki osiąga marka.

Oczywiście sama widoczność witryny to nie wszystko, gdyż ważne są także współczynniki, takie jak na przykład konwersja. Bez sporej widoczności nie da się jednak osiągnąć zadowalających efektów na stronie.

Dla porównania reklama w mediach społecznościowych opiera się na doborze odpowiedniej grupy docelowej. Gdy to się uda, można mieć nadzieję, że użytkownicy reprezentujący targetowaną grupę będą potrzebować akurat tego, co jest w ofercie.

Wejścia na stronę www z wyników wyszukiwania to zatem wynik pojawiania się witryny w odpowiednim miejscu i o odpowiednim czasie. Klient przychodzi na witrynę internetową, samemu ją odnajdując, a więc wykonuje pierwszy krok.

Aby sprawdzić widoczność strony w wyszukiwarce, dobrze na samym początku wpisać nazwę firmy w oknie wyszukiwania Google. Optymalną sytuacją jest, gdy po wpisaniu nazwy własnej strona www Twojej marki znajduje się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli mowa jest o bardziej zaawansowanym badaniu widoczności strony www, warto korzystać z narzędzi do estymacji i analizy ruchu, takich jak na przykład SENUTO.

Stagnacja widoczności organicznej w wynikach wyszukiwania jest czymś naturalnym. Niepokoić można się jednak w sytuacji, gdy nie widać efektów pomimo realizowanej strategii. Nagły spadek ruchu organicznego może bowiem być oznaką obecności błędów na stronie lub aktualizacji algorytmu Google.

Obie sytuacje wymagają zainteresowania się zarówno audytem SEO, jak i usługą pozycjonowania. Treści na stronie mogą wymagać optymalizacji pod kątem SEO. Może się również zdarzyć tak, że odpowiednią decyzją będzie zdecydowanie się na dodatkowe frazy kluczowe. Między innymi po to, aby wiedziec na jakie się zdecydować, warto przeprowadzić profesjonalny audyt SEO.

Pozycjonowanie stron jako usługa powinna być poprzedzona na początku pracy z agencją SEO przeprowadzeniem audytu. Wiadomo wtedy, jaki jest punkt odniesienia i w jaki sposób powinna być skonstruowana strategia pozycjonowania.

Analiza słów kluczowych strony internetowej

Czym są frazy i dlaczego warto je przeanalizować w trakcie audytu SEO?

W najprostszym ujęciu słowa kluczowe są tym, co internauci wpisują w okno wyszukiwarki Google. Można zatem powiedzieć, że frazy kluczowe są połączeniem pomiędzy pozycjonowaną witryną internetową a najpopularniejszym sposobem szukania usług lub produktów w internecie.

Dobór odpowiednich słów kluczowych to fundament pozycjonowania. To działanie ma ogromne przełożenie na długofalowy sukces, a także wzrost odwiedzin. Analizując konkurencyjne witryny, a także korzystając z narzędzi analitycznych, można wesprzeć audyt, jeśli chodzi o frazy.

Istnieją różnego typu frazy kluczowe. Wymienić można zatem:

  • frazy ogólne,
  • frazy brandowe,
  • frazy long tail,
  • frazy branżowe,
  • frazy wspomagające kampanie reklamowe,
  • frazy opisujące problemy, a także
  • frazy z danymi osobistymi.

Kwestia wyboru odpowiednich fraz kluczowych dla strony internetowej to jednak nie wszystko.

Ważna jest również kwestia odpowiedniego umieszczenia ich w obrębie witryny. Aspekty techniczne lokowania słów kluczowych takie jak zagęszczenie i nagłówki są bardzo istotne.

Gdzie powinny znajdować się słowa kluczowe, aby dobrze wpłynęło to na pozycję witryny w wyszukiwarce Google?

Słowa kluczowe powinny być umiejscowione w tytule strony, linkach, podpisach obrazków, nagłówkach, a także w treści witryny. Ważne jest także to, aby były umieszczone w tych miejscach naturalnie. Oznacza to, że słowo kluczowe nie może pojawiać się w każdym zdaniu. Treści tego typu źle wyglądają i są źle oceniane zarówno przez użytkowników witryny, jak i coraz bardziej nowoczesne i inteligentne algorytmy Google.

Zagęszczenie słów kluczowych w treści strony internetowej to zagadnienie, do którego powinno się podchodzić ostrożnie. Upychanie fraz kluczowych nie jest bowiem pożądane, a tego typu działania są nawet karane przez algorytmy Google. Roboty wyszukiwarek mogą albo nałożyć dotkliwe sankcje na witrynę albo nagrodzić ją wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Użytkownicy nie mogą przecież pomyśleć, że czytają zlepek niepowiązanych ze sobą zdań, które występują blisko siebie tylko po to, aby twórca treści mógł upchnąć jak największą liczbę fraz.

W momencie, gdy algorytmy Google nie były inteligentne tak bardzo jak dzisiaj, dość częstą praktyką było upychanie słów kluczowych w różne miejsca witryny. Aktualnie tego typu praktyk absolutnie się nie stosuje.

Wartość merytoryczna wpisu ma ogromne znaczenie, a coraz bardziej inteligentne i nowoczesne algorytmy Google potrafią docenić nie tylko liczbę występujących fraz kluczowych, ale także strukturę treści.

Proces technicznego dostosowania fraz kluczowych, które znajdują się w serwisie, nazywa się optymalizacją słów kluczowych.

Jakie błędy związane z frazami kluczowymi można zauważyć w trakcie audytu SEO?

Skupiając się na kilku bardzo ogólnych, a także mocno konkurencyjnych słowach kluczowych i pomijając jednocześnie uzupełnianie fraz szczegółowych, właściciel strony internetowej stawia swoją witrynę w bardzo trudnym położeniu.

W sytuacji, gdy oferujemy wysokiej jakości zegarki, które przeznaczone są dla osób dysponujących dużym budżetem, nie ma sensu pozycjonować witryny pod frazy niezgodne z ideą firmy.

Dla przykładu wysoka pozycja w Google osiągnięta pod frazę kluczową „tanie zegarki” wcale nie jest wtedy dobrym rozwiązaniem. Widoczność w wyszukiwarce Google nie sprawi bowiem, że witryna zarejestruje dużą liczbę konwersji.

Podsumowując kwestię związaną z doborem fraz kluczowych, należy wspomnieć o tym, że nie każdy ruch na stronie internetowej jest dobry, gdyż strona pozycjonowana na nieodpowiednie słowa kluczowe, nie przynosi zysku.

Audyt SEO strony pozwala sprawdzić, jak dobrać frazy, aby wysoka była nie tylko widoczność, ale również wysoki był współczynnik konwersji.

Analiza widoczności w wyszukiwarce Google a pozycja fraz kluczowych

Analiza widoczności w wyszukiwarce Google jest mocno związana z pozycją fraz kluczowych. Wykorzystując zaawansowane narzędzia analityczne, możliwe jest precyzyjne określenie współczynnika wyszukiwania, a także sprawdzenie jaką popularnością cieszą się konkretne słowa.

Zbadanie konkurencyjności fraz kluczowych pozwala na dobór najbardziej skutecznych słów do pozycjonowania.

Przeprowadzająca audyt słów kluczowych agencja lub specjalista SEO bierze pod uwagę:

  • charakter branży, w której działa firma,
  • częstotliwość wyszukiwania poszczególnych słów,
  • ilościowe oraz jakościowe zróżnicowanie pozycjonowanych fraz, a także
  • czy słowa kluczowe dla wszystkich podstron są dobrane optymalnie i jak na tle konkurencji wygląda sytuacja witryny.

Analiza techniczna strony internetowej

Nie ma sensu tworzyć strony internetowej i prowadzić jej bez zwracania uwagi na techniczne aspekty. Optymalizacja techniczna stron internetowych ma bardzo duży wpływ na ich pozycjonowanie. Strona internetowa na wysokim poziomie technicznie, dobry content i wsparcie link buildingu przynoszą naprawdę świetne rezultaty. Właściciel strony internetowej powinien myśleć o optymalizacji pod kątem wyszukiwarek już na etapie planowania witryny. Tworzenie jej nie bez dbania o SEO jest nieopłacalne.

Czym jest SEO techniczne?

Audyt SEO strony internetowej powinien brać pod uwagę techniczne aspekty. Każde działanie ingerujące w architekturę strony www wpływa na to, jak rozumieją ją roboty Google.

W sytuacji, gdy renderowanie, indeksowanie, a także wyświetlanie strony internetowej użytkownikowi jest łatwe, roboty Google wysoko oceniają witrynę. W konsekwencji znajduje się ona wyżej w wynikach wyszukiwania.

Na co należy zwrócić uwagę w trakcie audytu SEO, sprawdzając aspekty techniczne?

Techniczne aspekty, które trzeba wziąć pod uwagę to:

  • Poprawne przekierowania (zbyt długi łańcuch przekierowań może sprawić, że strona www będzie działać wolniej lub powstanie pętla przekierowań. Co oczywiste taka sytuacja ma wpływ na SEO. Jednym z narzędzi, które jest pomocne przy znajdowaniu łańcuchów przekierowań i innych technicznych problemów z SEO jest funkcja audytu Ahrefs)
  • Certyfikat SSL (strony internetowe, które nie mają cetyfikatu SSL nie zdobędą zaufania użytkowników ani wyszukiwarki Google)
  • Optymalizacja robots.txt (pliku odpowiedzialnego za przekazywanie informacji do robotów indeksujących jest bardzo ważna. To właśnie ten plik wskazuje na przykład kierunek ruchu w witrynie, a także blokuje dostęp do niektórych zasobów. Dostęp do pewnych podstron dla robotów Google nie jest konieczny. W pewnych przypadkach taka sytuacja mogłaby nawet obniżyć pozycję strony w wyszukiwarce. W sytuacji, gdy zindeksowanych jest mniej stron niż powinno być, całkiem prawdopodobne, że problem leży w konfiguracji pliku robots.txt. Wspomniany plik można znaleźć pod adresem: nazwadomeny.pl/robots.txt
  • Szybkość ładowania strony (strona, która zmusza użytkownika do długiego oczekiwania, często go traci. Wysoki współczynnik odrzuceń wpływa negatywnie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wydajność stron internetowych można zmierzyć za pomocą narzędzi, takich jak: PageSpeed Insights, a także GTMetrix. Warto zadbać także o jak najlepszej jakości hosting)
  • Optymalizacja mapy strony (mapa witryny to plik sitemap.xml. Służy on do nawigowania robotów wyszukiwarki. Plik ten zawiera informacje o wszystkich adresach URL na stronie. Dobrym sposobem, aby upewnić się, czy wszystkie strony, które chcemy zindeksować są wykrywalne dla robotów Google jest utworzenie mapy witryny, a następnie przesłanie jej do Google Search Console. Jedną z wtyczek WordPress’a, która automatycznie tworzy mapę strony jest Yoast SEO.
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych (responsywność również ma duży wpływ na pozycjonowanie stron. Wyszukiwania mobilne stanowią obecnie większość zapytań w wyszukiwarkach. Jednym ze sposobów przetestowania witryny pod tym kątem jest odwiedzenie witryny z urządzenia mobilnego. Google ma specjalne narzędzie do sprawdzania, czy strona internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Test optymalizacji mobilnej wymaga jedynie wpisania adresu URL strony internetowej.
  • Poprawnie działające linkowanie wewnętrzne, przyjazne i poprawne adresy URL
  • Unikalność treści
  • Unikalność meta danych (unikalność meta description, a także title to ważny aspekt techniczny)
  • Brak błędów (takich jak na przykład 404, 500),
  • Dane strukturalne (oznaczenia, które podpowiadają robotom Google, na co patrzą)
  • Struktura strony i nawigacja (dla Google bardzo ważne jest, jak użytkownicy radzą sobie na stronach internetowych)
  • URL-e kanoniczne (wprowadzenie atrybutu rel=canonical w sekcji head daje możliwość ograniczenia duplikacji treści, atrybut pozwala określić, który z adresów zawierających taką samą treść jest adresem głównym)
  • Długość URL (Gdy adresy są proste i zwięźle przekazują to, o czym jest strona wzrasta ruch.)
  • Hreflangi (atrybuty informujące roboty Google, jakie wersje językowe ma dana strona www)
  • Indeksowanie,
  • Struktura nagłówków (jest to zarówno element techniczny, jak i dotyczący treści. Bardzo ważne jest, aby każda podstrona miała nagłówek H1)

Badanie wydajności strony www jako część audytu SEO

Bardzo często pomijanym aspektem jest wydajność strony. W Google ma ona istotne znaczenie dla pozycji, jaką osiągają witryny. W dobie bardzo szybkich komputerów i dostępu do internetu światłowodowego nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której przeglądarka miałaby nie poradzić sobie z załadowaniem kilku plików, zdjęć lub tekstu.

Zazwyczaj, gdy strona www ładuje się zbyt długo, internauci zrzucają winę na dostawcę internetu, a nie optymalizację witryny. Nikomu przecież nie przyszłoby do głowy, że twórca strony internetowej nie zadbał o tak istotny aspekt, jak wydajność. Na wydajność składa się między innymi jakość kodu źródłowego witryny. Ważny jest czas ładowania się strony na komputerach, a także wszystkich urządzeniach mobilnych.

Jak wygląda kod nowoczesnej strony internetowej?

Nowoczesne witryny internetowe składają się z setek elementów. Są to pliki graficzne, a także tekstowe, które przechowują kod HTML, CSS oraz JavaScript. To właśnie kod źródłowy witryny internetowej powinien być jak najwyższej jakości. Nie może na przykład zawierać niepotrzebnych linii, a także powinien mieć odpowiednio zorganizowaną strukturę. Zarówno ludzie, jak i roboty Google dłużej czytają witrynę chaotyczną.

Każdy nadmiarowy bajt w kodzie przekłada się na mikrosekundy opóźnienia. Na przykład w przypadku sklepów internetowych optymalizacja strony pod kątem wydajności ma znaczenie dla poziomu sprzedaży.

W celu przyspieszenie ładowania się strony należy zadbać o czynniki, takie jak:

  • eliminacja zasobów, które blokują renderowanie strony internetowej,
  • zachowanie małej liczby zapytań, a także małych rozmiarów plików,
  • unikanie łańcuchów żądań krytycznych,
  • usunięcie nieużywanych stylów,
  • minifikacja CSS/JavaScript,
  • skrócenie czasu wykonywania skryptów JavaScript,
  • minimalizacja pracy w głównym wątku,
  • zachowanie właściwych rozmiarów obrazów,
  • skrócenie czasu reakcji serwera,
  • efektywne kodowanie obrazów,
  • odroczenie ładowania obrazów poza ekranem,
  • korzystanie z formatów wideo dla treści animowanych,
  • serwowanie obrazów w formatach next-gen,
  • uruchomienie kompresji tekstu,
  • zapewnienie widoczności tekstu w trakcie ładowania czcionek,
  • serwowanie plików statycznych z efektywną polityką pamięci podręcznej,
  • unikanie wielokrotnych przekierowań,
  • zmniejszenie wpływu kodu osób trzecich,
  • unikanie zbyt dużego rozmiaru obiektu dokumentu,
  • unikanie dużych ładunków sieciowych.

Analiza treści pod kątem SEO

Content jest zawartością całej strony internetowej. Zaliczyć można do niego na przykład: pliki zdjęciowe, infografiki, wideo, a także treść. Ogromnie ważna w SEO jest unikalność treści.

Bardzo dużą uwagę w trakcie wykonywania audytu SEO należy poświęcić zatem treściom na stronie internetowej. To właśnie od nich zależy, na jakie frazy strona www pojawi się w Google.

Podczas audytu SEO możliwe jest sprawdzenie wszystkich ewentualnych problemów z treścią. Wymienić można między innymi:

  • duplikację treści, czyli sytuację, gdy ten sam tekst pojawia się na kilku różnych stronach internetowych, albo gdy występuje w różnych miejscach w obrębie tej samej witryny. W sytuacji, gdy treści na stronie się powtarzają, mówimy o duplikacji wewnętrznej. Google bardzo szybko wychwytuje sytuację, w której ktoś umieszcza na swojej stronie internetowej nieautorskie treści. W związku z tym warto zadbać o przede wszystkim unikalny i wartościowy content.
  • kanibalizację treści, czyli stan, w którym dwa lub więcej adresów URL konkuruje ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Jedną z najczęstszych przyczyn kanibalizacji treści jest opisana powyżej jej duplikacja.
  • strony internetowe o niskiej jakości dla użytkownika. Zawieranie słów kluczowych to nie wszystko. Dawno minęły czasy, w których wartościowe były teksty niskiej jakości. Frazy kluczowe w takich tekstach dobrze wpływały wtedy na pozycjonowanie, ale obecnie dużo bardziej liczy się content. Google naprawdę docenia witryny, które charakteryzują się wartościową i unikalną treścią. Optymalną sytuacją jest, gdy część strony, która zawiera niskiej jakości treść, nie podlega skanowaniu i indeksowaniu przez Google. Przykładem tego typu witryn mogą być strony bez treści, witryny generowane automatycznie, części stron, które występują pod własnym adresem URL, a także zduplikowane podstrony.
  • używanie nagłówków. Powinny one zawierać istotne treści dla użytkowników.

Każda podstrona powinna mieć jeden nagłówek H1 i dowolną liczbę H2 i H3.

Analizę treści wykonuje się po to, aby osiągnąć, jak najwyższy ruch organiczny, bazując na tym, czym dysponuje strona www. Aby mieć na stronie internetowej wysokiej jakości content, warto podjąć współpracę z agencją marketingową wewnątrz, w której pracują zarówno specjaliści SEO, jak i copywriterzy.

Analiza UX i audyt SEO czyli SXO

Optymalizacja SXO (Search Experience Optimization) zawiera prace związane ze stroną internetową pod kątem SEO, a także doświadczeniem użytkownika.

SXO to połączenie SEO i doświadczenia użytkownika. Audyt SXO w porównaniu do pojedynczo zlecanych audytów SEO, User Experience, a także treści jest tańszy i szybszy.

Jeżeli chodzi o aspekty strony www, które są brane pod uwagę, wymienić można między innymi:

  • optymalizacja title i meta description pod kątem CTR,
  • poprawność pod kątem User Experience funkcjonalności witryny, struktury, a także nawigacji,
  • możliwość odnalezienia pożądanych przez użytkownika treści,
  • czynniki behawioralne, a także
  • zapewnienie odpowiednich doświadczeń na każdym urządzeniu.

Zalety audytu Search Experience Optimization to między innymi:

  • większa konwersja (a więc także sprzedaż sklepu internetowego),
  • klienci, którzy powracają,
  • dłuższy czas sesji, a także
  • przygotowanie treści, które odpowiadają potrzebom grupy docelowej.

Audyt SEO, a także User Experience opisywany w tym akapicie wykonywany przez agencję SEO gwarantuje kompleksowe podejście do optymalizacji strony internetowej. Skupiony jedynie na SEO audyt strony www to w dzisiejszych czasach za mało.

Audyt SXO zalecany jest szczególnie właścicielom sklepów internetowych. Przydaje się on zwłaszcza przy małej ilościowo, a także procentowo konwersji. Audyt, który składa się z analizy treści, SEO, a także UX doprowadza do wzrostu konwersji oraz podniesienia poziomu sprzedaży.

Każdy audyt SXO zawiera wskazówki, które dotyczą tego, co należy poprawić lub dodać. Tego typu audyty SEO wskazują również, co powinno zostać usunięte z witryn.

Optymalizacja konwersji strony internetowej

Konwersja jest to oczekiwane działanie odbiorcy na stronie internetowej. Dla przykładu konwersją może być wypełnienie ankiety, zamówienie produktu lub rejestracja w serwisie.

Praca nad użytecznością witryny, a także zmianą nawet bardzo niewielkich elementów funkcjonalnych bezpośrednio wpływa na optymalizację konwersji w witrynie.

Dla przykładu po optymalizacji strona sklepu internetowego pozwala generować na tyle wysoką sprzedaż, aby realizowała założone cele. W momencie, gdy średni czas trwania sesji jest długi, użytkownicy witryny nawiązują połączenia telefoniczne, a także formułują zapytania z formularza kontaktowego. Oznacza to, że odnaleźli na stronie internetowej, to czego szukali. Z kolei, gdy bardzo często pojawiają się odrzucenia witryny jest to nie tylko oznaką, że strona nie spełnia oczekiwań internautów, ale również negatywnie wpływa na pozycjonowanie.

Witryna, która ma za zadanie realizować cele, potrzebuje wyznaczenia kluczowych wskaźników efektywności z badań użyteczności.

Uzyskane informacje pozwalają specjalistom SEO zarządzać stroną i optymalizować jej konwersje.

Dlaczego warto inwestować w User Experience strony internetowej?

Inwestować w doświadczenie użytkownika warto, gdyż brak dobrego UX nie pozwala na całkowite wykorzystanie potencjału witryny. Internauci nie lubią długo czekać na załadowanie się witryny, a jej wydajność ma spory wpływ na User Experience. Podobnie jak bardzo ważne jest przejrzyste menu, strona www powinna być:

  • prosta i intuicyjna w obsłudze,
  • użyteczna,
  • ergonomiczna,
  • dobrze spełniająca określony cel,
  • atrakcyjna pod kątem wizualnym,
  • sprawiająca przyjemność i dająca satysfakcję z użytkowania,
  • wywołująca pozytywne emocje i
  • pozbawiona błędów.

User Experience na maksymalnie wysokim poziomie sprawia, że klienci nie tylko mają odpowiednią motywację, ale także realizacja ich celów jest łatwa.

Na stronie internauci znajdują odpowiedni element wyzwalający potrzeby. Dobra optymalizacja konwersji jest mocno związana z analizą User Experience. Oznacza to, że audyt SXO ma ogromny wpływ na generowane przez firmę zyski.

Badanie responsywności strony internetowej

Strony responsywne są tworzone w taki sposób, że ich układ i wygląd automatycznie dopasowują się do rozmiaru okna przeglądarki, na której są wyświetlane.

Zdecydowanym atutem witryny RWD jest jej uniwersalność. Oznacza to, że na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych obsługuje się ją równie wygodnie.

Dzięki witrynie responsywnej możliwe jest dopasowanie treści do wyświetlacza urządzenia bez przybliżania strony.

Jeszcze kilka lat temu powstawało bardzo dużo mobilnych wersji stron internetowych. Aktualnie wersje mobilne zostały zastąpione przez witryny responsywne. Tak naprawdę strony w wersji mobilnej i wersji przeznaczonej na komputery osobiste były dwiema różnymi witrynami.

Strony internetowe bez błędów RWD są zatem bardziej uniwersalne, wygodne dla właściciela, a także mają zdecydowanie lepszy User Experience niż witryny mające problem z dostosowywaniem się do ekranów urządzeń mobilnych.

Ogromna część internautów to przecież użytkownicy smartfonów, tabletów i innych urządzeń o niestandardowych rozmiarach.

Responsywność ma oczywiście bardzo duży wpływ nie tylko na doświadczenie użytkownika, ale również na SEO (Search Engine Optimization). Algorytmy Google doceniają bowiem witryny, które dostosowują się do urządzeń mobilnych i premiują je w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nie da się ukryć, że brak responsywności zniechęci użytkowników urządzeń mobilnych do korzystania z witryny.

Audyt profilu linków

Audyt profilu linków to nic innego jak dokładne zbadanie obszaru, z którego pochodzą sygnały o witrynie. W sytuacji, gdy źródłem linkowania są strony internetowe o niskiej jakości, a także strony internetowe z zawartością niebezpieczną lub spamem albo nienaturalnie osadzonymi słowami kluczowymi, wyszukiwarka Google może znacznie obniżyć widoczność takiej witryny w wynikach wyszukiwania.

Co ważne, negatywny profil linków może zostać uznany za naruszenie wytycznych dla webmasterów. Naruszenia wytycznych kończą się nałożeniem przez Google kar na stronę internetową.

Jeszcze kilka lat temu znacznie bardziej niż dziś liczyła się liczba linków przychodzących. Aktualnie liczy się przede wszystkim ich jakość. Strona, która posiada dużą liczbę przychodzących linków, jednak niskiej jakości nie osiągnie spektakularnych wyników.

Bardzo wielu właścicieli nie zna profilu linków, które kierują do ich stron internetowych, a to duży błąd. Spam może bowiem pojawiać się w wyniku działań konkurencji bądź też nierozważnych użytkowników.

Z tego też powodu bardzo ważne jest, aby systematycznie obserwować linki przychodzące. Audyt SEO, na który składa się także audyt profilu linków, ma za zadanie zbadać naturalny profil odesłań do witryny. Z raportów audytów SEO, które uzyskują właściciele stron internetowych, wynika, kto podlinkował produkty, usługi lub wspomniał o witrynach w komentarzach lub wpisach na innych stronach. Ważne jest zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i linkowanie zewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne strony internetowej

Linkowanie wewnętrzne to jedno z działań, które trzeba wdrożyć w ramach optymalizacji strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne prawidłowo skonstruowane poprawia pozycje poszczególnych stron lub kategorii.

Ma ono również znaczący wpływ na to, jak długi jest kontakt internauty z witryną oraz na sposób nawigacji. Linki wewnętrzne, czyli hiperłącza, które kierują internautę w inne miejsca tej samej witryny, służą poprawnemu nawigowaniu na stronie.

Szczególnie w sytuacji, gdy struktura witryny jest złożona odpowiednie linkowanie wewnętrzne pozwala osiągnąć lepsze wyniki pozycjonowania w stosunkowo prosty sposób.

Linkowanie zewnętrzne strony internetowej

Linkowanie zewnętrzne ma duży wpływ na wartość witryny w oczach algorytmów Google. Warto zdobywać linki ze stron powiązanych tematycznie, a także tak zwane linki naturalne, czyli pochodzące od internautów odnośniki, które pojawiają się bez ingerencji właściciela strony www.

Jeden link z wartościowego źródła ma większą wartość niż dziesięć odnośników, które są słabej jakości. Warto wiedzieć, że linkowanie zewnętrzne ma większą wartość niż wewnętrzne, czyli zawarte w strukturze strony.

Podsumowanie na temat analizy profilu linków, czyli ważnego elementu audytu SEO

Optymalizacja SEO oparta o audyt profilu linków ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania. Za pomocą narzędzi takich jak na przykład: Google Search Console lub Ahrefs możliwe jest sprawdzenie profilu linków.

Audyt profilu linków jest czytelną informacją o możliwościach:

  • rozbudowy zaplecza linków,
  • zróżnicowaniu anchorów, które linkują na określone słowa kluczowe,
  • liczbie linków w odesłaniu do konkretnych serwisów, a także

Analiza konkurencji

Monitorowanie stron internetowych konkurencji przy użyciu w pełni profesjonalnych narzędzi, a także wykorzystując doświadczenie specjalistów SEO, pozwala śledzić informacje na temat witryn i na przykład poznać ich słabe strony.

Audyt SEO konkurencji wykonuje się bardzo często na początku pracy nad strategią. Wykonać audyt SEO konkurencji powinna wtedy agencja, której zlecona została usługa pozycjonowania.

Dzięki raportom powstałym na podstawie analizy konkurencji możliwe staje się prześcignięcie witryn branżowych rywali w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, aby odpowiedzieć na pytanie, kim jest konkurencja, trzeba w wyszukiwarce Google wpisać konkretną frazę kluczową. Dla przykładu, jeśli analizowana jest konkurencja sklepu internetowego, który oferuje buty sportowe, po wpisaniu frazy „buty sportowe” w oknie wyszukiwania lista stron z Top 10 to najbardziej poważni branżowi rywale.

Dzięki analizie stron internetowych konkurencji specjaliści SEO otrzymują wiedzę nie tylko na temat ruchu na branżowych witrynach, ale również na temat widoczności stron www i wartościowych fraz kluczowych.

Analiza konkurencji SEO sprawia, że możliwe jest przyjęcie optymalnej strategii pozycjonowania. Dla przykładu branżowi rywale mogą pozycjonować się na frazach long tails, czyli długiego ogona, frazach brandowych lub frazach ogólnych.

Specjaliści SEO, którzy wykorzystują zaawansowane narzędzia do wspomnianej analizy, bazując na tej wiedzy, dają możliwość wyprzedzenia konkurencyjnych witryn internetowych.

Analiza konkurencji to także analiza linków przychodzących. Ważne jest bowiem otrzymanie kompleksowego raportu, który dotyczy najlepszego źródła linków w branży. Źródło wartościowych dla branży linków jest istotne także dla Twojej marki.

Opis najważniejszych narzędzi do wykonywania audytu SEO

Audyt strony to proces, który wymaga korzystania z pewnych narzędzi analitycznych. Poniżej znajduje się opis najważniejszych z nich. Pomagają one specjalistom SEO/SXO przeprowadzić profesjonalny audyt SEO.

Ahrefs i audyt SEO

Narzędzie Ahrefs pozwala otrzymać wyczerpującą analizę strony internetowej. Audyt SEO nawet przy ogromnej stronie internetowej nie jest żadnym problemem, korzystając z opisywanego narzędzia. Audyt strony internetowej z wykorzystaniem Ahrefs pozwala między innymi na sprawdzenie problemów związanych z:

  • wydajnością,
  • tagami społecznościowymi,
  • tagami HTML,
  • jakością treści,
  • przychodzącymi linkami,
  • lokalizacją,
  • wychodzącymi linkami,
  • zasobami,
  • zewnętrznymi stronami.

Korzystając z narzędzia Ahrefs, można naprawić problemy z widocznością strony. Przy pomocy modułu organic search można sprawdzić widoczność własnej witryny internetowej.

Możliwe jest również sprawdzenie jakości linków konkurencji, co stanowi element jej analizy.

Senuto i audyt SEO

Przeprowadzenie kompleksowego audytu jest procesem, w którym bardzo przydaje się narzędzie SENUTO. Po przeprowadzonych audytach SEO klienci agencji otrzymują dokument (lub zbiór dokumentów) wraz ze strategią widoczności organicznej i content planem.

Dzięki SENUTO możliwe jest między innymi przeanalizowanie widoczności domeny, przeanalizowanie historii widoczności, a także porównanie do konkurencji.

Google Analytics i audyt SEO

Audyt SEO w Google Analytics to więcej niż konieczność. Bez tego narzędzia trudno wyobrazić sobie skuteczne działania firm w internecie.

Prawidłowo wykonany w Google Analytics audyt mówi o danej stronie, na jakich etapach zostały popełnione błędy w jej tworzeniu i optymalizacji, a także jak ich uniknąć w przyszłości.

Google Analytics jest bardzo złożonym, a także popularnym narzędziem, które daje możliwość oceny zachowań użytkowników strony internetowej. Google Analytics pozwala także na uzyskanie dostępu do licznych raportów, informujących o tym, co dzieje się w czasie rzeczywistym, czyli:

  • lokalizacji użytkowników witryny, a także źródłach wizyt na stronie,
  • podstronach, na których znajdują się w danym momencie użytkownicy oraz
  • liczbie internautów, którzy w danym momencie przebywają na stronie internetowej.

Google Analytics pozwala także na dostęp do raportów Odbiorcy, który pokazuje:

  • ile jest nowych i powracających użytkowników,
  • ile jest sesji, a także odsłon, jaki jest średni czas sesji, a także ile wynosi współczynnik odrzuceń oraz
  • jakie są dane geograficzne i demograficzne użytkowników.

Istnieje także w opisywanym narzędziu możliwość otrzymania raportu z zachowań użytkowników na stronie. Mowa tutaj między innymi o:

  • najchętniej odwiedzanych podstronach,
  • ścieżkach, jakimi użytkownicy poruszają się po witrynie, a także
  • o czasie, jaki spędzają użytkownicy na konkretnych podstronach.

Raporty dotyczące konwersji na Google Analytics ukazują przychód ze strony internetowej. Mowa w tym wypadku o danych, takich jak między innymi:

  • wysłane formularze oraz
  • wejścia na konkretną podstronę.

Wspomniane raporty niewątpliwie przydadzą się w celu prowadzenia remarketingu oraz w celu zdobycia szerszej wiedzy o użytkownikach witryny, czyli informacji takich jak choćby: wiek, płeć lub zainteresowania.

Google Search Console i audyt SEO

Google Search Console to bardzo ważne bezpłatne narzędzie, które przydaje się w trakcie audytu SEO. Dla każdego specjalisty SEO Google Search Console jest jednym z najważniejszych narzędzi. Z kolei dla klientów agencji SEO Google Search Console jest narzędziem, które może uzupełnić wiedzę, zaczerpniętą z Google Analytics.

Google Search Console pozwala sprawdzić między innymi:

  • Ile linków prowadzi do strony internetowej i z jakiego źródła pochodzą te linki?
  • Na jakich pozycjach pojawia się strona internetowa w wynikach wyszukiwania, a także na jakie zapytania?
  • Czy zostały na witryny nałożone ręczne kary spowodowane łamaniem wytycznych Google?
  • Czy wyszukiwarka Google nie natrafia na błędy związane z witryną?
  • Czy wyszukiwarka Google indeksuje odpowiednią liczbę podstron?
  • Czy w obrębie strony nie wykryto problemów z bezpieczeństwem?
  • Które podstrony są najczęściej wskazywane przez linkowanie wewnętrzne?
  • Czy wyszukiwarka Google rozumie, o czym jest strona internetowa, a także, które frazy są dla niej najważniejsze?
  • Czy witryna jest responsywna, to znaczy dostosowana do urządzeń mobilnych?

Google Search Console może poprosić zarejestrowanego użytkownika o zweryfikowanie, czy jest on właścicielem strony internetowej. Jednym ze sposobów, aby to zrobić jest wybór kodu śledzenia w Google Analytics.

Do Google Search Console można przesłać mapę witryny. Dzięki temu można ułatwić indeksację robotom Google. Zarówno starsze, jak i nowsze wersje Google Search Console mają możliwość dodania mapy strony.

Możliwe jest także w opisywanym narzędziu dowiedzenie się, jakich fraz kluczowych używa konkurencja.

Sprawdzenie, które strony internetowe linkują do witryny Twojej marki to kolejna z opcji dostępnych w niezwykle popularnym narzędziu od Google.

Narzędzie pozwala również sprawdzić, czy nie ma uszkodzonych linków. Uszkodzone linki nie są bowiem zgodne z praktykami SEO i User Experience.

PageSpeed Insights jako narzędzie do badania wydajności strony internetowej

Narzędzie PageSpeed Insight analizuje treści, a także podpowiada, jak przyspieszyć stronę internetową. Jest ono jednym z najpopularniejszych narzędzi od Google, które umożliwiają analizę szybkości ładowania dowolnej witryny.

Wystarczy tylko podać jej adres URL. Wyniki wydajności strony www wyświetlane są zarówno w odniesieniu do wersji mobilnej strony, jak i przeznaczonej na komputery.

Google PageSpeed insight wyświetla wynik w skali od 1 do 100. W momencie, gdy ocena mieści się w zakresie od 0 do 49 punktów i wyświetla się na czerwono jest to słaby rezultat. W sytuacji, gdy wynik, który wyświetla narzędzie mieści się w przedziale od 50 do 90 punktów, oznacza to, że wydajność witryny jest umiarkowana. W takiej sytuacji wynik wyświetlany jest na pomarańczowo. Jeżeli z kolei mieści się on w przedziale z zakresu 90-100 ocena jest bardzo dobra. W takiej sytuacji rezultat analizy ma kolor zielony.

To nie sam wynik jest jednak najważniejszy. W przypadku opisywanego narzędzia bardzo ważne są bowiem rekomendacje, które daje PageSpeed Insights.

GTMetrix jako narzędzie do badania wydajności strony internetowej

Jak wspomnieliśmy wydajność witryn internetowych należy do rankingowych czynników Google. GTMetrix to kolejne darmowe narzędzie, które jest używane w celu uzyskania szczegółowych raportów na temat wydajności. GTMetrix bazuje na PageSpeed Insight, a także YSlow. GTMetrix bardzo szczegółowo sprawdza front-end stron www i weryfikuje jego zgodność z najlepszymi obecnie praktykami. GTMetrix nie wymaga instalowania żadnych wtyczek. Osoba, która przeprowadzając audyt, korzysta z opisywanego narzędzia otrzymuje za stronę internetową poddawaną audytowi ocenę w skali A-F, gdzie A jest oceną najlepszą. GTMetrix może być także wtyczką do WordPressa.

Podsumowanie na temat saudytu SEO?

Sprawdzenie kondycji witryny pod kątem pozycjonowania to działanie, które jest lekceważone przez wiele firm. Opłacalność tego procesu jest jednak bezdyskusyjna.

Wskazanie mocnych, a także słabych stron witryny internetowej witryny pozwala dostosować pozycjonowanie tak, aby było maksymalnie skuteczne i opłacalne. Audyty SEO przeprowadzane przez agencje marketingowe pozwalają na podstawie raportów opracować strategie na najbliższy okres. Dzięki temu możliwe jest ciągły rozwój.

Audyt SEO najlepiej jest przeprowadzać okresowo. Ponadto doskonałe są momenty takie jak na przykład podpisanie umowy z agencją marketingową, spadek wyników osiąganych przez witrynę bądź też wprowadzanie ważnych zmian na stronie. To właśnie w tych momentach również warto zdecydować się na kompleksowy audyt. Pozwala to na dobranie optymalnej strategii pozycjonowania.

Analiza i ocena witryny polega zarówno na zgłębieniu tego, co dzieje się On Site, jak i tego, co dzieje się poza witryną. Aspekty brane pod uwagę to między innymi widoczność w wyszukiwarce, kwestie techniczne, frazy kluczowe, analiza contentu pod kątem SEO, wydajność witryny, analiza SXO (SEO w połączeniu z User Experience), konkurencyjne witryny oraz profil linkowania.

Korzystajac na przykład z Ahrefs, Senuto, Google Analytics, Google Search Console, a także PageSpeed Insight możliwe jest wsparcie przeprowadzanego audytu.

Wykorzystując opisane w tym artykule zaawansowane narzędzia, możliwe staje się znaczne przyspieszenie i uskutecznienie przeprowadzanego procesu.