Czym jest Analityka E-Commerce i dlaczego jest tak ważna?

Czym jest Analityka E-Commerce i dlaczego jest tak ważna?


Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na inwestycje w analitykę biznesową. Efektywna analiza danych ma szczególne znaczenie w branży e-commerce. Powinieneś więc zadbać o to, nawet jeśli nie możesz sobie pozwolić, aby za zbiór i analizę danych w Twojej firmie odpowiadał oddzielny dział IT. Dlaczego analityka e-commerce jest taka ważna? Jak możesz ją wykorzystać do zwiększenia zysków firmy?

Analityka e-commerce – dlaczego jest taka ważna?

Prowadzenie sklepu internetowego to czasochłonne i trudne zadanie, które może być jednak bardzo dochodowe. Niektóre sklepy internetowe generują wysoką sprzedaż bez specjalnych zabiegów – czasem wystarcza przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej lub znalezienie odpowiedniej niszy. Zazwyczaj jednak ogromna konkurencja w internecie sprawia, że większość sklepów internetowych wcale nie cieszy się dużą popularnością. Jeśli dotyczy to też Twojego sklepu, to musisz coś zmienić. Tylko co? W znalezieniu odpowiedzi na to pytanie pomaga analityk e-commerce.

Analityka jest co prawda przez wielu przedsiębiorców zaniedbywana, dlatego możesz ją wykorzystać, aby zdobyć przewagę. Dzięki wykorzystaniu popularnych narzędzi do analityki sklepu internetowego szybko dowiesz się, czego brakuje sklepowi oraz co możesz poprawić, aby zdobyć nowych klientów. Analiza strony sklepu internetowego pomaga również w odkryciu elementów, które mają największy wpływ na obecne wyniki sprzedaży. Regularne analizowanie strony prowadzi więc do zwiększenia konwersji oraz poprawienia czynników, które bezpośrednio wpływają na reakcje potencjalnych klientów.

Analityka w sklepie internetowym pomoże Ci zrozumieć, gdzie są Twoi klienci

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to doskonale wiesz, z jak wielu różnych miejsc mogą docierać na niego potencjalni klienci. Najprostszym sposobem, aby wejść na stronę, jest oczywiście wpisanie linku i otwarcia witryny sklepu, jednak zdecydowana większość klientów wchodzi na nią w inny sposób. Jeśli strona Twojego sklepu jest zoptymalizowana, dużą część ruchu może pochodzić bezpośrednio z wyników wyszukiwania Google.

Jeśli regularnie przeprowadzasz kampanie reklamowe, to klienci mogą wchodzić na stronę po kliknięciu w reklamę (np. na Facebooku lub Instagramie). Być może współpracujesz z inną firmą lub blogerem, który dodał link do Twojego produktu na swojej stronie? Źródło ruchu na stronie to jeden z najważniejszych obszarów działalności sklepu internetowego, które muszą być regularnie analizowane. Jeśli wiesz, jak na stronę sklepu trafiają Twoi klienci, możesz skupić się na promocji w miejscach, które generują największy ruch i poprawić sfery, które do tej pory nie pomagały w zdobywaniu klientów.

Analityka sklepu internetowego pokaże Ci najskuteczniejsze formy promocji

Popularne narzędzia do analityki w e-commerce pomagają w określeniu najskuteczniejszych kanałów marketingowych i w wyborze najskuteczniejszych działań promocyjnych. Właściciele sklepów internetowych doskonale wiedzą, jak ważny jest marketing, jednak często korzystają ze strategii promocyjnych niedostosowanych do specyfiki firmy.

Analityka sklepu internetowego pokaże Ci, jak internauci reagują na artykuły na blogu oraz na poszczególne produkty i kategorie w sklepie. Statystyki pokazują również, jak wiele osób dociera na stronę z mediów społecznościowych. Niektóre narzędzia wskazują też na popularność poszczególnych słów kluczowych i tagów. Wykorzystanie ich pomoże Ci w zwiększeniu ruchu na stronie. Stałe monitorowanie trendów w internecie to z kolei skuteczna podpowiedź, kiedy warto się skupić na promocji produktów sezonowych lub wprowadzić do sklepu nowy produkt.

Analityka e-commerce i segmentowanie klientów

Współczynnik konwersji to jedna z najważniejszych informacji o klientach dla każdego sklepu internetowego. Analityka e-commerce umożliwia więc sprawdzenie, jak wysoka jest konwersja dla konkretnych produktów i pozwala na wyciągnięcie wniosków, które z nich sprzedają się najlepiej. Optymalizacja konwersji w dużym stopniu zależy od segmentowania klientów i dostosowania swoich działań marketingowych do każdej grupy.

Niektórzy internauci wejdą na Twoją stronę, ale nie będą zainteresowani zakupami. Nie oznacza to jednak, że powinieneś z nich zrezygnować. Działania remarketingowe lub ulepszenie niektórych fragmentów oferty mogą sprawić, że przy następnym kontakcie ze sklepem niezdecydowani klienci sfinalizują transakcję.

Analityka internetowa – narzędzia do analizy danych w e-commerce

Aby skutecznie poznać zachowania użytkowników, potrzebna jest dokładna analiza danych. W tym celu wykorzystuje się wiele narzędzi. Najpopularniejszym i najważniejszym dla każdego sklepu internetowego jest oczywiście Google Analytics.

Przydatne dane możesz jednak otrzymać również dzięki takim narzędziom jak m.in. Google Tag Manager, HotJar, Crazy Egg, Optimize Google i Ubersuggest. Jeśli dodatkowo przeprowadzasz kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, przyda Ci się również Facebook Analytics.

Google Analytics

Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie do analizy danych dla sklepów internetowych. Podobnie jak większość narzędzi od Google, korzystanie z Google Analytics jest darmowe. Podstawową funkcją Google Analytics jest sprawdzanie, skąd internauci trafiają na stronę sklepu internetowego. Możesz sprawdzić, jakie produkty cieszą się największą popularnością, w jakich miastach i państwach jest najwięcej klientów oraz na jakich urządzeniach dokonywane są zakupy w sklepie.

Analytics pozwala nawet na sprawdzenie takich szczegółów jak np. płeć i wiek kupujących, a także, o której godzinie doszło do zakupu. Najbardziej pomocne są jednak inne dane. A mianowicie to, ile czasu potrzebował użytkownik, aby dokonać zakupu, oraz czy zrobił to przy pierwszej wizycie w sklepie, czy może wracał kilka razy na stronę sklepu przed dokonaniem zakupu. W Google Analytics można ustawić do 20 celów, a następnie przeanalizować bardzo dużą ilość danych.

Google Tag Manager

Kolejnym bardzo przydatnym narzędziem jest Google Tag Manager, czyli menedżer tagów Google. Jest to bezpłatne narzędzie, które pozwala na zarządzać skryptami w bardzo łatwy sposób. Wystarczy dodać fragmentów kodu do witryny lub aplikacji (np. kod Google Analytics).

Dzięki wykorzystaniu Google Tag Manager możesz szybko dodawać na swoją stronę róże kody, które umożliwiają zbieranie istotnych danych o zachowaniu użytkowników. Menadżer tagów Google to zatem narzędzie pozwalające na skonfigurowanie narzędzi wykorzystywanych do analityki, bez pomocy profesjonalnego programisty.

HotJar

Chcesz wiedzieć, jak potencjalni klienci reagują na treść na stronie? W jaki sposób się po niej poruszają? W takim razie HotJar to kolejne narzędzie, które powinieneś wykorzystać. Narzędzie pozwala na przeanalizowanie zachowań użytkowników pod kątem jej użyteczności.

Dzięki HotJar możesz sprawdzić, jaką część opisów czytają internauci oraz na jakie informacje najeżdżają myszą podczas podejmowania decyzji o zakupie. W HotJar znajdziesz różne mapy cieplne (heatmaps) i analizę lejka konwersji, a także analizę formularzy i inne informacje o zachowaniu użytkowników na stronie.

Analityka e-Crazy Egg

Crazy Egg również jest narzędziem, które możesz wykorzystać do analizy zachowania użytkowników na Twojej stronie internetowej. Podobnie jak HotJar, Crazy Egg również daje dostęp do map cieplnych (mapy cieplne ułatwiają analizę ruchów myszką na stronie) oraz nagrywania sesji.

Crazy Egg to również praktyczne narzędzie do przeprowadzania testów A/B. W połączeniu z innymi narzędziami Crazy Egg zapewni Ci bardzo szerokie spektrum informacji o tym, jak podejmują decyzje Twoi klienci.

Google Optimize

Analiza dla sklepu internetowego powinna obejmować również sprawdzanie skuteczności różnych rozwiązań. Jednym z urządzeń, które to umożliwiają, jest Google Optimize. To bardzo praktyczne narzędzie umożliwia przeprowadzanie różnych eksperymentów na stronie sklepu.

W panelu Google Optimize możesz wybrać kilka rodzajów eksperymentów w tym m.in. testy wielowymiarowe, testy A/B oraz testy przekierowania. Narzędzie daje również możliwość edytowania kodu HTML oraz elementów CSS i JavaScript bez wprowadzania stałych zmian. W ten sposób możesz testować różne rozwiązania, bez konieczności ciągłego wykonywania kopii zapasowych.

Analityka w sklepie internetowym – jakich danych potrzebujesz?

Wiesz już, dlaczego analityka danych w sklepie internetowym jest ważna. Wiesz, z jakie narzędzia możesz wykorzystać, aby zebrać potrzebne dane. Teraz pozostaje Ci jedynie zdecydować, czego tak naprawdę potrzebujesz, aby usprawnić marketing internetowy w sklepie internetowym.

Najważniejszymi rodzajami danych, na które musisz zwrócić uwagę, są m.in. słowa kluczowe prowadzące użytkowników do strony internetowej, źródła ruchu na stronie, współczynnik konwersji, bounce rate, CAC – customer aquisition cost oraz Customer lifetime value (LTV).

Współczynnik konwersji

Konwersja to każda pożądana akcja wykonana przez użytkownika na stronie internetowej. Jest to jeden z najważniejszych rodzajów danych dla przedsiębiorców, ponieważ pożądanym działaniem może być przede wszystkim dokonanie zamówienia.

Współczynniki konwersji w sklepach internetowych wynosi zazwyczaj od 1 do 5-6%. Wartości mogą się jednak zmieniać w zależności od branży. W Google Analytics informacje o współczynniku konwersji można znaleźć w raporcie z konwersjami. Najpierw trzeba jednak zdefiniować cele, które są pożądanymi akcjami.

Bounce Rate

Bounce Rate to określenie, które wykorzystuje się do określenia użytkowników, którzy znaleźli się na stronie i opuścili ją bez wykonywania konkretnych działań. Wysoki bounce rate może sygnalizować kilka problemów na stronie jak np. zbyt długie ładowanie, zbyt skomplikowana struktura, nieodpowiednie ustawienie grupy docelowej w przypadku kampanii reklamowej. Może to również oznaczać, że strona nie jest zbyt atrakcyjna dla internautów.

CAC – Customer Aquisition Cost i Customer lifetime value (LTV)

Pod kosztem pozyskania klienta kryje się suma pieniędzy potrzebna do zdobycia klienta. CAC jest wskaźnikiem niezmiernie ważnym dla wszystkich sklepów internetowych ze względu na rentowności biznesu i ocenienia skuteczności działań marketingowych.

Dane o Customer Aquisition Cost mają jednak praktyczne zastosowanie tylko w przypadku zestawienia ich z LTV (Customer lifetime value), czyli z zyskami, które może wygenerować nowy klient. Customer lifetime value (LTV) to z kolei oznaczenie wykorzystywane do określenia całkowitego zysku, który może przynieść każdy oddzielny klient.

Oblicza się go na podstawie sumy zysków z zakupów dokonanych przez określoną grupę klientów przeliczonej za pomocą średniej arytmetycznej. Po zestawieniu obu czynników można uzyskać przybliżoną sumę, którą można wydać na zdobycie jednego klienta.


Dzięki analityce w e-commerce możesz zwiększyć popularność strony internetowej sklepu internetowego. Wykorzystanie różnych narzędzi pozwoli Ci poznać ścieżkę zakupową klientów, wysokość konwersji oraz źródła ruchu na stronie. Największe znaczenia ma jednak wyciąganie wniosków i wykorzystywanie zebranych danych w swoich działaniach promocyjnych. Im szybciej zajmiesz się zbiorem i analizą danych w sklepie internetowych, tym szybciej będziesz mógł wykorzystać je do rozwoju firmy!