Content marketing, czyli sposób na budowanie profesjonalnego wizerunku przedsiębiorstwa

Jednym z narzędzi promocji w internecie jest tzw. content marketing (czasem określany także jako marketing treści). Czym jest content marketing i które firmy powinny go stosować? Jakie korzyści przynoszą tego typu działania? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziesz w poniższym tekście.

Content marketing – co to jest?

Jeśli surfujesz po sieci, z pewnością odwiedzasz strony internetowe przedsiębiorstw. Zapewne wiele razy treści umieszczane na tych stronach zirytowały Cię lub zniesmaczyły. W zasadzie nie powinno to nikogo dziwić. Treści internetowe są często nudne, niechlujne oraz pełne błędów językowych. Nachalna reklama to także powszechne zjawisko w sieci. Przeciętny użytkownik w internecie otrzymuje każdego dnia dziesiątki ofert nowych produktów i usług. Ponieważ ilość nowych informacji jest olbrzymia, odbiorcy przywiązują coraz mniejszą uwagę do reklam.

Duża część użytkowników poszukuje bardziej wysublimowanych informacji. Nie są oni zainteresowani prostą, powtarzalną reklamą; ich celem jest pozyskanie informacji na temat specyfiki działalności firmy, sposobu powstawania produktu itp. Przykładowo, miłośnik kawy nie potrzebuje reklamy kolejnego produktu. Z pewnością będzie on bardziej zaintrygowany, jeśli sprzedawca dostarczy mu na przykład ciekawe porady odnośnie degustacji oraz nietuzinkowych sposobów na jej przygotowanie.

Treści reklamowe to nie jedyny element służący budowaniu wizerunku solidnej marki na rynku. Jeśli zastanawiasz się, jak budować wizerunek firmy w internecie, być może content marketing jest dla Twojego przedsiębiorstwa świetnym rozwiązaniem. Praktyka pokazuje, że z metody tej korzystają:

  • firmy z każdej branży (banki, sklepy z ubraniami, sieci restauracji, kancelarie podatkowe i prawne),
  • przedsiębiorstwa o różnej skali działania – content marketing jest stosowany także przez małe firmy, aczkolwiek sprawdza się on przede wszystkim w większych przedsiębiorstwach. Dlaczego takie działania promocyjne to domena średnich i dużych firm? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części tekstu („Content marketing to długofalowa inwestycja”).

W dużych firmach coraz częściej zatrudniani są profesjonalni content writerzy. Takie rozwiązanie jest wprawdzie stosunkowo drogie, ale oznacza pozyskanie pracownika, który podejdzie w indywidualny sposób do zleconych zadań. W przypadku korzystania z usług zewnętrznych często zdarza się, że content writerzy wykonują zlecenia dla wielu różnych firm. W efekcie ich teksty mogą być powtarzalne i dalekie od doskonałości.

Content marketing a copywriting – jakie są najważniejsze różnice?

Określenia „content marketing” oraz „copywriting” są czasem traktowane jako słowa o takim samym znaczeniu. Tymczasem, pojęcia te odnoszą się do różnych kwestii. Copywriting polega na tworzeniu treści w internecie, które są krótkie oraz proste w odbiorze. Celem copywritingu jest zwiększenie ruchu na stronie – z tego powodu treści te zawierają liczne słowa kluczowe oraz linki. Copywriting przybiera najczęściej formę opisów produktów i kategorii oraz prostych treści reklamowych.

Content marketing to zadanie bardziej skomplikowane niż copywriting. Celem opisywanej aktywności jest przekazanie odbiorcom wartościowych informacji na temat branży rynkowej, produktów itp., z którymi związana jest dana firma. Przykładowo, sklep sprzedający gry na konsole PlayStation może umieszczać na swojej stronie internetowej recenzje najnowszych gier oraz zestawienia premier w ostatnim roku.

Istotą tej metody działania są wartościowe treści w internecie. Aspekt promocyjny (reklama marki) także jest ważny, ale nie powinien odgrywać decydującej roli. Prawidłowo realizowany content marketing to nienachalna reklama. Odbiorca treści poszukuje ciekawych informacji – zbyt silna promocja może spowodować odwrotny efekt.

Jakie korzyści przynosi content marketing?

Poprawnie wdrożony marketing treści to wiele korzyści dla przedsiębiorstwa. Dzięki zastosowaniu temu rozwiązania:

  • wartość sprzedaży wzrasta,
  • klienci są bardziej świadomi swoich zakupów,
  • marka przedsiębiorcy jest wiarygodna zdaniem konsumentów,
  • klienci stają się lojalni wobec przedsiębiorstwa.

Jest to rozwiązanie dobre w przypadku firm, które liczą na pozyskanie stałych, lojalnych klientów dla swoich towarów oraz usług.

Najczęściej stosowane metody działania w promocji z użyciem treści

Podczas opracowywania treści z zakresu content marketingu trzeba pamiętać, że materiały te są przygotowywane dla szerokiego grona odbiorców. Oznacza to, że powinny być one nie tylko merytoryczne, ale także przystępne. Umieszczanie nudnego tekstu w dużych ilościach („ściany tekstu”) na pewno nie zachęci odbiorcy do lektury.

Różnicowanie treści oraz dostosowywanie jej do profilu odbiorcy to znacznie lepszy pomysł. Co to oznacza? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Należy zadbać o to, by content marketing zawierał wartościowe informacje oraz wyglądał profesjonalnie. Chcesz, by odbiorca z zainteresowaniem śledził materiały stworzone przez Twoją firmę? Jeśli tak, to Twój dział reklamy i promocji powinien przygotowywać:

  • blogi – prowadzenie bloga to jedna z najpopularniejszych metod działania. Regularne umieszczanie wpisów sprawia, że internetowi użytkownicy zaczynają śledzić stronę firmową. Większa liczba odwiedzających sprawia, że strona internetowa uzyskuje lepsze wyniki wyszukiwania w sieci,
  • infografiki – pokazują one w ciekawy sposób podstawowe informacje. Infografiki jest idealnym rozwiązaniem, jeśli pragniesz przedstawić np. wyniki finansowe Twojej firmy,
  • e-booki i poradniki – e-booki powinny zawierać wartościowe treści na temat branży, w której działa Twoja firma. Jeśli prowadzisz np. duże biuro rachunkowe, dobrym pomysłem jest stworzenie e-booka z analizą zmian w prawie podatkowym. Kiedy odbiorca przeczyta poradnik stworzony przez Twoją firmę, istnieje szansa, że poleci go swoim znajomym. Praktyka pokazuje, że wiele dużych firm – w tym na przykład renomowane przedsiębiorstwa konsultingowe – regularnie przygotowuje profesjonalne raporty na temat gospodarki. Ponieważ z danych tych korzystają przedsiębiorcy, studenci czy wykładowcy, content marketing może przełożyć się na nawiązanie współpracy z nowymi kontrahentami lub dobrze wykwalifikowanymi pracownikami w przyszłości,
  • podcasty – Spotify oraz inne serwisy streamingowe cieszą się dużą popularnością w ostatnich latach. Aplikacje te dają dostęp do najlepszej muzyki oraz wartościowych podcastów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by firma także stworzyła serię krótkich, regularnie publikowanych podcastów,
  • webinary/materiały wideo – filmy to bardzo skuteczny sposób na promocję w mediach społecznościowych. Z takiego rozwiązania korzystają różne przedsiębiorstwa, w tym na przykład kancelarie prawne, software house’y, biura rachunkowe oraz niepubliczne ośrodki szkoleniowe.

Content marketing to długofalowa inwestycja

Content marketing powinien być potraktowany przez firmę jako inwestycja w markę. Przygotowując budżet przedsiębiorstwa, trzeba przygotować się na duże wydatki. Wynika to z dwóch przyczyn:

  • tego typu promocja nie jest tana, a specjaliści w branży – content writerzy – zarabiają naprawdę duże kwoty za stworzenie ciekawych materiałów,
  • koszt z tego tytułu to nie jednorazowy wydatek. Budowanie silnej marki przedsiębiorstwa w sieci jest długotrwałym procesem. Musi minąć wiele tygodni, by użytkownicy w sieci dostrzegli wartościowe treści na stronie internetowej Twojej firmy. Kolejne tygodnie/miesiące to z kolei czas, w którym odbiorcy zaczęli regularnie odwiedzać stronę internetową oraz polecać ją znajomym. Czasem pierwsi klienci, którzy zainteresowali się ofertą, pojawiają się w firmie dopiero po 2 latach.

Niektórzy przedsiębiorcy wdrażają w swojej content marketing i liczą na natychmiastowe efekty. Jest to jeden z najczęstszych błędów. Taka forma reklamy to działanie długofalowe – pierwsze pozytywne efekty (zwiększenie sprzedaży i ruchu na stronie) powinny pojawić się dopiero po kilku miesiącach. Tymczasem, wielu przedsiębiorców oraz menedżerów rezygnuje z tego typu aktywności już po kilku tygodniach.

Wszystko to sprawia, że marketing treści jest usługą, z której powinny korzystać przede wszystkim duże firmy. W największych przedsiębiorstwach wydzielany jest odrębny budżet na działania promocyjne. Przeznaczenie znacznych kwot nie powinno stanowić wyzwania dla dużej firmy.

Content marketing powinien być zgodny z zasadami SEO

Podczas przygotowywania wartościowych treści ważna jest również optymalizacja SEO. Konieczność dotarcia do odbiorców to w promocji online cel główny. W efekcie optymalizacja treści w internecie jest istotna także podczas realizacji content marketingu.

Wbrew pozorom, połączenie tej formy promocji treści oraz optymalizacji zgodnie z zasadami SEO nie jest szczególnie trudne, ale wymaga wiedzy na temat pozycjonowania. Aby osiągnąć ten cel, należy zastosować na przykład:

Oczywiście, tekst powinien pozostać atrakcyjny dla czytelnika oraz merytoryczny. Ciekawa treść to bez wątpienia lepszy pomysł niż dziesiątki przypadkowych słów kluczowych. Sensem content marketingu jest równowaga pomiędzy takimi elementami jak:

Content marketing. Podsumowanie

Marketing treści jest często postrzegany jako jedna z najefektywniejszych metod promocji w sieci. Jeśli zostanie umiejętnie wdrożona, przyczynia się do wzrostu rozpoznawalności marki oraz pozyskania nowych, lojalnych odbiorców.

Jednocześnie trzeba pamiętać, ze content marketing to ważne, lecz nie jedyne narzędzie. Do osiągnięcia sukcesu biznesowego konieczne jest zastosowanie innych środków promocji online. Należą do nich takie rozwiązania jak na przykład: płatne reklamy (Google Ads, Facebook Ads), aktywność w mediach społecznościowych oraz newslettery. Jedynie odpowiednie połączenie wszystkich tych metod pozwoli na zwiększenie udziału w rynku. Rzecz jasna, jest to kosztowne przedsięwzięcie i możliwe do realizacji głównie przez duże przedsiębiorstwa.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat naszych usług? Skontaktuj się ze mną! 

Rafał Chojnacki
Digital Marketing Strategist
Bezpłatna konsultacja
[email protected]

Wypełnij brief, żeby od razu otrzymać dedykowaną ofertę. 

    W czym możemy Ci pomóc?

    Adres sklepu lub strony internetowej:
    Miesięczny budżet Google Ads:

    Cele kampanii Google Ads:

    Miesięczny budżet Facebook Ads:

    Cele kampanii Facebook Ads:

    Nazwa konta na TikToku:

    Miesięczny budżet TikTok Ads:

    Cele kampanii TikTok Ads:

    Nazwa konta na Allegro:

    Miesięczny budżet Allegro Ads:

    Cele kampanii Allegro Ads:

    Cele kampanii SEO:
    Jakie kanały Marketing Automation są dla Ciebie istotne?
    Jakie są Twoje cele Marketing Automation?
    Które kanały Social Media Ciebie interesują?
    Nazwa konta na Facebooku lub adres URL:
    Nazwa konta na Instagramie lub adres URL:
    Nazwa konta na TikToku lub adres URL:
    Nazwa konta na YouTube lub adres URL:
    Nazwa konta na Twitterze lub adres URL:
    Nazwa konta na Pintereście lub adres URL:
    Nazwa konta na LinkedIn lub adres URL:
    Jaki są cele współpracy w zakresie obsługi Social Media?
    Wybierz zakres audytu:
    Jaki jest cel audytu (np. na co mamy zwrócić szczególną uwagę, jakie cele miały być realizowane)?
    Opisz zakres audytu:
    Jak możemy się skontaktować?

    Imię*

    Firmowy adres email*

    Numer telefonu*

    Pełna nazwa firmy*

    Dane podane przez Ciebie w powyższym formularzu kontaktowym oraz w dalszej komunikacji przetwarzane są przez Rafała Chojnackiego (firma: SPACE ADS RAFAŁ CHOJNACKI; adres: Plac Bankowy 2; 00-095 Warszawa; NIP: 6182171399; „SPACE ADS”) w celu dostarczenia Ci bezpłatnej wyceny Twojego projektu lub też informacji na temat usług SPACE ADS. SPACE ADS przetwarza je od momentu wyrażenia przez Ciebie zgody poprzez naciśnięcie buttona „Wyślij” do momentu przedstawienia Tobie dopasowanej oferty handlowej.